Volvo S80 T5 Summum (2012)

autoreview

Volvo S80 T5 Summum (2012)

Signalement

UitvoeringS80 T5 Summum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf56.000 km
KM-stand laatst93.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tweede Volvo

  • 93.000 km

Voorgeschiedenis

Ik ben begonnen met Nissan Sunny's en vervolgens Peugeots 504, 405 (2x) en 406 (2x). Allemaal in hun eigen segment fijne auto's, met name de Peugeots.
Logische vervolgstap was een Peugeot 508 maar die bleken toen benzinemotoren ( ik rijd niet heel veel) met enorme problemen te hebben. En wat moet je dan kiezen?
Mijn oog viel uiteindelijk op een Volvo S60 van modeljaar 2011. Een 2.0T met automaat en allerlei extra's, zoals adaptieve cruisecontrol, camera's voor en achter, schuifdak en BlIS. Daarnaast is het City-Safetysysteem van Volvo een erg goede uitvinding. Ik wilde ook wel eens een auto met meer power en dat is me goed gelukt met de S60.
Helaas kwam er na twee jaren een abrupt einde aan de S60 op een kruising waar iemand door het rood reed, en ook nog via een verkeerde rijstrook, en vol op de voorkant klapte. Dan weet je in één klap, letterlijk dus in dit geval, waarom je in een Volvo rijdt: het traumateam in het ziekenhuis was gelukkig overbodig opgetrommeld, bleek later.

De S80

En dan wil je natuurlijk meteen weer een Volvo. Maar dat valt tegen in de praktijk, omdat gebruikte S60's van na 2011 met wat redelijk vermogen dun gezaaid zijn. Zeker als je de bovengenoemde extra's gewend ben. Volvo's gaan nu eenmaal doorgaans lang mee bij eigenaren. En toen viel mijn oog dus op deze S80. Het is een Inscription uitvoering met als extra o.a. Four-C, camera achter, gekoelde stoelen, BlIS, schuifdak (bestaat er eigenlijk een Volvo zonder schuifdak?), trekhaak.

Eerste indruk

Ik heb de auto sinds april 2017. Het eerste dat opviel is dat hij erg groot is en nogal opvalt in de kleur Ember-Black metallic met het nodige chroom. Dat is natuurlijk geen minpunt van de auto zelf maar tussen andere Volvo's (die allemaal niet erg klein zijn) in de showroom is dat toch anders dan wanneer je de eerste keer op het parkeerterrein bij de supermarkt staat. Iets om je te realiseren dus als je een S80 (of nu S90) koopt.
Daarnaast is de T5 een erg snelle auto, zeker voor een, zeg maar, 'traditioneel' sedan-model van dit kaliber. Dat is enerzijds prettig natuurlijk maar 240 pk is ook wel weer wat overdreven in de praktijk. Het is in het begin leuk om nietsvermoedende snelle auto's zoek te rijden bij een verkeerslicht maar het kost je wel je banden en in Nederland doe je er uiteindelijk niet veel mee. Daarnaast leidt 240 pk op de voorwielen al snel tot doorslippende wielen, zeker bij nat wegdek. Dat wordt uiteindelijk wel opgevangen door het ASR maar het rijdt niet prettig en het is meestal ook niet nodig. Even snel inhalen is in de praktijk echter wel een heel plezierige en veilige eigenschap van deze motor.
In het buitenland, zeker in de bergen, is de enorme trekkracht wel heel fijn en nuttig.

En dan het comfort. Het is geen wonder dat deze auto als dienstauto voor hoogwaardigheidsbekleders werd ingezet. De auto rijdt heel comfortabel, de stoelen zitten geweldig (verwarmd en gekoeld desgewenst) en de auto doet zijn werk geheel ongemerkt en goed.

Na twee jaren

Het bovenstaande geldt na twee jaren nog steeds. Geen mankement gehad tot nu toe. Hard (weg)rijden leer je vanzelf wel af. Ik heb één keer in Duitsland 229 km/u (op de GPS) gehaald maar dat is een snelheid die levensgevaarlijk is als je niet geheel alleen op de weg rijdt (hij moet 240 kunnen).

Ik heb hierboven al gezegd dat het City-Safetysysteem een goede hulp is. De S80 heeft dat natuurlijk ook en het remt in deze auto ook voor voetgangers en fietsers (en andere grotere objecten) en daarnaast werkt het ook op hogere snelheden. Mijn ervaring is dat je er wel mee moet leren omgaan, zeker in combinatie met een automaat. Op de motor afremmen gaat niet bij een automaat en gas loslaten om kruisend verkeer dat voorrang heeft (of niet...) even voor te laten gaan, resulteert dan wel eens in een onverbiddelijk ingrijpen door het City-Safetysysteem. En flink ook; je staat in één klap stil. Ook in sommige flauwe bochten met geparkeerde auto's aan de kant wil het systeem nog wel eens waarschuwen met geluid en rode lampjes dat een ingreep er aan zit te komen. Dat kan je voorkomen door even gas los te laten en het is nog nooit gebeurd maar je schrikt wel even in het begin. Hier moet je dus allemaal even op bedacht zijn. Je kan het systeem overigens uitschakelen maar dat is natuurlijk niet aan te bevelen.

Dan de adaptieve cruisecontrol. Ook dat is een handige voorziening. Dat wil zeggen, op plekken waar het niet al te druk is. Het systeem remt keurig af en tot volledige stilstand, waarbij je de afstand tot je voorgang kan instellen. In het begin zit je natuurlijk met je voet boven de rem maar het werkt altijd. Wel duurt het net te lang voordat het systeem gas geeft als je bijvoorbeeld achter iemand vandaan gaat om in te halen. Ook remt het systeem voor het nette iets te laat en dan dus te hard af. Mede daarom is het gebruik op een drukkere snelweg niet altijd prettig.
In de file is het handig dat je met het systeem vanzelf afstand tot je voorganger houdt en toch om je heen kan gaan zitten kijken. Veel klein leed wordt hiermee voorkomen.

Na twee jaren vallen enkele dingen wel op.
Ten eerste heeft deze S80 meer last van zijwind dan de S60. Ook moet je de auto regelmatig op de snelweg ietsje bijsturen. Dat vind ik persoonlijk vervelend. De dealer heeft al twee keer alles nagekeken maar er is niets mis onderhuids en ze hebben ook met een andere T5 gereden en die bleek hetzelfde gedrag te hebben. Ik ben blijkbaar erg kritisch. Als ik de Four-C in de hardste stand zet (Advanced) is het veel minder allemaal maar dan voel je bij elke hobbel je nieren bewegen. Uiteindelijk wen je er wel aan maar het tekent wel naar mijn mening de merkwaardige tegenstelling van een auto die heel snel is maar dat niet helemaal goed op de weg weet te zetten. Op winterbanden wordt het allemaal nog een tandje meer. Ik heb 17 inch winterbanden genomen (i.p.v. de 18 inch zomerbanden) met het idee dat iets kleiner een beter resultaat zou hebben maar dat is dus niet zo.
Het voorgaande wekt de indruk dat het een drama is maar dat is ook weer niet zo. Het is relatief maar het valt me op, ook omdat dit nieuw een dure auto was.

Ten tweede het Four-C systeem. Dat zat er op en je merkt het verschil in rijgedrag tussen sport en advanced goed. De stand comfort is handig in de stad met vele verkeersdrempels. Het systeem werkt op de schokdempers en niet op de vering. Een aanhanger kan prima en dan in de stand sport. Ik ken overigens de discussies over het al dan niet monteren van een trekhaak met dit systeem. Volvo heeft dit wel eens ontraden maar dat is naar mijn mening omdat het systeem dan niet meer tot zijn recht komt (wat toch jammer is van die 1.800 euro...) en niet omdat het onveilig zou zijn. Hoe dan ook, ik zou er die 1.800 euro niet voor uitgeven. Daarvoor vind ik de verschillen in de drie standen en dus het praktisch nut te beperkt. En als het eens stuk gaat, ben je waarschijnlijk duur uit.

Verder doet de sequentiële automaat het prima. Er zijn vast betere automaten die een seconde of twee sneller reageren maar voor mij voldoet dit in het dagelijks verkeer uitstekend. Ik heb afgelopen april preventief de olie laten verversen omdat deze bak de naam heeft gevoelig daarvoor te zijn. Het is natuurlijk wel zo dat 93.000 km nog niet erg veel is, zeker niet voor een Volvo.

Het brandstofverbruik is te kenschetsen als "zuipt als een Tempelier". In de stad met enige moeite 1 op 8 en op de snelweg hooguit 1 op 11. Maar dat weet je van tevoren als je zo'n auto koopt.

De navigatie is bij Volvo een onderwerp van kritiek. Ik ben het eens met iedereen die stelt dat er betere systemen zijn (of toen waren, hij is van 2012) maar mijn navigatie heeft me tot nu toe wel op de meest afgelegen plekken, ook in het buitenland, gebracht. De stembediening is erg handig maar werkt helaas alleen in Nederland. Maar met de hand gaat ook goed. De aanwijzingen hebben af en toe een wat maf taalgebruik maar alles went. De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik wel een nieuwe TomTom bij me heb voor het geval dat, maar nog niet hoeven te gebruiken.

De muziekinstallatie is werkelijk fantastisch. Wat een geluid! En had ik al iets over die fantastische stoelen gezegd???

De koplampsproeiers heb ik laten uitschakelen. Die zouden bij 1 op de 5 keer de voorruit sproeien mee moeten doen maar deden dat vaker en heeeeel enthousiast. Uiteindelijk werd het me te veel om vlak na het wassen of poetsen van de auto steeds een complete vloedgolf tot over het dak te krijgen.
Uitschakelen van de koplampsproeiers is door de dealer gedaan door tijdens de jaarlijkse beurt een stekker die onder het ruitensproeierreservoir zit los te halen. Daarvoor moet het linkerwiel er af en en de wielkastbekleding los. De zekering er uit halen is geen doen en ook niet zonder risico. De zekering zit, voor de kenners, onderin de zekeringenkast, die uit twee lagen bestaat (in de onderste laag zitten zekeringen die eigenlijk nooit stuk gaan), en daar kom je niet bij zonder de hele kast te demonteren.

Een wellicht klein ding dat me opvalt is dat het snel behoorlijk warm in de auto wordt, ook als het buiten helemaal niet zo warm of zonnig is. De S60 had dat ook maar deze S80 heeft dat sterker. Ik denk dat het door de isolatie komt; je hoort vrijwel geen geluid van buiten. Hierdoor gebruik je de airco vaak.

Tot slot mis ik de snelheidsbegrenzer die de S60 wel heeft. Ik kan de adaptieve cruisecontrol gebruiken maar die kent wel enige beperkingen wat afstand en reageren op een voorganger betreft. Het is mij een raadsel waarom zo'n zeer handige en simpele voorzienig niet in een S80 zit. Te hard rijden doe je natuurlijk altijd zelf maar daar is met deze soepele auto heel weinig voor nodig en je merkt het helemaal niet als je 5 of 10 km/u te hard rijdt.

Conclusie

Mijn conclusie na twee jaren, en tot nu toe, is dat het een hele fijne, ruime en comfortabele auto is. Alles blijft het doen en het zit binnen duidelijk allemaal solide in elkaar, gemaakt om jaren plezier van te hebben.
De jaarlijkse beurten bij Hooftman in Alphen a/d Rijn (hele deskundige en klantvriendelijke dealer) hebben niets extra's buiten het normale onderhoud laten zien.
Ik vul één keer in de 10.000 km een halve liter olie bij.
De kosten zijn bovengemiddeld maar dat weet je van te voren. Daar krijg je dan wel iets voor terug in de vorm van veiligheid, rijplezier en comfort. Alleen dat parkeren, dat kost tijd om een plek te vinden...

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.