Volvo S60 (2002)

autoreview

Volvo S60 (2002)

Signalement

Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf226.000 km
KM-stand laatst410.600 km
Lezerswaardering: 67%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

super cruise auto

  • 408.090 km

Veel mooier dan dit wordt het niet

Ik heb deze auto inmiddels tien jaar in mijn bezit. In die tijd heb ik er bijna 200.000 kilometer mee gereden. Langzaam maar zeker heb ik hem technisch in topconditie gekregen. En na al die jaren kom ik tot de conclusie: er zijn maar weinig auto’s die dit topmodel qua duurzaamheid, rijplezier en prestaties kunnen evenaren.

In het afgelopen jaar reed ik er slechts 8.000 kilometer mee. De auto staat namelijk tien maanden per jaar in de stalling. Maar als hij eruit mag, dan is het voor wat langere ritten — ritten waarvoor hij gebouwd is.

Het gaat om een Volvo S60 T5 met 2.3-liter vijfcilinder motor, uitgerust met LPG (Prins VSI 2.0) met een 100 liter tank en een sportonderstel. Geen auto voor het huidige Nederland, waar je dankzij ecomobielen, EV’s en 30-zones constant wordt gedwongen om te remmen. Maar op lange afstanden — ook op LPG — haalt hij met gemak een verbruik van 10 liter per 100 km. En dat is indrukwekkend.

De auto is bovengemiddeld luxe uitgerust. Achteraf heb ik hem voorzien van gelaagde zijruiten, het premium audiosysteem en originele af-fabriek navigatie. Met een S60R-interieur in Gobi-leer zit je ook nog eens buitengewoon comfortabel.

Er is in de afgelopen tien jaar veel aan vervangen. Slechts één keer (defecte gasklep) ben ik gestrand. Wel heb ik te maken gehad de gevolgen van E10-benzine, die vermoedelijk mijn brandstofpomp heeft aangetast. Niet iets wat je Volvo kunt verwijten — wél het gevolg van klimaatideologie bij onze bestuurders die langs de route van E10 benzine tot doel heeft het wagenpark versneld te vernietigen. Of netjes gezegd, die er op gericht lijkt auto’s als deze via economische afbraak uit het straatbeeld te krijgen.

Naast enkele originele retrofit-opties heb ik een aantal aanpassingen gedaan. Qua besturing ligt hij nu strak op de weg. Rijdt bijna als een BMW — maar dan met Zweedse degelijkheid. Perfect voor relaxed cruisen.
Wat nu?

De vraag is: doorrijden of afscheid nemen? Misschien wordt 2026 het jaar van een grote roadtrip. Technisch is de auto goed, hij verbruikt nauwelijks olie (ongeveer 1 liter op 10.000 km), dus zo’n rit zie ik met vertrouwen tegemoet.

Ik overweeg om een Kenwood-systeem met offline navigatie en draadloze Apple CarPlay in te bouwen, gecombineerd met DAB-radio en het bestaande premium geluidssysteem. Daarmee is het comfort aan boord weer helemaal bij de tijd — maar dan wél met karakter.
En de minpunten?

Jawel — het linkerraam weigert dienst. Vermoedelijk is de module defect. Maar verder is er technisch weinig op aan te merken. Dit is nog echte, oerdegelijke techniek van wat ooit een puur Zweeds merk was.

Wat doen we onszelf toch aan, door zulke kwaliteit moedwillig te vernietigen onder het mom van een ‘duurzame’ agenda? Zelfs Volvo is Volvo niet meer. En voor de azijnpissers: ik vermoed dat dit model nog grotendeels vóór de Ford-overname is ontwikkeld. De basis is dan ook stevig geworteld in de Volvo 850 en de classic 70-serie — maar dan verder verfijnd.

Dit is mijn vierde Volvo. Of het mijn laatste wordt? Dat zou kunnen. Maar het doet me nu al pijn om afstand te doen van dit mooie stuk techniek op vier wielen.

Up to date met Kenwood navigatie

  • 409.900 km

In de vorige update had ik al aangekondigd dat er een moderne CarPlay unit in zou komen. Dat is inmiddels gebeurd. Een CarPlay init met DAB radio. Aangesloten op de originele versterker.

Geluid super. Navigatie met offline maps en inmiddels redelijke verkeersinformatie via Apple kaarten.

Auto technisch doet de auto het prima. Het hart van de motor draait prima. Een lange rit heeft het olieverbruik goed gedaan. Komende week krijgt de auto na 9000 km’s verse olie. Daarna gaat ie de week er op weer de stalling in.

Deze week ‘‘s avonds met een gemiddelde snelheid van 120 in 1,5 uur tijd 180 km afgelegd. Met regen had ie het lastig met aqua planning. Maar de ABS greep netjes in.

Ik heb vandaag een offerte aangevraagd om de auto als youngtimer met Max 12000 km op basis van getaxeerde waarde te verzekeren. Ik heb in de maand juni en ook nu weet begrepen dat dit een top auto is en met goed onderhoud deze top auto nog wel eventjes mee kan.

Zelf loop ik met een tikkende tijdbom in mijn lichaam na een zware hart operatie. Dat is ook mede de reden dat ik overweeg deze auto voorlopig te houden. Hij rijdt te goed, is exotisch en biedt veel fun per afgelegde km.

De 3 inch downpipe en RVS uitlaat geven de auto een mooi geluid. Wat mist is een grotere intercooler (do88) en grotere 19t turbo.

Om deze setup betrouwbaar te laten draaien zal de lpg verdamper vervangen moeten worden door de EVP-500 verdamper van prins. Mooie techniek waardoor drukverlies niet meer voorkomt.

Rijden op LPG is de enige manier om in bij elkaar 3 maand per jaar in totaal zo’n 8000 km af te leggen en je niet schuldig te voelen als er weer 150 EUR aan benzine in moet. Auto rijden in deze auto kost me per jaar omstreeks 2500 eur. Per km ongeveer 32 cent. Lijkt me een alleszins redelijk bedrag en daarvoor krijg je heel veel plezier terug.

Ouderdom levert zo wat typische gebreken op

  • 410.600 km

Na krap 9000 km was het weer tijd om er nieuwe olie in te doen. Bij de oliewissel geconstateerd dat de dop voor het oliefilter olie zweet. Dat doet ie al langere tijd, maar omdat de rest van de motor kurkdroog is, nu duidelijk dat deze lekkage is op te lossen met een nieuwe behuizing voor het oliefilter.

Verder had ik al geruime tijd last van het portierraam aan bestuurderszijde dat het niet deed bij draaiende motor. Ik hoopte op een motor van het raammechaniek, gelukkig bleek dat ook zo te zijn. Alleen het vervangen daarvan is een rotklus. Inmiddels dat wel gedaan. en nu doet het raam het weer. Kwestie van versleten koolborsteltjes in het motortje. Een exemplaar met beperkt aantal km's was de oplossing. Kosten 50 EUR.

Verdere opmerkingen? Met de facelift ruitenwissers die er inmiddels opzit lijkt het windgeruis minder geworden te zijn. En helaas had ik nog last van een lekkende achterband (Michelin Pilot Sport 4). Montage van een een nieuwe achterband lostte dit probleem gelukkig op. Daarmee is ook de onbalans uit de achterkant verleden tijd. Zowel bij rijden als bij remmen.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum