Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus (2023) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC40 Recharge Extended Range Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 24.000 km |
KM-stand laatst | 47.000 km |
De kop is eraf
- 29.000 km
Nee, niet de kop van een traditionele brandstof motor....de auto krijgt een '2e leven bij mij'. Hoe zit het nu allemaal met deze electrokar.
Kort gezegd rijd ik jaren tevreden Peugeot, helaas liet de laatste me net voor de zomervakantie in de steek. Iets met de turbo, kleine paniek omdat het net een dag voor de vakantie was. Een toffe collega bood me zijn tesla my standaard aan, wel gezegd met trekhaak om de caravan mee te pikken.
Twijfel
Even getwijfeld, maar ach richting Scandinavië zou het toch geen probleem moeten zijn. En zo start de electrische reis die ik al jaren 'verguist' heb. Kort gezegd, laden na pak hem beet 120-140km is wel een dingetje, maar ach we konden op vakantie, we hebben maar liefst 4000km electro ervaring al daar gehad.
Na de vakantie
Terug op honk bleek de 508 wat kostbaar te repareren, en gezien zijn ervaring van om en nabij de 170k, vond werkgever het niet de moeite hem te repareren. Dan maar op zoek naar wat anders. Electrisch? Tja, niet gek bevallen, maar graag wel wat meer range.
Eenzaam op de parking
En toen,...bleef er door vertrek van een collega een vrij nieuwe XC40 long range plus op de parking staan. Die even uitgebreid getest, ook met de caravan, en daar lijkt het op dat we om de 200-230km moeten laden. Klinkt niet gek. Auto dan maar verder wat aan de tand gevoeld met wat lange snelweg ritten. Ook daar kom je in nazomer dan best rond de 430-450km uit. Dus, besloten deze fraaie vapor grey plus uitvoering maar te accepteren.
Vergelijk
Wat valt er op tov de 508, die Peugeot was wel echt heel stil tov deze xc40, zeker vanaf 120kmh. Maar ach, vanaf die snelheid gaan de penlights wel heel hard naar beneden in range. Verder, fraaie zit, net wat hoger, mooi afgewerkt, een klein beetje sfeerverlichting (had best meer mogen zijn), eigenlijk voor 2000kg best comfortabel op slecht wegdek. De acc werkt veilig (soms iets te, maar geen achterlijke ingrepen zoals de tesla, de 508 was iets vergeeflijker). Kofferbak, tja als je een station gewend bent, is dit gewoon klein. In algemene zin, prima auto van Belgische makelij. Ik ben benieuwd naar de wintersport rit in Feb.
Buiten
Oh ja, de buitenzijde: tikkie stoer, dikke 20" velgen en een leuke combi van zwart dak met grijze lak. Kijk je rond, dan valt het eigenlijk nu pas op dat er stiekum best veel xc40's rond kachelen, waarvan best veel electrisch.
Klopt het trouwens dat de auto geen geluid maakt aan de buitenzijde bij langzaam rijden of achteruit?
Laden
Nu ruim 4000km gereden, laden is best handig, op kantoor en thuis in de buurt prima mogelijk. Vergt soms wat planning (snelladen kan altijd en gaat met 200kw wel echt rap).
Verbruik, ik vind het best hoog rond de 18kwh/100km maar goed, de cw waarde van een zeecontainer is natuurlijk behoorlijk van toepassing.
Binnen
Multimedia; Google Maps werkt uitstekend, ook met laadgedrag en planning ervan. Geluid van de standaard muziekset een dikke prima. Verder is de XC40 SMER MY24 ruim in de opties voorzien met oa stuur en stoelverwarming en fraaie nubuck bekleding.
Conclusie
Tevreden? Ja voor nu eigenlijk best wel.
We gaan hem even mooi volgen de komende tijd.
(Ps die 508 was stiekem toch eigenlijk wel een heerlijke auto, jammer dat ie weg is, behoorlijk ondergewaardeerd).
Garage bezoek
- 29.000 km
Het eerste garage bezoek is een feit, niet helemaal gepland maar goed. Storing externe speaker gaf ie steeds op het display. Blijkt het dus de speaker te zijn die als je rustig wegrijdt die Battlestar Galactica geluiden produceert die stuk is. Wordt binnenkort vervangen. Ook inmiddels winterbanden erop gedaan, de allseasons waren achter overigens al gereduceerd tot 2mm na 30k. De 2000kg doet daar voor de duurzaamheid weinig goeds aan.
Al met al vast prijzig schoeisel met 20" en 255 breed. Maar we hebben grip en zijn op de eerste sneeuw voorbereid. Wel wat minder zuinig, nu op de snelweg met 100kmh zo'n 21kwh/100km.
Winterkou
- 33.000 km
Inmiddels bijna 10000 gereden sinds 1okt dit jaar toen ik hem ging rijden. Toch best wel een prima auto eigenlijk, van veel handigheidjes voorzien zoals een jashaakje bij de Achterportieren. Ben wel heel benieuwd naar het wintersport avontuur met carnaval, bereik nu is vaak met gemixt snelweg 100kmh en binnendoor 80, zon 400km nu. Ga je 200km lang 135kmh rijden dan wordt het een zuipschuit en is ie bij 5gr van 90% naar 10% te berijden.
Snellader eraan en je bent met 170kwh met 10min weer op 40% beland, dat dan weer wel.
Ben benieuwd hoever de range nog zakt bij temperaturen onder 0, maar zeker is dat wintersport met bak op het dak in ieder geval niet met 135kmh gaat, ik denk 110kmh mooi is om niet te vaak te hoeven laden. Verder blijft het voorverwarmen wel heel erg lekker, en heb ik inmiddels een ota update gehad met oa android auto.
Verwarming stuk
- 35.000 km
Maandag, koud buiten dus ff voorverwarmen. He...de app werkt niet. Blijkt meerdere mensen te treffen, nou ja dan maar niet. Koude auto in, die pas na een half uur een klein beetje warm wordt. Das gek, doet ie anders nooit. Terug naar huis zelfde. Ff een reset geef geen extra warmte. Dinsdag dan maar even afwachten. Mmm app doet het maar voorverwarmen niet. Op zoek naar een krabber, weggereden naar het noorden, steenkoud in de auto. Das niet best, dus even de garage gebeld of ik even langs kan om uit te lezen. Onderweg nog even snelladen werd langzaam laden met 40kw, accu dus ook niet warm. Bij de garage kon ik gelukkig vandaag al terecht, uitgelezen, onderdeel voor aansturing warmtepomp defect. Hopelijk wordt ie maandag gefixt, want over paar weken naar wintersport zonder verwarming is leuk voor de range maar verder nergens voor.
Wintersport met EV
- 40.800 km
De eerste wintersport rit zit erop, 886km , gem snelheid 95 met 30min File. 4 laadstops variërend van 10min tot 30 min. Steeds tussen 100 en 135 gereden met skibox, gem. Gebruik op het scherm 24.9/100km. Valt me alles mee. 5e laadstop bij snellader 10min van accomodatie vandaan, en daar bijna volgegooid vanaf 8% tot 98% omdat het eten wat langer duurde.
Laadinfra Duitsland prima op orde ( net snelweg af). Een keer 2 min gewacht bij een Fastned met slechts 4 palen, overige keren ionity en Ew en B met voldoende vrije plekken .
Laadinfra in kleinere dorpen Duitsland is nog niet heel geweldig, in tegenstelling tot Oostenrijk waar veel meer snelladers zijn. In Duitsland waarschijnlijk te wijten aan de vele regels en niet beschikbare infra. Direct langs snelweg is het ook beroerd, net naast snelweg veel beter. Ik had een calculatie in abrp gemaakt en overgezet, die kwam wat minder gunstig uit (onzuiniger). Percentage aankomst klopt wel akelig goed.
Al met al is het me niet echt tegengevallen, wel thuis met 100% vertrokken waardoor eerste etappe de langste was.
Terug van wintersport
- 41.800 km
Met 100% vetrokken met als doel
3 stopjes vanuit Zuid Duitsland, eerste stop na 320km was de bedoeling met 30min, duurde wat langer (50min) omdat er nog boodschappen gedaan werden. 2e maar 15min maar ingeplugd bij Fastned, stond naast een nixan leaf met 40kw en mijne ging niet harder dan 50kw, dus fff naar achter gereden en nieuw paaltje geplugd, gelijk naar de 160kw. Maar de derde en laatste...
Huuu.... Een 150kw sticker maar laden start met 175kw . Van 16-85% in 37min gelijk ff gegeten.
Verbruik bij temperaturen van -2 deze ochtend tot gemiddeld overwegend tussen 12 en 19gr met gem 22kwh /100km en 98kmh thuis over 895km niet gek.
Snelheid waar het kon 135kmh, maar veel plekken niet omdat het toch best druk was.
Ik kan denk ik ook op 2 vingers tellen waar je nog ongelimiteerde snelheid mag, en dan vaak ook maar voor een paar km. Heel veel bordjes 100, 120 en 130, Kortom een auto met topsnelheid boven 150 is volstrekt overbodig.
Verbruik lijkt me heel prima met 4 volwassenen, volgepakt, winterbanden en skibox.
Al met al, eigenlijk uitstekend te doen met EV.
Laadinfra in Duitsland in kleine dorpen is redelijk dramatisch, net als direct op de snelweg, net eraf meer dan dikke prima, nooit hoeven wachten en op korte afstand verschillende merken naast elkaar met minimaal 150kw. Voor alle EV 'haters', laadpaal files bestaan volgens mij niet.
Daarnaast, altijd koppel om snel in te halen, vooral ook bergop.
Temperatuur doet een hoop
- 43.000 km
De hogere temperaturen van de laatste en komende dagen werken echt positief mee voor het bereik. Ondanks nachtvorst en veel snelweg, zitten we op winterbanden inmiddels op 410km bij 100% wat ie aangeeft, laat het werkelijk terug naar 0 ongeveer 380-390 zijn, best wel prima bruikbaar eigenlijk. Over 2 weken gaan de zomerbanden er weer op, dus zal het ook wel weer wat schelen. Dagje erna een beurt, benieuwd wat ze dan gaan doen. Hopelijk op zomer schoeisel komen we uiteindelijk richting 500km snelweg (572wltp).
Binnenkort gaat ook de caravan voor het eerst aan de haak, benieuwd wat dat brengt.
Beurt
- 44.000 km
Vandaag een beurtje waar ik op kon wachten. Nieuw filtertje, setje ruitenwissers en een ijverige monteur die zelfs de stofzuiger even door het interieur fietst. Bandjes zijn inmiddels weer gewisseld naar zomer (allseason).
Als afsluiter nog een laatste update van de software en een wasbeurtje en hij staat weer stralend klaar om mee te nemen. Door de hogere temperaturen buiten laatste weken loopt het bereik gelukkig wat op inmiddels al richting 440km, wellicht met de gewisselde bandenset nog wat meer.
500+ en noodrem
- 47.000 km
De warmere temperaturen van afgelopen dagen doen wel goed aan het verbruik. Inmiddels een 200km gereden tegen 16.6kw/100km met een groot deel snelweg. Binnendoor zakt het nog wat. Volledig opgeladen zag ik gisteren 510km staan.
Heel erg benieuwd naar de eerste caravan rit volgende maand.
Afgelopen week reed ik met gangetje van 85 op de linkse baan toen ineens een auto met aanhanger met 60 op rechts iets over de middellijn kwam, de xc40 piepte met een rood teken en remde volle bak, maar trok ook de gordelspanners aan, was al even aan het zoeken om de gordel los te maken, want het zat serieus strak. Totdat ie besloot dat het veilig was en de gordel weer liet vieren. Het werkt in ieder geval wel, hoewel het in de situatie niet direct had gehoeven denk ik. Van de andere kant, de leentesla van de zomer had veelvuldig gostbraking en hier was het in ieder geval geen ghost.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo XC40
Had je deze auto's al gezien?

Volvo XC40 B4 (M-HYBRID) PLUS DARK -CAMERA|ADAP.CRUISE|VERW.VOORRUIT|TREKHAAK|HARMAN/KARDON
- 2024
- 17.556 km

Volvo XC40 Recharge Core 70 kWh Limited | Parkeersensoren | Navigatie | Camera | LM velgen | Cruise Control |
- 2023
- 28.701 km

Volvo XC40 T4 Recharge ACC Keyless Drive VERWACHT 17-06-2025
- 2022
- 92.102 km