AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Nederland vervelend flitsland? Welnee

Flitspaal
Nederland is op een aantal vlakken berucht als het gaat om de intensieve snelheidscontroles. Naar verluidt hebben wij de meeste flitspalen en ook de meeste verkeersboetes ter wereld. En niet per inwoner, nee, in totaal! Da's toch knap als je moet wedijveren met een land als de Verenigde Staten, dat toch een tikkie groter is dan Nederland. Maar ja, volautomatische boetesystemen als trajectcontroles zijn nogal een vinding natuurlijk.
Maar ondanks die miljoenen verkeersboetes per jaar, vind ik eigenlijk dat het allemaal wel meevalt. Zelf rijd ik eigenlijk altijd te hard. En nee, stelletje moraalridders die af en toe op deze site rondspoken, niet in woonwijken, bij scholen of kikkeroversteekplaatsen. Dat loont ook helemaal niet. Maar als ik op de snelweg zit is 20 km/h boven het geldende maximum eigenlijk standaard als het verkeer het toelaat. Is de weg relatief leeg, zoals 's avonds, dan gaat dat gemakkelijk naar 30/40 te hard. Geen rare acties verder, ik houd braaf rechts, duw mensen nooit op en laat bij wegversmallingen mensen er altijd tussen. Altijd anderen behandelen zoals je zelf behandeld wilt, worden nietwaar?
Ik ben overigens nooit alleen met mijn snelheden, op een weg als de A4 tussen Den Haag en Nieuw Vennep is er (behalve op zondag) slechts een verdwaalde ziel te vinden die zich buiten de spits braaf aan de geldende 100 km/h houdt. Lesauto's meestal, maar dat is het wel. De rest blaast vrolijk mee. Op de A28 naar het noorden is het nog veel erger, daar komen massa's auto me voorbij stampen als ik al 160 rijd. Het resultaat? Afgelopen jaar 3 boetes. Eentje voor 87 km/h tijdens een tracjectcontrole waar je 80 mag (ik zat met de radio te klooien en vergat op mijn teller te kijken, hoe dom kan je zijn), 106, waar je 100 mag en zowaar kreeg ik een boete binnen voor mijn dagje Audi RS6... 64 waar je 50 mag. Neehee, geen woonwijk: een dubbele rijbaan met gras aan weerzijden en geen stoep/fietspad te bekennen. Zedenpredikers: bite me.
Al met al een score van niets als ik kijk naar mijn rijgedrag. Blijkbaar is Flitsservice in de gaten houden, onderweg elk half uur even naar BNR switchen en goed op de berm letten genoeg om redelijk safe door het verkeer te gaan. Uiteraard is er een kleine vloek als ik de bonnen onder ogen kijk, maar al snel volgt berusting.
Volgens mij was het onze eigen columnist en weblogger Bas van Putten die al een keer voorstelde boetes daadwerkelijk als snelheidsbelasting te zien. Ik doe dat al enige tijd en verrek, het werkt op mijn gemoedsrust. Ik mag van onze overheid op de snelweg tot 40 km/h te hard rijden (excl. tellerafwijking en meetcorrectie!), zolang ik af en toe maar betaal. Pas daarboven komen de kruisjes achter je naam. Hoe mooi wil je het hebben? Op een lege snelweg kan de teller onbedreigd naar 160 als je maar bereid bent rekening te houden met een belastingaanslag. Probeer dat eens in Zwitserland? Of Noorwegen? Of hoe dacht je dat een echte Amerikaanse sheriff reageert als je met 25 mijl boven de limiet langs komt stormen? Dan kan je lachen hoor... Nee, Nederland is zo verkeerd nog niet. Ben benieuwd naar de plannen van de opvolger van Spee, maar als ik Eurlings zo hoor over meer alcoholcontroles (hulde) en minder flitsen op de snelweg, kan het alleen maar leuker worden.

Lezersreacties (58)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Volledig herkenbaar! Elke dag leg ik honderden kilometers af op de Nederlandse snelwegen, een deel daarvan in de spits, een deel erbuiten... rijstijl komt overeen met die u beschrijft en toch is het al geruime tijd geleden dat ik nog een CJIB brief in de brievenbus aantrof.

Terecht trouwens, niets mis met dat correcte rijgedrag. (niet beginnen over milieu, verbruik van 5,5 liter per 100km gemiddeld over de laatste 260.000km)
Anoniem
Anoniem
  • 0
Controleren op handhaving snelheid is helaas noodzakelijk. De vaste flitslocaties hoeven geen verassing meer te zijn.
Anoniem
Anoniem
  • 0
"ik zat met de radio te klooien en vergat op mijn teller te kijken, hoe dom kan je zijn"

Het zegt al genoeg dat je voor dit menselijk foutje meteen wordt afgestrafd. De verkeersveiligheid kwam eerder in gevaar door het geklooi dan door de snelheid. Verweg de meeste ongelukken gebeuren dan ook niet door een te hoge snelheid, maar door onoplettendheid, voorrangsfouten etc.

Flitsservice kan je nog verder haarfijn uitleggen dat controleren op snelheid vrijwel geen effect heeft voor de verkeersveiligheid aan de hand van studies/rapporten.
Multiplex
Multiplex
  • 0
Mee eens! Ik rij ook standaard ''''iets'''' te snel, en weet het altijd te redden met een boete of 2 per jaar, geen schokkende bedragen. Tot voor kort: €510,- op de A4 bij Delft. 57 te hard, geflitst, dus het papiertje is er nog wel. Toch heb ik me er vrij makkelijk bij neergelegd. Een flinke hap uit de spaarrekening, maar verdeeld over al die jaren te hard rijden is het een terechte straf.
Anoniem
Anoniem
  • 0
:-)

Herkenbaar verhaal. De enige periode in m'n auto-bezitter-leven dat ik geregeld boete's kreeg, was toen ik iedere dag de A9 op en neer kachelde... Dan nog alleen boete's voor 4-5-6-7 km te hard, maar wel 2-3 per maand. Word je toch niet vrolijk van (en nee, mijn auto had toen geen cruisecontrol). Heeft dat IETS te maken, met verkeersveiligheid of milieu, tuurlijk niet! Het is zoals je zegt: "hard"rijbelasting.

Nu de laatste maanden rij ik de A28 op en neer en idd. de vaste snelheid is bijna altijd 140 en iedere dag word ik zeker door 30-40 auto's ingehaald :-) Flitsers staan er wel eens, maar die zie je ruim van te voren staan en leve BNR uiteraard!
Poll
Poll
  • 0
@P@tje ofzo
De gecensureerde versie van wat ik lees is bladiebladiebla.
Wat trouwens een argument voor het flitsen is, is dat het aantal slachtoffers is gedaald. Maar zou dat niks te maken hebben met airbags en esp enzo?
Anoniem
Anoniem
  • 0
stelselmatig te hard! zoals mijn moeder dat zo mooi kan zeggen. Maar dat is het dan ook, net als Roy geen gebumperkleef, onnodig linksrijden of al die andere irritaties.
laatste 2 boetes waren beide 24 euro A4 110 waar je 100 mag en de N9 58 waar 50 was toegestaan. in 3.5 jaar rijbewijs 5 boetes gezamelijk €199,-.
Ik vind die flitspalen belachelijk, en ze mogen van mij dan ook allemaal verdwijnen. De onopvallende surveillance mag van mij wel vaker de weg op en diegene die het echt bont maken ook goed hard aanpakken.
Dit geldt ook voor de chauffeurs die zo nodig met alcohol op achter het stuur moeten zitten.
En dan doel ik dus niet op mensen die om 11 uur savonds op een rustige weg 160 rijden.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik zie het ook als belasting en ik rij ook erg vaak te hard. Overigens ziet de overheid het voor een flink deel ook als belasting, aangezien alle Mulder-boetes onder het bestuursrecht vallen. Alleen de 'hoge boetes' vallen onder strafrecht.

Uitzonderingen voor mijn te hard rijden noem jij ook in je column. Binnen de bebouwde kom (daar waar ook huizen staan dus, geen 2-baans weg met gescheiden fietspad waar je maar 50 mag) houd ik me altijd aan de snelheid.

Deutschland-ü-a: klopt: controleren heeft er weinig invloed op, dat heeft Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid ook al aangetoond geloof ik. Beter nog: er treden vaak ongevallen op ter hoogte van flitsers op de snelweg (AutoWeek mag daar ook eens een artikeltje aan besteden!):
http://www.flitsservice.nl/cm_php/nieuws/nieuwsbericht.php?id=2103
http://www.flitsservice.nl/phpBB/verkeersbeleid/meldpunt-ongevallen-thv-controles-t12624.html (meer foto's)
Anoniem
Anoniem
  • 0
Precies, te snel rijden blijft een keuze, en de gevolgen te overzien.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik vind het fijn om U zo af en toe de flitsers op BNR voor te mogen lezen. Ik doe het graag. Geen dank.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Gewoon hier en daar wat trajectcontroles 120 invoeren. Daarbij een tweede blik werpen op de 100 km wegen..waarom niet wat meer stukken 120 en verder meer alcholcontroles of controles op rechtsinhalen of zo...iedereen blij. Dan is de doorstroom ook nog eens verbeterd
Anoniem
Anoniem
  • 0
Zolang niemand weet hoe laat ik ergens moet zijn, kunnen ze ook niet bepalen of ik te snel rijd.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@S. Bellofski

haha idd. Daarbij vergeten ze nog een compensatie element. Als je eerst met 10 km/h gemiddeld in een file hebt gestaan moet je dat later in het traject toch op de een of andere manier compenseren of gaat Koos Spee soms langer op mijn werkplek zitten ?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Erwinos: klinkt in theorie mooi, maar de praktijk...

Verder over die compensatie: stel je hebt een traject van 50 km (120 km/h). De eerste 25 km sta je in de file (10 km/h) en de 2e 25 km wil je de eerste inhalen. Dan moet je iets van 300 km/h halen om dat te compenseren...

Hard rijden heeft gewoonweg niet zo veel zin, het scheelt je op de meeste trajecten maar een par minuten helaas. Tenzij je echt extreem hard rijdt natuurlijk, minstens 30 te hard, anders ga je het niet echt merken. En dan wel het hele traject...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Het blijft iets genieperigs hebben, die flitsteams/lasergunbrigade. Nederland mag wel eens uitkijken internationaal want wij staan al te boek als het land dat geen andere uitvinding op zijn naam heeft dan Gatso. En ik ben het eens dat we hier ook een heel hoog percentage moraaalridders tissen de inwoners hebben die het liefste hebben dat we nog maar 80 mogen op snelwegen. Helaas voor hen veroorzaakt dat te veel files, dut dat was jammer.

We hebben het er laatst al een keer over gehad hier: Snelheid onbeperkt op de rechterrijbaan behalve bij op en afritten, links geldt een maximum van 140, rechts inhalen verboden. Briljant.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wat ook opvalt is dat (bedrijfs)busjes de maximale snelheden aardig overtreden en het uitzicht op de linker baan voordurend verstoren. Je rijdt dan steeds achter zo'n stalenplaat aan en anticiperen wordt onmogelijk. Als je dan weet dat die busjes eigenlijk veel slechtere remmen en moegelijk last hebben van verschuivende lading moeten ze daar maar eens wat aan gaan doen.
De rijstijl die jij beschrijft is vrij gebruikelijk onder de betere chauffeur en kilometervreters.
Overigens kun je als je 100 op de teller rijdt nooit worden beboet voor een snelheid van 106 km. Gemiddeld zul je dan toch 115 km/u op de teller moeten rijden.
Het is inderdaadd frustrerend dan 1 km/u dan die boete opleverd. Losse flitsapparaten worden soms iets ruimer afgesteld, dat hangt van de locatie af en het doel van de kontrole.
Pas was in Zwitserland noch een doortrapper veroordeeld tot een direct te betalen boete van € 40.000, de rest was voorwaardelijk. Kijk dat zijn toch andere bijdragen dan in Nederland.
Audijzer
Audijzer
  • 0
Ik mag afkloppen, nog nooit een bekeuring gehad. Scheelt dat ik eigenlijk nooit echt behoefte heb om hard te rijden, en dat ook niet vaak doe. Het gebeurt wel eens maar ook nooit met grote overschrijdingen. Bijkomend voordeel: als je langzamer rijd, zit je langer in de auto en kun je er langer van genieten:P
Frank Jacobs
Frank Jacobs
  • 0
@ Sorcerer 09-04-09 | 10:48:
http://www.autoweek.nl/weblog/1655/De-brokkenmakers-van-het-KLPD
Graag gedaan!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Oh gut...als je je gewoon aan de spelregels van deze samenleving probeert te houden en jezelf niet zo belangrijk en goddelijk vindt en die dus niet zelf bepaald, dan ben je een zedenprediker. Hoe typerend voor de ego-mentaliteit die je tegenwoordig zo vaak ziet. Maar dan wel klagen als men last heeft van een ander of allochtoon.

Daarom ben ik al jaren voor het volgende. De maximale snelheden optrekken naar het Franse niveau. Op sommige stukken snelweg een maximumsnelheid van 160 km/u. Een circuit aanleggen waar je als burger ook mag crossen met je auto (zoals Nürburgring). Maar in ruil daarvoor wel een puntenrijbewijs en veel meer (onzichtbare) controle. Afhankelijk van de overtreding ben je een aantal punten kwijt. Bij zoveel punten rijbewijs inleveren voor periode of als het erger is ben je hem en of je auto kwijt.

Want een samenleving waarin iedereen zijn eigen spelregels bepaald wordt al snel onleefbaar. Al doen natuurlijk alleen anderen dat en is men zelf het heilige boontje.
Anoniem
Anoniem
  • 0
het is allemaal voor jullie eigen veiligheid jongons!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Frank: Dankjewel. Ik had daar ook al gereageerd zie ik, maar vanochtend dus met links erbij. En nu maar hopen dat de politiek een beetje wakker wordt qua snelwegflitsen... Bij dat nieuwsbericht plaatste ik al hoe ik zelf bijna een aanrijding veroorzaakte door te remmen bij een flitser (de Saab achter me had hem blijkbaar niet gezien maar remde wel op tijd voor mij).
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Trollhattan
Weer zo'n zeikerd over bestelauto's, zal ik je wat leuks vertellen:

Onze Vito V6 CDI rijdt menig leaseauto in Nederland zoek, dus zeur niet zo. Wat de remmen betreft, ik heb er in het buitenland zelfs met honderden kilo's lading noodstops mee moeten maken maar ook flink in de ankers gemoeten voor klooiende caravan rijders en ik vertel je dat die bus harder remt dan menige middenklasse auto. Aangezien de meeste bestelauto's van tegenwoordig ook nog eens onafhankelijke wielophanging hebben zijn ze ook vrij agiel en makkelijk te beheersen. Wat betreft achter bestelauto's rijden en klagen over slecht zicht, tja moet je er niet zo dicht op zitten

Wat te denken van die figuren in hun oude auto's met trommelremmen achter, of Corsa 1.2tjes die met 150 voorbij komen. Leuk totdat ze in de ankers moeten.

Wat betreft de blog, helemaal mee eens. Al vond ik mijn laatste bekeuring van €500 wel een beetje zonde...
Anoniem
Anoniem
  • 0
De essentie van een boete is dat het een sanctie is die voorkomt dat je nog een keer eenzelfde overtreding maakt. Zo is dit bijvoorbeeld in de US of Belgie waar de boetes van zo'n omvang zijn dat je de volgende keer echt wel uitkijkt.

In Nederland echter zijn de boetes van zo'n hoogte dat ik de overheid ervan verdenk dat ze een optimum kiezen om de inkomsten maximaal te maken ipv ervoor te zorgen dat mensen zich aan de wet houden. Niet zo'n hoge boetes dat mensen zich ook daadwerkelijk aan de wet gaan houden, maar ook weer niet zo laag dat het nauwelijks inkomsten genereert.

De gemoedsrust van Bas Putten is dus niet alleen gesust door het "snelheidsbelasting" te noemen, volgens mij zit hij ook verdomd dicht bij de waarheid...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Herkenbaar verhaal. Ik doe het zelf ook.
En als je dan af en toe een prent krijgt, dan moet je dat maar voor lief nemen.

Maar meneer Spee moet mij niet gaan vertellen dat al die geniepige controles die ze hier in Rotterdam doen alleen maar in het kader van de verkeersveiligheid zijn. Neem bijvoorbeeld de Maasboulevard: 2 baans, geen fietsers of voetgangers of oversteekplaatsen. En altijd staan ze daar te controleren waar het verkeer net even wat beter doorstroomt en je (onbewust) ook te hard KAN rijden. Op plekken waar het echt WERKELIJK gevaarlijk is zie je ze niet. Simpel omdat de pakkans te klein is.

Nee, controles zijn prima. Maar dan wel op plekken waar het echt zin heeft.
Anoniem
Anoniem
  • 0
13 jaar mijn rijbewijs inmiddels. Gemiddeld per jaar zo'n 40.000 km op de weg. Praktisch altijd harder gereden dan toegestaan, tussen de 10 en 30 km/u te hard. Resultaat tot zover? 3 snelheidsbekeuringen in de categorie 5-6-7 km/u te hard, 1 bekeuring voor fout parkeren en 2 voor inhalen waar dit niet toegestaan is. Al met al een net resultaat dacht ik zo. Ook hier een kwestie van goed opletten, anticiperen wat er voor je gebeurd en wat er in de berm geparkeerd staat.

Het puur - in mijn ogen - asociale gedrag als rechts inhalen, vluchtstrook pakken, bumperkleven en ga zo maar door laat ik achterwege, daar doe ik niet aan mee.

En verder ook helemaal eens met Bas van Putten ja, het is gewoon een snelheidsbelasting.

Leuk stukje en o zo waar!
Madrettor
Madrettor
  • 0
@ Pidi
ja, de maasboulevard, ter hoogte van tropicana. 2 rijstroken per rijrichting + door verhoging gescheiden rijrichtingen.

nog een voorbeeld :
de N209 ter hoogte van het BP station. daar staat ook met enige regelmaat een bruine vw vento, bemand door een (letterlijk) onderuitgezakte koddebeier, te flitsen. er zijn ook daar 2 rijstroken per rijrichting, de rijrichtigen zijn gescheiden door een brede groenstrook en de weg is kaarsrecht. dus flitsen daar heeft in mijn ogen niets, helemaal niets met verkeersveiligheid van doen, maar alles met cashen. ben daar zelf overigens (nog) niet geflitst, dus ik ben geen daarmee samenhangende frustraties aan het spuien. maar ik vraag me oprecht af hoe die flitsvent(o) daar de verkeersveiligheid denkt te verbeteren.
UtrechtStuttgart3h
UtrechtStuttgart3h
  • 0
Dus, als iedereen dan mooi rechts rijd dan kan ik dat record Utrecht-Stuttgart in 3 uur verbeteren
Anoniem
Anoniem
  • 0
De flitspalen moeten veel meer in de bebouwde kom en op woonerven worden geplaatst.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik wil niet de moraalridder uithangen, maar ik vind dat geklaag over de boete voor
Anoniem
Anoniem
  • 0
Zie het als een extra stukje wegenbelasting.......... als je geflitst word..

Het valt allemaal nog wel mee..
Tatog
Tatog
  • 0
Ik ben het helemaal eens met deze weblog. Hoeveel kilometer rij je per jaar en deel dat door je boete bedrag per jaar! Bij mij is het 1 cent de kilometer. Ik rij standaard te hard. Ik hou precies het zelfde aan als Roy. En de grootste die ik in mijn 6 jar heb gekregen zijn een paar van 50,- voor fout parkeren, weinig lol maar veel geld en de duurde waren met een aanhanger. 65,- "netjes" 94 tuffen op de cc is toch een smak geld. Maar dat is met de snelheid verhoging van 80 naar 90 ook verleden tijd.

Dus ik klaag niet. Zeker wanneer ik terug denk aan dat ik mijn ex vriendinnetje 's avonds thuis had afgeleverd en 15 kilometer lang kon knallen oven een 80 km/h weg naar mijn ouders huis. Als ik toen was gepakt had ik geen rijbewijs meer over.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Kleijwegt is missing the point, al geeft hij aan dat 't hem ook gebeurd. Het gaat erom dat je onmiddelijk 'gepakt' wordt als je gedachten even dwalen of aan je radio pulkt. En die kans om gepakt te worden is erg groot, getuige de 4 kleine bonnen die ik verleden jaar moest betalen voor onachtzaamheid. Een kleine crimineel betaalt per saldo minder noch hoeft hij te zitten. Dat is de pointe van Nederland Flitsland. Eerzame burgers worden om onachtzaamheden geplukt, terwijl tuig met serieuzere zaken voor minder wegkomen. Kleijwegt's stukje getuigt van een optimistisch defaitisme, maar niet van een gevoel voor rechtvaardigheid.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@iedereen die een hekel heeft aan flitsers: zo moeilijk is het tegenwoordig niet meer om een beetje de limieten te respecteren. Dus als je het flitsbeleid hekelt, zoek de oplossing maar bij jezelf.
En natuurlijk ben ook ik niet Roomser dan de Paus.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik vraag me altijd af waarom mensen te hard rijden. En er vooral zo graag opelijk over vertellen. Is het stoer? Net als vroeger roken in het fietsenhok? De tijdswinst is nihil in Nederland. Ik zie het meer als compensatie....
Tatog
Tatog
  • 0
@ CV02'

Overdag is de tijdswinst nihil. Maar in de avond en nachturen is doorrijden op een langere rit, zeg 100 km zeker wel winstgevend. Hardrijden is ook niet zozeer stoer, zeker niet als het maar 20 km/h te hard is.
Anoniem
Anoniem
  • 0
even offtopic: het valt me op dat naast veel reacties een schuifbalkje staat (rechts), of ben ik de enige?

en Lars Kieviet: beetje kinderachtige reactie van jou, tuurlijk zijn er positieve uitzonderingen bij de busjesrijders, maar de gemiddelde bestuurder rijdt nou niet echt netjes.
gast001
gast001
  • 0
Mensen, geniet er nog van. Onze kinderen kunnen dat niet meer.

Die kilometerheffings"kast" komt niet. Dat wordt een chip in de auto. Zogenaamd om de gereden kilometers te registreren.
Het zal bovendien diefstalpreventief werken: een argument om uw vertrouwen te wekken.
Daarna wordt, na wetswijziging, de chip het middel om de schuldvraag bij ongevallen te beantwoorden.
En, u raad het al, het wordt een automatische snelheidscontrole middel.

Denk nu niet dat de chip een simkaart nodigt heeft om gegevens te verzenden. Dat kan niet want dat wil u niet toestaan op grond van uw privacy (net als de slimme meterkast): nee, in plaats daarvan wordt u staande gehouden (als een alcoholcontrole) en de chip wordt uitgelezen (als een tachograafschijfje). Google en Microsoft doen de rest.

U denkt dat ik het mis heb? Ik hoop dat het zo is, maar ik vrees van niet...
Bastiaan01
Bastiaan01
  • 0
@CV02 (en alle anderen),

Hard(er) rijden heeft meestal niets met tijdswinst te maken, maar het is GEWOON LEKKER!!!
Zo nu en dan,alleen als het kan. Rustiger rijden in steden/woonwijken (desnoods stapvoets!), of bij gevaarlijke kruisingen of werkende wegwerkers. Maar als het nou rustig is, soms wat harder.

Zou je harder mogen rijden dan zou er minder agressie en stress zijn (zowel in- als buiten het verkeer, bijv. thuis!).
En de verkeersregels daar dient men zich aan te houden, maar de max. snelheden zijn zeer vaak onrealistisch laag. In welk tijdperk (qua veiligheid) zijn de max. snelheden ooit vastgelegd, jaren geleden. De meeste ongevallen gebeuren ver onder de max. snelheid, en dat er nu minder gewonden/doden zijn heeft te maken met weginrichting en veiligere auto's.

Dat neemt niet weg dat mensen ook veel beter en bewuster moeten gaan rijden, dus allemaal verhoogde rijvaardigheidstraining doen! Wat dat betreft kunnen mensen nog een hoop leren.En dan af en toe gas geven!Heerlijk!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Sinds een paar jaar houd ik me altijd netjes aan de maximumsnelheid en ik moet zeggen; dat bevalt prima. Het rijdt veel relaxter als je niet altijd alert hoeft te ziijn op verdekt opgestelde fltspalen. Gewoon zovel mogelijk de cruise-control inschakelen. Scheelt een hoop boetes, geeft minder stress, veiliger van A naar B en kost minder geld want boetes zijn verleden tjd en je rijdt meestal zuiniger. Er is maar één snelheidslimiet waar ik me niet aan kan houden: de limiet van 30km/u . Het is bijna ondoenlijk om deze snelheidslimiet te respecteren.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Als ik de meeste scribenten hierboven mag geloven, is DE tijd aangebroken voor elektrisch rijden. Het valt me op dat velen de moraalridder uithangen en zich schikken in de snelheidsresticties. Als dat zo is, dan heeft de politiek gelijk gehad, of is het publiek moe van de bekeuringen geworden? Wat is met deze instelling nog het bestaansrecht van een snelle 2 liter turbo voor die enkeling, als al velen in een autoblad zich wel schikken in het huidige beleid?

Wat betreft snel rijden. Een ieder die de limieten overschrijdt, doet dat natuurlijk met enige reserves en defensief. Al het andere is onverantwoord. Toch maakt niemand mij wijs dat snelheid geen tijdswinst loont. Enkele jaren geleden reed ik van de Franse Ardeche naar Amsterdam. Exact 1130 kilometer in iets meer dan 7 uur. Mijn vader, die zich braaf aan de snelheid hield, deed over dezelfde afstand iets langer dan 13 uur. Tel uit je winst.
Bastiaan01
Bastiaan01
  • 0
Ja, en natuurlijk scheelt het ook nog eens in tijd.

En wil je wat aan het milieu doen;
-pomp je banden dan eens regelmatig op, dat scheelt!!! Ook in veiligheid (is nog veel belangrijker!!!).
-rij defensief en anticipeer beter (verder vooruit kijken, afstand houden, dus niet continu remmen-optrekken-remmen etc.)
-haal drempels weg
-stimuleer ov
-haal knelpunten weg waar dagelijks files staan, zoals vaak bij "van 3 naar 2 rijstroken" het geval is (bijv. A4 Leiderdorp, A9 Badhoevedorp etc. etc.)
-vliegtaks per direct stopzetten en niet pas over paar maanden/weken, want nu pakt men alsnog eerst de auto naar buitenland om daar te vliegen (was vorig jaar al aangetoond dat niet ging werken).
-maak geen ongelukken!!!Volg een verhoogde rijvaardigheidstraining!!!
ChrisJ
ChrisJ
  • 0
@Bastiaan01
Knelpunten weghalen? Hoe wil je dat doen zo 1-2-3?
En drempels weghalen lijkt mij niet echt handig, aangezien iedereen dan nog harder door woonwijken scheurt.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Beste Roy Kleijwegt,

Jij vindt 20 km/uur harder rijden dan het toegestane maximum normaal? Dan ben ik blijkbaar zo'n moraalridder waar jij aan refereert. Ik hou me altijd aan de maximumsnelheid, ook 's avonds en 's nachts. 120 rijden waar 100 is toegestaan is ronduit asociaal te noemen - immers, vaak is de 100-limiet ingesteld rond drukke stedelijke gebieden waar de bewoners langs de snelweg veel last hebben van autolawaai, en helemaal als iedereen lekker 120 gaat rijden.
Mag ik vragen wat de reden is dat je per definitie te hard rijdt? Tijdwinst kan het niet zijn, want dat is te verwaarlozen met 20 km/uur harder.
Anoniem
Anoniem
  • 0
ja ik heb daar geen last meer van sinds ik me mooie stinger via gps heb lasers of andere controles verleden tijd voor mij.
Anoniem
Anoniem
  • 0
'' rijden waar 100 is toegestaan is ronduit asociaal te noemen - immers, vaak is de 100-limiet ingesteld rond drukke stedelijke gebieden waar de bewoners langs de snelweg veel last hebben van autolawaai'' tot zekere hoogte met u eens, maar 140 km op een 120 km weg bijvoorbeeld ergens midden in de nacht op de a28 in the middle of knowhere ook asociaal..Ik vind van niet.. dat is tegenwoordig het probleem, iedereen wil een stempel op iemand drukken.. Laat iedereen zich eens een beetje minder met elkaar bemoeien. Laat diegene 210(mits verantwoord) rijden of laat die andere 110 rijden. het is maar auto rijden, geen Religie..

Iedereen veilige kilometers toegewenst..
plus fijne Paas dagen
ChrisJ
ChrisJ
  • 0
@TheRealMoraalridder
100-limiet langs de snelwegen waar omwonenden veel last hebben van lawaai?
Hoe verklaar je de A4 tussen Leiden tot Den Haag dan?
Anoniem
Anoniem
  • 0
TherealRB, Ja je bent echt een moraalridder maar dat geeft niet,JIJ bent t zoveeltste bewijs dat de "hersenspoeling"van Ome Koos op jou wel werkt!
Hard rijden zoals jij t noemt vind ik niet van toepassing, maar schijnbaar ben jij er "zo een" die rustig met 1 a' 2 km verschil gaat inhalen ongeacht wat er achter je zit, dat zou je eens in Duitsland moeten proberen!
Geef je op een briefje dat jij dan ook mede schuldig bent mocht er een aanrijding zijn door jou moralistisch weggedrag, maar dat wist je zeker nog niet ;-)
Ik hou t liever op "iets" sneller rijden dan het overige verkeer
En zoals vele hier al zeggen, ALLEEN als de situatie het toelaat, dus NIET in een woonwijk,NIET tijdens wegwerkzaamheden,NIET in onoverzichtelijke situaties (mag aannemen dat je voldoende rijervaring hebt om dat zelf te bepalen)

Dat de boete's er alleen maar zijn om de staatskas te spekken is bij menig blogger hier allang bekend.
Enne autolawaai, wat wil je als ze huizen bouwen naast de snelweg!
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ ChrisJ: De A4 daar kom ik nooit

@ Grote Smurf: Inderdaad, ik haal rustig in met 2 km verschil, geen probleem. Lekker relaxed op de cruise controle. Tenzij er een snelheids-aso in m'n achterspiegel opdoemt, dan wil ik nog wel eens wat extra gas geven ivm de doorstroming. Maar soms blijf ik ook expres langzaam rijden om hem/haar te jennen - moet je maar normaal rijden.
En jij omschrijft precies het probleem: JIJ bepaalt of een situatie het toelaat om harder te rijden dan toegestaan. Het punt is dat JIJ dat misschien wel kan bepalen, maar ik weet zeker dat een groot deel van de minder heldere mensheid daartoe niet objectief toe in staat is. Dus heb ik liever dat iedereen zich aan de maximum snelheid houdt.

AUTOmaticGRAZY
AUTOmaticGRAZY
  • 0
Ik rij ook standaard [iets] te hard. Niet dat dat hard is, maar dan schiet het tenminste een beetje op. En wanneer kan je eigenlijk te hard? Daarom vallen de flitsen wel mee. Het zijn maar kleine stukjes die je te hard gaat/kan!
Nee, het nog altijd heerlijk om naar ons buurland te kunnen gaan. Om nog eens echt auto te kunnnen rijden!!
Wij Nederlanders zouden eigenlijk verplicht 2x per jaar zeker 500km door ons buurland moeten scheuren....?
Dan kunnen we ons "anticiperen" een beetje bijhouden......!? Zoals wij meestal rijden, lijkt het er op dat we alleen zijn op de weg. De buurman Deutch vreest de vakantie tijd met die Hollander op de Autobahn.......Toverstafje uit [knipperlicht] en GAAN!!
HyperTeHK
HyperTeHK
  • 0
Voorlopig Amen,

Ik weet alleen niet of ik zo blij ben over een maand want ik verwacht 2 boetes, 1 voor 1 a 2 km te hard op een 80 weg en 1 die geheel mijn schuld is, 50 weg binnen bebouwde kom even gas geven na een auto die afslaat en flits een mobiele flitser te pakken dat wordt een dure vrees ik, ik gaf gewoon even gas om ruim voor een fietser langs te gaan en langs de afslaande auto te passen :'(.

En pats 75 op de teller in 50 gebied dus minimaal 68 kmpu vrees ik.
Bjornson
Bjornson
  • 0
gewoon lekker relaxed de maximumsnelheid rijden op cruise control! Als het druk / filevorming is anticiperend rijden.

resultaat: geen boetes, auto is zuiniger dan fabrieksopgave! (1:20,5 ipv 1:17.9), minder slijtage, dus een lagere rekening van de garage!

Wil je wel hard racen, ga je lekker naar het circuit! Of zoek een tweede baantje waar je wel te hard mag rijden over openbare wegen:P Zo reed ik eens van de marinebasis in Den Helder naar Amsterdam Arena binnen 50 minuten en ik kreeg er ook nog eens voor betaald!
Matthias DS
Matthias DS
  • 0
@Grote Smurf: kan je nog grotere onzin vertellen?
Eerst en vooral: als Duitsers, die het gewoon zijn lekker door te rijden op de snelweg, inhalend verkeer naderen gaan ze hun snelheid onmiddellijk aanpassen. Als jij met 2km/u verschil inhaalt gaat men wachten en als je invoegt van zodra je kan zal dat in de meeste gevallen zonder enig gemor gebeuren.
Tweede punt: als er een ongeval gebeurt met mensen die 200km/u rijden en niet anticiperen en hun snelheid niet aanpassen aan de drukte van het verkeer en de verkeerssituatie (inhalend verkeer), dan zal de schuld gedeeltelijk bij HEN worden gelegd en NIET bij diegene die met 2km/u verschil inhaalt. Wees daar maar 100% zeker van. Je mag in Duitsland (op bepaalde stukken) lekker gas geven, maar je moet dat niet en als je het dus wel doet moet je in alle geval rekening houden met mensen die 120 of 130 km/u rijden.
mwdurebegraving
mwdurebegraving
  • 0
De eerste paar jaar sinds het behalen van mijn rijbewijs had ik gemiddeld ongeveer f 4.000,- aan boetes per jaar, ofwel zo'n € 1.800,-. Nu reed ik ook ongeveer 100.000km per jaar dus bij normaal gebruik zouden ook de boetes door vijf moeten worden gedeeld, maar toch.

Tegenwoordig krijg ik hooguit eens per jaar een boete voor te hard rijden, wat dan afkomstig is uit een gebied waar ik zelden tot nooit kom, waardoor ik de flitser niet wist te staan. Hardrijden doe ik echter wel standaard, net als de schrijver van de weblog op de snelweg minimaal 20 tot net onder de 50 te hard. Mijn rijbewijs zet ik nooit op het spel.

De boetes die ik de laatste tijd veel krijg zijn parkeerboetes. Mijn redenering dat de snelle boodschap evenlang duurt als het halen van een parkeerkaartje begint langzaam weg te zakken en die boetes zijn ook duur geworden! € 68,- is al heel normaal, terwijl ik daar 'vroeger' altijd hetzelfde bedrag in guldens voor moest neertellen. Is dat dan ook parkeerbelasting?
Maybach SL 680
Maybach SL 680
  • 0
Waarschijnlijk aan het eind van de vele betogen over (te) hard rijden, heb ik maar één opmerking:
Op tijd komen is een kwestie van op tijd vertrekken.
Zelf rijd ik 80% van de tijd op de cruisecontrol en mijn laatste bekeuring is meer dan 10 jaar geleden.
Inhalen van verloren (file) tijd heeft absoluut geen zin, want om één minuut te winnen betaal je de hoofdprijs aan (zoals dat hier wordt genoemd) extra belasting. De meeste uurlonen (niet per minuut) staan daarmee niet in verhouding.
Toch ben ik er voor om de nieuwe dynamische snelheden (harder als het kan) op de snelwegen en dan vooral 's-nachts zo snel mogelijk in te voeren.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Roy: Bij 20 mijl ben je al het haasje hoor. En laten we niet vergeten dat de verzekeringspremie nog eens een duw de verkeerde kant op krijgt. Bij gewoon een bekeuring als in Nederland blijft het niet.

Maar een flitsboete voor een paar mijl? Die krijg je niet.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Dankje Matthias voor je aanvullende info, maar er valt weinig te anticiperen als jij met behoorlijke snelheid komt aanrijden en er een automobilist er hem voorgooit met 2km verschil,valt weinig meer tegen aan te remmen, geloof me t gebeurd en t meest met "Ollanders" :-(

@Moraalridder; toch vreemd je zegt eigenlijk 2 dingen, soms haal je sneller in omdat er een snellere medeweggebruiker je nadert en soms speel je ook voor eigen rechter, beetje tweeslachtig.
Dan hoop ik dat je dan net de goede gaat treffen in jou geval.........
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ Cvendrig "Roy: Bij 20 mijl ben je al het haasje hoor. En laten we niet vergeten dat de verzekeringspremie nog eens een duw de verkeerde kant op krijgt. Bij gewoon een bekeuring als in Nederland blijft het niet.

Maar een flitsboete voor een paar mijl? Die krijg je niet."

Zeker wel!!

Ben zelf geflitst met zo'n 58 mijl waar je 45 mocht.
Auto stond echter niet op mijn naam dus heb de boete nooit gehad
Anoniem
Anoniem
  • 0
boete 500,- / 50.000 km per jaar = weinig he.....

gewoon delen door aantal gereden km, maakt alles relatief


veiligheid voorop en doorrijden waar dat kan