AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volvo XC40 T3 Momentum (2019)

autoreview

Volvo XC40
Volvo XC40
Volvo XC40
Volvo XC40
Volvo XC40
Volvo XC40
Volvo XC40
Volvo XC40
Volvo XC40
Volvo XC40
Volvo XC40
Volvo XC40
Volvo XC40
Volvo XC40
Volvo XC40
Volvo XC40
Volvo XC40
Volvo XC40
Volvo XC40
Volvo XC40
Volvo XC40
Volvo XC40
Volvo XC40
Volvo XC40
Volvo XC40
Volvo XC40
Volvo XC40
Volvo XC40
Volvo XC40
Volvo XC40
Volvo XC40
Volvo XC40

Signalement

UitvoeringXC40 T3 Momentum
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf155.000 km
KM-stand laatst170.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ruimte genoeg voor gezin

  • 160.000 km

Omdat 1 auto in het gezin niet genoeg is in ons gezin (2 werkende volwassenen) hebben we besloten om naast de Citroën ëC4 een extra auto aan te schaffen zodat mijn vrouw niet voor ieder (ook werkgerelateerd) ritje de auto van m'n schoonouders hoeft te lenen. OV in ons dorp is aanwezig, maar geeft voor de meeste gelegenheden toch al gauw een uur extra reistijd ten opzichte van de auto.

We hebben 3 kinderen van inmiddels 1m80+ en een hond en daarmee werd de achterbank/bak van de (lease) ëC4 voor vakantieritten ook wel wat aan de krappe kant.
Ook hadden we op dat moment flink wat ellende met (lease) Citroën dus bewust gekozen voor een pure benzine auto, geen hybride, geen batterij, geen moeilijk gedoe. Waar mogelijk rijden we elektrisch, maar aangezien deze privé betaald moest worden moest het een ruime betrouwbare auto worden met voorspelbare onderhoudskosten en houderschapsbelasting. Beetje moderne systemen voor de veiligheid en comfort zijn wel zeer welkom.

Ook voor de wintersport-rit binnen de schoolvakanties is een brandstof-auto eigenlijk nog steeds wel een must. In die periode zijn de laadstations in Beieren/Oostenrijk nog wel echt veel te schaars voor de aanwezige (Nederlandse) elektro-auto's.

Een aantal modellen overwogen:
- Mazda CX-5, tikje te ouderwets/spartaans en we zijn nog geen 60+ (no offence)
- DS-7 Crossback, super gave limousine, een en al comfort, maar onmogelijk te rijden voor mij met m'n 2m lengte. Betrouwbaarheid daar zijn de meningen over verdeeld, maar als het niet past valt het sowieso af.
- Peugeot 3008, mooi maar model gaat gauw vervelen, i-Cockpit is hem voor mij ook niet om eerlijk te zijn.
- BMW X2 Net te klein
- BMW X3 Mooie auto, maar als je ze een beetje aankleed boven budget, of te ruim in de kilometers of toch al gauw 8 jaar oud.
- Mercedes GLC Zelfde verhaal als de BMW, loopt teveel op qua prijs, leeftijd of kmstand.

(Audi's/VW/Seat/Skoda sorry, niet mijn auto, ik heb er gewoon niets mee)

Onze keuze is gevallen op een XC40 T3 automaat in Glacier Gray (bijna wit). De auto is ruim genoeg voor ons en rijdt heerlijk. Ik trek geen caravan ofzo dus de T3 geeft met 163PK meer dan genoeg trekkracht. We hebben hem nu ongeveer anderhalve maand en zijn er erg blij mee.

Multimedia systeem werkt perfect en geluid is prima, ondanks dat er geen premium audio iets inzit. Kan makelijk switchen tussen 2 gekoppelde bluetooth telefoons, erg handig bij een bestuurders wissen. Daarnaast kan hij voor de audio en telefoon met twee verschillende telefoons verbinden. Bijrijder kan DJ spelen, chauffeur kan zijn telefoon gewoon opnemen via de carkit. Fijne feature!

Kinderen (3 tieners) passen prima achterin. Hond vindt het in de achterbak ook prima. Ik heb een officieel volvo-honden/bagagerek aangeschaft op Marktplaats en die heeft de Dealer er bij de afleveringsbeurt nog even kosteloos ingeschroefd. Erg goede service.

Auto had geen pilot-assist/adaptieve cruisecontrol. Deze bij aanschaf erbij in laten plaatsen voor een acceptabele meerprijs. Echt een aanrader helemaal in combinatie met een automaat. Dit systeem werkt erg goed en is heerlijk als je in een lange (rijdende) file terecht komt. Natuurlijk moet je zelf opletten, maar wat een verschil en voetenwerk met een schakelbak en "normale" cruisecontrol.

Jaartje in bezit

  • 170.000 km

Geen seconde spijt gehad, rij nog steeds rond met een glimlach. Geen enkel probleem mee gehad.

De automaat schakelde na aflevering naar mijn gevoel wat traag en onvoorspelbaar, maar deze is door de dealer gereset, waardoor hij zich opnieuw ging inleren op ons rijgedrag, meteen na de reset al een wereld van verschil en na een maandje of twee reed hij gewoon mooi soepel.

Enige wat ik in deze auto mis is de achteruitrij camera. De parkeersensoren zijn prima en het zicht rondom is ook niets mis mee, maar het is gewoon erg prettig parkeren met een camera. Wellicht dat ik die er nog eens in laat zetten (wel gewoon origineel, geen Temu/Aliexpres rommel)

Onlangs eerste beurt gehad, was in een uurtje gepiept. Oliewissel, airco gereinigd, wat interieurfiltertjes en paar nieuwe ruitenwissers. Hoefde verder niets aan te gebeuren.

Verbruik... tsja hij lust wel wat. Het is natuurlijk niet het meest airodynamische model en hij weegt leeg ruim 1500kg. Daarnaast rijden we redelijk "sportief" met veel stadsverkeer of juist op de snelweg na 19:00. Ook zit er nog wel eens een dakkoffer op. Niet echt de meest gunstige omstandigheden voor het verbruik. Als je echt een superzuinige auto wil, dan moet je geen XC40 aanschaffen (of misschien een hybride). Maar ik zou hem morgen direct weer kopen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo XC40

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Wim 5752850
Wim 5752850
  • 0
Bijzonder dat de aanschaf van adaptive cruisecontrol achteraf nog kan. Wat kostte dit eigenlijk?
Michiel 5614935
Michiel 5614935
  • 0
Ik twijfel nu even of de cruise niet al adaptive was, maar het ging ons vooral om de pilotassist en de uitgebreidere lane-assist. Het automatisch bijsturen (in plaats van enkel een piepje) in onze andere auto heeft mij een keer net op tijd voor een knuffel met de vangrail behoed, dus daarna wil je als het even kan nooit meer zonder.

Ik geloof dat de upgrade uiteindelijk zo'n 2000 euro kostte. Uit m'n hoofd werd er een extra motor op de stuurinrichting geplaatst voor het automatisch sturen en nog een camera of lidar dingetje extra om de weg te volgen. En natuurlijk wat stukjes software inschakelen.