Volvo V50 1.6 Edition I (2007)

autoreview

Volvo V50
Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50

Signalement

UitvoeringV50 1.6 Edition I
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf80.293 km
KM-stand laatst138.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe aanwinst

  • 80.293 km

Zo, na 6 jaar Toyota rijden (zie mijn review) was het letterlijk over en sluiten. De dag voor de tenaamstelling van de Volvo kreeg ik een vastloper bij de Toyota. Allemaal goedgekomen en sinds 2 weken rijden we Volvo. Waarom deze: eigenlijk toeval. Op internet gezocht naar een jonge V50 diesel en ergens bij Zutphen een gevonden. Maar die bleek al verkocht. Om toch een beetje gevoel te krijgen bij een V50 naar Zutphen gereden en in eerste instantie met een Focus (stond er ook en technisch gelijk aan de V50) gereden. Prima auto, maar toch wat 'blikkerig', dus niet gedaan. Toevallig bleek de garagist net een blauwe V50 diesel binnen te hebben gekregen. Deze dus. Slechts 80.000km op de teller en van binnen en buiten als nieuw. Geen krasjes, putjes, niets van dat al. Toen de fout gemaakt om te gaan rijden. Dom, want dan ben je 'verkocht'. Teruggereden, deal beklonken onder voorbehoud van een aankoopkeuring en 2 nieuwe achterbanden. Keuring leverde niets bijzonders op. Auto verkeerde in prima, dealer-onderhouden staat. En sinds 2 weken zijn we dus eigenaar.

Hoe bevalt dat nu de overstap van een Avensis uit 2000 naar een Volvo uit 2007. Welnu, duidelijk moge zijn dat de techniek niet stil heeft gestaan de afgelopen jaren. De Volvo is veel stiller, veel zuiniger en voelt (heel logisch natuurlijk) veel moderner aan. Er zitten ook allerlei speeltjes op die ik nooit had: regensensor (ik heb de toegevoegde waarde nog niet ontdekt), automatische dimmende spiegel (heel handig), automatische verlichting (ook handig), climatronic (fijn), iPod aansluiting (ook fijn) en er kan ook van alles ingesteld worden (hoe lang de lucht ververst moet worden, etc.). Leuk allemaal, maar wat vooral opvalt is dat de auto heel comfortabel rijdt en zich gedachtenloos laat bedienen. Bij 110km/u zoef je heel relaxed voort. En zoals het een Volvo betaamt geeft hij je een heel beschermend gevoel, een soort mini-tank. We rijden een 1.6d en daar heb ik meer dan genoeg aan. Ik rij toch als een slak en de auto nodigt totaal niet uit tot jakkeren. Oh ja, wat ook opvalt is het radiogeluid, in negatieve zin welteverstaan: dat Volvo dat Premium Sound durft te noemen. Een botte schande.

Desalniettemin: een mooie auto waar we lang plezier van hopen te hebben. Wordt vervolgd...

Update 85.000km

Na 5000km gereden te hebben kan ik wel iets meer melden over de auto. Wat opvalt is dat de auto heel zuinig is. Eén op 18 is geen probleem, zelfs met file. En op de lage baan is 1 op 21 met speels gemak haalbaar. De lange baan is ook het domein van deze auto. In de stad spelen de lange 2e versnelling en het wat bonkige onderstel je parten. Na een verkeersdrempel te hebben genomen heb je net te weinig snelheid om in de 2 verder te kunnen rijden en moet je terug naar de 1. En door de brede banden is het geheel toch wat stuiterig. Misschien de bandenspanning maar eens verlagen. De snelweg is zijn domein, als op rails gaat het dan. Stil, zonder trillingen,heel comfortabel. Ook valt op dat het PSA blok koud wat rauw is, eenmaal op temperatuur loopt 'ie prachtig rond en heel stil zonder genagel.

De radio heb ik inmiddels voorzien van nieuwe speakers en dat klinkt een stuk beter. Ook heb ik her-en-der wat gescheurde rubbertjes vervangen. En tenslotte is de auto toch best klein in vergelijking tot de Avensis. Alle troep kan wel mee, maar het is meer passen-en-meten. Op naar de 1e servicebeurt...

Update na ruim 1,5 jaar

  • 138.000 km

Na ruim 1,5 jaar V50 rijden werd het wel eens tijd voor een update. Ik kan er kort over zijn: de afgelopen 60000 km zijn plezierig en probleemloos verlopen. Uiteraard was het allemaal niet geheel gratis: met name de befaamde 120kkm beurt slaat een gat in je exploitatie. Inclusief vervanging van de remmerij voor (versleten) mocht ik 1300 euro achterlaten bij de Volvo specialist. Maar dan je ook een nieuwe roetfilter met alle bijbehorende materialen. Voor de rest waren er nog 2 beurten+APK nodig. Die waren een stuk goedkoper, rond de 250 euro. Problemen hebben zich de afgelopen kilometers niet voorgedaan (op een enkel lampje na dan). Elke dag: starten en rijden. Het moet gezegd: de auto draait vrijwel uitsluitend snelweg kilometers op de cruise control waarbij de 120km/u zelden overschreden wordt. Dat resulteert in een overall gemiddelde van rond de 1 op 19. Bij 120km/u rijdt de auto ook het prettigst, mooi stil, koersvast, geen getril of andersoortige narigheid. Aan de stoelen (die door menigeen zo geroemd worden) moest ik erg aan wennen. Ik (1,94m) vind de zitting tamelijk kort, maar inmiddels ben ik eraan gewend, maar de euforie begrijp ik niet helemaal. En ook is de auto toch wel klein. Voor een 2 persoonshuishouden met (grote) hond is het allemaal prima, maar ik kan me voorstellen dat gezinnen met kinderen de V50 links laten liggen. Als we met meer personen op pad zijn is het altijd schikken en proppen.

Al met al toch best een fijne auto waarover is nagedacht door Volvo. De ontwaseming is geweldig, het is 's winters heel snel warm in de auto en ook nog tochtvrij. Het interieur is qua design heel mooi, de knoppen zijn logisch ingedeeld en veel zaken gaan vanzelf (spiegel, licht, ruitenwisser, etc.). Wel jammer dat de materialen niet altijd even degelijk zijn. Zo hebben wij een dashboard- inleg van een soort metaal. Maar dat is zo dun dat een spin er al doorheen zakt bij wijze van spreke. Gevolg: lelijke kleine putjes en krassen. Jammer Volvo, verkeerde zuinigheid.

Zijn er dan nog kosten te verwachten? Vast wel: eerdaags nieuwe banden, ik vermoed een EGR klep reinigen/vernieuwen (hij stottert soms lichtjes) en wellicht rond de 2 ton een koppeling met massa vliegwiel. Maar goed, dat duurt nog wel even. Tot die tijd is het fijne auto om mee te rijden. Wordt vervolgd.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.