Xpeng P7 RWD Long Range (2024)

autoreview

Xpeng P7 RWD Long Range (2024)

Signalement

UitvoeringP7 RWD Long Range
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst2.500 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onbekend en daardoor onbemind?

  • 2.500 km

Er zijn relatief weinig up to date reviews te vinden over de fraaie gelijnde Xpeng P7 en die er zijn worden overheerst door de aanvankelijk minder goed werkende software. Laat mij met de deur in huis vallen, na 2 weken met de vierde versie van de software gereden te hebben werd versie 5 via OTA gepusht en zowaar, de hele beleving van Xpeng is daarmee veranderd. De nodige, inmiddels verplichte, NCAP piepjes waren in versie 4 al zacht en relatief eenvoudig uit te schakelen (swipe en tik) in versie 5 krijg je na een eerste snelheid overschrijding netjes een pop-up gepresenteerd.

Wat heeft versie 5 meer te bieden? Een groot scala aan instelmogelijkheden in een naar mijn idee overzichtelijke menu structuur welke, na 5 jaar Tesla gereden te hebben, erg intuïtief aanvoelt. Xpeng pakt het net even anders aan en laten een selectie van hun klanten de bèta versies van de nieuwe aangeboden software testen, vervolgens wordt er vanuit China zeer pro-actief op feedback gereageerd met kleine ‘tussen updates’ en verbeteringen alvorens de software uit te rollen. Nieuwe navigatie van Tom Tom, een browser, split screens, vele instelbare icoontjes in een fraaie en modulaire lay out zijn in hoofdlijnen de visuele verbeteringen en voor alle modellen, de G6, P7 en G9 gelijk.

Het veelbesproken autonoom rijden krijgt Xpeng met hun Xpilot al behoorlijk onder de knie, uiteraard betreft het in Europa ‘slechts’ ondersteuning, maar die werkt met automatische rijbaanwisseling inmiddels erg goed, ten allen tijde geld handjes aan het stuur houden, doe je dit niet dan volgt er een rood scherm en een subtiele waarschuwing door de gordelspanners. Automatisch parkeren, de wagen vanaf buiten in en uit een krap parkeervak manoeuvreren, het uitspringen van de deurhandels bij ontgrendelen zijn allemaal standaard zaken die echt wat toevoegen.

Software, software, software maar hoe rijdt de Xpeng P7? Na 5 jaar Tesla Model 3 is er reeds ruime ervaring met EV rijden en de P7 overtuigd op alle vlakken, een stille coupe welke relatief zacht en comfortabel is afgesteld, drempels en oneffenheden worden subtiel weg gefilterd door het onderstel.
De wagen maakt een zeer solide indruk, weinig torsie en er zijn geen kraakjes waar te nemen.
Met een WLTP range van ca. 580 km en een ‘dynamic verbruik’ dit het WLTP verbruik in werkelijkheid dicht benaderd (bij aanhouden max snelheid), een zeer zuinige wagen. Het laden staat standaard op 90% ingesteld door Xpeng, goed voor zo’n 450-475 netto gemiddeld bereik.

De Xpeng P7 is een zeer ruime wagen en meet bijna 20 cm meer dan de Tesla Model 3 (het referentiekader in dit segment?) echter de P7 zit met een Model 3 LR prijs, dichter bij de duurdere S.
Het interieur biedt veel beenruimte, ook achterin en het meubilair is met standaard in zwart vegan leder en smaakvolle rode stiksels uitgevoerd, aluminium speakerroosters in de fraai afgewerkte deurpanelen maken het dat het allemaal goed afgewerkt overkomt. Een naar twee zijden openend middenconsole en 15” centrale display met in dezelfde behuizing een ruim 10” bestuurdersdisplay maken het een mooi homegeen geheel.

Nadelen? Zekers, geen frunk en geen verdiepte kofferruimte, echter gecompenseerd door de diepe kofferbak. Een plek voor de laadkabel heb ik zelf aangebracht d.m.v. een haak in de uitsparing in de kofferruimte, waar blijft de ingebouwde ‘stofzuiger’ oplossing bij EV’s? De Panda lijkt een bijzonder voorloper. Geen trekhaak op de P7 mogelijk en een klep in plaats van koffer had de auto en stuk praktischer gemaakt. Chinees? Zekers, net als vele andere, ook ogenschijnlijk (ook Europese) merken wordt de Xpeng in China geproduceerd, doe eens research zou ik zeggen.

Onbekend en daardoor onbemind? Naar mijn idee zeker, ik heb diverse proefritten gemaakt in EV’s tot ca. 50k alvorens voor de Xpeng P7 te kiezen, ondermeer de nieuwe Xpeng G6, Tesla model 3 en Y, de BYD Seal, Polestar 3, ZeekrX. Wagens als de Audi Q4, Skoda Enyaq, BMW I4 lijken competitief geprijsd, maar bieden slechts kale instapmodellen tot 50K, ook de Polestar bied minder voor meer en het zal vele aspirant gebruikers verrassen, een Xpeng biedt een (veel) ruimer standaard pakket dan Tesla.
Met de nieuwe en zeer populaire G6 (vergelijkbaar aan de Tesla Y) zal de naamsbekendheid van Xpeng in Europa toenemen, de P7 blijft de minder praktische maar o zo fraaie keuze, ik had kenteken 131 in Nederland en dat maakt het tot een bijzondere wagen op de Nederlandse wegen, wat een value of money!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.