Volvo V40 T4 Business Sport (2018) #5

autoreview

Volvo V40 T4 Business Sport (2018)

Signalement

UitvoeringV40 T4 Business Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst125.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo V40 T4 (2.0T) Business Sport 2018

  • 125.000 km

UITVOERING
Ik start deze review met een korte samenvatting van de uitrusting van deze auto.
- Business Sport: Dit was in 2018 een gunstige uitvoering vergelijkbaar met de Polar / Polar+ uitvoeringen, te verkrijgen als T4 en D3. Hier krijg je een R-design uitgevoerde V40 voor met een 2 liter turbo die standaard 190pk/300Nm levert. Qua uiterlijk zijn de opvallendste kenmerken: Half lederen bekleding, leren stuurwiel, leren deurpanelen, R-design achterwerk (die ronde uitlaten aan weerszijde) en 17" velgen. Verder is de auto voorzien van cruisecontrol (niet adaptief), climate control, digitaal dashboard, stoelverwarming, regensensor, premium audio (geen Harman Kardon, dat kregen de modellen later) en zwarte hemelbekleding.
- Luxury line: Upgrade naar vollederen bekleding, getinte ramen, panoramadak en wat extra opties v.w.b. de interieur verlichting.
- Scandinavion line: Standkachel en Volvo on Call (mobiele app en alarmcentrale).
- Afneembare trekhaak
- Ovale dubbele uitlaat: Vond ik mooier dan de "standaard" R-design.

WAAROM V40
Dit was de eerste lease auto die ik zelf kon uitkiezen met een meegekregen leasebudget. Hiervoor had ik een VW Polo (2015) als lease en privé reed ik bijna altijd Saab. Omdat dit een auto was waar ik ook meteen het langste tot nu toe in zou rijden (3-4 jaar) heb ik me wel aardig verdiept in het aanbod. Ik zocht een auto met goede motorprestaties en wilde graag een auto die garant staat voor comfort en een luxe gevoel (eigenlijk zocht ik een Saab).
Met het leasebudget zat je in de range rond de 28K. Het viel mij behoorlijk tegen wat je voor dat geld kan krijgen. Meeste merken (Renault, Peugeot, Hyundai, etc) bieden wel veel voor dat geld maar motorisering niet spraakmakend. Audi A3 kon je nog voor een 1.5 kiezen maar deze tikte al gauw naar de 40K en je was dan al aan het inleveren op wensen. VW viel af omdat die qua interieur identiek waren aan de Polo waar ik 2 jaar in had gereden en wilde graag wat anders. Skoda / Seat ben ik binnen gelopen maar leken me teveel op VW. BMW en Mercedes waren te duur. Uiteindelijk had ik 3 (redelijk uiteenlopende auto's) waar ik uit wilde kiezen:
- Mazda CX3: Qua motorprestaties reed deze prima en ook de opties waren aardig voor de prijs. Viel uiteindelijk af omdat ik het rijgedrag onrustig vond, waarschijnlijk door de korte wielbasis (begreep dat het eigenlijk een hoge Mazda 2 was). Mazda 3 ook overwogen, maar model sprak me minder aan.
- Nissan Qashqai: Rond 33k had je een goede uitvoering (Tekna+ met Bose etc.). De 1.2 viel wel erg tegen. Prima op tot 80 maar daarna was de pit er wel uit. Nog naar een dealer gereden die de 1.6 met 163 pk had staan maar ook deze kon mij niet overtuigen.
- Volvo V40: Dit was hem dus geworden. Ik moet toegeven dat dit ook een van de eerste auto's was waar ik een proefrit in had gemaakt. Qua opties/luxe en motorprestaties klopte dit aan alle kanten. Dus misschien was ik al bevooroordeeld voor ik de rest beoordeelde... Met totaal zo'n 33k wel een paar 1000 boven het budget maar ik was bereid deze eigen bijdrage voor mijn rekening te nemen. Scheelt weer wat op de bijtelling...

MOTOR
De 2.0 turbo rijdt echt uitstekend. Erg soepel en je voelt hem in alle versnellingen (6) trekken. Ik rijdt regelmatig met een aanhanger met motoren maar je hebt amper door dat die erachter zit. Als luie schakelaar kan je ook uitstekend in de zesde versnelling rijden. Terugschakelen voor inhalen / heuvels etc. is echt niet nodig. Bij het stoplicht een sprintje trekken is ook geen probleem (op papier 0-100 in 6,7 sec dacht ik). In 2019 heb ik hem nog laten chiptunen door Obbe van Volvotune. Kostte 340 euro maar geen moment spijt van gehad. De auto was comfortabel snel maar na de chiptune werd het aggresief snel waarbij je ook prima het vermogen nog kan dosseren voor comfortabel rijgedrag. Na chip zou die 225pk/400Nm moeten leveren. Leuke bijkomstigheid is dat de V40 T4 standaard is begrensd op 210km/u maar na de chip (ondanks dat de begrenzer volgens de tuners in de ECM zit i.p.v. de ECU) nu de 250+ haalt (tot 230/240 gaat zeer soepel daarna wordt het kruipen). Bij volgas optrekken willen de banden nog wel grip verliezen, je voelt hem wel echt trekken in het stuur.
Afgelopen zomer ook met de caravan naar Duitsland geweest. Geen hele zware caravan (max 1100kg). Prestaties zijn dan nog steeds zeer goed en ook tokkel je overal in ze 6 omhoog en doorheen.

COMFORT
Stoelen zitten erg goed, redelijke wangen ook aan de zijkanten. Tijdens het rijden is de auto ook stil en de wegligging is comfortabel maar kan ook goed overweg met sportief rijgedrag. De standkachel is heel fijn bij een koud klimaat en zorgt dat ik altijd in een warme auto stap. Climate Control moet ik altijd vrij warm zetten, vind dat die tot vrij hoge temperaturen nog koude lucht blaast. Stoelverwarming is heerlijk maar voel je alleen op de hoogste stand. Bij andere auto's heb ik het gevoel dat die veel warmer wordt.
Verder draagt het leer in de deurportieren, de zwarte hemelbekleding, lederen stuurwiel, digitale dashboard bij aan een luxe gevoel. Ook bij lange ritten blijft de auto comfortabel en kom je uitgerust aan op bestemming (bijv. Kroatië). Ook biedt de auto voldoende ruimte om 4 volwassen personen te vervoeren. Zit zelf niet vaak achterin maar als ik daar zit zit ik ook heel goed en kan ik ook genieten van het panorama dak.

VERBRUIK
Verbruik van de een paar verschillende ritten conform de Volvo App (ook zelf wel eens gerekemd met tanken en kmstand, wijkt niet veel van elkaar af):
- Snelweg met 115 km/u: 1 op 15,15
- Snelweg met 140 km/u: 1 op 12,65
- Autobahn (150 tot 200+): 1 op 8,5
- Caravan met 100-110 km/u: 1 op 7/8

Tankinhoud is 60 liter als het lampje brandt gaat er meestal tussen de 45-50 liter in. Toen we nog 130 mochten reed ik in een week met veel snelweg zo'n 500km op een tank en als ik met name 80/100 rijdt redt je tussen de 650 en 750 afhankelijk van hoelang je doorrijdt vanaf het lampje. Als de actieradius 0 aangeeft kan je zeker nog kleine 50km rijden omdat er dan nog 5-8 liter in de tank zit.

ONDERHOUD
Naast de reguliere slijtage (remmen etc) geen technische/ motorische problemen gehad.
In begin wat gedoe gehad met rammelende deurpanelen als de bass in muziek wat hard was en de Navimodule die vastliep. Allen goed opgelost door de dealer in de garantie (unit vervangen en alle deurpanelen opnieuw vastgezet). Banden slijten voor mijn gevoel wel snel, maar kan aan mijn rijgedrag liggen. Voorbanden gaan 20-25k mee. Aangezien ik 45k per jaar rijdt kreeg ik dus altijd wel 2 nieuwe voorbanden bij de zomer/winterwissel.

PLUSPUNTEN
- Motoruitvoering: Met goede chiptune mogelijkheden. Modellen hiervoor en hierna hebben een andere motorinhoud (1.6 meen ik). Laatst in de T3 (2020) gereden maar dit tipt niet aan de 2.0.
- Zeer comfortabel: Leer, stoelverwarming, rijgedrag, stil tijdens het rijden, luxe gevoel.
- Standkachel: ik kan niet meer zonder, niet alleen fijn als iedereen ijs staat te krabben maar ook gewoon om in de winter altijd in een warme auto te stappen. Kan namelijk tot een buitentemperatuur van 15 graden geactiveerd worden.
- Volvo on Call: Met name voor de standkachel en het insturen van adressen voor navigatie. Maar ook in geval van pech. Zelf aantal keer met lekke band gestaan waarbij de ik met de on call knop in de auto of via de app snel werd geholpen.
- Looks: In de basis gewoon een leuke auto om te zien.

MINPUNTEN
- Navi/Multimedia is outdated: Polo van 2015 was hier beter in. Loopt wel eens vast en qua uiterlijk en mogelijkheden niet vooruitstrevend. Ook niet altijd even snel.
- Rijden er teveel van rond: Model gaat al een tijdje mee waarbij met name de verlichting een paar keer is gefacelift. Verder kom je ze echt overal tegen. Meerdere keren voorgekomen dat ik op de A2 reed en voor mij op alle 4 de banen een V40 zag rijden.
- Wat kleine zeurpuntjes: 1)Achterbak: Aardig wat ruimte maar de naar binnenlopende vorm geeft wat beperkingen als je grote vierkante spullen wil vervoeren. Achterbank is daarentegen heel gemakkelijk in te klappen. 2) Dual zone ACC is vervelend met 1 draaiknop waarbij je eerst met een andere knop moet selecteren welke kant(en) je wil bedienen. 3) Instellingen van het digitale dashboard zijn heel beperkt, eigenlijk behalve 3 themas kan je er niks mee en ook de navi aanwijzingen die je hier krijgt voegen niks toe. 5) Panoramadak is mooi, maar als bestuurder zie je hier niks van en het dak kan niet open. Vanaf de achterbank wel mooi als je door de bergen rijdt.

CONCLUSIE
Ik vindt dit een hele fijne auto en heb geen moment spijt gehad van mijn keuze. Elke keer als ik er in stap rijdt ik met veel plezier en geniet ik van de prestaties. Overal 5 sterren op gegeven omdar ik denk dat deze auto in deze prijsklasse veel waar voor zijn geld biedt en qua prestaties er uit springt.

Zou ik weer een V40 kiezen? Nee, maar dat komt omdat ze nu niet meer gebouwd worden en de 2020 versies met een mindere motor uitvoering verder identiek zijn.
Overweeg je zelf een V40? Zoek naar een versie met 2.0 en voor een premium gevoel ook leer etc. Zelf weleens als leenauto een kale uitvoering mee gekregen, maar dat verliest wel gevoel qua luxe.

Over een paar maanden wordt deze vervangen voor een nieuwe en ondanks deze toch weer een stapje luxer is dan de V40 ga ik hem toch missen.
De vervanger wordt helaas geen Volvo, ik zal hier bij de review van de nieuwe meer aandacht aangeven. Voornaamste reden is wel dat de Volvo V60/S60 in de lease aanzienlijk duurder zijn dan o.a. de Duitsers in dezelfde prijsklasse. Anders was ik zeker voor een upgrade naar een van deze 2 modellen zijn gegaan.

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens