Volvo XC40 T2 Business Pro (2021) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC40 T2 Business Pro |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 50.000 km |
KM-stand laatst | 59.000 km |
Eerste indrukken van de Volvo XC40 T2
- 54.000 km
Na jarenlang Volkswagen te hebben gereden heb ik enkele maanden geleden mijn Tiguan 2.0 TDI ingeruild voor een jonge Volvo XC40 T2 met automaat uit 2021. Redenen: a) Ik leg jaarlijks wegens pensionering veel minder kilometers af en dus is doordieselen vanwege de forse wegenbelasting minder aantrekkelijk b) een mens wil na 6 jaar ook weer eens wat anders c) minder prettige contacten met de verkopers van verschillende VW-bedrijven. Je wordt óf op een arrogante manier aangesproken of geholpen door een zeer jong broekie/stagiaire terwijl het toch echt niet gaat om de aankoop van een pak suiker d) In mijn zoektocht kwam ik er al snel achter dat een jonge Tiguan met DSG vaak (veel) duurder is dan een soortgelijke jonge XC40 (die ook bepaald niet goedkoop is).
Om een lang verhaal over mijn zoektocht kort te houden: het werd dus de XC40, ondanks mijn goede praktijkervaringen met diverse Volkswagens. Ik zag hem in een erg mooie rode kleur shinen in de showroom van Bluekens in Oosterhout en ik was gelijk verkocht. Dit exemplaar kwam tegemoet aan al mijn ‘eisen’ en had ook nog een mooi prijskaartje. Een zeer prettig contact met de verkoper die met een prima voorstel kwam rondde mijn zoektocht af.
Maar hoe bevalt de XC40? Natuurlijk is het een beetje appels met peren vergelijken: van een diesel met handbak naar een automaat op benzine. Toch zijn het naar mijn idee auto’s uit een vergelijkbare klasse. Ik maak na een aantal maanden de balans op.
PLUS
Zeer comfortabel, stil, prettig (zacht) geveerd zonder week aan te voelen, adaptieve cruisecontrol werkt perfect en is heerlijk, hetzelfde geldt voor de automatische versnelling. Zonder schokken weet de auto haast onmerkbaar de juiste versnelling te pakken. Een verademing t.o.v. de handbak! (maar dat zal ook zeker gelden voor de DSG van Volkswagen). Motorisch is de T2 natuurlijk geen strepentrekker maar daar nodigt de auto je ook niet toe uit. Relaxed rijden is het devies. Voor mij is het vermogen (ruim) voldoende.
De Business Pro uitvoering is niet de meest luxe XC40 maar heeft toch veel (meer) toeters en bellen die het gebruik en het rijden veraangenamen. Waar je 7 jaar geleden extra voor moest betalen is nu vaak standaard aanwezig (ACC, LED, achteruitrijcamera etc). Met een lichte voetbeweging gaat de achterklep vanzelf open. Niet essentieel maar gewoon leuk!
Vormgeving, stoer uiterlijk, robuust, met name de voorkant met die fraaie grill is een lust voor het oog. Premium-gevoel.
Veiligheidsvoorzieningen volop. Je merkt aan alles dat de veiligheid bij Volvo zoals altijd en nog steeds een belangrijk aspect is. Portieren voelen aan als kluisdeuren. De degelijkheid straalt er van af.
De Volvo Car App. Erg handig om op je telefoon te hebben en op afstand de auto te ontgrendelen of na te gaan waar de auto staat. Plus nog andere nuttige info over de staat van de auto.
MIN
Infotainment/menu/display vereist nogal wat gewenning. Lang niet zo intuïtief en logisch te bedienen als bij Volkswagen. Menig keer moest ik in de handleiding duiken om iets op te zoeken. Maar misschien ook een kwestie van gewenning… Motortemperatuur wordt niet weergegeven op het display. Vreemd. De knop om de km-stand te resetten zit op de lichtschakelaar. (Huh?) En zo zijn er meer ‘dingetjes’.
Kaart van de navigatie vind ik erg saai en kleurloos in vergelijking met de Tiguan. Het met een simpel draaiknopje in- en uitzoomen mis ik evenals de hoogtemeter (altijd leuk om te weten tijdens vakantie in bergachtig gebied).
Middenarmsteun is niet zoals bij Tiguan in hoogte verstelbaar. Je onderarm leunt op een laag geplaatst, niet horizontaal, aflopend vlak. Niet zo prettig.
Stoelzitting: fijn dat je deze kunt kantelen maar ik vind ‘m aan de korte kant. Voor de rest prima zitmeubilair.
VERBRUIK
Voor de korte ritjes stap ik in het autootje van vrouwlief, voor de wat langere ritten de XC40. Verbruik zou gemiddeld 6.5 liter per 100 km moeten zijn maar dat haal ik bij lange na niet. De boordcomputer geeft ook een veel te rooskleurig beeld qua verbruik. Na verschillende tankbeurten kom ik tot de conclusie dat met een fluwelen rechtervoet en met overwegend buitenwegen gemiddeld 7 liter brandstof nodig is per 100 km oftewel 1:14,2. (gemeten aan de pomp). Bij wisselende ritten zal het verbruik tussen de 7.5 en 8 liter liggen. Op zich vind ik dat gelet op de kenmerken van de auto zeer acceptabel.
RIJDEN MET CARAVAN
Heb ik nog geen ervaring mee maar lees hierover goede berichten van andere gebruikers. Ben benieuwd! (ben natuurlijk aardig verwend met de 2.0 TDI). De auto zal, zo verwacht ik, ondanks dat het een driepitter is met ‘slechts’ 130 PK, weinig moeite hebben met mijn bescheiden sleurhut, een Eriba Touring 550 GT Troll, die maximaal 1300 kg weegt (en Caravantrekker - dé site van en voor caravanbezitters, die goede adviezen geeft - bevestigt dit idee).
CONCLUSIE
De Volvo XC40 is een zeer comfortabele auto. Premium-gevoel is zeker van toepassing. Heeft een onderscheidend uiterlijk die me zeer aanspreekt. Ondanks mijn kritische opmerkingen heb ik zeker geen spijt van mijn aankoop en denk ik dat ik de komende jaren met veel genoegen in deze mooie auto zal rondrijden. En toch zal ik het soms niet kunnen nalaten om toch met enige weemoed terug te denken aan de Tiguan waar ik (de eerlijkheid gebiedt dat te zeggen) erg veel plezier aan heb beleefd.
PS: Het is nog te vroeg om een oordeel te geven omtrent de gebruikskosten aangezien ik nog geen onderhoudsbeurt heb laten verrichten. Hetzelfde geldt voor de betrouwbaarheid.
Update
- 59.000 km
Inmiddels 5000 km verder. Ik gebruik de auto alleen voor de wat langere ritten en probeer bewust zuinig te rijden. Voor de boodschappenritjes e.d. wordt de kleine zuinige auto van vrouwlief gebruikt. Dat resulteert in een verbruik dat dicht in de buurt komt van de fabrieksopgave van 6.5 liter per 100 km. Heel netjes! Maar dat zal bij normaal gebruik amper haalbaar zijn. Ik geef dat direct toe.
Ben nog steeds dik tevreden over het rijcomfort. Het is nog steeds een genot om in deze auto te rijden. Hij is stil en de vering is perfect. De automaat schakelt prettig en op het juiste moment.
Inmiddels ook de caravan er achter gehad. Dat reed prima. De T2 had voldoende power, ook in heuvelachtig terrein. Het verbruik viel me ook alleszins mee.
De Volvo-app is leuk en heeft ook zijn nut bewezen als ik in een vreemde omgeving mijn auto moeilijk kon terugvinden.
De menubediening vind ik nog steeds onprettig en onlogisch. De navigatie/routebegeleiding bleek een aantal keren er flink naast te zitten.
Wat me ook is opgevallen is dat de auto bij lage snelheden (bv bij parkeren) nogal abrupt en bonkerig remt. Hoor en lees dat vaker.
Voor de rest niets dan lof. Vind 'm nog steeds een geweldige look hebben, vooral de voorkant vind ik oogstrelend met die fraaie grille.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.