Volvo V50 T5 Summum (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V50 T5 Summum |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De keuze was de volgende: een normaal gemotoriseerde grote Volvo met slechts een paar opties of een topmodel V50 volgeladen met opties. Omdat de nieuwe V70 ten tijde van mijn selectie nog niet op de markt was heb ik proefgereden in de S80 met 2.5T motor (de sedanversie van de V70). Dit is een heerlijke auto die eigenlijk absoluut niet te vergelijken is met een V50, maar ik vond hem te groot. Eén van mijn eisen was dat ik nu een echt snelle auto wilde, en de S80 2.5T voldeed daar niet aan. Het is absoluut geen trage auto, integendeel, maar vergeleken met de V50 T5 mis je net dat beetje power dat ’het verschil’ maakt.
Ik heb de ruimte niet nodig en na de opfrisbeurt kan de V50 weer een paar jaar mee, dus werd het de V50 T5 Geartronic Summum met Premium sound, RTI, parkeersensors achter, seasonpakket met open dak/gelaagd waterafstotend glas, BLIS en Parrot bluetooth carkit.
De diesels van tegenwoordig braken een partij koppel uit waar je U tegen zegt. Daar kan je met je benzine-turbo-motor maar net aan tippen (in veel gevallen winnen de diesels het zelfs). Maar wat een benzine turbo motor nou zo lekker maakt is dat dat enorme koppel van 1500 tot 5000 toeren beschikbaar is terwijl een diesel een korte piek heeft. Hij blijft maar sleuren tot de begrenzer erin komt. Als je de automaat in z’n twee zet bij het stoplicht trek je in één versnelling van 0 tot boven de 100 door en dat is gewoon lekker! De T5 is strakker afgeveerd dan de andere motoren, je hebt een beter contact met de weg maar het blijft comfortabel (17 inch wielen). Dankzij de automaat wordt het koppel redelijk rustig op het wegdek losgelaten bij een stoplichtsprint, er is van doorslippen (op droog wegdek) geen sprake. Bij nat weer wel, maar dan grijpt de spin control in. De AWD versie hoeft dus niet aangeschaft te worden omdat je bang bent dat de auto een onbeheersbaar hoog vermogen heeft (let wel, ik weet niet of dit ook voor de handgeschakelde versie geldt!). Nu ik het toch over het onderstel heb: hoewel de V50 het chassis deelt met o.a. de Ford Focus is dit een totaal andere auto. Een V50 voelt volledig anders aan, werkelijk een klasse hoger.
Dat de auto zoveel meer power heeft dan mijn vorige V50 (140 Pk 2.4) is ook als je niet met het pedaal op de bodem rijdt merkbaar. Je geeft weinig gas en gaat dan lekker met het verkeer mee. In een parkeergarage rijdt je bij wijze van spreken op stationair toerental naar boven; in mijn vorige V50 moest ik dan echt wel even gas geven.
De automaat werkt prettig, maar het is wel even wennen om precies zoveel gas te geven dat hij één versnelling terugschakelt en niet meteen 2 of 3. Situatie: je rijdt 90 op de snelweg en wilt iemand inhalen. Dan wil je niet altijd meteen naar de tweede of derde versnelling terugschakelen maar is de vierde versnelling laag genoeg om even een klein sprongetje vooruit te gaan.
Het seasonpakket met gelaagd (alle bewegende ramen) en waterafstotend (alleen voorste zijruiten) glas is een nuttige optie. Het is écht een stuk stiller in de auto en de waterafstotende werking is goed te merken. Wat dan weer jammer is, is dat de zijspiegels niet waterafstotend zijn gemaakt; dat is een optie op de XC90, dus het kan wel bij Volvo. Raar dat juist Volvo daar op bezuinigt.
BLIS kan irritant zijn (maar je kan het uitschakelen), echter handig op een drukke snelweg met meer dan twee banen in het donker/bij regen. Op een vierbaans snelweg in spitsverkeer rij je vaak in een grote colonne met 80 KM/U en dan is het prettig om te zien dat er iemand naast je rijdt. M.i. is deze optie alleen nuttig als je nog wat leasebudget over hebt.
Regensensor werkt voorbeeldig, valt verder niets aan toe te voegen, automatisch dimmende binnenspiegel ook. Echt twee top-opties!
Parrot carkit voldoet uitstekend. In mijn vorige V50 had ik een geintegreerde telefoon (een SIM in de auto) en dat was een drama. Iedere keer voordat je de auto instapt moet je dan je mobiel uitzetten en dan na het uitstappen je mobiel weer aan. Laat de dealer echter wel een draad opzoeken die bij het uitschakelen van het contact meteen de Parrot ook uitschakelt anders loop je de kans dat als je uitstapt, de deur op slot doet en dan net gebeld wordt je iemand in de auto ’hallo hallo?’ hoort roepen en ze jou niet horen omdat de Parrot en de telefoon nog gekoppeld zijn…
Eén tip nog: de boodschappenhouder, die handige klep waar precies een tas Chinees eten in past :-), is geen onderdeel meer van de standaarduitrusting maar een accessoire van 30 Euro, daar kwam ik pas achter toen ik de auto ging ophalen. Achteraf monteren kost echter 250 Euro.
Gebruikskosten heb ik op een voldoende gewaardeerd want de auto lust wel een slokje benzine. Gemiddeld 1 op 8 (ja, ik heb inderdaad wat boter op mijn hoofd want met die motor is dat niet zo vreemd). Ik hoop dat geinteresseerden iets aan de review hebben. Als je nog iets mist, laat dan dan even weten.
PROBLEMEN
Update 10/03/2008, 11000 Km. Bij 10.000 Km kreeg ik melding ’oliepeil laag’, literje olie er bij en klaar.
Na een ritje Duitsland is me wel opgevallen dat deze auto (of: dit formaat auto’s) niet geschikt is voor de topsnelheden die ze aankunnen. Kruisen op 160 is lekker, 180 is ook nog wel te doen maar als je harder gaat dan stuitert het mij teveel om nog veilig aan te voelen. Ik heb onlangs ook in een grote Mercedes in Duitsland gereden en dat voelt -waarschijnlijk door het veel grotere gewicht- veel robuuster aan. Op de betonnen autobahn (kataklop, kataklop, kataklop) alsof je op een vliegend tapijtje zat. Zal bij de V70 en S80 ook wel prettiger zijn.
Dit is overigens wel een motor waarmee ik eindelijk met de grote jongens mee kan doen. Als je op de Autobahn in een ’treintje’ met A6-en en wat E klasses zit en je moet gezamelijk afremmen dan kan je weer lekker mee-accelereren als de vertraging (meestal een Baustelle &%#!!!) voorbij is.
Enige minpunt wat ik heb kunnen ontdekken is de bruutheid waarmee de traction control (of de spincontrol ingrijpt); die klapt gewoon het gas helemaal dicht als de voorwielen gaan slippen. Subtiel is anders!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.