Volvo S60 (2002)
autoreview

Signalement
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
---|---|
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 226.000 km |
KM-stand laatst | 408.090 km |
super cruise auto
- 408.090 km
Veel mooier dan dit wordt het niet
Ik heb deze auto inmiddels tien jaar in mijn bezit. In die tijd heb ik er bijna 200.000 kilometer mee gereden. Langzaam maar zeker heb ik hem technisch in topconditie gekregen. En na al die jaren kom ik tot de conclusie: er zijn maar weinig auto’s die dit topmodel qua duurzaamheid, rijplezier en prestaties kunnen evenaren.
In het afgelopen jaar reed ik er slechts 8.000 kilometer mee. De auto staat namelijk tien maanden per jaar in de stalling. Maar als hij eruit mag, dan is het voor wat langere ritten — ritten waarvoor hij gebouwd is.
Het gaat om een Volvo S60 T5 met 2.3-liter vijfcilinder motor, uitgerust met LPG (Prins) en een sportonderstel. Geen auto voor het huidige Nederland, waar je dankzij ecomobielen, EV’s en 30-zones constant wordt gedwongen om te remmen. Maar op lange afstanden — ook op LPG — haalt hij met gemak een verbruik van 10 liter per 100 km. En dat is indrukwekkend.
De auto is bovengemiddeld luxe uitgerust. Achteraf heb ik hem voorzien van gelaagde zijruiten, het premium audiosysteem en originele af-fabriek navigatie. Met een S60R-interieur in Gobi-leer zit je ook nog eens buitengewoon comfortabel.
Er is in de afgelopen tien jaar veel aan vervangen. Maar op één keer na (defecte gasklep) ben ik nooit gestrand. Wel heb ik te maken gehad met E10-benzine, die vermoedelijk mijn brandstofpomp heeft aangetast. Niet iets wat je Volvo kunt verwijten — wél het gevolg van klimaatideologie die er op gericht lijkt auto’s als deze via economische afbraak uit het straatbeeld te krijgen.
Naast enkele originele retrofit-opties heb ik een aantal aanpassingen gedaan. Qua besturing ligt hij nu strak op de weg. Rijdt bijna als een BMW — maar dan met Zweedse degelijkheid. Perfect voor relaxed cruisen.
Wat nu?
De vraag is: doorrijden of afscheid nemen? Misschien wordt 2026 het jaar van een grote roadtrip. Technisch is de auto goed, hij verbruikt nauwelijks olie (ongeveer 1 liter op 10.000 km), dus zo’n rit zie ik met vertrouwen tegemoet.
Ik overweeg om een Kenwood-systeem met offline navigatie en draadloze Apple CarPlay in te bouwen, gecombineerd met DAB-radio en het bestaande premium geluidssysteem. Daarmee is het comfort aan boord weer helemaal bij de tijd — maar dan wél met karakter.
En de minpunten?
Jawel — het linkerraam weigert dienst. Vermoedelijk is de module defect. Maar verder is er technisch weinig op aan te merken. Dit is nog echte, oerdegelijke techniek van wat ooit een puur Zweeds merk was.
Wat doen we onszelf toch aan, door zulke kwaliteit moedwillig te vernietigen onder het mom van een ‘duurzame’ agenda? Zelfs Volvo is Volvo niet meer. En voor de azijnpissers: ik vermoed dat dit model nog grotendeels vóór de Ford-overname is ontwikkeld. De basis is dan ook stevig geworteld in de Volvo 850 en de classic 70-serie — maar dan verder verfijnd.
Dit is mijn vierde Volvo. Of het mijn laatste wordt? Dat zou kunnen. Maar het doet me nu al pijn om afstand te doen van dit mooie stuk techniek op vier wielen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.