Volvo C30 T5 Summum (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C30 T5 Summum |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 36.500 km |
KM-stand laatst | 87.000 km |
Tweeslachtig
- 36.500 km
Het roer ging begin 2016 drastisch om. Wilde minderiseren. Ballast afwerpen. Het bezit van auto's kost niet alleen geld, maar ook veel aandacht en tijd. Heb daarom besloten dat -in ieder geval!- één van de 3 Volvo stations het veld moest ruimen. Ook wilde ik wat kleiner en zuiniger gaan rijden. Omdat ik dagelijks meer woon-werk kilometers (via de A12) zou gaan maken en op geld en brandstof wilde besparen. Heb rondgekeken op internet naar (goede) auto's als Honda Jazz, Fiat Punto Diesel, Fiat 500L, Audi A3, BMW 1-serie, Volvo C30/S40/V50 en Volvo C70.
Uiteindelijk is de keuze toch weer op een Volvo gevallen. Zijn we vertrouwd mee. Ditmaal op een zwart metallic C30. Op een vrijdagmiddag struinde ik het internet af en viel mijn oog plots op een advertentie van een Volvodealer in de buurt die een T5 (bouwjaar juni 2007, 220 pk., Summum-uitvoering, automaat) met net geen 37.000 kilometers op de teller in de aanbieding had. In 9 jaren tijd en volledig Volvo dealer onderhouden. Uniek!
Al tijdens de testrit was ik om. De C30 reed strak, uiterst soepel en stil. Had al eerder in een 2.4 (met 170 pk, normale versnellingsbak) gereden die voorzien was van 18 inch velgen en een (groot) R-design stuur, wat ik geen prettige combinatie vond. De T5 die nu werd aangeboden, was er één in de Summum (meest complete en duurste) uitvoering. Incluis extra's als een automaat en een elektrisch open dak. Tijdens de rit merkte ik al snel dat het gaspedaal met de nodige voorzichtigheid bediend moest worden, want de C30 spoot met gemak vooruit.
De V70 Classic zou ingeruild worden. Met pijn in het hart. Een vriend meldde zich al snel met de mededeling dat 'ie de wagen, die altijd perfect onderhouden is geweest, graag van ons over wilde nemen. Aldus geschiedde. De dealer toonde zich coulant, bood me een korting en het vooruitzicht op een kilometerbeurt, een nieuwe distributieriem en 6 maanden Bovag-garantie.
Intussen zijn we 4 maanden verder en heb ik bijna 10.000 kilometers met de wagen gereden. In binnen- en buitenland. Heb sterk aan de 3 deurs Volvo C30 moeten wennen. Ik was namelijk erg gesteld op de kwaliteiten van de 17 jaar oude V70 Classic. Zo zijn we er op bagageruimte en op toegankelijkheid flink achteruit gegaan. Ook bevalt me het in-/ uitstappen via de 2 grote portieren nog steeds niet. Met name ook in krappe parkeerplaatsen. Ik rol er letterlijk elke keer uit. Leeftijd en gewicht spelen nu een rol. Achterin plaatsnemen is via de voorstoelen voor volwassenen en ouderen amper te doen. Heb nog steeds niet onder de knie hoe ik de voorstoel in z'n oude stand terugkrijg. De ruimte voor de benen van de achterpassagiers is beperkt. Er moet dus wat worden geschoven met de voorstoel(en) als er iemand achterin wil zitten. De interieurbreedte is echter prima en 4 inzittenden hebben elk een eigen stoel met armleuning en in zwart leer. Feitelijk is het een 2+2.
Deze C30 T5 bezit een 2.5 liter 5 cilinder Volvo-motor met 220 pk. Was toen de top versie. Voorzien van een turbo en, in ons geval, nog eens extra van een geartronic (automaat). Deze combi laat zich heel smeuïg, heel soepel rijden. Ben zelf niet zo'n racer, maar houd wel van een beetje opschieten. Liefst zo comfortabel, betrouwbaar en veilig mogelijk.
Wat bevalt wel/ niet?
Zoals gezegd het uit-/instappen via de 2 (lellen van) portieren. Vind het vervelend dat de voorstoel elke keer weer verschoven moet worden, als er iemand achterin heeft plaatsgenomen. Ook kraakt de voorstoel hinderlijk onderaan de leuning/ zitting, zodra je instapt of wanneer je een bocht neemt. De bagageruimte biedt beperkte ruimte, de toegangsklep (ruit) is klein, het zeiltje wat het zicht van buiten op de bagage onttrekt functioneert knullig. Het rijden met 220 paarden onder de voet merk je niet direct, maar ze komen er vrij onverwacht en plots in. Mijns inziens is er enigszins sprake van een turbo gat. Moest ik sterk aan wennen. In het begin heb ik daarom heel voorzichtig het gaspedaal beroerd
Af en toe ervaar ik ook een wat inhouden/ hikken van de auto/ motor. Alsof de motor geknepen wordt. Tank zowel 95 alsmede 98 (+) benzines. Het onderstel is tamelijk onrustig. Ik ervaar sterke bijgeluiden (kreun/ steun) zodra er over klinkers en verkeersdrempels wordt gereden. Zullen de rubbers wel weer zijn. Een typische Volvo kwaal. Moest sterk wennen aan de fluitjes/ piepjes, van de turbo kennelijk, die je hoort tijdens het versnellen. Ook ontwikkelt zich extra windgeruis in een hoekje van het linker portierraam, zodra het dak geopend wordt. De afwerking kan er verder wel mee door. De gordels klapperen nog wel eens tegen de B-stijl, wat het plastic beschadigd. Zo af en toe lijkt de hendel van de automaat te blokkeren, wil het ding niet versteld/ verschoven worden. Daar moet de dealer nog maar eens naar kijken.
Ook nam het rumoer aan de achterzijde de laatste tijd flink toe. Alsof er iets mankeerde aan de uitlaat. Verdacht zelf de banden (Continentals) hiervan, omdat ze mogelijk aan het cuppen waren geslagen. Heb ze daarom vervangen door nieuwe Goodyears (17 inch). Dit bleek de oplossing. En de banden naar 2,5 bar opgepompt en de wielen uitgelijnd. Ook heb ik de voorbanden vervangen door nieuwe (t.w. Fulda's).
De auto verkeert in bijna nieuwstaat (ook aan de onderzijde), heeft wel eens (zij)schade gehad (winkelwagentje?), maar oogt verder tamelijk onopvallend en bescheiden. Toont meer als een eenvoudige lease C30. Zwart van buiten, zwart van binnen. Ook met de huidige velgen valt het ding amper op. Ik overweeg deze nog eens te vervangen door een ander type velg. Alleen de kenner weet dat het een bijzondere C30 betreft, want dat verraden de 2 uitlaatpijpjes aan weerszijden onder de (achter)bumper. Door de zwarte lak is de wagen binnen, bij warm en zonnig weer, wel een braadslee. Dit is iets om een volgende keer toch echt rekening mee te houden.
Maar verder rijdt deze kleine en moderne Volvo ontzettend relaxt en comfortabel. Hij stuurt lekker strak en rustig. En zit je ruim en heerlijk op de (voor)stoelen, kun je er een prettige zit op vinden dankzij het (lederen) stuur dat, net als de voorstoelen, in alle richtingen te verstellen is. Verder is het enorm stil in het interieur. Zal ook wel komen door het dubbelglas. Het geluid van de 5cilinders zijn (nog) niet echt waarneembaar. Of is de auto nog niet echt losgereden en wordt dit later beter?
Je kunt erg snel met de T5 rijden, heb een paar maal de 200 op de snelheidsmeter aangetikt, maar ook heel rustig. Alles gaat met enorm gemak. Ook op hoge snelheid. De motor trekt als een lier. Een grote motor in een relatief lichte auto. De top bedraagt ongeveer 240 km/u. Sneller kan, als de auto gechipt wordt. Via Volvo's eigen Polestar lukt dit echter niet (bij deze C30, vanwege de aanwezigheid van de geartronic). Heb ik nagevraagd. Het brandstofverbruik bedraagt nu 8,7 liter per 100 kilometer gemiddeld. Is bijna 1 op 11,5. Een keurige waarde. De auto wordt voornamelijk voor langere ritten gebruikt. Bij aanvang was het gemiddelde verbruik 12,8 liter benzine over 100 kilometer. De wegligging is prima. De C30 deelt het -veelgeprezen- onderstel met de Ford Focus en de Mazda 3. Direct, maar comfortabel. De vering en demping zijn wat kort.
De auto bezit in deze (Summum) uitvoering veel lekkers als leren bekleding, dubbel en waterafstotend glas, xenon verlichting, een automatische airco, een ingebouwd navigatiesysteem, extra audio-uitrusting, verwarming voorstoelen, automatische wissers en elektrisch inklapbare/ verstelbare spiegels.
Poeslief en soms een beest, zo gedraagt zich deze C30. De waardering voor de auto is intussen wel gegroeid en ben ik wel aan zijn merites gewend geraakt. Tenslotte wilde ik ook wat kleiner gaan rijden. Dit model Volvo biedt me gewoon van alles wat. En in deze T5 Summum uitvoering is het misschien in de toekomst wel een gewilde klassieker. Wie weet.
Gewoon goed
- 75.600 km
Inmiddels staat de kilometerteller op 75.600. In de bijna 2 jaren dat ik de C30 bezit zijn er 40.000 km. bijgekomen. Intussen ben ik zeker op de T5 gesteld geraakt. Met name om de zeer soepele, stille en relatief zuinige motor. Het verbruik is 1 op 11 gemiddeld. Het verbruik varieert wel met koud en warm weer. De 5 cilinders hoor je (nog) niet echt; het is absoluut geen Roffel (Volvo 850). Beetje jammer dit, omdat ik wel van wat drama (lol en emotie) hou. Inhalen van anderen daarentegen is geen punt, versnellen met een T5 gaat als in een raket, en dat in totale rust en met enorm gemak. De auto wordt alleen gebruikt voor werkverkeer over de A12. Tussen 026 en 030. Meestal op de linkerrijbaan. Flitsmeister aan. Omdat het allemaal zo snel en met zo'n gemak gaat, houd ik er een defensieve rijstijl op na; d.w.z. ik hanteer veel ruimte, omdat het versnellen zo ontzettend snel gaat en je zo op de bumper van je voorganger zit.
Klachten heb ik (nog steeds) over een krakende bestuurdersstoel, gesuis bij het linker voorraam zodra het dak geopend wordt, en een ratel bij het starten van de motor. Ook heb ik nog steeds moeite bij het uitstappen via de lellen van deuren en uit de lage zit. Ook het verschuiven van de voorstoelen als iemand achterin wil zitten vormt een kriem: de voorstoelen komen niet altijd terug in de oude positie. Positief zijn echter weer wel dezelfde (voor)stoelen, het zitcomfort, de rust in het interieur en de zitpositie achter het stuurwiel.
Na de 60.000 km. beurt (Volvo dealer, € 450,-) hoorde ik gefluit en gesis, geluiden alsof er een nest met merels in de motorruimte zat. Dacht serieus dat dit aan de Renault -die voor mij reed- lag. Heb er zelfs de ANWB bij gehaald om een diagnose te stellen. Het geluid leek uit de omgeving van de distributieriem en spanrol afkomstig. Bij aanschaf is deze riem wel vervangen, maar kennelijk de spanrol niet. Stond wat droog, had wat roest. Heb daarom opdracht gegeven het ding te vervangen. Het geluid (b)leek niet afkomstig van opgehoopte lucht in het blok vanwege een dicht geslibde carter ventilatie. Heb daarom enkele dagen met een (iets) uitgetrokken olie peilstok gereden.
Ook heb ik zonneschermen gekocht om de inkijk, met name de kofferbak, te verhinderen. Via Vstore. Heb daar ook winterbanden met originele Volvovelgen gekocht. Beoordeel zelf maar welke je mooier vindt. Ben er nog niet helemaal over uit. Midirs (18 inch) vind ik wel mooier, maar heb geen zin in gestuit of kneiterharde demping.
Bij de 75.000 km. beurt is de automaat geflusht en de bakolie vervangen. Ook is toen het aantal pk's verhoogd naar 250 stuks. Vind ik een mooie waarde. Al met al kostte me dit bijna € 725,-. Wilde met de tuning niet tot het uiterste gaan in verband met behoud van de (automatische)bak.
Het invoegen op de snelweg gaat nu echt in een ommezien, ongekend snel. Alsof je in een vrije val in de achtbaan bevindt. Ook lijkt de motor nu meer bij de les. Er is altijd voldoende vermogen. Bij het optrekken op natte weggedeelten moet je wel voorzichtig gas geven, anders slaan de wielen snel door en beweegt de voorkant zijwaarts.
De rammel bij het starten, die ik in de afgelopen weken gewaar werd, lijkt met de nieuwe motorolie verdwenen. Wel denk ik dat 'ie wat vaker dan nodig inhoudt. Zal mogelijk weer de koelvloeistoftemperatuursensor zijn, of toch iets met een brandstofsensor. We zien het wel. Zijn de kosten niet. De wagen (de Volvo C30) heeft zich intussen wel bewezen. Ben er wel blij mee.
Verkocht!
- 87.000 km
En toch heb ik de T5 verkocht. Het werd en was gewoon niet mijn ding. Ik miste wat drama, vond de wagen bepaald 'boring' en knapte af op de vele onpraktische zaken (lage instap, beperkte toegankelijkheid en beperkte zit-/bagageruimte). Met 87.000 km. is de C30 ingeruild voor een Volvo XC90D5 uit 2007 (met net geen 118.000 km. op de teller), waarmee we intussen al weer een half jaar tevreden en met veel plezier rond knorren. Hopelijk past onze C30T5 de nieuwe eigenaar beter.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.