Volvo XC40 (2020)
autoreview
Signalement
| Bouwjaar | 2020 |
|---|---|
| KM-stand laatst | 70.000 km |
Volvo Nederland zeer teleurstellend – Volvo Serva Amersfoort uitstekend
- 70.000 km
Mijn begin 2021 aangeschafte Volvo XC40 is eind 2023 nog geen drie jaar oud. Het midden display, noodzakelijk voor bediening van verwarming, telefoon, radio, navigatie etc., laat alle kleuren van de regenboog zien maar werkt niet. Een reset, zoals voorgeschreven door Volvo heeft geen resultaat.
De controle bij Volvo-dealer Serva-Amersfoort leert dat óf het scherm óf de achterliggende computer kapot is. Volvo Nederland geeft Serva de instructie een nieuwe computer te plaatsen. Helaas blijkt de nieuwe computer niet op korte termijn leverbaar. Wekenlang blijft de auto in de garage bij Serva, door slecht onderdelenbeheer van Volvo Nederland en verkeerde aanwijzingen van Volvo Nederland. Bij het testen van de nieuwe computer blijkt dat toch niet de computer kapot is maar het scherm. Dat wordt vervangen. Probleem opgelost? Technisch wel, maar verder?
Serva begrijpt mijn grote teleurstelling als nieuwe klant (mijn ervaringen met Volvo-dealer Buitenweg – Hilversum waren telkens zo beroerd dat ik was uitgeweken naar Serva). Serva brengt niet het volle pond in rekening maar komt met een keurig coulancevoorstel.
Echter, het probleem met mijn Volvo XC40 is geen probleem van Serva, maar van Volvo Nederland. Weliswaar is de garantietermijn verstreken, maar de noodzaak om een onderdeel te vervangen dat geen mechanische slijtage ondergaat is toch heel vreemd. Daarnaast heeft de reparatie onnodig lang geduurd. Dat is geheel aan Volvo Nederland te wijten die een onjuiste instructie aan Serva afgaf. Serva heeft door onheldere aanwijzingen van Volvo Nederland veel onnodig meerwerk verzet.
Volvo Nederland gaat niet in op mijn klachten en valt voor de coulance regeling terug op de dealer. De bijdrage van Volvo Nederland bestaat uit het dragen van de kosten van vervangend vervoer. De rekening, die na het coulancevoorstel van Serva nog €1578, bedraagt, moet ik dus gewoon betalen.
Deze Volvo XC40 is mijn laatste Volvo. Gelukkig zijn er genoeg aanbieders van andere auto’s, die wel achter hun eigen kwaliteit staan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volvo XC40 T5 Twin Engine 262pk Geartronic Inscription Expression
- 2021
- 62.222 km

Volvo XC40 B4 197PK Plus Dark |Adap.Cruise| Trekhaak | Camera| Elektrische
- 2025
- 22.072 km

Volvo XC40 Recharge P8 AWD R-Design | 19" | Vol Leder | Stoel/Stuurverwarming | Adaptieve Cruise | BLIS | Elektrische Achterklep | Google Navigatie | Carplay | Parkeersensoren Achter
- 2020
- 146.717 km
Lees ook

'Ik wil lease-Volvo XC40 overnemen maar afkoopsom en overnamebedrag zijn te hoog, wat is reëel?'

Verkoop-top 10: Succes Volvo XC40 duurt voort

Test: Volvo XC40 Single Motor Extended Range - drietraps-upgrade voor elektrische suv

Volvo XC40 Pure Electric – Back to Basics
