Volvo XC90 T8 Recharge AWD Ultra (2024)

autoreview

Volvo XC90 T8 Recharge AWD Ultra (2024)

Signalement

UitvoeringXC90 T8 Recharge AWD Ultra
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst3.624 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Top Volvo

  • 1.700 km

Eind februari vond ik het tijd worden mijn 6 jaar oude XC90 T5 inscription in te ruilen voor een nieuwe auto van hetzelfde formaat. In eerste instantie maakte ik op de Autoweek site een vergelijking van in aanmerking komende modellen: Lexus RX, Mercedes GLE, VW Touareg, BMW X5 en Volvo XC90. Uiteindelijk hield ik over: BMW X5 50 e en de Volvo XC90 T8. Als eerste stapte ik de showroom van de plaatselijke BMW dealer binnen; er stond een BMW X5 in de gewenste uitvoering. Toen ik een half uur in en rond de X5 had doorgebracht en de vertegenwoordiger weggedoken achter zijn beeldscherm nog steeds geen aanstalten maakte om naar mij toe te komen ben ik maar weer weggegaan. Overigens vond ik de kofferruimte van de BMW erg tegenvallen. Daarna langs een grote leverancier in Nunspeet gereden waar een aantal geïmporteerde XC90 T8’s stonden met 1000 tot 2000 km op de teller. Zeer professionele organisatie, waar ik een erg plezierig gesprek had en kon rijden in een klaarstaande T8. Het inruilaanbod was echter dusdanig dat een bezoek aan mijn eigen Volvo dealer meer dan loonde. Voor € 5000,= méér kocht ik een splinternieuwe T8 in een door mij gewenste uitvoering en kleur. De levertijd was ongeveer 4 maanden. De dark edition is een actiemodel en samen met het edition pack, de extra luchtvering en inklapbare trekhaak heb ik een uitvoering met alles erop en eraan zoals panoramadak, B&W geluidsinstallatie, privacy glas, nappa leren stoelen met verwarming, ventilatie en massage. Als kleur koos ik vapour grey ; die oogt in combinatie met het blonde interieur fantastisch. Op 17 juni werd de auto afgeleverd. Er waren afgezien van de hoeveelheid pk’s (van 252 naar 455) wel wat verschillen. De versnellingsbak heeft naast D ook een B-stand waarmee je one pedal drive kunt gebruiken. Het went heel snel en gewoon remmen is bijna niet meer nodig. Het grootste verschil was van Volvo sensus naar android auto en google maps. Geweldig en super snel: geen vaste termen gebruiken maar gewoon roepen waar je heen wilt. Bij aflevering bleken er een paar bugs in het entertainment systeem te zitten. De oplossing kwam van de verkoopleider: Alle software opnieuw laden! Problemen opgelost. Een gemis vind ik het ontbreken van een uitgebreid instructieboekje waarin je instellingen kunt nazoeken. Nu moet je het doen met een (summiere) digitale handleiding in de app of in de auto zelf.
De auto rijdt in de standaard modus “hybride” gecombineerd op benzine en elektriciteit. Als je een route voorprogrammeert dan “bedenkt” de auto de beste mix van elektrisch en op benzine rijden. Ik laad de auto consequent op; bijna altijd thuis waar mijn zonnepanelen voor gratis stroom zorgen. In 3 uur is de auto van helemaal leeg weer vol met mijn 3-fasen laadpaal. In de praktijk, Ik ben een stevige rijder, is de elektrische actieradius ongeveer 60 km. Na met een volle tank bij aflevering te zijn weggereden heb ik bij km stand 1463 voor de eerste keer getankt. Het verbruik was op dat moment 1: 38 (mix van benzine- en electriciteitsverbruik) Met de T5 ben ik nooit verder gekomen dan 1:7 á 1:8.
Ik rijd vaak korte ritjes van 20 tot 40 km, die grotendeels elektrisch verlopen. Op lange ritten zal het benzineverbruik ongetwijfeld hoger liggen maar bij mij past het hybride rijden als een handschoen.
De auto is snel, stil en comfortabel; de stoelen zitten geweldig (1.91m en 100+kg) en zijn zeer precies af te stellen, maar dat wist ik al van de T5. De bagageruimte in de 5 zits configuratie is enorm, met 4 golftassen en trolleys op stap is geen probleem, maar ook dat kende ik al van de T5. Tot nu heb ik geen minpunten kunnen ontdekken, een heel kleintje dan: Het lane assist systeem is niet uit te zetten; als je even over een streep komt trilt het stuur. De XC90 rijdt in deze vorm al 9 jaar rond maar is nog volledig bij de tijd. Je hebt geen moment het idee dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt. Sommigen vinden het middenscherm wat te klein (naar huidige maatstaven) maar het speelt voor mij geen rol omdat navigatie via het headup display én recht voor de bestuurder in beeld is. Samen met de stembegeleiding is werkt dit voortreffelijk. Eigenlijk gebruik je meestal de onderkant van het middenscherm voor verwarming van de stoelen en stuur en ventilatie. Maar dit soort zaken zijn ook allemaal spraakgestuurd te bedienen.De auto is permanent met internet verbonden (eigen SIM-kaart) en daardoor reageert de navigatie onmiddellijk op files of problemen op de weg. Software updates gaan over the air.
Ik heb in mijn autoleven nog nooit met zoveel plezier gereden als met deze T8. Over betrouwbaarheid kan ik nog weinig zeggen maar als het net zo gaat als met de T5 die eenmaal per jaar in de garage kwam voor een servicebeurt, zit het wel goed.

na 5 maanden

  • 3.624 km

Op 26 sept kwam na wegrijden ineens een melding in beeld: aandrijving- service vereist. De auto had geen vermogen meer en liep niet harder dan 40 km/h. Via Volvo pechhulp werd de ANWB ingeschakeld. De wegenwachter constateerde een softwareprobleem en liet de auto afvoeren naar de dealer. Na 3 werkdagen kreeg ik de auto weer terug en liet de dealer weten dat alle software opnieuw was ingeladen, nadat de auto eerst "dood" gemaakt was. Het inladen van de complete software is een tijdrovend karwei; ik begreep dat er 8 grote modules geladen moeten worden. Het probleem heeft zich hierna niet meer voorgedaan. Vandaag na 2159 km gereden te hebben 57,01 liter benzine getankt. Net als de vorige keer 1:38 en dat terwijl ik een stevige rijder ben. De auto wordt na elke rit thuis aan de laadpaal gehangen en heeft nu het wat kouder is een actieradius op stroom van 52 km. Ik heb ook bijgehouden hoeveel stroom ik verbruikt heb tussen de 2 tankbeurten in: 644 kWh. Theoretisch kost dat me € 144,= maar door stroom te "tanken" van mijn zonnepanelen is dat praktisch een stuk minder. De auto rijdt geweldig en is onwaarschijnlijk stil. Alleen bij plankgas wordt een prachtige grom hoorbaar. De XC90 accelereert, indien gewenst, geweldig. Wat een auto, elke km is een feest!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.