Volvo V90 T8 Plug-in Hybrid AWD Ultra (2025)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | V90 T8 Plug-in Hybrid AWD Ultra |
|---|---|
| Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 7.000 km |
| KM-stand laatst | 11.000 km |
Weer een Volvo
- 11.000 km
Na een aantal jaar met veel plezier in een V90 D4 uit 2017 en een T8 uit 2020 (zie andere review) gereden te hebben werd het voor mij tijd voor een nieuwe auto. De T8 had nu qua leeftijd en kilometerstand nog een fatsoenlijke inruilwaarde en ik wilde o.a. meer elektrische range.
Nog lang gedelibereerd over welke auto ik dan wilde, misschien eindelijk wel full electric (zonnepanelen en eigen oprit zouden dat financieel best aantrekkelijk kunnen maken). Maar ik vond geen enkele 'premium' station dan echt mooi of betaalbaar. En daarbij, de V90 beviel uitstekend. Ook is voor mijn gebruikspatroon en o.a. de wintersport de plugin-hybride voor mij een prima optie. Na mezelf een paar maanden voor de gek gehouden te hebben, dat ik misschien toch echt een keer geen Volvo zou kopen, dus uiteindelijk op zoek gegaan naar 'de' V90. Deze moest
- weer een T8 worden.
- ongeveer 2024 of nieuwer. Dan zit er namelijk een grotere accu in en het Android systeem
- de kleur 'denim blue'. Daar zocht ik de vorige keer al naar maar toen uiteindelijk een andere mooie gevonden.
- fatsoenlijke opties, dus geen kale uitvoering (voor zover dat bestaat in een V90)
- liefst niet meer de nappa-bekleding. Deze was zeker mooi(er), maar beschadigde naar mijn mening snel. Ik gebruik mijn auto wel echt zoals het een Volvo-station betaamt. Dus een kind achterin en ook bijvoorbeeld het sporadische goederenvervoer vanuit de bouwmarkt. Dan wil ik niet ieder krasje nog een paar weken zien.
Uiteindelijk na lang zoeken (want ja, mijn oude auto was goed dus waarom inleveren op wensenlijstje), mijn huidge V90 gevonden:
- de grotere accu (18,8kWh)
- uit 2025
- denim blue
- ultra uitvoering, met panoramadak
- dark kleuraccenten. Ik had hiervoor de Inscription met veel chroom, maar ik vind deze ook wel echt heel mooi. En als ik mijn vriendin moet geloven past deze uitvoering beter bij mijn leeftijd.
- Polestar-optimalisatie meteen ook weer laten doen. Voegt bij dit model geen pk's toe, maar doet nog steeds wat met schakelmomenten e.d.
De auto was pas een paar maanden oud met maar een paar duizend km's dus zo goed als nieuw.
Over het rijgedrag heb ik in de vorige review al veel gezegd, maar ten opzichte van het 2020-model valt vooral op dat de potentere elektromotor (145pk t.o.v. 87pk) zorgt voor een veel soepelere rij-ervaring. Bij het vorige model moest je in de hybrid modus niet te fanatiek gas geven als je niet wilde dat de bezinemotor aansprong. Nu merk je dat je tot ongeveer 140 km/h best normaal kan rijden zonder dat de bezinemotor aanslaat. Ook accelereert hij in alle modi nog naadlozer nu.
In Polestar(power)-modus trek je met 455pk nu echt de klinkers uit het asfalt. In een Volvo-sleeper, het blijft fantastisch.
Wat verder het rijden betreft, ik mis wel de ouderwetse cruise-control, die had het 2020-model nog wel. Volvo heeft in al haar wijsheid besloten dat adaptive cruise control nu goed genoeg is voor iedereen. Hij is ook wel echt beter dan in het 2020-model, maar ik vind vooral op een drukke snelweg nog steeds dat hij te veel afstand houdt om soepel mee te komen. Ook het plotseling remmen als iemand voor je invoegt vind ik erg hinderlijk. Maar nogmaals, de software is in de afgelopen 5 jaar wel beter geworden. De ergernissen zijn in dit model minder storend dan voorheen.
De autopilot werkt net zo goed als in het vorige model, gebruik ik erg veel.
V.w.b. de verplichte rij-assistenten: de enige die ik echt hinderlijk vind is de 'intelligente snelheidsassistent'. Erg intelligent is hij niet, als ik mijn straat uitrijd denkt hij nog steeds dat de maximale snelheid 30 is en begint dus bij 31 km/h te piepen. Wat Volvo wel echt heel goed gedaan heeft: er is maar 1 tikje op het linkerknopje op het stuur nodig om het systeem voor de rest van de rit uit te schakelen. Dat is top.
Het nieuwe Android systeem is ook een verbetering t.o.v. het Sensus-systeem. Google Maps is natuurlijk niks op aan te merken, en ook hier kan hij het accugebruik weer managen naar je ingestelde navigatiebestemming.
Ook fijn dat de auto altijd zelf internetverbinding heeft, dus Spotify en Google Maps werkt gewoon via zijn eigen modem. Die verbinding koop je in abonnementsvorm bij de auto geloof ik, maar ik ben vooralsnog een paar jaar included. Daarna zal het vast via dealeronderhoud of abonnement gaan. Op gebruik zit een fair use policy, nog niks van gemerkt in ieder geval.
Ik rijd er nu zo'n 2 maanden in en nog geen storingen, crashes of foutmeldingen in het infotainmentsysteem gehad. Sofware-updates komen als het goed is OTA dus ik hoop dat dit zo blijft.
Laden doe ik thuis aan de laadpaal, de auto ondersteunt 2-fase laden. Dus in ongeveer 2,5-3u is de accu vol. Aan het stopcontact kan ook, maar dat duurt bij deze dan wel ongeveer 9 uur i.p.v. 4u bij de vorige met 11kWh accu.
Onder aan de streep wederom een fantastische, ruime auto. En zeker een verbetering ten opzichte van het vorige model.
Als het aan mij ligt ga ik hier nog jaren met heel veel plezier in rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volvo V90 T8 Plug-in hybrid AWD Ultra Dark Executive | Bowers & Wilkins High End Audio | Luchtvering | Gelamineerde zijruiten | Nappa Leder | Verwarmbaar stuurwiel/stoelen incl. ventilatie & massage | Adaptive Cruise & Pilot Assist | 20" Velgen | Panoramisch Schuif-/kanteldak .
- 2025
- 17.220 km

Volvo V90 T4 R-Design | Panoramadak | Stoelverwarming | HUD | Parkeercamera | Pilot Assist | BLIS | Leder | Trekhaak | Keyless
- 2020
- 92.124 km

Volvo V90 T6 Plug-in Hybrid AWD Inscription Aut | Trekhaak 2100 kg | Google Maps | Long Range Accu | Harman Kardon | Elek. Stoelen | Stoel-/Stuurverwarming | Panoramadak | Wool Blend Interieur | All- seasonbanden
- 2022
- 84.095 km
Lees ook

Praktijkervaring Volvo V90: groot, maar nog een echte Volvo?

Audi A6 Avant 55 TFSIe vs. Volvo V90 T6 Recharge - Vergelijkende Test

Volvo V60 (2018 - 2025) - Occasion aankoopadvies

Waarom zag je vroeger vooral campers van Westfalia en is dat nu een stuk minder?

