AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Op R8-jacht

Audi R8 GT
Hee, waarom verschijnen er niet van die leuke stukjes van Stéphan Vermeulen, Nic de Boer en Alexander Inia op de site? Jullie hebben je het ongetwijfeld massaal afgevraagd op woensdagmiddag. Er was een goede reden voor onze afwezigheid, want de volledige newsdesk was op pad naar de Eifel. Naar de Nordschleife om precies te zijn, het Mekka voor de liefhebber van toekomstige auto's. We wilden wel eens zien hoe het er op het fameuze circuit nu echt aan toe ging tijdens de fabriekstestdagen.
Onze trip was nog leuker dan we vooraf konden wensen. We waren nog maar net bij het circuit beland, of we zagen al een matzwarte R8 met achterspoiler langsrijden. Meteen erachteraan natuurlijk, en na een 'achtervolging' (al vragen we ons af of de R8-bestuurder überhaupt doorhad dat de jongens in de Mito daarmee bezig waren) reed de auto de Audi-testfaciliteit binnen en sloot het hek. Achter een hek spotten we naast diverse A6-mules ook nog een RS3, bewijs dat die auto er misschien toch komt.
'Met de neus in de boter' was sowieso het motto van de dag, want bij het circuit zelf was het even later ook smullen geblazen. De aanwezigen vertelden ons dat ze een bitterkoude ochtend hadden meegemaakt zonder dat er ook maar iets langsreed, maar wij zagen in anderhalf uur tijd onder meer de nieuwe SL, de nieuwe M5 en de 135 tii/135is/1-serie M (doorhalen wat niet van toepassing is). Maar het echte vuurwerk moest nog komen: niet lang daarna kwamen een Porsche 911 GT2 (supersnel!), BMW M3 GTS (bruut geluid!) en de bewuste R8 meerdere malen op hoge snelheid langs.
Het echte toetje volgde nog. We hoorden het gerucht dat Ferrari aanwezig was met een 599 XX (je weet wel, de klantenraceauto van een dikke 1 miljoen euro) en de baan had afgehuurd. Er gebeurde enige tijd niets, maar na een paar minuten hoorden we in de verte inderdaad de huil van een zwaar opgefokte V12. Een paar bochten later kwam de heftig bespoilerde circuitauto inderdaad achter de bomen vandaan. De 599 XX knalde voorbij en liet ons met kippenvel achter.
De Eifel kort samengevat: een dagelijks voor het publiek toegankelijk racecircuit, goedkoop eten, goedkope huizen, een heuvelachtige omgeving met schitterende landweggetjes en een snelweg zonder snelheidslimieten: wat doen we hier eigenlijk nog!??!

Lezersreacties (29)

Reageren