Volvo EX30 Single Motor Extended Range Ultra (2024) #2
autoreview







Signalement
Uitvoering | EX30 Single Motor Extended Range Ultra |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 4.972 km |
Verslag #1
- 78 km
Dit is de eerste.
Of ik iets met Volvo’s heb? Nee eigenlijk niet, maar vind de huidige modellen er altijd wel chique uitzien. Vorig jaar juni was ik in Stockholm en zag ’s avonds een kleinere Volvo in de showroom staan bij dé Volvo dealer in het centrum aldaar en het was niet de XC40. Ineens herinnerde ik me de vooraankondiging in Autoweek van toen, het was al de nieuwe volledige elektrische EX30!
Ik was eigenlijk meteen enthousiast, want daar stond echt een stoer en beetje Tonka-achtige moderne Volvo! Helaas moest ik de volgende dag weer naar huis, zodat ik niet op een later moment terug kon voor een betere blik. Heb nog wel snel een foto kunnen schieten.
Inmiddels was ’t 2023 en maakte Honda bekend te stoppen met de e. Jammer, had gehoopt op een versie 2.0 met nieuwere infotainment, software update en eventueel de mogelijkheid voor een grotere accu (en een lager prijs…). Honda maakte wel bekend met een nieuwe serie BEV’s te zullen gaan komen, maar voordat die in Europa leverbaar zijn, is het 2028 of zo. Een (Honda) ICE wil ik niet meer, ben inmiddels verslaafd aan de kracht van een elektromotor. Dus ja wat dan?
Ineens zie ik een mooie gele EX30 voorbij komen in m’n feed op Instagram en heb maar eens contact gezocht met de betreffende dealer. Zo gezegd zo gedaan, heb de kleur daar kunnen bewonderen en een uitgebreide proefrit kunnen maken. De rit en de auto verraste mij (ons) in positieve zin en zo is het balletje gaan rollen en stond er een Ultra in Moss Yellow met Mist interieur in bestelling. Dit is meteen mijn/onze eerste Volvo ooit!
En dan?
Ja, wachten. Er zit/zat een lange levertijd op de EX30, want er waren er in de voorloop al veel besteld, zoals via Car by Volvo (soort constructie zoals bij Lynk & Co). Maar het wachten is het waard geweest. Eindelijk is ie vorige week afgeleverd en kan het genieten beginnen.
De eerste indruk is uitstekend, afwerking is perfect, mooi interieur (Mist-bekleding) en wennen is niet nodig. Ga wel van vijf(!) schermen voor m’n neus naar één, maar ook dat went snel. Dat ene scherm wordt hier vaak omschreven als een tekortkoming, maar dat ervaar ik absoluut niet. Als ik bij de vorige aan het rijden was en ik wilde kijken wat voor muziek ik had opgezet of welke route ik moest volgen, keek ik naar het midden (en zag dus de snelheid dan juist niet) en nu staat alles overzichtelijk in één beeld. Daarbij kan je heel makkelijk aan Google Assistant vragen de temperatuur te verhogen of te verlagen.
De eerste indruk is dus zeer positief. Als de eerste 1000 km erop zitten, volgt er een volgend verslag.
Verslag #1,5
- 561 km
Vergelijk
Diverse mensen hebben mij gevraagd om een vergelijking tussen mijn vorige Honda e en deze Volvo EX30 en omdat mij dat ook wel een goed idee leek, komt hier het verslag.
Wat eigenlijk meteen opvalt, is dat de EX30 veel stiller (en sneller!) is dan de e. Dat komt waarschijnlijk door het merk banden, de e staat op Michelin Sport en de EX30 op Goodyear. Michelins maken over het algemeen meer lawaai, maar die kleven wel lekkerder aan de weg. Daarbij heeft de e stijlloze ramen en die sluiten, hoe goed ook uitgevoerd, niet altijd 100% af.
Qua weggedrag ontlopen ze elkaar niet veel, de EX30 is iets meer op comfort gericht. Maar die heeft dan ook een langere wielbasis. Het is echt een wagen voor langere reizen, mede door de goede stoelen, de grotere accu en het rustiger karakter.
Interieur
Qua binnenruimte is de EX30 uiteraard groter, je zit verder van elkaar af, maar op de achterbank ontlopen ze elkaar niet veel. De e heeft twee zitplaatsen achterin en de EX30 drie. Heb je kleine kinderen (of geen) dan volstaat de ruimte bij beide achterin prima. Heb je puberkinderen en heb jezelf erg lange benen, dan zijn de e en de EX30 niet geschikt. De ruimte achterin is met enig inschikken van iedere passagier beter te gebruiken dan in de e. Vind zelf de ruimte in de EX30 best bruikbaar, terwijl ik 1.86 ben.
De verplichte veiligheidssystemen in de e en de EX30 zijn hetzelfde, alleen bij de EX30 geven ze ook een akoestisch signaal. Je kunt de snelheidswaarschuwing makkelijk uitzetten op het stuur. Sinds update 1.4 zijn de andere akoestische waarschuwingen geen probleem (meer). Je hoort alleen nog iets als er echt iets aan de hand is.
De Adaptive Cruise Control (ACC) is in de EX30 wat zenuwachtiger dan in de e. Die maakt zich iets minder druk, die ziet het verschil tussen een gewone en vrachtauto b.v. niet eens. Maar bij beide werkt het prima. Sowieso gebruik ik ACC alleen op de snelweg en alleen als het niet te druk is (en op lange afstanden). One Pedal Drive (OPD) is in de e beter te gebruiken dan in de EX30. In de Honda is die bijtiger (is dat wel Nederlands?) en dat geldt ook voor de remmen. Misschien heeft dat met het race DNA van Honda te maken.
Infotainment
Ontwikkelingen in de automotive industrie gaan snel en dat merk je vooral aan het infotainment. In de e draait die nog op Android 8 en in de EX30 op iets anders(?), want het is lekker snel en Google Assistant (wat een vreselijke stem!) is standaard geïntegreerd. Dat alles in één scherm is geïntegreerd, is juist lekker overzichtelijk. In één blik zie je meteen alle belangrijke info. Ik mis alleen de digitale spiegels van de e, dat was door Honda heel goed uitgevoerd en via de digitale binnenspiegel had je ook meer zicht (breder) naar buiten dan via een normale spiegel.
Beide zijn erg goed afgewerkt en voelen allebei degelijk aan. Nu hoef je Japanners niet te vertellen hoe je een auto in elkaar schroeft, maar ook de EX30 is goed gelukt, met strakke naden en degelijke bouw. In het interieur is de EX30 luxer afgewerkt, met mooiere materialen, zo is mijn EX30 met vlas afgewerkt wat er erg mooi uitziet. En dan die portierhendels, puur design.
Het snelladen in de EX30 gaat (veel) sneller dan in de e, maar omdat het accupakket groter is, duurt het bij allebei ongeveer even lang tot wanneer accu weer is gevuld. Het verbruik ontloopt elkaar ook niet zoveel, de e is lichter en heeft een kleiner frontaal oppervlak, maar het zijn allebei rijdende doosjes qua vorm. Dus verwacht geen zuinigheidskampioenen. Ben wel benieuwd naar het verbruik in de winter, want de EX30 heeft een warmtepomp en die heeft de e niet.
Ben i.i.g. blij dat ik de overstap heb gemaakt. En voor degene die het interessant vinden, op Instagram vind je een account ‘WeDesignVolvo’ genaamd. Daar kun je zien hoe de EX30 is ontworpen en welke team mensen daar aan hebben bijgedragen.
Verslag #2
- 1.284 km
Rijervaring
Het rijcomfort van de EX30 is voor zo'n hoge hatchback of crossover (Volvo noemt het zelf een SUV, maar dat vind ik overdreven) iets om blij van te worden. Sommige elektrische auto's hebben een stugge vering, wat je bijvoorbeeld merkt bij het nemen van een verkeersdrempel. De EX30 heeft daar geen last van en verwerkt oneffenheden rustig en beheerst. Het onderstel voelt zacht aan zonder week te zijn. De carrosserie helt niet overdreven bij een links/rechts-manoeuvre. Op een natte rotonde voelde ik de achterkant een beetje beginnen te glijden, zonder dat de ESP ingreep. Best vermakelijk, en het geeft ook vertrouwen; je kunt er best mee spelen. Ook de rechtuitstabiliteit is prima, hij volgt rustig zijn koers, wat je ook merkt wanneer je Pilot Assist gebruikt.
Verbruik
Het verbruik blijft uitstekend, zie de verbruiksmonitor. Onlangs heb ik een langere rit gemaakt met een gemiddelde snelheid van 91 km/u, waarbij de boordcomputer een verbruik van 16,9 kWh/100 km aangaf. In oktober gaat hij naar Göteborg voor een rit die voornamelijk over snelwegen zal gaan; ik ben benieuwd wat het gemiddelde verbruik dan zal zijn. Hoewel het mij eigenlijk niet zoveel uitmaakt, want het prijsverschil is niet zo groot als een EV iets meer verbruikt dan een andere.
Ervaring
Nu ik de auto wat langer (qua kilometers) heb, kan ik zeggen dat ik inmiddels volledig gewend ben en de auto helemaal onder de knie heb. Het is altijd even wennen met een nieuwe auto, vooral als je kiest voor een merk dat voor mij onbekend was. Natuurlijk lees ik ook andere EX30-reviews, maar wat daarin vaak wordt aangegeven, herken ik absoluut niet in mijn EX30. Ik vermoed dat men zich vóór de aanschaf niet voldoende heeft verdiept in wat er wel of niet op de auto zit, of dat men niet de moeite heeft genomen om de handleiding te lezen. In die handleiding wordt vaak heel duidelijk uitgelegd hoe iets werkt of wat de beperkingen zijn.
Bij 5000 km volgt er weer een nieuw verslag.
Verslag #3
- 4.972 km
Pocket Rocket
De reis naar Göteborg ligt inmiddels achter me, en wat een feest was dat! De Volvo EX30 bewijst zich als een elektrische auto die perfect geschikt is voor langere afstanden. Dankzij de comfortabele stoelen kun je uren rijden zonder vermoeid te raken. Zoals Autoweek terecht opmerkte, kun je met deze auto schandalig hard de bocht om. Het onderstel is stevig maar ook vergevingsgezind, waardoor oneffenheden zoals drempels geen probleem vormen. De limieten van wat deze Volvo aankan, liggen verrassend hoog – iets wat ik eerlijk gezegd niet had verwacht van een Volvo.
Tijdens een uitstapje in Duitsland besloot ik de topsnelheid even te testen. Met 183 km/u op de teller ging de EX30 als een raket. Uiteraard steeg het energieverbruik flink, maar dat hoort erbij. Het rijplezier maakt dat meer dan goed. Inmiddels heb ik mijn EX30 omgedoopt tot mijn eigen "Pocket Rocket". Is deze acceleratie noodzakelijk? Absoluut niet. Maar het is wel heerlijk om te ervaren.
Slimme technologie
Een handige functie van de EX30 is de geïntegreerde Google Maps, die niet alleen routes plant maar ook nauwkeurig aangeeft waar en wanneer je kunt laden. Hierdoor is een aparte app, zoals de ABRP (A Better Route Planner), niet meer nodig. Dit soort functionaliteiten maken het rijden in een EV een stuk eenvoudiger en stressvrij voor wie nog zou twijfelen.
Net als veel andere elektrische auto’s ontvangt de EX30 software-updates over-the-air (OTA). Deze houden de auto niet alleen up-to-date, maar kunnen ook nieuwe mogelijkheden introduceren. De meest recente update heeft Apple CarPlay geactiveerd, waardoor je nu bijvoorbeeld Apple Music en Apple Maps kunt gebruiken. Een klein nadeel: Apple Maps geeft (nog) niet aan waar en wanneer je moet laden. Hopelijk wordt dat in de toekomst toegevoegd.
Blik op de toekomst
De volgende grote reis met de EX30 staat al gepland: in 2025 neem ik hem mee naar de Noorse poolcirkel. Tegen die tijd verwacht ik de 10.000 kilometer op de teller te hebben en zal ik opnieuw verslag doen van mijn ervaringen. Voor nu kan ik alleen maar zeggen dat ik een zeer tevreden EX30-rijder ben!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo EX30
Had je deze auto's al gezien?

Volvo EX30 Single Motor Extended Range Plus 69 kWh | **Challenge** | Adaptieve Cruise Control | Google Maps | Standkachel | Extra Getint Glas | Pine interieur | 19'' Lichtmetalen Velgen | Apple Carplay
- 2025
- 4.721 km

Volvo EX30 Single Motor Extended Range Plus 69 kWh | Adaptive cruise control | Harman/Kardon audio | Camera | All-Season banden | Getint Glas | Zwarte Logo's | Dode Hoek Detectie |
- 2024
- 13.758 km

Volvo EX30 Single Motor Extended Range Plus 69 kWh | Adaptive Cruise & Pilot Assist | Google Services | Standkachel | Verwarmbare Voorstoelen & Stuurwiel | 19'' Lichtmetalen Velgen | Apple Carplay | Park Assist & Camera |
- 2025
- 5.135 km