Volvo C30 2.0D Summum (2007)

autoreview

Volvo C30 2.0D Summum (2007)

Signalement

UitvoeringC30 2.0D Summum
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 7%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

19 Januari kon ik h’m dan eindelijk ophalen, wat kan wachten toch lang duren. M’n C30 2.0D in de Summum uitvoering. Vanaf augustus heb ik via internet de ontwikkeling van het conceptmodel gevolgd. Ik vond het van dag 1 een mooie auto. Toen in September net alle gegevens bekend waren heb ik h’m direct besteld. Een gok natuurlijk want ik had er dus nog niet in kunnen rijden. Maar aangezien het eigenlijk een kleinere S40 is was ik na een korte proefrit in een S40 snel overtuigd.

Mijn vorige auto was een VW golf TDI (nieuwe model). Wat een spartaanse onconfortabele auto vond ik dat zeg. Veel herrie, kraakjes, rammeltjes, slap geveerd en weinig spannende rijeigenschappen. Aangezien ik ruim 1000 km per week, wil ik toch wel het nodige comfort.
Maar goed, 19 januari stond de C30 klaar bij de dealer. Ik heb gekozen voor Cosmic white met de bruine body kit en licht beige lederen bekleding. Het ziet er erg strak en stijlvol uit. Zeer mooie afwerking. Verder vond ik het belangrijk dat ik m’n Ipod aan kan sluiten. Dat betekent dus dat je de standaard audio-installatie moet upgrade (€ 500,-). Standaard op de Summum zit ook Bi-Xenon, stoelverwarming, regensensor en 17 inch lichtmetaal, maakt de auto wel af hoor.

Wij zijn maar met z’n tweeën, dus ruimte hebben we niet nodig. De stoelen op de 2e rij zijn van de zelfde goede kwaliteit als op de 1e rij. De kofferruimte was wel slikken, toen ik die zag. Die ruimte is wel erg klein. De diepte gaat nog wel, maar de hoogte is zeer gering. Als we op vakantie gaan of een weekend weg betekent dit zonder meer de achterstoelen plat om voldoende ruimte te krijgen. De kofferbak wordt afgesloten met een stukje ’zeil’ dat aan de zijkanten vastgeklemd zit. Je kunt er net iets onderdoor schuiven zonder het ’afdekzeil’ los te hoeven maken. Tegen meerprijs kun je ook een ’harde’ hoedenplank bestellen. Ik vond dit zelf te ver gaan, maar vind de standaard oplossing eigenlijk niet passen bij een premium merk (zoals Volvo zich positioneert!!!). Krijgen ze een beetje Audi/BMW trekjes?

Ik heb er nu alweer ruim 2000 km mee gereden en het is een woord fantastisch. De auto is zeer stil, geen rammeltje of kraakje en voelt zeer solide aan. De 2.0 diesel is een dijk van een motor die eigenlijk altijd bij de les is. Vanaf 100 km in z’n 6, gas erop, geen probleem. Deze motor bouwt vanaf zo’n 1200 trm z’n koppel al geleidelijk op, waardoor je weinig hoeft te schakelen om toch vlot weg te komen. De isolatie in de auto is heel erg goed. Het geluid dat nog hoort van de motor vind ik zeker niet storend. Heerlijk comfortabel dus op de lange afstanden.

Op langere afstanden met gemiddeld 120 km per (moeilijk hoor, je rijdt snel te hard) rijdt de C30 zo’n 1 op 17. Maar in de stad of korte stukken is deze motor een stuk dorstiger, 1 op 12 max. Gemiddeld heb ik tot op heden zo’n 1 op 13/14 gereden. Met een tankje van 52 liter, sta ik dus een 2 x per week bij de pomp. Ik had liever een wat grotere tankinhoud gehad.

Maar, je kunt de auto ook moeiteloos sportief rijden, de motor reageert zeer vlot op het gas, sturen gaat zeer strak en wat kun je h’m hard door een bocht heen jagen zeg. Hij stuurt zeer direct en haarscherp. Dat heeft de auto vast te denken aan de donor, de Ford Focus. Het schakelen gaat stevig en trefzeker. De onderstel afstemming is behoorlijk stevig, voor mij soms (op slechtere wegen) misschien iets té.

Update 10.000 km.
Mijn auto is inmiddels nu lekker ingereden, en met name de motor is inmiddels lekker los gereden. Het kan natuurlijk altijd sneller, wat wat gaat ie als de brandweer zeg. Wat steeds meer opgaat vallen is dat de auto zo stil is. In z’n 6 hoor je slechts een beetje windgeruis en de (winter)banden. De stoelen, de radio de bediening geeft echt een super kwalitatief gevoel, degelijk geen rammeltjes of kraakjes. Gewoonweg super. De bediening om de voorstoelen weer terug naar achter te schuiven vergt wat concentratie. Ik weet nu hoe het moet, maar dat duurde wel ff.

De C30 is zeer zeker geen gezinsauto. De stoelen op de 2e rang zijn prima, maar de bagageruimte is wel erg klein, niet dat ik die vaak nodig hebt, maar toch ook voor z’n 2-en is het soms ff slikken. Door de stoelen naar beneden te klappen krijg je echt wel voldoende ruimte, maar toch

Wat ik de eerste keer ook al had geschreven, en autoweek heeft er laatst ook een artikel over geschreven, is dat m.n op slechter wegdek, de auto best hard geveerd is. Over richels of slecht asfalt zou ik wensen dat met name de achtervering iets minder hard zou zijn. Aan de voorkant (wellicht door de zware motor) is het wel prima.

Wat ik erg leuk vind aan de auto is, dat het echt iets anders op de weg. Zeker in combinatie met cosmic white en de bruine body kit. Ik word veel nagekeken of bij benzine stations aangesproken. Alleen maar leuke reacties tot nu toe. Ja dat benzine station, daar sta ik voor mijn gevoel net iets te vaak. Gemiddeld rijdt ik zo’n 1:14 niet echt slecht ook niet echt zuinig, maar door de krappe tankinhoud van echt max max 53 liter sta ik om de 700 km bij de pomp (ik wil toch ook echt niet tot de laatste druppel leegrijden). Zelfs als de naald van de meter al voorbij het rode gebied is dan nog krijg ik er maar 50 / 51 liter in! Een tankinhoud van 60 liter, zoals veel franse auto’s hebben, zou ik prettiger vinden.

Ondanks dat de motor net nieuw is verbruikt ie nagenoeg geen olie. Voor de beurt van 20.000 km verwacht ik niet dat ik maar 1 keer hoef bij te vullen. Aangezien de uitlaat niet naar onder gebogen is kun je zien dat de roetfilter goed werkt, er zit totaal geen roetaanslag aan de binnenkant van de uitlaat.

Update 35.000 km
Inmiddels dus 25.000 km verder en de auto bevalt nog steeds erg goed. Onlangs met de auto met een forse trailer erachter (700 kg) naar de Franse Alpen en Noord Spanje geweest. In bergen valt eigenlijk pas echt goed op hoe sterk die motor eigenlijk is. Iedere keer weer ben ik weer verbaasd over de trekkracht ook bij lage toeren (verbruik is soms dan wel 1 op 3!), wat een power. Natuurlijk, het kan altijd sneller en beter, maar deze motor voldoet meer dan voldoende. Ik rij normaal gesproken al vrij lange afstanden, maar 700 of 800 km op 1 dag is geen probleem, zeer stil en comfortabel. Die stoelen dragen daar voor een belangrijk deel aan bij.
Gelukkig nog steeds geen piepjes of kraakjes gehoord. Kwaliteit is tot op heden boven enkele twijfel verheven. Gewoonweg top!

Tijdens zo’n vakantie kom je er wel achter dat er toch wel echt weinig ruimte zit in de auto. Over de kofferbak ruimte heb ik al geschreven. Maar ook met de achterstoelen plat was het toch nog passen en meten. Ook voorin is de opbergruimte niet optimaal; kleine vakken in de portieren, geen as- of afvalbak, dashboard kastje is erg klein.

In Nederland zie je de C30 zo af en toe ’al’ rijden, maar in Frankrijk en Spanje is dit model echt een attractie. Wat zijn we veel nagekeken op de weg. Veel positieve reacties nog steeds over de auto, ook in Nederland trouwens.

Het zal niemand ontgaan zijn dat het de afgelopen zomer erg veel geregend heeft, dus ik heb goed kennis gemaakt met de regensensor, deze heeft vaak een eigen karakter. De ruitenwissers gaan of te snel, reageren te langzaam of gaan te lang gewoon door ook als de voorruit al helemaal droog is. Het gaat allemaal wat ongenuanceerd, ik vind het dan prettiger om een constante beweging voor m’n neus te hebben. Bij 40.000 km moet ik weer voor een beurt, ik zal vragen of ze de sensor iets anders kunnen afstellen. De Xenonverlichting is in het donker erg fijn. Het is iets simpels, maar wel erg fijn vind ik dat de verlichting altijd automatisch aangaat bij het starten van de motor, wel zo veilig. Dit hebben nog maar weinig merken.

Olie gebruikt de motor niet, zelfs niet tijdens de vakantie bij zware belasting. Het verbruik in Nederland is gemiddeld 1 op 14,5 (Ik hou er een sportieve rijstijl op na zeg maar).

Update 53.000 km
De 1/2 ton is inmiddels gepasseerd. Al het voorgaande is nog steeds van toepassing. Ik rijd nog steeds met heel veel plezier in de auto en de auto trekt nog steeds veel bekijkt. Bij 40.000 heb ik de garage gevraagd naar de regensensor te kijken, maar het euvel is nog steeds niet verholpen. Bij 60.000 maar weer dezelfde vraag stellen. Voor de rest wat mij opvalt is dat, met name als het koud is, de versnellingsbak in de versnellingen en 1 en 2 zwaar schakelt, kwestie van afstellen misschien. Als de boel warm is gaat alles wel heel gesmeerd.

Op de foto’s is te zien dat ik gekozen heb voor het beige interieur. Nu zit ik niet vaak met vieze kleding in de auto, dat scheelt, maar de bekleding blijft erg mooi ook de vloermatten, blijven relatief vlekvrij. Volgens mij een teken dat er goede kwaliteit materialen zijn gebruikt. Laatst zijn en een vriend en ik een paar dagen naar het Gardameer geweest. Mijn vriend heeft een BMW 5 serie en gaf aan dat de stoelen in de C30 beter zitten dan die in de BMW! Hij kon het zonder een centje pijntje volhouden in de stoelen van de Volvo.

PROBLEMEN

Ik ben met 1750 km het ruitenwisserblad van de achterruit verloren. De dealer heeft er direct een van een showroom auto afgehaald en er bij mij opgezet, aangezien ze 0,0 onderdelen op voorraad hebben. Goed en snelopgelost!

Update 10.000 km
Geen problemen

Update 35.000 km
De regensensor heeft af en toe een eigen wil, bij beurt van 40.000 ga ik de dealer vragen hier naar te kijken.

Update 53.000 km
Regensensor heeft nog steeds eigen wil. Bij koud weer en koude motor gaat het inleggen van 1e en 2e versnelling zwaar

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.