Volvo V40 T3 Polar+ Sport (2019)
autoreview

Signalement
Uitvoering | V40 T3 Polar+ Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 4.700 km |
verassend en toch weer niet.
- 4.700 km
De eerste 4700 kilometer zitten er op en ik moet zeggen dat de auto mij prima bevalt. De automaat is rustgevend, het geluidsniveau aangenaam de prestaties boven verwachtingen en de wegligging strak . Met mijn 1.90 m zit ik voorin lekker diep achter het ietwat grote stuur maar in heerlijke stoelen. Dat is ook één van de redenen dat ik toch weer voor een Volvo V40 heb gekozen. (Alternatieven waren de Ford Focus 1.5 Active en de Renault Megane 1.6 TCE Boze) Verder vind ik het model nog steeds iets van een premium gevoel uitstralen en dat gevoel heb ik ook als ik het interieur van de auto zie, alle moderne snufjes, zoals infotaimentssystemen met swipefuncties ten spijt. Het ziet er allemaal degeli jk uit en kraakt en rammelt niet (dat is in ieder geval mijn ervaring met mijn vorige V40) Het infotainmentssysteem in de Volvo voldoet voor mij prima. Als alles is ingesteld dan kom ik er eigenlijk nauwelijks meer aan is mijn ervaring. Audio, navigatie en telefoon bedien ik op het stuur. Trouwens als ik mijn reis plan dan doe ik dat op mijn telefoon (Volvo app) en stuur ik dat door naar de auto.
Een uitkomst zijn wel de parkeersensoren met achteruitrij camera. De auto is naar achteren vrij onoverzichtelijk en de donkere ramen helpen daar niet bij. De start/stop functie werkt perfect. Ik moet echt op de toerenteller kijken of de motor is afgeslagen bij stilstand en van het starten merk je niet veel. Je bent veelal nog steeds als eerste weg bij een verkeerslicht. Met de overige rijhulpsystemen (city safety en lanedeparture) heb ik geen ervaring (gelukkig zou ik haast zeggen) .
Hoe rijdt het nou? Mijn vorige V40 was een D2 Business Sport en die vond ik voldoende rap, had een prima wegligging en vond ik vrij stil met accelereren en zeker op kruissnelheid. Mijn huidige V40 een T3 (benzine) is bij normaal rijgedrag nog stiller, maar hoor je beter als je wat meer vraagt van hem, niet hinderlijk, maar meer sportiever. Acceleratie is waanzinnig in vergelijking met de D2, niet gek natuurlijk, maar de T3 gaat er echt als een haas vandoor.
Na een wat tammere eerste 1500 km, waarom weet ik niet, maar is meer gevoelsmatig, toch een paar keer het onderste uit de kan gehaald, ook in sportmodus. In de sportmodus is de T3 het snelst en heeft hij maar 2 versnellingen nog om op de 100km te komen, nogmaals zonder een hinderlijk geluid ten gehore te brengen. Tussen acceleraties gaan feilloos in een rap tempo al schakelt hij dan wel vaak twee tandjes terug. De vering is net zo stug als die van de D2, maar door de goede stoelen heb ik hier geen last van en vind ik het zeker niet vermoeiend. (Ik heb een tijd in een Citroen C5 gereden dus ik ken het andere uiterste). De stuurbekrachtiging is qua gevoeligheid instelbaar. Bij mij staat deze op neutraal (daarnaast laag en hoog) en dat komt overeen met de gevoeligheid van de D2, waar deze optie niet op zat. De besturing is voldoende zwaar om te voelen wat onder de auto gebeurd en ook dezeT3 kan hard door flauwe bochten, mede ook door het dynamische onderstel, dat denk ik hetzelfde is als het sportonderstel onder de D2.
Zijn er minpunten? Voor mij geen opmerkingen over beperkte binnenruimte achter de voorstoelen en te kleine kofferbak voor dit type auto. Wij zijn nog maar met zijn tweeen en ik zit er 90% van de tijd alleen in. Als ik een minpunt moet noemen dan heeft dat betrekking op het brandstof verbruik. Natuurlijk, de auto is nog nieuw, hebben de eerste kilometers wel wat meer verbruik opgeleverd door rijgedrag en zijn tot nu toch relatief meer kortere ritten afgelegd, maar toch vind ik 1 op 11/12 (gemiddeld volgens de Volvo app) wat aan de hoge kant. Nu moet ik wel vermelden dat de auto is afgeleverd op winterbanden en met huidige weersomstandigheden lijkt het mij niet onlogisch dat dit tot een hoger brandstof verbruik leidt. Afwachten dus nog even.
Ik ben tot nu toe zeer tevreden, echter ben ik ook zeer benieuwd hoe de T3 met onze (beladen 1500 kg zware) caravan omgaat. Hierover zal ik later verslag doen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.