Volvo S80 2.5 D (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S80 2.5 D |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 130.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Update 11/8/07:
Twee dagen geleden ruilde ik de Volvo in voor een Ford S-Max. Die Ford lijkt me prima, waarschijnlijk omdat onderstel en de motor (2,5T) in samenwerking met Volvo tot stand zijn gekomen.
Wat betreft de Volvo. Die reed ik door tot 202.000 kilometer. En eigenlijk is de wagen al die tijd zeer betrouwbaar gebleken. Wel namen de onderhoudskosten behoorlijk toe vanaf de 180.000 kilometer. De normale beurten vond ik erg aan de prijs maar als er echt wat aan de hand is dan weten de volvogarages wel facturen te schrijven. In twee maanden tijd verzamelde ik voor € 2700 aan bonnetjes en toen was de maat vol. Overigens heb ik sinds de bestelling van de Ford in April 2007 geen mankementen meer gehad aan de Volvo.
===
De carriereladder bestijgend groeide de auto mee. Via een (tweedehandse) Mitsubishi Galant, een (nieuwe) Renault Megane Sedan en een Seat Toledo werd het tijd voor het echte werk. Niet (meer) gehinderd door beperkingen van leasenormen bestond de keuze uit een (gebruikte) Audi A6, een BMW 5 en een Volvo S80. De keuze viel op de laatste.
De proefrit viel erg tegen. Volgens de dealer werd dat gevoel met name veroorzaakt door de eerste kennismaking met een dieselmotor. Bovendien schortte er nog e.e.a. aan de motorsteunen, de wielophanging en een defecte stuurbekrachtiging. De officiele Volvo-dealer stelde een 100-puntencheck in het vooruitzicht en een perfecte wagen bij aflevering. Naast de gebruikelijke garantieregeling tot 20.000 kilometer na aanschaf kon de auto binnen een maand worden ingeruild tegen de prijs van aankoop. En dus kwam de aankoop tot stand.
En in die eerste maand heeft de auto ruim 2 weken bij de garage gestaan. Hoewel bij aflevering van alles vernieuwd was (banden, remschijven, stuurwiel, motorsteunen en diverse kleine zaken) begon het al op de dag van de aflevering. De motor startte niet omdat een overlaat de lichten gedurende de nacht had laten branden. Bovendien bleek de stoelverstelling niet te werken en binnen een week liep de klachtenlijst op met een defect stuurhuis, een niet werkende airco, een rammelende motor, kapotte vering en een krakend dashboard. De dealer beloofde me dat alles goed zou komen.
En inderdaad. Na de benodigde reparaties waarvan het uiteindelijke reparatiebedrag niet bekend is gemaakt, zijn we nu een jaar en 35.000 kilometer verder zonder klagen. De S80 is een zeer comfortabele reiswagen, zonder kuren die met een laag verbruik de dagelijkse autorit tot een genot maakt. Met perfecte (verwarmde) stoelen, de cruisecontrol en de perfecte audioinstallatie is elke rit om van te genieten. Het maakt niet uit of de autorit 30 minuten duurt of 2 uur. En met een verbruik van 5,7L/100km zijn lange ritten zonder problemen mogelijk. Toch fijn zo’n diesel.
PROBLEMEN
Behoudens de genoemde klachten voor en direct na de aflevering is het een perfecte auto gebleken zonder noemenswaardige problemen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.