Xpeng G6 RWD Long Range (2024) #2

autoreview

Xpeng G6 RWD Long Range (2024)

Signalement

UitvoeringG6 RWD Long Range
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf18.989 km
KM-stand laatst40.860 km
Lezerswaardering: 75%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring

  • 24.600 km

Een andere werkgever betekent als vertegenwoordiger ook vaak een nieuwe auto.
Voor mij persoonlijk gold dit dus ook, van de werkgever kreeg ik de opdracht om te gaan uitkijken naar een EV met “de kop eraf”.
Nu was ik me al even aan het oriënteren op de markt omdat ook voor mijn vorige werkgever de auto die ik destijds reed (zie mijn review van de Kia EV6 alhier) ook aan het eind was van de leaseperiode.
Dus de XPENG G6 had ik al eens een dagje vanuit Eindhoven mogen ervaren.
Daarnaast is er natuurlijk online ontzettend veel informatie te vinden tegenwoordig.
Dus voor mij was de keuze snel gemaakt, op papier tikte de G6 alle boxen aan;
-goede actieradius
-hoge instap
-acceptabele catalogusprijs ivm bijtelling
-goede uitrusting
-goede snellaadmogelijkheden

Echter had mijn werkgever wat “koud watervrees “, want ja….chinees en kwaliteit,garantie etcetera?Onbekend maakt immers vaak ook onbemind.
Maar goed, toch toestemming gekregen en bij de Xpeng vestiging in Breukelen stond een demo met zo’n 18K op de teller, kleur niet mijn favoriet (wit 🙄) maar daarover zullen we maar niet teveel mopperen, het kleurenpalet voor de G6 is überhaupt niet om over naar huis te schrijven, de uitrusting dan gelukkig weer wel!
Werkelijk alles wat je jezelf zou wensen zit erop, ook zaken die ik waarschijnlijk nooit zal gaan gebruiken (inparkeer hulp o.a.)
Alles kun en MOET je dan configureren in het grote scherm wat ontwerpers tegenwoordig nodig achten, en ja…..kostenefficiënter dan allerlei knoppen te moeten ontwerpen/ontwikkelen/plaatsen.
We zullen er aan moeten wennen…..iets wat ik ook al had gezegd tegen mijn vriendin!
Nu kun je gelukkig deze configuratie helemaal instellen voor iedere bestuurder door simpelweg een account aan te maken voor eenieder, appeltje eitje, je moet er alleen wel even een uurtje voor uittrekken, zoveel opties kun je personaliseren!

Dan mijn ervaringen na een maandje en een kleine 6000 km verder;
-rijdt minder sportief dan de EV6, en lijkt het wegdek wat meer te kopieëren.
-verbruik is bij mijn rijstijl vergelijkbaar als met de voorganger.
-zitcomfort en het instapgemak is top, vanuit West Brabant naar het kantoor in Drachten is zonder probleem te doen EN zonder verplichte tussenstop bij Lelystad!
-zeer uitgebreide functionaliteit van de app, trouwens je telefoon kun je ook als sleutel gebruiken.
-bij instappen functioneert het multimedia systeem DIRECT, dit in plaats van te moeten wachten alvorens een dergelijk systeem “ontwaakt is”.
-navigatie werkt uitstekend
-draadloze laders zijn ook fijn, alsmede de draadloze verbinding met in mijn geval CarPlay.

Wat zou volgens mij in een over the air update mogen worden verbeterd;
-prioriteit van een gsm in kunnen stellen, ikzelf heb twee telefoons in gebruik en nu schakelt de auto de laatst gebruikte in.Dit is voor mij niet ideaal…
-Adas systeem zou minder bruusk in moeten grijpen, nu gebruik ik deze functie niet, en slechts de adaptieve cruisecontrol , simpelweg omdat de ingrepen van de lane-departure mij niet bevalt (helaas).

Verder heb ik de betrouwbaarheid op “gemiddeld “ gezet, omdat daar na één maand nog weinig zinnigs over te zeggen valt.

Over enkele maanden zal ik weer een update plaatsen

20000 km verder

  • 40.860 km

Wat is de auto industie toch veranderd, in ieder geval 'het product'
Moest je vroeger wachten tot een face lift of het uitkomen van een opvolgend model, tegenwoordig stap je nietsvermoedend in je auto en heeft er zich in de nacht een software update plaatsgevonden.
Gevolg in mijn geval, de kleine ergernissen die ik had genoteerd voor het eerstvolgende onderhoud zijn als sneeuw voor de zon verdwenen;

-ADAS minder nerveus
-een GSM met prioriteit in kunnen voeren
-Dog mode ( moest tot voor kort met een Combo worden ingegeven), nu gewoon te regelen met een druk op het centrale scherm, toch even wat makkelijker.
Deze functie laat de airco doordraaien terwijl de auto geparkeerd staat.Wel zo handig als mn trouwe viervoeter eens in de auto zou moeten blijven.
-interval op de achterruitenwisser ( gaat nu sunchroon met de wissers voor)

Al deze puntjes hoef ik dus volgende week in Breukelen niet meer aan te stippen!

Blijft er dan niets meer te wensen over?
Jawel hoor, de draadloze verbinding met Carplay is niet optimaal, vaak krijg ik te horen dat diegene die mij belt mij niet goed kan verstaan, dit terwijl de verbinding met BT wel goed functioneert.

Verdere ervaringen de afgelopen 20.000 km,
-verbruik van zo'n 14-15 Kw/100 km, en ja ik ben een rustige rijder, dat dan weer wel.
-waarom in hemelsnaam geen mogelijkheid om met fysieke 'schuifjes' de uitstroomopeningen van de ventilatie te bedienen ( iets wat met modeljaar 2026 opgelost is overigens)

-BT sleutel op je GSM, deze heeft ook kuren, soms vergrendeld de auto middels het signaal komende vanaf je GSM alvorens je naar de kofferbak bent gelopen, om de keer erop pas te vergrendelen als je tientallen meters bij de auto vandaan bent ??

-Opbergruimte voorin is toch wel wat beperkt blijkt nu in de praktijk, maar ik denk dan maar, geen een auto is perfect.

Verder geen enkele storing gehad en ook is de auto nog steeds volledig vrij van rammeltjes oid.
Vreemd is dan weer wel dat het vergan leather ontzettend vlekgevoelig is.
Mijn auto is voorzien van de zwarte bekleding, maar als het regent en de stoel wordt nat, ontstaat meteen een vreemde vlek, gevolg, bekleding wordt vaker gepoetst dan in mijn vorige auto ;-)

Al met al nog steeds erg blij met mijn keuze om voor de Xpeng G6 te gaan als ridjend kantoor voor de komende jaren.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Xpeng G6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.