Volvo V50 1.6D DRIVe StartStop Sport (2010)

autoreview

Volvo V50 1.6D DRIVe Start/Stop Sport (2010)

Signalement

UitvoeringV50 1.6D DRIVe Start/Stop Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf107.224 km
KM-stand laatst161.343 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Terug naar Volvo

  • 107.885 km

Overweging tot aanschaf

Na 7 jaren naast een privé auto ook een lease auto te hebben gehad, door wisseling van werkgever een 2e auto aan moeten schaffen. Hoewel ik op internet naar diverse automerken heb gekeken, was het eigenlijk op voorhand duidelijk: ik wilde terug naar Volvo. Mijn laatste Volvo was een S40 uit 1997 die ik in 2001 heb ingeruild voor een nieuwe Renault. Toch bleef altijd dat gevoel bij mij kriebelen, ik wil terug. Ook nu was wellicht Renault de voordeligere optie geweest. Ik heb bij de aanschaf echter al naar mijn verstand in plaats van mijn hart geluisterd (mijn hart gaf aan een S60 uit 2012), maar je kunt het natuurlijk ook overdrijven. Gemiddeld zit in alleen in deze auto en besef ik maar al te goed de luxe die ik heb.

De auto

Het is een Volvo V50 Start/Stop Sport aangevuld met de Professional line (navigatie, elektronische verstelling bestuurdersstoel) in de kleur Black Sapphire Metallic.

De eerste eigenaar heeft niet voor de 17" Spartacus velgen gekozen maar voor de 17" Zaurak velgen. Ik vind beide velgentypen mooi, al zou mijn voorkeur toch de Spartacus zijn geweest. Verder is toegevoegd de dakspoiler.

De auto stond te koop onder het label Volvo Selekt. Dit houdt onder andere een jaar garantie in. Mijn dealer (Jacob Schaap in Lelystad), heeft de auto perfect afgeleverd. Netjes gepoetst, schoongemaakt en voorzien van onderhoud. Hierbij is ook het roetfilter wat bij 120.000 kilometer vervangen had moeten worden, al vervangen. De dealer reviews zijn niet meer beschikbaar, anders had Jacob Schaap zeker 5 sterren gekregen. Je bent er geen anonieme klant, men kent je nog.

Mijn eerste ervaring

Ik heb nu een week in de auto mogen rijden: stad, provinciale weg en snelweg. Blij met mijn keuze, absoluut. Ik merk dat de auto onder 1500 toeren niet echt thuis is, maar vanaf dat moment merk je dat de turbo mee gaat doen en is het een auto die voor mij snel genoeg is. Ik heb niet de behoefte om stoplichtsprintjes te winnen, maar vind het wel prettig om normaal met het verkeer mee te kunnen komen zonder doorlopend te moeten schakelen. Bij 120 kilometer per uur draait de motor 2300 toeren, behoorlijk stil al hoor je hem op de achtergrond wel iets. Dit laatste overigens absoluut niet storend. Ook in de stad hoor je wel dat je een diesel hebt, maar beschaafd.

Wat is absoluut goed aan de auto:
* de stoelen. De stoelen uit de Saab zijn goed, maar geef mij toch echt de Volvo stoelen.
* de navigatie. Ik heb heel wat kritieken op dit systeem gelezen. Ik vind het echter snel en eenvoudig te bedienen. Oké het is wat eigenwijs als je de alternatieve route niet opvolgt, maar waarschijnlijk ben ik dan eigenwijzer. Het Saabsysteem is trager en dat van mijn Renault was niet sneller en gaf eenmaal de alternatieve route. Meerdere keren kan soms ook handig zijn ;-)
* de omvang van de auto. Ik stap uit auto's die qua omvang wat groter waren en ben ontzettend blij met een net iets kleinere auto die toch ongeveer evenveel binnenruimte biedt.
* wegligging. Aan het bochtengedrag van de Laguna III kan hij niet tippen. Niet vreemd, veel auto's zag je in een wat snellere bocht in de spiegel verdwijnen, maar dat is niet erg. De Volvo ligt goed op de weg. De vering en demping zijn goed afgesteld, strak en stevig zonder dat het oncomfortabel wordt.
* de performance audio. Een mooi vol geluid. Standaard op deze uitvoering, maar in mijn ogen zeker een waardevolle toevoeging.
* standaard bluetooth carkit. Een geweldig systeem (helaas geen spraaksturing), maar makkelijk en eenvoudig te bedienen. Goed geluid.

Natuurlijk zullen smaken bij de positieve punten verschillen, maar een review is natuurlijk ook een stuk persoonlijke mening.

Wat is min aan de auto
* door mijn lengte is het niet echt een min (1,75 mtr) echter ik kan me voorstellen dat als je ruim in de 1,8 mtr of meer bent, dat de beenruimte voor de passagiers achterin wat beperkt is. Het is een echte auto voor 4 personen. Drie kinderen zonder zitjes kan, maar ook dan wil je geen honderden kilometers rijden.
* de blik schuin naar achteren is door de hoofdsteun wat beperkt. Als je dit echter weet, dan houd je daar rekening mee.
* het start/stop systeem werkt niet op het moment dat je de handrem hebt aangetrokken. Jammer, soms loopt de weg voor een verkeerlicht omhoog en dan zou het prettig zijn als het dan wel werkte. Mocht ik deze laatste overigens mis hebben, dan hoor ik dit natuurlijk ook graag!

Bij de beoordeling van de auto heb ik comfort uitmuntend gegeven. Dit is echt Volvo. Prestaties goed: de 1.6 Drive zal nooit een strepentrekker worden, maar in het Nederlandse verkeer zeker voldoende. Betrouwbaarheid en gebruikskosten op voldoende. Hier zal de Volvo zich moeten bewijzen. De eerste tankbeurt bracht overigens al wel een lach op mijn gezicht. De reiskostenvergoeding zal waarschijnlijk voldoende zijn om de brandstofkosten te dekken. Op sommige momenten zie je een verbruik van ongeveer 1:30

Onderhoud

  • 126.374 km

Vandaag heeft de V50 de eerste onderhoudsbeurt nadat ik de auto augustus 2015 gekocht heb, gehad. Natuurlijk blijft het altijd wel wat spannend, omdat ik technisch niet ben onderlegd, maar zoals verwacht niets.

De kosten vielen dan ook erg mee. Het onderhoud aan het roetfilter was al bij de levering van de auto gebeurd, dus niets anders dan een normale onderhoudsbeurt. Hierbij is het gasklephuis wel gereinigd door Volvo, voorkomen is tenslotte altijd beter dan genezen.

Hoe bevalt de V50. Een erg zuinige auto. Met winterbanden erop werd een gemiddeld gebruik (voor zover ik weet is deze nooit gereset) van 4,9 op 100 gerealiseerd. Het werkelijke verbruik met de 15" winterbanden was nog wat gunstiger. Toen de 17" normale banden er weer opkwamen ging de meter helaas weer dan 5,0 op 100. Het formaat banden bepaald dan ook zeker mee het verbruik.

Het rijden: nee het is geen Laguna 2.0 benzine. Het bochtgedrag is toch wat minder, maar als je het weet dan ga je gewoon wat rustiger de bocht (klaverblad) in. Verder rijdt de auto heerlijk rustig en is stil. Als Volvo de isolatie in de wielkasten (afrolgeluid banden) nog iets zwaarder/beter (hoe noem je zoiets?) had gedaan, dan was het echt een super stille auto.

De vraag over de regeneratie, ja dan zie je dat het verbruik ineens ruim in de 7 liter per 100 duikt. Heeft dat veel invloed op het verbruik? Persoonlijk vind ik van niet. Ik rijd enkele reis ongeveer 61 kilometer woon/werk. De auto kan netjes warm worden en het verbruik van 1 op 20 is dan ook zeker goed. Ik zie veel Nederlanders op de rechter baan tegenwoordig 90 rijden (waar je 120 of 130 mag). Zou ik dat ook doen, dan vrees ik dat ruim 1 op 25 makkelijk te halen is.

Tevreden met mijn auto: ja. Daarom heb ik betrouwbaarheid ook aangepast. De auto vind ik zeker betrouwbaar. Op naar de 146.000 en de volgende beurt.

20.000 kilometer verder

  • 146.250 km

Een fijne en betrouwbare auto, dat is op dit moment het synoniem voor mijn Volvo V50. Inmiddels heb ik de auto 40.000 kilometer in mijn bezit. Het verbruik met winterbanden 4,8 liter per 100 kilometer. Gelijk aan het fabrieksverbruik, nee! Maar in de fabriek staan airco, navigatie en radio ook niet aan en heb je niet zoals in Nederland de laatste tijd met veel wind te maken. Ruim 1 op 21 is dan ook een mooi verbruik. In de tussentijd ook vaker lange afstanden met 80 per uur gereden, dan is de fabrieksopgave ook met winterbanden absoluut te realiseren. Je ziet dan een verbruik van 3,2 liter per 100. Dan vraag je je ook af waarom moeten we 130 rijden in Nederland (doe dit overigens nooit). De rust en het lage verbruik zijn heerlijk. Natuurlijk is het voor de motor etc. beter om regelmatig wat meer belast te worden, maar een dergelijk verbruik is echt genieten. De boordcomputer is deze auto is akelig precies, merk ik ook aan de pomp.

De kosten, een standaard beurt 300,-- en ik mag er weer 20.000 kilometer verder mee.

Inmiddels echt volledig aan de auto gewend. Zo'n V50 is toch heerlijk. Niet te groot, maar zeker ook niet te klein. De stoelen zijn fantastisch om lange afstanden mee te maken. De stereo heeft een goed geluid en hoeft niet hard te staan om toch lekker van de muziek te kunnen genieten. Is er geen minnetje te melden. Jawel, maar dat is typisch voor een station. De achterruit wordt ontzettend snel vies bij het huidige weer.

Al met al een saaie review, maar meer is er niet te melden.

Laatste review van de V50

  • 161.343 km

Vrijdag 28 oktober de Volvo V50 ingeleverd bij mijn dealer en de "nieuwe" S60 mee mogen nemen. Afscheid genomen van een betrouwbare metgezel die mij in de afgelopen 2 jaar nooit in de steek heeft gelaten. Buiten het reguliere onderhoud een absoluut betrouwbare auto.

Waarom dan de inruil? Er komen wat duurdere beurten plus 4 nieuwe banden. De banden die erop zaten toen ik hem kocht, waren zeker niet nieuw. Bij de bandenwissel volgend jaar zouden de banden dan ook vervangen moeten worden door nieuwe. Bij de S60 waren zowel distributieriem als de banden bij aflevering nieuw.

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.