Volvo V50 D2 DRIVe StartStop Limited Edition (2012) #5
autoreview

Signalement
Uitvoering | V50 D2 DRIVe StartStop Limited Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 202.000 km |
KM-stand laatst | 309.000 km |
Weer een V50
- 203.000 km
Sinds vorige week ben ik de eigenaar van weer een Volvo V50, ditmaal een zwarte V50 D2 Limited Edition.
Ik had goede ervaringen met mijn vorige V50 1.6D uit 2005 (zie mijn review). Hoewel mijn vorige V50 nog niet 'op' was, toch op zoek gegaan naar een nieuw kilometervretertje omdat ik iets meer comfort en luxe wilde en er weer iets actueler bij wilde rijden.
Eerst ben ik eens gaan kijken voor een V40 (vanaf 2012) of een V60. Van beide typen valt op dat het tweedehandsaanbod van de beginjaren karige uitvoeringen betreft en dat de prijzen nog best hoog zijn. De V50 daarentegen is scherp geprijst als occassion en is meestal goed van opties voorzien. De V50 is geproduceerd en geleverd tot en met de zomer van 2012 en het laatste jaar vooral veel verkocht als Ltd Ed. Vanwege het voorgaande en het relatief goede ruimteaanbod van de V50, ben ik weer voor een V50 gegaan. Vooraf zou ik nooit bedacht hebben om tweemaal in een zelfde type auto te rijden, maar mijn ervaringen met de Volvo V50 zijn gewoon prettig.
Mijn huidige V50 is zoals gezegd een D2 (1.6 diesel, 115pk/270Nm) Limited Edition, voorzien van beige leren bekleding met stoelverwarming, navigatie, PDC, 17" spider velden, alu-spiegelkappen en -roofrails en de meer gebruikelijke opties (cruise control, etc.). Voor mij een prettig comfortabele uitvoering en door de kleurstelling vind ik 'm heel netjes bovendien. Hij is op 30-3-2012 geleverd en de vorige eigenaar heeft er zo'n 90.000 km per jaar mee gereden. Afgezien van enkele gebruikssporen ziet de auto er nog zeer netjes uit, maar hij voelt vooral nog heel strak aan, qua rijden en de bedieningsorganen voelen nog tamelijk nieuw.
Rijden
Hij rijdt heerlijk: het onderstel voelt een tandje straffer dan de vorige V50, wat mede veroorzaakt wordt door de grotere (17") velgen met wat plattere banden. De koets voelt stijver aan dan het model van voor de facelift. De D2 motor voelt een stuk krachtiger dan de 1.6D, hoewel ik wel voel dat deze D2 wat meer op zuinigheid is afgesteld dan z'n voorganger. Over het verbruik kan ik nog niet veel zeggen na de eerste 1.000 km, maar het lijkt erop dat de D2 niet of nauwelijks zuiniger is dan de 1.6D die hij vervangt. Dat bevreemdt me omdat op papier het verbruik een stuk lager zou moeten zijn.
Ik heb deze V50 voor een spotprijs bij een bekende handelaar in Volvo's aangeschaft, hij komt zo uit de lease en hij heeft (dus uiteraard) z'n laatste onderhoudsbeurt te lang geleden gehad. Daarom breng ik 'm deze week weg voor onderhoud en daar zal ongetwijfeld nog wat herstelwerk en -kosten uit voortkomen. Ik breng nog nader verslag uit over mijn nieuwe ervaringen na wat langer gebruik en ik zal dan meteen wat foto's plaatsen na een poetsbeurt.
Goede ervaring, prettig rijdende en betrouwbare au
- 309.000 km
Ik heb de auto 3,5 jaar in bezit gehad en met veel plezier bereden. De plussen en minnen op basis van mijn ervaring in die tijd:
Plus: comfortabel, ruim, zeer fijne stoelen, betrouwbaar, laag verbruik (1 op 19,5 gem.), zeer lage gebruikskosten (afschrijving, onderhoud en alles kosten bij elkaar, € 0,24/km), fijne, strak schakelende handbak, fraai en tijdloos uiterlijk, net ogend interieur, vooral met de licht beige/witte leren bekleding en de strakke middenconsole
Min: smalle powerband van de D2, rammeltjes in het interieur hier en daar (typisch Volvo is mijn ervaring).
Conclusie: ideale gezinsauto qua ruimte en lage gebruikskosten, prettige km-vreter voor als je wat meer langere afstanden rijdt
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.