Volvo V60 D6 AWD Twin Engine R-Design (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V60 D6 AWD Twin Engine R-Design |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 29 km |
KM-stand laatst | 10.088 km |
Hybride power
- 1.643 km
Na een spontane proefrit de deal beklonken. Gezien het feit dat mijn drie kinderen behoorlijk groeien was wat meer ruimte op de achterbank wenselijk.
Bij Autotechniek Raalte een mooie v60 R-design gevonden met kenteken van 30-12-15 en 0 kilometer op de teller. € 10K korting op de catalogusprijs en aangezien ik de auto zakelijk aanschaf en ook privé rijd is die 7% erg prettig. Bij de proefrit zaten er 19 inch wielen onder, daar de auto nogal rubber verslijt en ik van comfort houd er 18 inch onder laten zetten.
Uiteraard ben ik de auto nog een beetje aan het inrijden maar ik kan er toch het volgende over zeggen: De auto voelt als een warme jas en veel rust aan boord. Ja, hij is zwaar en dat voel je echter heb ik ook niet de ambitie om er een circuit mee op te gaan. De auto is op de snelweg in zijn element en is duidelijk gemaakt voor lange ritten. De stoelen zitten erg fijn en zijn goed te verstellen.
De adaptif cruise control is geniaal in de file en op 100 km wegen, op de snelweg enkel als het rustig is. Dan natuurlijk het verbruik, ik laad in principe iedere nacht de auto op, rijd ik korte stukken dan is de auto zuinig. Echter in twee dagen 1100 km en onderweg niet kunnen laden kom ik op 6,9 ltr op 100 km. Als ik dan de stroom kosten er ook nog bijreken valt mij dat toch een beetje tegen aangezien de auto met een keer laden per dag de complete opbrengst van mijn zonnepanelen verbruikt.
Erg handig en leuk is ook de Volvo Oncall app, je kunt met je telefoon de auto deels bedienen en allerhande gegevens inzien.
Vandaag voor het eerst de 'power' knop gebruikt, best fijn de duw in je rug. De auto kan echt erg hard, einde van de maand een lange rit naar Dld en dan de top is testen.
De eerste 10000 zitten erop.
- 10.088 km
Na 10000 km. kan ik ondertussen wat meer roepen over de auto. Verbruik nog steeds 6,9/100 km. en ieder dag minimaal 1 keer aan de stekker. Op dagen dat ik niet meer dan 100 km. rijd is de auto echt zuinig, echter rijd ik vaak lange stukken en dan lust de Volvo wel een slokje.
Ik gebruik iedere dag de standkachel en rijd het dorp uit in 'pure" modus, blijf ik op binnen wegen dan laat ik hem daarin staan om zoveel mogelijk elektrisch te rijden. Indien ik de snelweg op ga zet ik hem een paar kilometer van te voren in 4wd modus om de diesel vast echt voor te verwarmen (er schijnt een soort gloeispiraal in het carter te zitten maar ik geloof meer in echt rustig opwarmen).
"Power" modus is leuk voor af en toe, echter ook aan de zenuwachtige kant.
De banden slijten hard, ik hoop dat ze de 20.000 km gaan halen. Overigens is mij door de lokale bandenboer afgeraden om er weer Michelins onder te zetten, waarschijnlijk komen er dan Goodyear banden onder. Benieuwd of die wat langer mee gaan.
Overall is het een erg prettige reisgenoot en heb ik afgezien van de bandenslijtage niets te klagen.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.