Xpeng P7 RWD Long Range (2023)
autoreview

Signalement
Uitvoering | P7 RWD Long Range |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 25 km |
KM-stand laatst | 5.250 km |
Veel potentie, maar software valt tegen
- 5.250 km
Ik rijd de XPeng P7 nu al enkele weken als "voorloopauto" en heb hiervoor een Mustang Mach-E gehad, wat voor mij een mooie vergelijking oplevert. Samengevat ben ik zowel enorm onder de indruk als geschrokken van de XPeng P7 en de conclusie is dat het vanuit mijn perspectief nog geen goed idee is om deze auto te rijden. Maarrrr... er is een lichtpuntje.
Deze review wil ik dan ook opsplitsen in twee categorieën : 1.) de auto en 2.) de software.
De auto
Met een cataloguswaarde van bijna 51.000 EUR valt deze auto echt positief op. De auto voelt aan als een of twee klassen hoger, ik zou 'm zelfs durven vergelijken met een elektrische Mercedes EQE. De auto is zeer stil van binnen en is afgewerkt met mooie materialen. In vergelijk met mijn voorgaande Mustang Mach-E, valt ook op hoe verfijnd de aandrijflijn is.
Het rijdt allemaal net even wat soepeler... en is ook behoorlijk zuinig. Amsterdam naar een dorp diep in de provincie Groningen met 100 KM/h over de snelweg met 9 graden en regen, doet 'ie met 18-19 KWh / 100 KM. Heel netjes. Met 56% vertrekken, betekende in dit geval met 16% aankomen. Oef, dat kon ik met de Mach-E echt niet doen... terwijl mijn Mach-E een bruikbare batterij van 91 KWh had ten opzichte van de P7 met 83 KWh.
De laadsnelheid en bijbehorende laadcurve is ook dik in orde. Opladen van 10 tot 80% doet de P7 met een aflopende snelheid van 175 tot 100 KWh. Ter vergelijk deed mijn Mach-E 150 KWh voor enkele seconden en zou je 'm ver onder de 100 KWh verder zien opladen.
De auto zit qua grootte net tussen de Tesla Model 3 en Model S in en zit daarmee wat mij betreft net in de sweet spot qua grootte - achterin is het prima vertoeven (zelfs mét stoelverwarming!) maar de auto kan ook nog prima door de smalle straatjes van een grote stad.
De auto is verder goed in het "wegwerken" van oneffenheden in het wegdek, maar... deze opzet resulteert bij de XPeng P7 helaas in dat de auto heel zweverig wordt boven 120 KM/h. Ik las dat de auto 200 KM/h als topsnelheid heeft, maar ik zou dat met deze opzet (op de Autobahn) niet aandurven. Dat is bij een EQE natuurlijk niet het geval. ;-)
De software
Daar waar de P7 als auto goed scoort, doet de software de auto helaas echt de das om. Niet in de categorie "valt tegen", maar zelfs echt te classificeren als onacceptabel. Gelukkig is het waarschijnlijk grotendeels softwarematig te verhelpen, maar er is echt duidelijk werk aan de winkel.
Piep, piep, boing, piep... om gek van te worden! Werkelijk alles in de auto probeert je aandacht te trekken om de rijveiligheid te verhogen. In de praktijk betekent het dat de auto heel enthousiast voor vanalles geluid maakt. Uitzetten lukt voor de meeste zaken alleen voor de rit zelf, op de terugreis zal je weer door het menu heen moeten om de systemen (helaas) uit te zetten.
Lane Centering / Keeping is heel enthousiast, daar waar de meeste automerken je met een vriendelijk duwtje wat terug proberen te duwen... probeert de XPeng je op een 60-weg met haast gevaarlijk geweld richting de middenbaan te duwen. Uitzetten gaat niet via een short-cut in het menu of een knop op het stuur (zoals bij veel automerken), maar zit ergens verstopt diep in de instellingen. Daar waar andere automerken het dus op een fijne manier implementeren, is het bij de XPeng dus helaas als gevaarlijk te markeren. Dit betekent dus elke rit opnieuw uitzetten voor vertrek... (met ook gelijk een piepje minder tijdens het rijden).
De XPeng interpretatie op de nieuwe Europese snelheidswaarschuwing is ook heel enthousiast. Rijd je door een straat met 30 KM/h en tik je even de 31 aan? PIEP! Terug naar 29 en weer naar 31? PIEP! Het is via een short-cut in het menu per rit uit te zetten, maar dat kost je dus ook weer wat aandacht en moeite. Of we de XPeng hier hard op moeten afrekenen, is in dit geval nog even de vraag... ben heel benieuwd of we hier een prettigere toepassing van krijgen vanuit andere autofabrikanten. Time will tell.
Het in-car driver monitoring system - de camera verstopt achter het stuur - is misschien wel het meest enthousiast! Ook deze staat elke rit opnieuw weer aan. De toepassing zou heel fijn kunnen zijn om vermoeidheid te herkennen of de "houd je stuur vast!" meldingen van XPilot te verminderen (hier kom ik zo op terug), maar denkt wel iets te vaak dat ik niet oplet. Bij invoegen op de snelweg, waarbij je toch vaak wel even je linker flank in de gaten houdt en netjes probeert in te voegen tussen andere auto's, denkt de auto al dat je niet zit op te letten. Gevolg? PIEP! Een melding op het scherm en een vriendelijke stem met de melding "please pay attention to road conditions". Heel grappig om aan passagiers te demonstreren, niet zo fijn wanneer het voor de zesde keer in een week gebeurt...
Ook de gordel is enthousiast. Er zit een actieve gordelspanner in de auto, wat heel grappig is wanneer anderen voor de eerste keer in de auto rijden. Even schrikken! Het systeem probeert echter ook actief ervoor te zorgen dat je recht in je stoel zit. Dus wanneer ik bij huis weg rijd en even naar voren leun om beter om een geparkeerde auto heen te kijken, krijg ik soms een flinke ruk aan de gordel om mij weer goed in mijn stoel te krijgen. Ik snap het concept, maar het wordt er niet veiliger op... helaas.
XPilot, de XPeng interpretatie van Tesla's autopilot, is helaas de grootste technische teleurstelling. Waar je bij de meeste auto's met een combinatie van "lane keep" (dus tussen de lijntjes houden) en actieve cruise control vaak heel prettig kunt rijden, is XPilot een soort dronken interpretatie daarvan. Het lukt de auto simpelweg niet om snelheid vast te houden. Overdag valt het nog mee, maar is het voor iedereen in de auto misselijkmakend. De auto rijdt dan bijvoorbeeld wel 100 KM/h op cruisecontrol, maar je voelt continu dat de auto een beetje versnelt en "afremt". De klassieke cruise control zoals we dat nog van vroegah kennen, zou wat dat betreft een stuk fijner rijden. 's Avonds wordt het helaas te gevaarlijk en is continu snelheid vasthouden (bijvoorbeeld op een lege snelweg) een flinke uitdaging voor de XPeng. Phantom braking (m.a.w. continu remmen voor niks) is iets wat dan continu gebeurt. Over een afstand van enkele kilometers recht wegdek, remt de auto dan continu flink af. Dus 130 KM/h - 100 - 125 - 90 - 130... enzovoorts. En zowel overdag als 's avonds remt de auto veel te veel af voor bochten. Daar waar mijn Mach-E bij voelbaar teveel snelheid actief zou afremmen, besluit de XPeng gerust om 80 te gaan rijden daar waar je 130 zou mogen (tot logisch onbegrip van overig verkeer). Een andere irritante eigenschap van XPilot is dat het elke 10 seconden (of zo voelt het) aan mij vraagt om het stuur vast te houden, terwijl ik dat toch echt doe... en steeds weer eventjes het stuur moeten bewegen om het systeem het vertrouwen te geven dat ik toch echt oplet, maakt het dat ik toch liever zelf ga sturen.
Conclusie
De technische tekortkomingen zijn groot, maar gelukkig grotendeels softwarematig. Pfoh wat zit er een potentie in deze auto, maar er is toch echt nog wat werk aan de winkel. Persoonlijk vind ik de XPeng G9 een hele leuke auto, maar op basis van deze ervaring met de P7 zou ik de komende jaren dus nog bij het merk wegblijven. De XPeng P7 scoort als auto echt heel goed, maar de software is helaas nog te slecht (en misschien wel te gevaarlijk) om 'm op dit moment aan te raden. Als ze grip krijgen op de software, dan kan het merk nog wel eens heel succesvol worden in Europa.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.