Volvo XC60 (2021)

autoreview

Volvo XC60 (2021)
Volvo XC60 (2021)Volvo XC60 (2021)Volvo XC60 (2021)Volvo XC60 (2021)Volvo XC60 (2021)

Signalement

Versnellingen8, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf62.404 km
KM-stand laatst62.404 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

XC60 B6: SUV met hoge kwaliteit en comfort

  • 62.404 km

Zoals je in mijn autohistorie kunt zien, ben ik altijd trouw gebleven aan Volvo. Met een korte uitstap naar de 80-serie heb ik verder altijd in de 60-serie gereden. Na jarenlang plezier te hebben gehad van de XC60 uit modeljaar 2010, vond ik het tijd voor vernieuwing.

De stap van MY2010 naar MY2022 voelt als een enorme sprong vooruit. De kwaliteit van het interieur is flink verbeterd en de 8-traps automaat maakt een wereld van verschil. Mijn vorige XC60, een T6, had een twin-turbo motor met schakelblok die nogal onrustig aanvoelde in zijn vermogensafgifte. De nieuwe B6 rijdt daarentegen een stuk rustiger en verfijnder. Hij is misschien iets minder snel, maar wel heerlijk soepel.

Ook de rijhulpsystemen zijn duidelijk doorontwikkeld. Pilot Assist 2.0 is een flinke verbetering ten opzichte van de vorige ACC, die onder de 30 km/u simpelweg stopte. Jammer blijft dat bij gebruik van een fietsendrager alle hulpsystemen (zoals BLIS) worden uitgeschakeld. Ik begrijp de keuze – je weet tenslotte niet precies hoe lang de auto wordt – maar op lange ritten merk je meteen hoeveel comfort je dan mist.

Qua uitvoering mag ik niet klagen. Als voormalig demo van Volvo Nederland is deze auto werkelijk van alle gemakken voorzien: van massage­stoelen tot head-up display, van Bowers & Wilkins-audio tot luchtvering. Dankzij MY2022 zit er ook de Google-upgrade op. Niet iedereen is enthousiast, vooral vanwege het trage opstarten, maar ik vind dat Google Maps en de voice-assistent zoveel beter werken dan Volvo’s eerdere software dat ik er alleen maar blij mee ben.

Het verbruik ligt rond de 8,8 l/100 km. Niet heel weinig, maar wel een flinke verbetering ten opzichte van mijn vorige T6. Ook het olieverbruik is sterk afgenomen.

Binnenkort ga ik nog voor de Polestar-tuning. Ik ben benieuwd of het reactievermogen dan net wat beter wordt, vooral in de middenzone. Bij het afremmen en daarna weer optrekken – bijvoorbeeld bij rotondes – reageert de auto nu iets te traag naar mijn smaak. Hopelijk zorgt de software-upgrade ervoor dat dit soepeler gaat. Mijn ervaringen daarmee deel ik later.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.