Volvo S80 2.5 D (1999)
autoreview

Signalement
Uitvoering | S80 2.5 D |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 200.762 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Aanschaf:
Na inruil van mijn voorgaande auto, waarmee ik enorm veel problemen heb gekend, ben ik behoorlijk content over deze S80. De Volvo heb ik in oktober 2004 zonder garantie aangeschaft (boekjes keurig afgestempeld) bij een plaatselijke Peugeotdealer die de auto erg lang had staan. Voor de proefrit hebben ze er nog een nieuwe accu in moeten zetten.
Vervolgens heb ik een grote beurt en apk bij de Volvodealer laten uitvoeren. Hierbij kwamen geen verrassingen naar voren. Reeds bij aanschaf was duidelijk dat de 2 achterbanden en de 4 remschijven en- blokken op waren. De kosten: € 1.132,-, maar de aanschaf/inruilprijs was interessant.
Ervaringen positief:
Wat mij direkt opviel was het aangenaam lage geluidsniveau vanaf ± 80 km/uur en het relatief lage verbruik en de uitstekende service van de volvodealer (wel prijzig).
Na ruim 46.000km is het gemiddeld verbruik van deze auto volgens de boordcomputer 5.3/5.4 l per 100km. Wat mij opvalt is dat de boordcomputer het verbruik ongeveer 10% rooskleuriger weergeeft dan de werkelijkheid. Hiervan is echter ook een behoorlijk deel met dakkoffer op gereden.
De auto is comfortabel afgesteld en werkt de meeste oneffenheden keurig weg, alleen bij korte dwarsrichels klappert het onderstel/versnellingsbak. In de auto is nog nergens een kraakje of piepje te horen, dit was bij mijn Omega wel anders.
Ervaringen negatief:
Mijn Opel Omega had een automaat en het valt mij dan ook extra op dat de auto vrijwel geen trekkracht heeft onder de 1750 toeren pm. Behoorlijk veel schakelen dus.
Bij het terugschakelen merk ik steeds dat de auto een klein beetje ’bokkig’ reageert als ik de vierde versnelling ergens tussen de 65 en de 55 km/u inleg. Het is niet storend, maar duidt dit op eventuele problemen of hoort het bij dit type motor?
Als ik in de eerste versnelling stapvoets moet rijden hoor ik een heel lichte hoge gons, het lijkt dan net of er iets aanloopt. Het lijkt echter bij de (aandrijving van de) auto te horen?
Het meest irritante aan de auto vind ik de piepende gordelverklikker, niet dat ik geen gordel wil dragen. Integendeel, ik draag de gordel altijd. Maar wanneer ik in de auto moet wachten en daarbij muziek wil luisteren ’piept’ de verklikker.
Tevens zijn de gordels achter te kort voor de Maxi-cose, hetgeen ik niet vind passen bij een merk als Volvo. In andere auto’s zijn de gordels wel lang genoeg.
PROBLEMEN
In juni 2005 is het onderste deel van de achterklep onder garantie overgespoten in verband met oxidatie.
In juni 2006 is het bovenste deel van achterklep ook onder garantie overgespoten. De plastic daklijsten behoren echter niet tot carrosserie en vallen dan ook niet onder de 8-jaars carrosseriegarantie. Helaas, vervangen kost 86,- ex. spuiten en voor die kleine nauwelijks zichtbare plekjes vind ik dat niet de moeite.
In maart 2006 hoorde ik klapperende geluiden bij de vooras. Dit bleken de stabilisatorstangen te zijn, vervanging hiervan kostte € 57,-. Na 15.000 km hoor ik echter opnieuw dezelfde geluiden. Dit lijkt mij erg snel, te meer omdat de meeste kilometers op de snelweg zijn gemaakt. (2x zuid-frankrijk en Toscane). Is dit een bekende kwaal?
Vanaf februari 2006 tot juni 2006 zat er vocht in de rechter koplamp, door de hete zomer is het vocht weer verdampt. Afgelopen oktober/november kwam het vocht weer terug. Voor de apk heb ik het vocht met een föhn laten verdampen (niet te heet natuurlijk). Heeft iemand ervaring met het uitblijven van het vocht na het boren van gaatjes in de afdekkapjes, zoals in een andere review te lezen was?
De eerste 35.000 km gingen er opvallend vaak lampjes kapot, maar de laatste tijd gaan ze opeens langer mee. Zijn er anderen die hier ervaring mee hebben en de oorzaak kennen?
Ik lees regelmatig over problemen met het stuurhuis, waaraan kan ik die herkennen?
Update: 7 december 2007
Het stuurhuis functioneert nog steeds prima, evenals de rest van de auto. Sinds december 2006 uitsluitend lampjes en 2 banden vervangen.
De voorste schokbrekers worden nu minder en het blijkt dat het geklapper veroorzaakt wordt door de rechterschokbreker. Vooralsnog wacht ik tot de volgende beurt met vervangen, want het is alleen waarneembaar op de hele slechte stukken asfalt. De 255.000 km kostte € 418,- bij de Volvodealer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.