Volvo XC40 T3 R-Design (2021)

autoreview

Volvo XC40
Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40

Signalement

UitvoeringXC40 T3 R-Design
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf100.657 km
KM-stand laatst137.924 km
Lezerswaardering: 46%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Dramatisch

  • 100.657 km

Wat is dit een domper.
Traag, onlogisch infotainment systeem met slechte grafische kwaliteit. Met alleen maar touchscreen mogelijkheden.
Hortende en storende transmissie.
Stuur wat niet vergenoeg kan uitschuiven om fatsoenlijk te kunnen zitten.
Rumoerig.
Voice operating begrijpt commando’s niet.
Het enige wat aan deze auto beter werkt tov mijn vorige auto is de Pilot Assist. Deze reageert vloeiender. Maar daarentegen houd die teveel rechts aan waardoor de auto bijna al twee keer de spiegel van de auto naast mij heeft geraakt.
Daarnaast mis ik enorm de wegligging van de BMW. Deze auto glijdt zeer snel over de voorwielen. Echt gevaarlijk.
Nog niet eerder de afgelopen tien jaar zo’n ontzettend slecht infotainment systeem meegemaakt. Het lijkt wel een Chinese imitatie tablet van tien jaar oud.

Eerste update

  • 102.573 km

Begin een klein beetje te wennen aan de auto en het infotainment systeem.
Ben ook inmiddels gewend geraakt aan rugleuning in een hoek van 90 graden zodat ik bij het stuur kan.
Wat mij verbaast is dat er geen telefoon knopje zit waarmee je rechtstreeks het telefoonmenu kan activeren. Dit bevestigt voor mij dat dit een auto is die minder geschikt is als rijdend kantoor maar meer al boodschappenauto.
Dat ik begin te wennen neemt nog niet weg dat ik het een slecht infotainment systeem vindt. Het moeten doen van meerdere handelingen wat bij BMW of automatisch gaat of binnen 1 klik beschikbaar was blijft een gemis.
Ik hoop dat de reageerders kunnen slapen van de opmerkingen die ik maak over hun geliefde merk. Ik vergelijk twee merken met modellen in dezelfde prijsklasse en stel daar dezelfde eisen aan. Helaas blijkt dit model van Volvo totaal door de mand te vallen. Blijf het een leuk model vinden maar alleen de buitenkant is niet voldoende. Het moet wel snel, intuïtief en goed werken.

Brandstof verbruik

  • 106.213 km

Even een update mbt brandstofverbruik. Rij ongeveer dezelfde routes met dito rijstijl en snelheden. Het verbruik bij mijn vorige auto was gemiddeld 5,2l per 100km. Deze auto verbruikt ongeveer 50% meer. Het huidige verbruik zit op 7,7l/100km. De BMW was een diesel en de Geely is een benzine.

Kraken en verbruik stijgt

  • 110.981 km

Na de vorst van de afgelopen weken is de auto op meerdere plekken gaan kraken. Ik heb proberen te achterhalen waar het zit. Maar er lijkt niets los te zitten.
Indien ik nauwkeurige navigatie wil ben ik overgestapt op de telefoon met de app Waze. Deze geeft een stuk betrouwbaarder aan hoe laat ik aankom inclusief file(s).
Het verbruik is iets gestegen naar 7,9 liter per 100km. Blijf dit erg fors vinden.

Beurt

  • 119.054 km

Auto is voor een beurt geweest en had daarnaast de volgende klachten:
- trekt naar links tijdens optrekken
- kraakt rechtachterin in de auto
- bij opschakelen is er soms een klap/bonk voel- en hoorbaar
- telefoon wordt heel vaak niet herkent door systeem en dient dan handmatig gekoppeld te worden

Het volgende viel mij op:
Er stond ook een XC40 gereed als leenauto. Keurig. Helaas was deze niet schoon van binnen. Dit ben ik niet gewend van de BMW/Skoda/Volkswagen dealer.
Mijn auto is weer schoon afgeleverd na een beurt. Dat is netjes.

Bij het ophalen kreeg ik de volgende toelichting:
- Het naar links trekken bij accelereren is inherent aan het type auto. De aandrijfassen zijn van verschillende lengtes waardoor dit gebeurt.
- Kraak is niet op te lossen.
- De klap/bonk in de bak is normaal bij dit type gerobotiseerde handbak.
- Systeem geupdate. Probleem helaas niet verholpen

Verder is de APK en beurt uitgevoerd.

Voor mij is dit de bevestiging dat dit geen merk is voor autoliefhebbers, in de zin van rijdersauto. De reacties op de klachten was: "Waar heb je het over, de auto rijdt toch". Ik had goede hoop op nog een beetje "freude am fahren" maar dit moet ik nog even uitstellen.

Update

  • 130.218 km

De bestuurdersstoel kraakt op twee plaatsen als ik door een kuil rij.
Het verbruik is nog iets opgelopen tot 8,1l/km.
De gerobotiseerde handbak begint steeds bonkiger te schakelen.
Na een update van mijn telefoon naar IOS 18 herkent de Geely de telefoon niet meer automatisch.
Na het uitvoerig schoonmaken van de auto valt mij of dat onder de voorstoelen de kabels en stekkers open en bloot liggen. Dit is tevens het geval in de achterbak. Als je de bodem openklapt, om bij het reservewiel te kunnen, zie je hier ook stekkerblokken en kabels open en bloot liggen. Dit vind ik totaal niet passen bij een auto van deze prijsklasse.

Versnellingsbakprobleem

  • 131.927 km

Het bonkiger schakelen was misschien al de voorbode. Want sinds een paar dagen begint de auto te trillen als die moet overschakelen van de tweede naar de derde versnelling. De andere versnellingen doen het wel redelijk soepel. Het lijkt of de koppeling het niet goed doet en happerend probeert over te schakelen. De door volvo/geely adapt Xc60B geprezen bak is toch niet zo betrouwbaar gebleken. Als je tegenwoordig al niet eens meer de anderhalve ton kan halen met een versnellings bak, dan is het wel erg triest gesteld met de kwaliteit.

Versnellingsbakprobleem na "reparatie" niet opgelo

  • 132.988 km

Met de auto drie keer naar de garage geweest. Na twee keer bellen en de melding gekregen dat ik terug gebeld zou worden niets gehoord. Daarom ben ik zelf naar de garage gegaan. Terplekke was er niemand beschikbaar om naar het probleem van de versnellingsbak te kijken. Afspraak gemaakt zodat de chef van de werkplaats een testrit kon maken om het probleem vast te stellen. Er werd geconcludeerd dat hier naar gekeken moest worden. Weer afspraak gemaakt voor een reparatie. Ze hebben aangegeven dat ze zouden gaan beginnen met een olie wissel van de bak. De conclusie is dat er geen metaaldeeltjes in de olie zaten maar dat het probleem ook niet is opgelost. Dit moet worden vervolgd.

Einde

  • 137.924 km

De auto is ingeleverd en terug naar de leasemaatschappij. Terugkijkend op een ruim jaar aan Volvo/Geely ervaring en ongeveer 35000 km kan ik maar een conclusie trekken. Het merk heeft voor mij zijn robuuste kwaliteitsimago verloren. Als je van autorijden geniet en een auto zoekt die je hierbij betrekt of hier deelgenoot van maakt dan moet je niet een Volvo rijden. Ook functioneren de systemen in de auto niet soepel.
De vering is te hard zonder dynamisch of sportief te zijn. En ook niet veilig aangezien er geen goed contact met de weg is ondanks de goede banden.
Carkit kwaliteit is beneden de maat voor een auto van deze prijsklasse. Daarnaast zorgt de herrie in de auto ervoor dat het volume meestal hoger moet dan gewenst. Wat de gesprekskwaliteit ook niet ten goede komt.
Nu ga ik nog een auto in de pool rijden tot dat mijn bestelde auto begin juni binnenkomt. Het is weer een Volvo/Geely. Maar dan een XC60T8. Hier zal ik ook weer een review over schrijven. Ik kan alvast een teaser geven. Ik rij nu al in een leenauto omdat de auto niet meer wilde starten nadat deze twee keer in de noodloop was gesprongen.

3,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Volvo XC40

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (48)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.