Volvo XC90 T8 Recharge AWD Plus (2024)

autoreview

Volvo XC90 T8 Recharge AWD Plus (2024)

Signalement

UitvoeringXC90 T8 Recharge AWD Plus
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf20 km
KM-stand laatst10.790 km
Lezerswaardering: 54%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

snel tuinhuisje :-)

  • 1.030 km

deze auto heb ik sinds kort in bezit. Vorige auto was een Volvo xc60 T4 met wat extra pk's (polestar engineered). Ik wilde graag weer een XC 60 maar als Hybride lever je wel (behoorlijk) wat koffer ruimte in. Aangezien mijn echtgenote en ondergetekende golfen en graag op vakantie gaan werd een XC hybride wel wat krap. We realiseren ons dat het een luxe probleem is maar ik heb als ondernemer 10 jaar geïnvesteerd in mijn eigen onderneming en de wederhelft heeft ondertussen behoorlijke carrière gemaakt dus was het tijd ons zelf te verwennen met een lekkere reisauto. De wederhelft is in het bezit van een heerlijke BMW 3 serie welke uitnodigt om eens lekker te "gummen" dus daar moet een reisauto tegenover staan waar we de vakantiereizen comfortabel mee af moeten kunnen leggen. Zelf kom ik tot een zakelijk jaartotaal van zo'n 30k/35k km. Zoals gezegd is golf een hobby en er is ook een hond aanwezig binnen de familie dus de opvolger van de XC 60 moet voldoende ruimte bieden.

Aangezien Volvo alleen nog volledig elektrisch of hybride in de aanbieding heeft was de keuze beperkt (Volvo heeft zakelijk een prima imago dus .....). Een XC 60 T6 is op zich een prima auto alleen qua kofferruimte (ik weet het, het is een luxeprobleem...) is het nu niet de ruimste uit zijn segment. Daarbij kom je bij een vergelijkbare configuratie zoals ik de T4 had ook uit op > 80k. Toch maar eens een proefrit gemaakt in een XC 90 (in de hoop dat deze "te groot" aan zou voelen...) gemaakt. Bij deze proefrit bleek echter dat de afmeting van de auto niet echt een probleem was, van 210pk naar 455pk was echter wel een enorme vooruitgang. De XC90 voelde daardoor veel lichtvoetiger aan dan de XC60. Volledig elektrisch (heb ook even naar de EX90 gekeken) zag ik nog niet zo zitten (kom regelmatig in gebieden waar de laadpalen nog niet echt dik gezaaid zijn....) dus een hybride moest het worden en qua ruimte en prestaties voldeed de XC90 aan mijn eisen. Nu is er bij de XC 90 ook niet heel veel meer te kiezen (uitloopmodel in afwachting van de EX 90) dus dat maakt de keuze wel weer makkelijk. Het is dus een een XC 90 T8 (meer keuze is er niet) Plus Bright geworden. Optioneel is nog gekozen voor de 360 camera, geblindeerd glas en een trekhaak. Voor de rest is dit model al behoorlijk compleet. Ten opzichte van de XC60 mis ik alleen het schuif/kanteldak. Deze is bij de XC 60 standaard, bij de XC90 (van ca. 100k) is dit een optie....)

Afgelopen week heb ik de auto in ontvangst genomen en de eerste 1000 km zitten er op. Tot op heden zeer tevreden met de keuze. Comfort is fantastisch en de auto "zoeft" over de wegen. Zelfs mijn echtgenote wil geen ander auto meer. De bijrijdersstoel "slaapt" heerlijk en de het rijden in zo'n "groooootte" auto valt haar goed mee. Elke avond gaat hij trouw aan de oplader (heb zelf een hele berg zonnepanelen) dus het verbruik is op dit moment ook erg prettig (kan electrisch op en neer naar de zaak) Er is altijd meer dan voldoende vermogen voorhanden en dat rijdt zeer relaxed... Het is geen auto om mee te "gummen" maar meer een auto om mee te cruisen.... 2200 kg gaat nu eenmaal niet geheel soepel door de bocht.

De auto is voorzien van het nieuwe "google" systeem wat qua spraakbesturing perfect werkt. Helaas is er onlangs een update geweest waardoor de "play store" niet meer werkt. Apps (spotify/waze) installeren kan dus op het moment niet. Ook het de rittenstaat werkt niet. Ben zelf een Apple gebruiker geworden omdat ik dit in het verleden met Android vaker heb meegemaakt, de Volvo stelt mij op dit gebied dan ook niet teleur .....:-(
Ik ga er van uit dat dit opgelost wordt (afspraak met de dealer is ondertussen ingepland)

Zodra ik wat meer km gemaakt heb zal ik deze review updaten (er staat komende zomer een rondrit Noorwegen (4500km) in de planning...) De foto's volgen dan ook.

update, minder aan de pomp :-)

  • 2.189 km

kleine update. De software is aangepast en alles werkt nu naar behoren. Ondertussen weer een kleine 1000 km verder. Het is een heerlijke auto om flinke afstanden af te leggen. Mijn woon werkverkeer is zo'n 55 km op en neer en is prima te doen. Elke avond trouw aan de oplader geeft een gemiddeld (benzine) verbruik op van 4l/100km. Als je de Google navigatie gebruikt rekent de auto keurig uit waar hij de accu inzet en waar hij gebruik maakt van de benzine motor. Zo kom je thuis aan met maximaal gebruik van de accu capaciteit.
Wat erg fijn werkt is het sluiten van de kofferklep. In mijn vorige Volvo kon ik hem met een druk op een knop laten sluiten. Nu heb ik een extra knop waarmee je de kofferklep kan sluiten en de auto meteen op slot kan zetten. (ik weet het, pure luxe...)
Ik was ook even bang dat het parkeren wel een dingetje zou worden. Maar door de 360 camera en de ervaring opgedaan in de XC60 valt dit tot op heden mee. Het is soms wel wat langer zoeken naar een parkeervak waar de XC90 in past en je ook nog uit kan stappen....
De kofferbak is echt mega diep, de golftas met clubs past in de diepte/lengte in de kofferbak.
De stoelen, toch een Volvo USP, zitten echt super, Ook op langere ritten (>1,5 uur) blijven ze goed zitten. Ik ben wat langer, 1,90m, en dan zijn de zitverlengers een must. Daarbij geniet je ook iedere km van het Harman Kardon geluidssysteem. Deze had ik in mijn vorige auto ook al maar in de XC90 is deze toch weer net een tandje beter :-)
Qua rijden is de snelheid, en het optrekken :-), meer dan voldoende. Een bochtenridder zal het echter nooit worden. Meekomen in het verkeer is echter geen enkel probleem en ik ben ook echt fan van het "one padel" rijden. Ook "auto pilot" heb ik geprobeerd en dat werkt, zeker op de snelweg, prima.
We gaan langzaam richting de rondrit Noorwegen, dan volgen de foto's en de ervaring van een "lange" reis. Deze reis zal ook met 6 personen worden afgelegd dus hoe de auto bevalt als "7 zitter" zal dan ook zeker volgen.

Update na Noorwegen

  • 10.790 km

Hierbij de beloofde update na een rondje Denemarken/Zweden/Noorwegen waar we de auto 4000 km hebben kunnen uitproberen :-) Tsja, waar moet ik beginnen. Voor dit soort reizen is de auto perfect. Supersnel op de autobaan en comfortabel op de rest van de wegen in Denemarken/Zweden en Noorwegen. In Duitsland is het net of je elektrisch rijdt, iedere 400 km ff langs de pomp :-). Ik heb dan ook echt (waar het mag) 160/170 km/uur gereden. Max is 184 km/uur op de teller. Helaas wordt er in Duitsland nogal veel aan de weg gewerkt dus de stukken op snelheid zijn erg beperkt. Ook de camperbrigade maakt (te) vaak gebruik van de linkerbaan dus echt hard doorrijden is beperkt. Voor de auto zijn dit soort snelheden echter prima te doen alhoewel ik denk dat het met standaard zomerbanden (mijn auto staat op Michelin 4 seizoenen banden) de wegligging iets beter is.
In Zweden en Noorwegen is het een prettige metgezel. Op de krappe wegen langs de fjorden is het wel soms een uitdaging maar de Noren houden prima rekening met het passeren. In de heuvelachtige gebieden is de “B” stand van de automaat een uitkomst. Heerlijk relaxed rijden en opladen waar afgedaald moet worden.
We zijn regelmatig met 6 mensen op pad geweest. (Wel allemaal volwassenen waarbij de jongste 20 is en > 1.8m lang is) Dit gaat, maar het moet niet te lang duren.
Wat met name te prijzen is, en dat is echt een pre voor Volvo, zijn de stoelen. Prima instelbaar en ook na 3 dagen rijden kom je er zonder rugpijn en ontspannen uit.
Een van de huizen lag op een behoorlijke (grindweg) helling waar de andere auto die we mee hadden niet boven kwam. De XC90 heeft een 4x4 stand waarbij je rustig en zonder problemen de helling op komt. Ook dit kunnen testen dus en blijkt in de praktijk prima te werken.
De navigatie wordt geregeld door google maps en die werkt prima. Hij geeft soms wel erg rare alternatieven maar zolang je de route volgt die google als hoofdroute aangeeft gaat er weinig mis. Ook files (rondom Hamburg :-() geeft hij keurig weer.
Kortom, de auto heeft het op deze reis keurig gedaan, 4000 km zonder problemen (mag ook wel met een splinternieuwe auto …) en in alle comfort zoals je mag verwachten. Onze vorige XC60 deed dat ook prima maar de XC 90 is toch weer een stapje hoger qua comfort (wegligging/stilte in de auto/power…:-))
Zoals eerder aangegeven is alles luxe. De bagageruimte was voldoende voor 4 man + golfuitrusting. De 455 pk is meer dan voldoende om op de autobaan met het verkeer mee te kunnen :-) en de rust en wegligging maakt het reizen tot een comfortabel tijdverdrijf. Dit mag je ook wel verwachten voor een auto die de 100K voorbij gaat.
Zijn er dan ook nog negatieve zaken te melden ? Eigenlijk niet echt. Wat mij het meeste stoort is de adaptive cruisecontrol. Die werkt niet echt prettig. Deze remt te hard af bij voorliggers en bij het inhalen ziet hij toch soms nog allerlei gevaren waardoor hij in de ankers schiet. Nu gebruik ik de cruisecontrol weinig maar het viel mij op dat deze niet echt lekker werkte ten opzicht van mijn vorige auto’s (XC60 / Passat GTE) Ik las dat meer Volvo rijders hier last van hebben.
De teller staat ondertussen op bijna 11k kilometers en tot op heden kan ik alleen maar blij zijn met mijn keuze. Het is een prettige reisgezel en ik profiteer dagelijks van de hybride mogelijkheden. Waar ik met de XC60 bijna wekelijks aan de pomp stond beperkt zich dat nu tot 1 x per maand. Opladen thuis gaat prima en ik kan nu volop gebruik maken van de 16 zonnepanelen die ik op mijn dak heb liggen.
De softwareproblemen die ik eerder had zijn opgelost (ook nog dank aan de reviewer onder dit epistel) en vooralsnog werkt alles zoals het zou moeten werken.

Ik meld mij weer na de eerste beurt …..

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.