Volvo XC60 T6 Recharge AWD Ultimate (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC60 T6 Recharge AWD Ultimate |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 22 km |
KM-stand laatst | 300 km |
Long range en one-pedal driving
- 300 km
Omdat in mijn XC60 van 2021 (facelift inc Google) een paar zaken niet geleverd waren die ik wel besteld had (chiptekorten, weet je nog?) , hebben de dealer en ik besloten een nieuwe XC60 voor ons te bestellen, die wel al mijn wensen gemonteerd kreeg. Die auto is in december gemaakt en afgelopen week afgeleverd. Ik weet dat een review over 300 km niet erg representatief is, maar deze auto is nagenoeg hetzelfde als mijn vorige, en daar had ik voldoende ervaring mee. Zie mijn andere review over deze XC60.
Wat beoordelen we hier?
Ik heb een XC60 T6 AWD Ultimate Bright Longrange. Er zijn een paar opties achteraf gemonteerd. De donkere ramen (folie achterramen, erg strak), de trekhaak, en een chromen sierstrip op de achterbumper tegen beschadigingen. Als fabrieksoptie alleen de 360 graden-camera. Standaard is de Ultimate het meest compleet. Heads-up display, verwarmde stoelen (voor en achter) en stuur, standkachel, meesturende full leds met aut. grootlicht, Harman-Kardon geluid, google systeem. Ongetwijfeld veel meer, maar omdat dit onze 5e Volvo is, beginnen zaken 'standaard' te worden.
Wat is er anders? Dit is een zogenaamde 'long range'. Nu kun je dat met een korreltje zout nemen. De batterij is 18,8 kWh groot (was 10,8) en geeft op de boordcomputer aan dat ie zo'n 75 km op stroom aankan. Ik heb wat testjes op youtube gezien, en die komen rond de 70 km uit. Hangt natuurlijk ook van het weer af. De elektromotor is een stuk sterker. Hij groeide van 85 naar 145 pk. Dat is te merken! Op stroom is de auto veel sneller. Daar waar bij mijn vorige in 'hybrid-mode' vrij snel de benzinemotor erbij kwam, is dat nu zeker niet meer het geval. Je kunt vlot optrekken en met alle verkeer mee, op stroom. Ik koos vaak de rijmodus 'pure' (handmatig) om alles op stroom te rijden, maar dat is nu zeker niet meer nodig. De benzinemotor blijft lang afwezig. Overigens is het systeem nu zo slim, dat wanneer je een bestemming invoert in de navigatie, hij het zo uitrekent dat je precies met een lege accu aankomt op je bestemming. Zo optimaal mogelijk benutten dus.
Wat verder direct opviel is het veel grotere regeneratief remmen. De auto komt helemaal tot stilstand bij het loslaten van het gaspedaal. Dat gaat vrij bruusk bij lagere snelheden, dus even wat gematigd loslaten als mijn vrouw of dochter meerijden. Dat is prima te doseren met de mate van loslaten van het gaspedaal. Bij 100 km/u valt t bruuske wel mee. Er is overigens de mogelijkheid in het systeem om de auto een kruipmodus te geven. Dan rolt ie door en komt dus net niet tot stiltand. Ik gebruik dat bijvoorbeeld op de camping. Stapvoets rollen.
Omdat de electromotor sterker is, trekt de auto ook sneller op. Dat scheelt iets, (op papier. 5,7 ipv 5,9 sec naar de 100), ik heb het nog niet geprobeerd. Het systeemvermogen komt op 350 pk, en een koppel van (ik meen) 660 Nm. Erg veel voor zo'n grote (zware) auto. Heerlijk, voor de tussensprint en de stoplichtsprint. Veelal onverwachts van zo'n brave Volvo.
Verdere details: Mijn kristallen pookknop zit er niet meer in. Dat zal wel een bezuiniging zijn in deze dure tijden. De dealer kijkt of ie overgezet kan worden. En de regelbare dashboardverlichting is niet meer met een knopje te bedienen, maar via het systeem. We gaan toch niet Volkswagen achterna?
Er is dus wel degelijk een verschil met rijden, en de grotere accu zal voor een lager brandstofverbruik zorgen. Ik zal daar later updates over geven.
Oh, er schiet me nog een detail te binnen: Deze auto staat standaard op 20" ipv 19" van mijn vorige. Dat merk je. Niet veel, maar iets stugger. Eerlijk gezegd vind ik dat wel fijn. Het voelt hetzelfde als in de XC40 T4 Recharge van mijn vrouw. Die rijdt ook op 20".
Laden:
We hebben een dubbele laadpaal bij huis die dynamisch laadt. Dus bij veel vraag in huis een lagere laadsnelheid. En ik kan de paal zo instellen dat ie alleen laadt op zonnestroom. Dat stel ik in de zomer weer in.
Dat was m voor nu. Er staan wat tripjes naar t buitenland gepland het komende jaar, dus deze review vul ik dan wel weer aan.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

DS 7 E-Tense 360 vs. Volvo XC60 Recharge T6 - Dubbeltest

Volvo XC60 Black Edition: donkere opfrisser

Zo komt de Volvo XC60 uit de 100.000 km-test van AutoBild

Volvo XC60 Recharge - Eerste rijtest

Audi Q5 Sportback vs. Volvo XC60 - Dubbeltest
