Volvo C30 T5 Summum (2008)

autoreview

Volvo C30 T5 Summum (2008)

Signalement

UitvoeringC30 T5 Summum
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf16.000 km
KM-stand laatst86.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Droomauto...

  • 30.000 km

Na enkele jaren tot volle tevredenheid een Volvo S60 te hebben gereden, kwam ik deze C30 T5 op het spoor en was ik op slag verkocht...

De auto is op navigatie en bleuthooth na full option en het ontbreekt mij dan ook aan niets...

Na zo'n 15.000 kilometer genieten is het tijd om de eerste balans op te maken. De wagen bevalt zeer goed. Groot pluspunt zijn de stoelen (zoals gebruikelijk bij Volvo), de motor (230pk,320nm) en de fantastische premium sound geluidsinstallatie. Elke dag weer een feest.

De C30 T5 is geen GTI. Daarvoor is de vering wat te soepel. Dit is ook nog eens een automaat die als de auto koud is ook wat nukkig en nerveus is. In dagelijks gebruik (en files) is dit echter een verademing! De motor maakt een inhaalactie natuurlijk tot een peuleschil!

De plus- en minpunten tot nu toe

  • 30.000 km

Wat zijn nog meer grote pluspunten;
- BLIS; de dodehoeksensoren. Stap in een andere auto en je mist ze.
- De looks (hate it, or love it)
- Het schuif-kanteldak
- Xenonverlichting

De minpunten;
- Het verbruik (ik rijd zo'n 1 op 10,5 met nagenoeg alleen snelweg, reken bij flink doorrijden op 1 op 8/9)
- De achterwielen cuppen. De wielen hebben teveel toespoor en dus moet je de wielen regelmatig wisselen en de bandenspanning goed in de gaten houden.
-Beurten om de 10.000 kilometer... (Dit zijn dus tussentijdse momenten waarop ze de vloeistofniveaus controleren..., dat kan ik zelf ook wel).

Nog steeds erg tevreden

  • 35.000 km

Na weer een paar duizend kilometer gereden te hebben, toch weer constateren dat ik erg tevreden ben!

Vandaag weer lekker met de premium audio aan gereden.ai ai ai, wat is die goed zeg!

Na het ophogen van de bandenspannng is het zingen van de banden weg en het profiel nog steeds goed. Niet slecht gezien het vermogen! Twijfel erg of hierna er weer Pirelli P Zero's onder komen of de iets goedkopere, maar ook goed geteste Hankook Ventus S1's...

Tijdens de zomervakantie zonder files 3 tanken lang gemiddeld 1 op 11,4 gereden, maar zit nu weer even op 1 op 10 met wat meer file en wat meer kleine stukjes.

Wel jammer dat de Atreus velgen last hebben van White Worms. Een kwaal waarbij vocht onder de laklaag witte aanslag veroorzaakt.

Bijna probleemloos

  • 50.000 km

Bijna een jaar en 15000km verder. Buiten dat het keyless knopje op het bestuurersportier niet meer werkt (alleen bij het op slot doen van de auto) geen problemen.

Twee voorbanden vervangen voor 225/40/18 ipv de standaard gemonteerde 215/45/18. Scheelde zo'n 75 euro per band!

Binnenkort weer voor een 20k beurt, dan zal ik weer een update geven.

Update: grote beurt geen bijzonderheden. Keyless entry knopje om de auto te sluiten blijkt niet te werken door een kapot relais. Staat in bestelling. Kan niet wachten totdat dit weer werkt. Toch wel erg fijn...

Het blijft een heerlijke auto, maar...

  • 60.000 km

Voor het oplossen van het niet werken van de keyless entry aan de bestuurderszijde, moest uiteindelijk de hele hendel worden vervangen. Dit kostte uiteindelijk zo'n 250 euro.

Jammer dat nu ook ik het slachtoffer ben geworden van een steentje in de radiator van de airco en dus volgende week bij de garage weer een bedrag mag achterlaten voor de reparatie. ***update 18 april; het bleek dat alleen de vloeistof moest worden bijgevuld. Om een eventueel lek te vinden is fluor toegevoegd, voorlopig rij ik er weer koel bij. Een meevallertje.

Is het dan allemaal kommer en kwel? Nee, absoluut niet! De auto heb ik in November volledig gepolijst en oogt weer als nieuw. Een superglanzende zwarte auto is - maar dat is persoonlijk - toch wel de mooiste kleur voor een c30 r-design.

Daarnaast rijdt de auto nog steeds super en was het verbruik van de winter bijna 1 op 11. Nu de zomerbanden er weer onderliggen is het verbruik iets gedaald.

Wel recent een calculatie gemaakt van de totale kosten (afschrijving, verzekering, wegenbelasting en onderhoud); reken op 500 euro in de maand... Het is de eerste auto waar ik na 3 jaar niet naar iets anders aan het kijken ben, dus ik vind het het waard!

Probleemloos

  • 70.000 km

De afgelopen 10000 km zijn weer probleemloos verlopen.

Doordat ik de auto in November weer machinaal gepoetst heb (dap900) ziet de auto er nog steeds uit als nieuw... (Misschien nog wel mooier).

Af en toe speel ik met de gedachte een andere auto te kopen, ik ben zelfs wel wezen kijken, maar dan mis ik altijd toch nog wel iets van mijn eigen Volvo.

Als de auto dan staat te blinken op de oprit en de kilometerstand nog zeer aanvaardbaar is (het is een Volvo!), blijven we gewoon nog lekker verder rijden...

Misschien wordt het niet vaak gezegd; de automaat rijdt anders dan de handbak, maar is zeker niet slecht. Je moet de bak een beetje leren rijden (bij welke gaspedaal stand schakelt de bak terug) en de bak moet ook de tijd krijgen om zich aanpassen aan jou. In het begin verdient de bak - bij koude motor - zeker zijn bijnaam als GierTronic, maar eenmaal warm als een zonnetje met een fijn voorspelbaar gedrag en voelbare schakelmomenten. Zie je een mooie Volvo met GearTronic bak? Ik zou hem er zeker niet voor laten staan!

Met de nieuwe Coentunnel heb ik nagenoeg geen files meer van en naar het werk. Rij nu al enkele maanden 1 op 11...

.. of toch niet

  • 82.000 km

De airconditioning heeft uiteindelijk toch de geest gegeven, niet lang nadat deze bij was gevuld. Kosten zo'n 450 euro. ..

Zojuist een beurt uit laten voeren bij dealer. Naast nieuwe remblokken en remvloeistof geen bijzonderheden.

Wel vervelend was dat de kit aan de bovenkant van voorraam begon los te laten, met lekkage als gevolg. Alleen complete vervanging (opnieuw kitten was volgens de dealer niet mogelijk) kon dit verhelpen. Productiefout volgens de verzekering, dus werd niet vergoed.

Tot zover het slechte nieuws. Het goede blijft natuurlijk de motor, de stoelen en de waanzinnige geluidsinstallatie!

Ingeruild

  • 86.000 km

Na ruim 4,5 jaar heb ik de auto ingeruild. Op zoek naar meer ruimte een mooie vervanger gekocht in de vorm van een BMW 5 touring. Met een beetje pijn in het hart, dat wel...

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.