Volvo V50 1.8 Edition I (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V50 1.8 Edition I |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 55.000 km |
ERVARINGEN
- 700 km
Zaterdag 11 oktober was het zover; de spikslinternieuwe V50 kon worden opgehaald bij de dealer. Precies 7 weken nadat de bestelling was geplaatst. En voor die bestelling was het nog even flink afwegen welke auto het zou worden:
Mazda 6 sportbreak: erg complete auto, maar proefrit viel me erg tegen. Interieur voelt \'plastic\' aan, en de wegligging, motorvermogen, bijgeluiden op de snelweg, het viel me allemaal behoorlijk tegen.
Volkswagen Passat Variant: met mijn budget even compleet te krijgen als de V50, maar dan zonder lichtmetalen velgen, maar wel met een 6-bak. Is afgevallen op de grootte en levertijd (+/- 5 maanden).
Volkswagen Golf Variant: mooie auto die ik met een 7 traps DSG automaat kon bestellen. Verder net zo compleet te krijgen als de V50. Is afgevallen vanwege de lange levertijd (ook 5 a 6 maanden), en de achterkant, die ik toch echt niet mooi vind.
Of....
.... de Volvo V50. Voor het parkeren in Amsterdam niet te groot, maar wel groot genoeg om met meer dan 2 mensen inclusief bagage in te zitten. Verder qua uiterlijk by far de mooiste auto. Sportief en degelijk, snel maar veilig.
Uiteindelijk is het de V50 Edition I uitvoering geworden met als extra optie Park Assist achter en de ingebouwde Bluetooth carkit. Kleur: solid black.
Eerste ervaringen na 500 kilometer:
Hoewel ik nog niet veel gereden heb valt me al wel het e.e.a. op:
Pluspunten:
- Fantastische stoelen, zeer goed af te stellen op alle mogelijke manieren
- Goede wegligging
- 1.8 motor heeft prima vermogen. Echt snel genoeg
- Goede ontvangst en verstaanbaarheid met de carkit
Minpunten:
- Het enige echte minpunt op dit moment vind ik het audiosysteem. Edition I uitvoering heeft standaard het Performance audiosysteem, en dat is geen aanrader. Ik vind de geluidskwaliteit van met name de radio echt beneden maats. Eens kijken of we die radio nog kunnen vervangen voor een beter exemplaar.
Dealer: (Furness Car Enschede)
- Erg goede service. Zowel vooraf (uitgebreide info via de telefoon), als bij de proefritten (zelfs een proefrit na sluitingstijd gemaakt). Ook de aflevering was keurig (uitgebreid alles doorgenomen).
Updates na een paar duizend kilometer gaan zeker volgen!
PROBLEMEN
- 700 km
Geen
Update 55.000 km!
- 55.000 km
Toen ik de review net na aankoop had geschreven, was ik van plan dit met enige regelmaat te gaan doen. Aha, dat liep toch anders. Maar goed, inmiddels wel hoog tijd voor een update!
Nog steeds rij ik met veel plezier in de auto, alleen is dat het afgelopen jaar niet alleen maar van harte gegaan.
Maart 2009: Probleem met de airco:
Ik had de auto in oktober 2008 gekregen. De eerste maanden dus absoluut geen airco nodig. Zo rond maart 2009 bleek die defect te zijn. Heeft waarschijnlijk nooit gewerkt. Door Furness Car Amsterdam in 2 dagen gerepareerd onder garantie, sindsdien geen probleem meer mee gehad. Ik was overigens al de 3e die week met hetzelfde probleem; productiefoutje?
Juli 2009: Rammelende versnellingspook:
Al langere tijd irriteerde ik me aan het feit dat bij zo'n 130 km/uur de versnellingspook zeer irritant mee resoneerde met de auto. Ook als je wat hoger in de toeren doortrekt, ging de versnellingspook vervelend mee-trillen. Voordat ik in juli naar Italie op vakantie ging, toch even laten repareren. Bij Svala in Zaandam wisten ze telefonisch al wat het probleem was, en werd in een paar uur een modificatie ingebouwd; probleem verholpen! Leuk was trouwens dat ik een bijna nieuwe V70 2,4D Automaat meekreeg als leenauto. Niet gek.
Januari 2010: Minder motorvermogen
Onderweg in Duitsland met zo'n 130 km/uur. Ineens "Minder motorvermogen" in het display. Plankgas lukt het niet meer de auto op snelheid te houden. Er is op dat moment geen vluchtstrook. Auto uitzetten, en opnieuw starten verhelpt het probleem. Svala monteert 2 weken later een trillingsdemper als oplossing voor dit probleem.
April 2010:
Ik heb steeds meer last van het feit dat de auto niet helemaal constant rijdt op de snelweg. Hij houdt constant iets in om vervolgens weer op snelheid te komen. Ook op de Cruise Control hetzelfde probleem. Bovendien heb ik in de stad vaak last van een wisselend toerental voor het stoplicht. Weer naar de garage, (weer een mooie V70 mee als leenauto...). Dit keer is het brandstofhuis schoongemaakt. Een defect is niet gevonden. Probleem lijkt wel opgelost te zijn.
Is het dan allemaal kommer en kwel? Nee, zeker niet. Het blijft een fantastische auto die zeer geschikt is om lange stukken mee te rijden. Prima Climate Control, fijne bediening van alle apparatuur, perfecte carkit, en hele fijne stoelen. Alleen jammer van de gebreken. Domme pech denk ik maar? Verder echt hele goede ervaringen met Svala Zaandam. Vriendelijk, verstand van zaken, en fantastische leenauto's!
Ik ben dus nog steeds dol op de auto, maar het vertrouwen heeft wel een flinke deuk opgelopen. Sowieso ben ik niet echt kapot van de (Ford) motor. Ik zou bij een volgende auto absoluut voor een volvo-diesel kiezen. (owja, en voor een V70 ;)
Ben benieuwd of er meer V50-1.8 benzine rijders meelezen, die dezelfde problemen hebben gehad...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.