Volvo V40 T4 R-Design (2018)

autoreview

Volvo V40 T4 R-Design (2018)

Signalement

UitvoeringV40 T4 R-Design
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf191.000 km
KM-stand laatst218.212 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Betrouwbaar, pittig en eigenwijs: de V40 R-Design T4 in de praktijk

  • 218.212 km

Ik heb deze V40 R-Design T4 gekocht als een oudere leaseauto, perfect onderhouden door de dealer, en bij aankoop net voorzien van een nieuwe distributieriem. Inmiddels bijna 28.000 km verder en geen seconde spijt.

Uiterlijk en uitrusting

De auto is een typische lease-uitvoering: vrij kaal, maar met R-Design styling en redelijk mooie wielen. Ik ben fan van schuifkanteldaken, dus een vast panorama-dak is voor mij jammer, maar het pano-dak geeft mooi contrast met de witte carrosserie en zorgt voor meer licht in het interieur. Het interieur is uitgerust met leder; achteraf had ik liever alcantara gezien, want glad leder glijdt iets meer. De camera is handig, maar vrij pixelig – bijna een raboreader. Zelf inparkeren kan via het automatische systeem, al heb ik dat nog nooit gebruikt.

De trekhaak kan tot 1.500 kg trekken, maar bij volle belasting zakt de achterkant flink door en gaat de neus omhoog. Hierdoor stellen de koplampen niet automatisch af, wat tegenliggers kan verblinden, en handmatig aanpassen is niet mogelijk. Let op: dit kan een defect zijn aan mijn auto en hoeft niet bij iedere V40 voor te komen.

Aandrijflijn

De T4 2.0 190 pk motor is fijn, maar geen prestatiewonder. Het geluid doet typisch Volvo-dieselig aan, en tussen 5.500 en 6.200 toeren merk je een merkwaardig aanvoelende vermogensdip; het vermogen zakt opvallend weg, waarna de bak pas bij 6.200 toeren opschakelt. De Geartronic-bak is traag en stoterig, zelfs in S-stand iets sneller, maar nog steeds niet sportief. Wie een dubbele koppeling heeft en denkt dat deze Volvo vergelijkbaar is met een DSG, gaat de mist in: het voelt duidelijk trager en minder direct. Voor rustig doorrijden is het allemaal vloeiend, maar wie veel sportief wil rijden zal dit een beperking vinden.

Onderstel en remmen

Het onderstel is sportief afgesteld (R-Design), maar voelt op korte hobbels vrij hard aan – je hoeft hier geen sportieve rijder voor te zijn om dit te merken. Remmen zijn zeer direct: de eerste 50% van het pedaal levert bijna volledige kracht, daarna gebeurt er weinig extra – dit valt vooral op als je sportief rijdt. Op binnenwegen is het sportief, maar na enkele scherpe remacties merk je snel rook van de remmen. Voor meer comfort of sportief rijplezier zou een goede schroefset (veer + schokdemper), zoals een Bilstein, Koni of KW set, een slimme investering zijn.

Interieur en software

De V40 is gefacelift met Thorhammer-koplampen, maar binnen is het nog vrij ouderwets: klein scherm, niet touchscreen. Achteruitrijcamera is laagresolutie en bluetooth audio hapert soms kort, maar het high performance audiosysteem klinkt uitstekend. Qua betrouwbaarheid is deze auto een verademing vergeleken met mijn eerdere BMW: geen problemen, robuust en onderhoudsvriendelijk.

Conclusie

De V40 R-Design T4 is geen sportauto, maar een fijne, betrouwbare en compacte wagen die prima rijdt en comfortabel is voor dagelijks gebruik. Voor meer sportiviteit zouden aanpassingen aan remmen en onderstel loont, en de Geartronic-bak blijft een beperkende factor. Het vermogen is voldoende voor normaal gebruik, begrensd op 217 km/h, en het verbruik gemiddeld 1:15, netjes voor een 2.0 motor.

Pluspunten:
• Betrouwbaar en robuust, perfect voor veel kilometers
• Fijn en comfortabel interieur met panorama dak voor licht en contrast
• Directe remmen en communicatief onderstel
• Redelijk zuinig verbruik voor een 2.0 motor

Minpunten:
• Geartronic-bak traag en stoterig
• Onderstel aan de harde kant, sportief maar niet perfect
• Remmen niet lineair over volledige pedaalweg
• Ouderwets interieur en pixelige camera
• Koplampen stellen niet af bij zware aanhangerbelasting (kan defect zijn)
• Merkwaardige vermogensdip tussen 5.500–6.200 toeren

Eindoordeel: ★★★★☆ (4/5)
Een fijne, betrouwbare en compacte auto voor dagelijks gebruik, met sportieve aspiraties die beperkt worden door de automaat en afstelling. Ideaal voor wie veel rijdt en weinig gedoe wil, en met kleine upgrades kan het rijplezier nog toenemen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.