Audi A3 Limousine 35 TDI Pro Line

32 afbeeldingen

Deze versie van de Audi A3 is op de markt sinds april 2020 en kost rijklaar € 46.520.

De auto heeft een dieselmotor en levert een maximum vermogen van 150 pk. Het gemiddeld verbruik bedraagt 3,7 l/100km (1 op 27,0).

nieuwprijs
€ 45.380
introductie
april 2020
eind
leverbaar
brandstof
diesel
carrosserie
4d, sedan
transmissie
7v, aut. met dubb. koppeling
energielabel
B
CO2-uitstoot
96 g/km
vermogen
110 kW / 150 pk
topsnelheid
232 km/h
acceleratie 0-100
8,4 seconden
massa
1.390 kg

PRIVATE LEASE Audi A3

ALGEMEEN

nieuwprijs fiscaal€ 45.380
nieuwprijs rijklaar€ 46.520
wegenbelasting/3mnd€ 376 - € 397
info
carrosserie
4-deurs, sedan
info
transmissie
7 v., aut. met dubb. koppeling
aantal zitplaatsen5
segmentC (klein midden)
introductieapril 2020
eindleverbaar

AANDRIJVING

info
aandrijving
voor
aandrijvingssysteembrandstofmotor
info
brandstof
diesel
totaal max. vermogen110 kW (150 pk)
totaal max. koppel360 Nm

BRANDSTOFMOTOR

info
cilinders
4, in lijn
info
kleppen per cilinder
4
info
cilinderinhoud
1968 cc
info
boring x slag
81,0 x 95,5 mm
info
compressieverhouding
16,0 :1
info
max. vermogen
110 kW (150 pk)
3000 tpm
info
max. koppel
360 Nm
1600 tpm
info
brandstofsysteem
common rail
info
klepbediening
dohc
info
turbo
ja, met intercooler
info
katalysator
partikelfilter
brandstoftank50 l

PRESTATIES

topsnelheid232 km/h
info
acceleratie 0-100 km/h
8,4 s
info
praktijkverbruik verbruiksmonitor
n.b.
n.b.

VERBRUIK (NEDC)

info
verbruik binnen beb. kom
4,2 l/100km
1 op 23,8
info
verbruik buiten beb. kom
3,4 l/100km
1 op 29,4
info
verbruik gecombineerd
3,7 l/100km
1 op 27,0
info
CO2-uitstoot
96 g/km
info
energielabel
B
stroomverbruikn.v.t.
actieradius accun.v.t.

VERBRUIK (WLTP)

verbruik laag5,6 l/100km
1 op 17,9
verbruik medium4,6 l/100km
1 op 21,7
verbruik hoog3,8 l/100km
1 op 26,3
verbruik zeer hoog4,4 l/100km
1 op 22,7
info
verbruik gecombineerd
4,4 l/100km
1 op 22,7
info
CO2-uitstoot
116 g/km
actieradius accun.v.t.
stroomverbruikn.v.t.

ONDERSTEL

info
wielophanging voor
onafh., McPherson
info
wielophanging achter
multilink
info
vering voor
schroefveren
info
vering achter
schroefveren
info
stabilisator voor
ja
info
stabilisator achter
ja
remmen voorgev. schijven
remmen achterschijven
info
bandenmaat voor
205/55R16Prijzen
info
bandenmaat achter
205/55R16Prijzen
info
draaicirkel
11,1 m

TRANSMISSIE

overbrenging 1e3,58:1
overbrenging 2e2,75:1
overbrenging 3e1,68:1
overbrenging 4e0,89:1
overbrenging 5e0,68:1
overbrenging 6e0,72:1
overbrenging 7e0,56:1
overbrenging 8e-
overbrenging 9e-
overbrenging achteruit2,90:1
eindoverbrenging3,13:1
info
toerental bij 120 km/h (theoretisch)
1.750 tpm

GEWICHTEN

info
massa leeg
1390 kg
info
max. laadvermogen
575 kg
info
max. toelaatbare massa
1965 kg
max. massa vooras1090 kg
max. massa achteras970 kg
info
max. aanhangermassa geremd
1600 kg
info
max. aanhangermassa ongeremd
740 kg
info
max. kogeldruk
80 kg
max. dakbelasting75 kg

BAGAGE/LAADRUIMTE

info
inhoud
425 l
lengte min./max.-
breedte min./max.-
hoogte-
hoogte tildrempel688 mm

EXTERIEURMATEN

lengte4495 mm
breedte1816 mm
hoogte1425 mm
info
wielbasis
2636 mm
info
spoorbreedte voor
1554 mm
info
spoorbreedte achter
1525 mm
bodemvrijheid- mm

INTERIEURMATEN

afstand rugleuning/pedalen-
hoofdruimte voor-
lengte rugleuning voor-
lengte zitting voor-
instaphoogte voor-
interieurbreedte voor-
afstand rugleuning voor/achter-
gem. afstand rugleuning voor/achter-
hoofdruimte achter-
lengte rugleuning achter-
lengte zitting achter-
hoogte zitting achter-
interieurbreedte achter-

VEILIGHEID

info
botsproef resultaat
info
ABS
info
remkrachtverdeling
info
remassistent
info
noodremassistentie
info
dodehoekassistent
€ 742
info
stabiliteitsregeling
info
tractiecontrole
info
sperdifferentieel
airbag bestuurder
airbag passagier
zij-airbags(voor)
hoofd/gordijnairbags(voor & achter)
knieairbag bestuurder
info
hill assist
info
lane assist
info
dodehoek assistent
€ 742
info
vermoeidheidssensor
info
bandenspanningsensor
city safety systeem
info
nachtzicht met persoonsherkenning
precrash systeem€ 280
grootlicht assistent€ 140
verkeersbordenherkenning€ 351
botswaarschuwingssysteem
info
automatische niveauregeling

COMFORT

centrale deurvergrendeling
keyless entry/start
info
startknop
info
stuurschakeling
elektrische ramen(voor & achter)
stuurbekrachtiging
info
cruise control
info
airconditioning
(automatisch)
links/rechts gesch. temperatuurreg.
parkeersensoren(achter)
achteruitrijcamera€ 574
inparkeerautomaat
elektrische parkeerrem
start/stopsysteem

INTERIEUR

hoogteverstelling stoel(best. & pass.)
lendensteun stoel€ 378
elektrische stoelverstelling€ 540
verwarmde zitplaatsen€ 476
geventileerde stoelen
sportstoelen€ 329
met leer bekleed stuur
verstelbaar stuur(hoogte & diepte)
verwarmd stuurwiel
leren bekleding€ 1.330
hoofdsteunen achter
neerklapbare achterbank(in delen)
verschuifbare achterbank
middenarmsteun(voor)
automatisch dimmende binnenspiegel€ 224
leeslampje(s)(voor)
verlichte make-up spiegel
regelbare dashboardverlichting
toerenteller
dagteller
koelwatertemperatuurmeter
buitentemperatuurmeter
info
boardcomputer
audioinstallatie
digitale radio (DAB)
stuurwielbediening voor audio
audio-ingang(AUX & USB)
navigatiesysteem
bluetooth

EXTERIEUR

info
interval ruitenwisser(s)
(met regensensor)
lichtmetalen wielen
schuif/kanteldak
panoramadak€ 1.540
dakrails€ 420
metallic lak€ 810
meegespoten bumpers
getint glas
privacy glas achter€ 490
elektrische spiegels(en verwarmd)
inklapbare buitenspiegels
automatisch dimmende buitenspiegels
richtingaanwijzer in buitenspiegels
mistlampen voor
automatisch inschakelende verlichting
xenon koplampen
led koplampen
led verlichting achter
dagrijverlichting
koplampsproeiers€ 357
inbraakalarm€ 603

SERVICE & GARANTIE

onderhoudsbeurt30.000 km / 2 jaar
algemene garantie2 jaar, onbeperkt
carrosserie garantie12 jaar

PRIJZEN/BTW/BPM

nieuwprijs fiscaal€ 45.380
nieuwprijs rijklaar€ 46.520
info
netto prijs
€ 33.775
info
BTW
€ 7.093
info
BPM (vast)
€ 0
info
BPM (CO2)
€ 5.878

HISTORISCHE NIEUWPRIJZEN

nieuwprijs 2021€ 44.850
nieuwprijs 2020€ 43.790

KOSTEN PER MAAND (4 jaar/15.000 km p.j.)

afschrijving 4 jaar€ 504
motorrijtuigenbelasting€ 125
verzekering€ 86
brandstofkosten€ 85
onderhoud€ 54
totale kosten€ 853
totale kosten per kilometer68,3 ct/km

Meer Audi A3

Naar modelpagina
Autotest

Test: Audi A3 Limousine

Je mag dan niet het praktische gemak hebben van één grote ruimte als de bank plat ligt, in harde liters is zo’n sedan toch in het voordeel. Achter de tamelijk riante laadopening van de A3 Limousine past namelijk 425 liter, 40 liter meer dan de Sportback. Zoals je van een premiummerk mag verwachten is die ruimte overal netjes bekleed en zijn de beugels voor de klep netjes weggewerkt zodat ze de bagage niet kunnen beschadigen tijdens transport. Op de achterbank maakt de Audi de verwachtingen die de term ’limousine’ wekt, niet helemaal waar. Er is voldoende beenruimte voor gemiddelde Nederlanders, de hoofdruimte valt, zeker vergeleken met de hatchback, wat tegen.

Voorin verandert er natuurlijk niets ten opzichte van de hatchback. Op afwerking en materiaalgebruik valt weinig af te dingen en de zitpositie is in combinatie met de S-Line-sportstoelen voortreffelijk. In niets lijkt de A3 op zijn MQB-neefjes. Hoewel er achter de schermen heel veel techniek wordt gedeeld, staat de Audi op een veel hoger plan. Ook ergonomisch, want een deel van de fysieke knoppen die de andere auto’s zo ontberen, mocht in de Audi gewoon blijven. Het zich bij het begin van iedere rit activerende Lane Keeping Assist kun je bijvoorbeeld met een simpele druk op een knop uitzetten, in plaats van telkens weer door een menu te moeten worstelen. Ook de bediening van de airco gaat gewoon met knoppen en dat maakt de hele beleving veel beter, doordat de nadruk van de aandacht die uitgaat naar het digitale gedeelte nu komt te liggen op hoe mooi het er allemaal uitziet.

 

Niet te hard

Die kwaliteit vinden we terug in het onderstel. Indien nodig gaat de A3 met z’n S-Line-onderstel en sportievere Continentals hard de hoek om en ook de remweg is behoorlijk kort. Zowel de directere besturing als de stuggere veren maken dat de auto snel een bocht inzet en daarna duurt het lang voordat de koek op is. Toch vermijdt de A3 de valkuil waar andere Audi’s met S-line nog weleens in zijn getrapt, door niet door te slaan naar een te hard onderstel.

Hadden we vorig jaar het genoegen om te rijden met een A3 met handgeschakelde transmissie, in deze test is de 150 pk sterke ’35 TFSI’ gekoppeld aan de zeventraps S-Tronic-automaat met dubbele koppeling. Bij de keuze voor de automaat is een mild-hybrid systeem inbegrepen. Dat betekent dat de startmotor met een riem aan de 1,5-liter viercilinder turbomotor is verbonden en deze een beetje kan ondersteunen. Belangrijker is echter dat er dankzij een 48 volt boordnet veel meer start-stopcycli vlak na elkaar kunnen plaatsvinden. Gas loslaten betekent in de praktijk vrijwel altijd dat de motor afslaat en wordt afgekoppeld. Daardoor kan het opgebouwde momentum maximaal worden benut. Bij hernemingen start en koppelt het systeem vloeiend zo lang de bestuurder niet plots vol op het gas gaat. Dan moet het systeem even nadenken, om vervolgens wat bruusk aan het werk te gaan. Zolang je dat vermijdt, werkt de combinatie zeer soepel en trekt die vanaf lage toerentallen bijna als een diesel.

 

Het gaat bij deze Audi om een sportief ogende uitvoering, de S Edition, die naast een sportief uiterlijk en interieur ook daadwerkelijk een sportonderstel heeft. Daar komen onder meer full led-koplampen, cruisecontrol en parkeersensoren achter bij. Verder kan er nog tot in het oneindige worden aangevinkt op de optielijst. Een uit­gebreidere virtual cockpit, 18-inch wielen, een met leer bekleed sportstuurwiel en zo kunnen we nog wel even doorgaan. De teller stopt pas bij € 47.730.