Test: Citroën C5 Aircross (2018)

Hoge verwenfactor

Citroën C5 Aircross
AutoWeek 24 2018
AutoWeek 24 2018

Je leest het in AutoWeek 24 2018

De Citroën C5 Aircross is nauw verwant aan de Peugeot 3008/5008, maar het rijgedrag lijkt meer op de ervaring die je op een vliegend tapijt krijgt. Maak kennis met de nieuwste pseudo-SUV van Franse komaf.

De vierling is nu compleet. Na de Peugeot 3008/5008, de Opel Grandland X en de DS 7 Crossback volgt nu op dezelfde basis de C5 Aircross. Het is een uit de kluiten gewassen SUV die zijn inzittenden vooral in de watten legt. Geheel in lijn met het imago van het merk moet het nieuwe vlaggenschip oude Franse deugden bieden in een nieuwe vorm. "De Aircross wordt het comfortabelste model in zijn segment", belooft projectleider Jean-Philippe Lamy, die bij deze eerste kennismaking achter het stuur zit. Een ambitieus doel, want de overvolle SUV-middenklasse omvat populaire modellen als de deftige Volvo XC40 en de VW Tiguan. "Onze maatstaf was de Hyundai Tucson", aldus Lamy, die zijn auto's onder de luxe-merken positioneert, tussen de praktische alleskunners.

BREDE STOELEN

De C5 Aircross moet het niet hebben van een opvallend uiterlijk, alleen de dikke neus met aan beide zijden twee boven elkaar geplaatste lichtunits en het kleine derde zijruitje springen in het oog. Ook in het interieur zijn gekke fratsen achterwege gelaten. Het maakt een nette indruk en de brede stoelen met dikke kussens plezieren evenzeer als het riante ruimteaanbod. In het achtercompartiment van de Aircross zijn drie even brede, verschuifbare stoelen te vinden. Zo zit er toch nog een snufje MPV in deze SUV. De grote, flexibel in te delen bagageruimte met een inhoud van minimaal 580 liter draagt ook bij aan het praktische gebruiksgemak. Storend zijn alleen het kleine wisgedeelte van de ruitenwisser en de omslachtige bediening van de keuzehendel van de automaat. Het zijn slechts kleine imperfecties, want in andere opzichten scoort de Citroën bijzonder goed.

De krachtigste benzinemotor en de alerte achttrapsautomaat passen uitstekend bij het relaxte karakter van de C5 Aircross, die de inzittenden in de watten wil leggen met zijn bijzondere onderstel. Het bovenste gedeelte van de veerpoten wordt extra gedempt – door een kleine schokdemper die in een groter exemplaar is geplaatst. De Fransoos biedt standaard het afrolcomfort van een vliegend tapijt, wat een zegen is in vergelijking met de straffer geveerde concurrentie. De overige motoren (1,2-liter benzinemotor met 130 pk en twee dieselmotoren met 130 en 180 pk) kennen we uit zijn zustermodellen: de kleine dieselmotor is een uitstekende optie, want zijn 300 Nm maakt vlot doorrijden mogelijk, hoewel de Citroën met een gewicht van zo'n 1.500 kilo niet bepaald licht is. Vierwielaandrijving behoort niet tot de mogelijkheden, wel is er keuze uit vier uitrustingsniveaus.

PAS IN JANUARI IN NEDERLAND

Citroën wil het ons gemakkelijk maken en de grote Aircross laat zien hoe: het is een comfortabele SUV zonder sportieve ambities, die ruim en stil is. Daarmee lijkt het bij voorbaat een verkoophit te worden. Maar waarom moet het tot januari 2019 duren tot C5 Aircross bij ons op de markt komt?

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (135) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum