Volvo C30 T5 Summum (2007) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | C30 T5 Summum |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 179.000 km |
KM-stand laatst | 188.000 km |
En dan koop je je 'droomauto'
- 179.000 km
Lang lang geleden, op een echte autoRAI, was er een meisje te vinden die maar niet weg te trekken was bij de Volvo stand. Eenmaal thuis kwam deze R design T5 C30 dus ook op haar die-wil-ik-ooit-nog-eens-bezitten lijstje.
Het heeft dit meisje toch ruim 3650 nachtjes slapen gekost totdat er op marktplaats.nl 'C30 T5' ingetypt kon worden en er prijzen boven kwam die binnen het budget vielen *feest!*.
Er waren twee mogelijke kandidaten. Beide C30's aan de 'onderkant' van de markt met wat aandachtspuntjes. De ene een automaat en de ander handgeschakeld, de ene 'standaard' in een grijze lakkleur en de ander in een twotone kleurstelling met wat aanpassingen. Dat is natuurlijk zo'n keuze tussen Hart en Verstand en tja, echte autoliefhebbers kiezen gewoon nooit met verstand ;-)
En dus ging de handgeschakelde mee naar huis!
Storing op de luchtmassameter direct bij aanschaf; wat simpel gereedschap en een half uurtje tijd en dat is vervangen! Met een obd dongeltje de storing gereset, en taadaa een vrouw kan de was doen.
Wat een auto
- 180.000 km
Wat een geweldige auto, ik kan heel kort zijn. Heerlijke stoelen, goede zit, fijn stuur, luxe, en natuurlijk snel!
De vorige eigenaar was schijnbaar te gewend aan de 230 pk en kwam te kort, en dus is dit ros voorzien van een chippie die het -brandstof verbruik nog eens wat verhoogd- correctie die de funfactor nog wat verhoogd. Flink verhoogd, met zo'n 50 pk ;-)
Niet verhoogd is het onderstel, waardoor je dan wel eens waar stapvoets door een woonwijk moet, maar destemeer kan je genieten van het prachtige geluid die de vijfcilinder in samenwerking met twee enorme niet originele pijpen uit de achterbumper componeren.
Daarnaast vind ik het ook echt prachtige auto, ik ben verliefd!
En wat een kosten
- 188.000 km
Een hobby mag wat kosten. Een mooie auto mag dus best 1 op 7 lopen :D
Met geitenwollen sokken voetjes en vooral op de rechterbaan op de snelweg kan je het gemiddelde zodanig beïnvloeden dat je prima een hele zware rechtervoet bij stoplichten en rotondes kan hebben, en dan is 1 op 10 dus ook zeker haalbaar.
Maar dan hebben we het alleen over het verbruik. Mijn mooie auto was goed onderhouden, maar blijkbaar was er al even besloten dat deze toch weg moest en hebben ze er niets meer aan gedaan. Dus heb ik de eerste maanden vervangen:
- remmerij rondom
- banden rondom (en die kunnen na 10,000 gewoon weer, haha)
- missende bodemplaat
- brandstofdruk sensor
- handremkabels links en rechts
- lekkende waterpomp en achterstallige D-riem
- multiriemen ivm piepen
- lekkende koelvloeistof slangen
- missende uitlaat beugel
- olie en filters
- Nieuwe navigatie kaarten voor de ingebouwde navi ivm software update
Gelukkig heb ik het allemaal zelf gedaan, dus qua kosten is het bovenstaande lijstje ongeveer 1300 euro geweest.
Daarnaast heb ik hem ook voorzien van een trekhaak. Dit is ongeveer 250 euro geweest.
Het beheersen van de rechtervoet bleek echter wel een dingetje :D en tja, daar heb je zo'n auto toch ook niet voor. Dus heb ik voor naar werk een goedkoop hok gekocht die 1 op 20 loopt, en is de volvo nu alleen 'voor de lol' en dan maakt het verbruik niet uit !
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.