Volvo XC40 T3 R-Design (2021) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC40 T3 R-Design |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 23.000 km |
KM-stand laatst | 30.000 km |
De aankoop en de eerste kilometers
- 23.000 km
Vandaag, vrijdag 19 juli, de wagen opgehaald bij Niham in het wonderschone Den Haag. Na uitgebreide instructie om 15:00 uur de rit huiswaarts aanvaard.
Wat is dit LEKKER !
Het is de R-Design uitvoering. Dus behangen met extra's. Het is nog even een dingetje om alles uit te vogelen. Instellingen van het geluid bijvoorbeeld. Maar na wat inlezen op internet heb ik een lekkere sound gevonden.
Start/stop systeem gelijk linksboven gezet in het scherm. Swipe/tik/weg/uit....
De Volvo app geinstalleerd op de android en gesynchroniseerd. Erg handig. In geval van nood kan je er zelfs je auto mee open maken.
Je weet sowieso altijd waar je auto staat en je kunt in de winter alvast de voorruit ontwasemen en de stoelverwarming aanzetten. Of het allemaal zo lekker is voor je accu betwijfel ik, maar het kán; het hoeft niet.
De stoel uitgebreid ingesteld. En geloof me... er zitten heel wat mogelijkheden op. Zit als gegoten. Stuur is, uiteraard in hoogte- en diepte verstelbaar, hetgeen voor iemand met een lang lijf zeer prettig is.
Het infotainmentsysteem zal nog wat gewenning vragen, maar daar bestaat een heel handig Volvo-forum voor, met mensen die echt overal kaas van gegeten hebben.
Ik zie bijvoorbeeld een spotify-icoon staan, maar als ik er op druk gebeurt er niks. Gelukkig wel te gebruiken via bluetooth.
Het 'schakelen' vergt gewenning. Het is geen pook die je op de juiste stand duwt. Je moet tikjes naar voor-en achter geven om in drive en reverse te komen. Parkeerstand is een drukknop waarmee je elke stand overruled. Handrem is een platte knop die je omhoog trekt, danwel naar beneden duwt. Handig om te weten.
Ik was in de war door de radio en het dashboard die beiden aan bleven staan toen ik de auto, middels de startbutton, had uitgeschakeld. Ze gaan beiden uit als je de deur openmaakt. Kwestie van wennen.
Motor hoor je bijna niet. Enkel bij fors accelereren bromt hij een beetje. Koppel zat. Kick-down reageert wat traag, maar dan gaat hij er ook als een haas vandoor. Een regelrechte aanrader is het gebruik van de 'speedlimiter' en/of de 'adaptieve cruise-control'. Dit is echt een auto om genoeg bekeuringen mee te krijgen om je toilet mee te behangen.
Parkeercamera geprobeerd, en ik moet zeggen dat ik de meebuigende lijnen errug handig vind. Je ziet echt precies waar je rijdt en waar en hoe je uitkomt. De parkeersensoren doen hun werk wat enthousiast. Ze reageren al op een takje onkruid. Beter te ijverig dan een deuk, zullen we maar denken.
Kofferbak biedt een zee aan ruimte. De dubbele bodem is super handig. Alle zooi die in onze vorige auto in de kofferruimte rondslingerde ligt nu uit het zicht. Ik ontving nog wel de tip om minstens 1 veiligheidshesje ergens in de auto te bewaren waar je erbij kunt. Stel je voor dat de kofferbak vol is en je kunt niet onder de dubbele bodem komen...
Draaicirkel valt me eerlijk gezegd mee voor zo'n forse auto. Een ook hier helpen de parkeersensoren soms iets te enthousiast. Better safe than sorry.
Ik heb de rijmodus op comfort staan. Van de week ga ik de rest eens uitproberen. Vooralsnog rijdt dit zeer ontspannen en ik kan meer dan prima met het verkeer meekomen.
De eerste 60 kilometer waren een belevenis. Maar ja; ik heb nooit groter gereden dan een B-segmenter. Wordt vervolgd.
De eerste 1000 kilometers zitten erop
- 24.050 km
De eerste 1000 kilometers zijn een feit. Ietwat onwennig. Ik begin nu pas een beetje wegwijs te worden in alle instellingen. Zo bleef het verbruik hardnekkig op 7,9:100 staan. Een kleine aanpassing en een reset leverden een gemiddelde op van 6,5:100. Waarschijnlijk werd het gemiddelde van 24000 km weergegeven, maar de ene chauffeur is de andere niet.
Voor wat betreft de icoontjes van diverse apps in het scherm; ik heb geen simcard/internet in de auto, dus ik kan er niks mee.
Ik probeer nog uit te finkelen waar de functie zit om automatisch te kunnen parkeren. Het schijnt met de instellingen in de camera te maken te hebben.
Zal eens vragen als ik binnenkort bij de garage ben.
Er draait iets mee met de motor (snaar denk ik) , wat bij stationair toerental een irritant geluid maakt. Een tipje gas bij en het is weg. Ik vind dat ik de motor niet hoef te horen in de cabine. Het is vast een kleinigheid. Garage is al ingelicht. Zit te wachten op een telefoontje.
Heb de afgelopen weken wat langere afstanden gereden.
Niet alleen goed voor het brandstofverbruik, maar ook om een betere impressie te krijgen van de auto. De stoelen (ik haalde het al eerder aan) zijn een verademing. De Adaptieve Cruise Control is handig, maar niet iedereen heeft Bliss op zijn auto, dus als er 1 of andere blindganger ineens een baan opschuift wil de auto nog wel eens enthousiast ingrijpen. Ik ben trouwens benieuwd of de remlichten dan ook gaan branden...
Auto-pilot is leuk, maar behalve het tussen de lijnen houden voegt het weinig toe, want 2 tellen je knuisten van het stuur en het gejank begint; "Sturen!" in het oranje, vergezeld van een geluidssignaal.
Dat gebruiken we dus maar lekker niet.
De ACC is, mijns inziens, niet altijd betrouwbaar. Ik heb al meerdere keren gehad op een 80km weg dat de auto wel erg enthousiast op een rotonde of kruising af gaat, zonder in te grijpen. Of het zou op het laatste moment moeten zijn, maar dat risico neem ik niet. Dan maar zelf ingrijpen en remmen.
Heb gemerkt dat de auto met E5 beter rijdt dan met E10. Zuiniger ook. Het scheelt maar een paar procent; maar toch.
Super handig is de automatische achterklep. Bij de parkeersensor links van het midden gaan staan; met je rechtervoet onder de eerste V van Volvo een schoppende beweging naar voren maken en vervolgens een stap naar achter doen. En Voila! De klep zwaait gracieus open. 1 druk op de knop en met een zachte 'klik' sluit hij weer.
De cross traffic warning is een zegen. Hier in het centrum mag namelijk tegen de rijrichting in worden gefietst en gebrommerd. Zodra de Reverse wordt ingeschakeld kijkt de electronica mee en waarschuwt indien en achter de auto iets beweegt. *mompelt iets met Fatbikes*....
Het is nog te kort om een volwaardig oordeel te vellen, maar ik ben nog steeds in mijn nopjes met de auto.
Edit: Naar de garage geweest voor geluidje bij stationair toerental. Is een pully en... u raadt het al... een producteigenschap. Ik heb hier sterk mijn twijfels bij, maar vooruit dan maar weer.
Gezeik opgelost na enig aandringen
- 30.000 km
De gasveren van de automatische achterklep begonnen in het najaar te knakken en in de winter luidkeels te protesteren. Na info op internet bleek dit een veelvoorkomend euvel te zijn bij Volvo.
Binnen de garantie wordt dit kosteloos opgelost. Buiten de garantie krijgen veel mensen een coulance-regeling aangeboden.
Had hierover reeds in October gecorrespondeerd, echter zonder respons.
Daarna nog twee mails gestuurd, en weer geen antwoord.
In Maart was ik het zo spuugzat dat mijn mails genegeerd werden, dat ik rechtstreeks met de directeur heb gemaild. Toen kon het ineens wel opgelost worden. Heb wel een aantal personen op hun pik getrapt, maar dat is dan jammer. Moet je je werk maar goed doen. Alles is opgelost tot tevredenheid. En 1 keer gerepareerd is levenslang gegarandeerd bij Volvo.
Auto gebruikt geen spetter olie.
Benzineverbruik is stabiel op 7,6:100 over de totale looptijd.
Binnenkort weer een aantal lange ritten voor de boeg, waardoor het gemiddelde weer een poosje naar 6,4:100 gaat.
In het stadsverkeer en op de kortere afstanden is hij echter behoorlijk dorstig.
Ik baal als een stekker dat ik een slecht gerepareerde kras niet heb gezien bij aankoop. Ga sparen om het te laten maken.
Verwacht tot Juli geen gekke dingen. Banden zitten eraan te komen. Dat zal er even in hakken. Plusminus 900 Euro.
Geen idee wat de Jaarbeurt gaat kosten.
Zal niet weinig zijn, maar anderzijds kan het met deze kilometerstand ook niet veel zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.