Volvo C30 2.0D Momentum (2007)

autoreview

Volvo C30 2.0D Momentum (2007)

Signalement

UitvoeringC30 2.0D Momentum
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf67.000 km
KM-stand laatst156.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

74000

  • 74.000 km

Na het debacle van de Opel Corsa kon ik in Januari 2009 een andere auto kiezen. Vanwege de kredietcrisis zat een nieuwe er niet in en moesten eerst de poolauto's opgebruikt worden. Niet dat dat een straf is want ik vondt een schitterende C30 2.0D op de lijst met een waslijst aan opties. Zoals, sportstuur, 17 inch lmv, regensensor, parkeersensor, dimmende binnenspiegel, goede audio etc..

De C30 heeft stond al langere tijd op het verlanglijstje en ik had al proefgereden in verschillende uitvoeringen zowel benzine als diesel. De 1.6d is in principe voldoende voor het alledaagse verkeer. Maar als je een maal de 2.0d wilt wil je absoluut niet meer terug. De 2.0 heeft veel trekkracht en brengt de C30 vlot van zijn plek.

Ik heb nu ongeveer 7k km gereden met de auto en zonder problemen. Geen kraakje piepje of wat. De stoelen zijn zeer comfortabel en het geluid uit de installatie is heel zuiver.

Over de gebruikskosten kan ik niets zeggen ivm lease.
Enig nadeel van de auto is dat hij vrij duur is. Deze uitvoering kwam al op een 36.500 euro dus echt bijtellingsvriendelijk is dat niet.

82000

  • 82.000 km

Ik heb de auto nu alweer 3 maanden en hij bevalt nog uitstekend. Wat punten die ik tegenkwam.

- Verbruik +- 1 op 15 (6,5l)
- Klein scheurtje in achterlicht (warmte?)
- Krakende ruitenwisser (voor)
- Topsnelheid met moeite 200 (op teller)? Terwijl fabrieks af 205 toch minimaal haalbaar moet zijn. Verder trekt de auto wel goed op en kan ik niet merken dat hij traag is.

Verder kun je echt merken dat je te maken hebt met een goede reisauto. De stoelen zitten uitstekend en de auto is heerlijk stil zonder vervelende bijgeluiden.

87000

  • 87.000 km

Auto rijdt nog steeds uitstekend, inmiddels alweer probleemloos ruim bijna 20.000 km met deze auto afgelegd.
Bij 83000 heeft de auto een beurt gehad waarbij de remblokken vervangen zijn. Ook lijkt de auto zijn verloren pk's weer terug te hebben. Ik heb de topsnelheid nog niet opnieuw getest (nog geen ritten naar Duitsland gehad) maar 200 plus moet nu makkelijk haalbaar zijn.

Het verbruik met dit warmere weer is weer iets verbeterd ik doe nu gemiddeld tegen de 6.2 a 6.3l per 100km ipv 6.8 enkele maanden terug.

Over de kwaliteit van het interieur ben ik wat minder tevreden. Het leer (weet niet zeker of het echt leer is maar het lijkt een soort kunstof met leer? (kalix bekleding) laat bij de stiknaden een beetje los.

Het afdekzeil wat bij de achterklep wordt gebruikt lijkt ook geen lang leven gegund. Vooral in de hoekpunten zijn al duidelijke slijtagesporen zichtbaar en vooral kreukels in het zeil kun je niet makkelijk rechttrekken.

Verder maakt de auto sinds kort een licht sissend geluid. Wanneer je de rem aandrukt is het geluid verdwenen.

Wat ook opvalt is dat de koplampen zeer krasgevoelig zijn. Je moet bijv met het verwisselen van een lampje oppassen er goed op letten dat je echt een handdoek gebruikt waar de lamp op kan rusten. Ik heb de lamp even op de kap van de motor gelegd (= zacht kunstof) maar ik heb toch al lichte krasjes op de behuizing daardoor gekregen.

Al met al ben ik nog redelijk positief maar het enthousiasme is wel een beetje getemperd. Vooral de kwaliteit van het interieur kan en moet gewoon stukken beter want dit is geen premium. Maar wel een premium prijs.

De eerste 100k zitten erop!

  • 100.000 km

Zo, tijd voor weer eens een update!
Inmiddels is de C30 de eerste 100.000 km gepasseerd, wat toch altijd weer een mijlpaal is vindt ik :)

Komende week gaat de auto naar de dealer voor een grote beurt en ik ben benieuwd wat daar allemaal uitkomt. De auto rijdt verder nog super maar er zijn natuurlijk wel wat kanttekeningen.

Zo is laatst tijdens het warme weer de mak-up spiegel van de bijrijder gebarsten door de hitte. En maken de ruitenwissers een krakend geluid bij het neerkomen. Daarnaast kraakt de ophanging als je voorzichtig een drempel op rijdt en het stuur compleet naar links of rechts stuurt. Laatste punt is dat als je rijdt en een klein beetje stuurt dat er een soort van piep /kraak achtig geluid hoorbaar is. En dit is dan ook alleen weer als de airco ingeschakeld is.

Positief vindt ik dat het olieverbruik nihil is, ik heb in 20k niet hoeven bij te vullen. En daarnaast start de auto altijd en ben ik nog nooit ergens stil komen te staan. Auto levert ook voldoende vermogen en snelheidsmeter is echt zeer nauwkeurig. 210 op de snelweg is ook 210 op de gps. Er zit niet of nauwelijks een verschil in.

126500

  • 126.500 km

Zo, nu nog even net voor het nieuwe jaar begint even nog een snel verslag.

Inmiddels is de C30 de 126.000km gepasseerd maar helaas niet zonder een slag of stoot. Vooral vanaf 120.000km begint de auto steeds meer problemen te vertonen. Een korte opsomming:

- 120.000km grote beurt (geen mankementen volgens rapport van de universele garage)

- 124.000km er komt opeens rook uit de motorkap na een normaal snelwegritje waarbij de wagen continu in de 6de versnelling heeft gestaan. Blijkt later koppeling te zijn. Koppeling, vliegwiel, achterasrubbers?, kleppendeksel etc.. vervangen!

- 125.000km, auto kan niet meer fatsoenlijk in de 1ste versnelling gezet worden. 1ste versnelling is achteruit geworden! Blijkt achteraf volgens de garage een kabel te zijn losgesprongen gelukkig was dit euvel na een uur verholpen. Geluk bij een ongeluk dat ik bij het stoplicht geen auto achter mij had anders was ik er vol op achterop gereden!

- 126.000km probeer auto te starten, korte flits dashboardlampjes lichten allemaal nog geen halve seconde op en vervolgens doet de auto helemaal niets meer. Sleutel terug in het contact om proberen te starten heeft geen zin. Na 15min wilde de auto wel weer starten en lijkt alles normaal.

Ik hoop dat dit voorlopig de laatste problemen zijn want dit gaat niet de goede kant op. De C30 als betrouwbare auto is voor mij niet meer van toepassing. Iedere keer als ik nu start ben ik bang dat de auto niet meer start en daar sta je dan......

128000

  • 128.000 km

Even een korte update:

Zoals ik in de bovenstaande review had geschreven wilde de auto helemaal niet meer starten. Je deed de sleutel in het contact, probeerde te starten en er gebeurde dan helemaal niets meer.

Dit probleem werd steeds erger en erger. Op een gegeven moment had ik getankt en kon ik de auto niet meer starten. Enfin, wegenwacht gebeld en die had het probleem al snel gevonden.

Bij de garage waren ze vergeten om de klemmen op de accu aan te draaien waardoor er continu een los contact was! Na het vastdraaien werkte alles weer prima een rijdt de auto als vanouds. Ik vindt het wel slecht van een dealer dat wanneer de auto een onderhoudsbeurt heeft gehad dat ze vergeten om zoiets simpels even vast te draaien.

Gelukkig is het altijd goed gegaan maar ik had er liever niet aan willen denken als ik onderweg opeens alle spanning kwijt was, met alle gevolgen van dien.

142000

  • 142.000 km

Zo, maar even weer eens een korte update.

Auto heeft inmiddels de 140k bereikt en is nu toch wel aardig ingereden :)

Sinds de ongemakken van dec/jan heeft de C30 het in de tussentijd niet laten afweten dus qua betrouwbaarheid is de auto gelukkig toch weer wat gestegen. Ik moet wel zeggen dat de problemen niet geheel te wijten waren aan de auto maar aan het geklungel van de garage.

Auto rijdt dus verder zeer goed en nog steeds geen kraakje of piepje te bekennen. Wel begint nu de passagierstoel ook scheurtjes te vertonen bij de stiknaden van de wangen. Dit is begonnen bij de bestuurderstoel na ongeveer 100.000 km en zet zich nu door naar de passagiersstoel.

Wel is het aan de bestuurdersstoel niet erger geworden maar echt mooi is het natuurlijk niet. Alhoewel ik er wel eerlijk bij moet zeggen dat het op zich wel meevalt maar goed je moet wel kritisch blijven.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor het afdekzeiltje wat dat is ook geen lang leven gegunt. Vlekken gaan er lastig uit en het touwtje begint langszaam in te schuren op het zeil. Maar goed zoiets is natuurlijk relatief eenvoudig te ontvangen.

Het meest tevreden ben ik nog over de motor, deze loopt altijd zeer rustig en stabiel en verder verbruikt het blok volgens mij amper olie want ik heb nog nooit iets bij moeten vullen. Verbruik is nu gemiddels tegen de 6.3L/100km, niet conform fabrieksopgave, ik geloof 5.7L/100km uit mijn hoofd. Maar dit heeft voornamelijk met het vele filerijden te maken denk ik.

154500

  • 154.500 km

Zo, gezien er de afgelopen tijd weer wat kilometers zijn bijgezet is het weer tijd voor een update.

Ik heb de afgelopen tijd weer wat problemen met de C30 gehad waaronder:

- Lekkende slang van de turbo waardoor er letterlijk een nevel van olie uit de randen van de motorkap spoot. Hierdoor had ik ook een behoorlijk vermogensverlies omdat er niet genoeg druk kon worden opgebouwd. Inmiddels zit er een nieuwe slang op en is het probleem verholpen.

Inmiddels zijn er ook wat problemen bijgekomen die nog niet verholpen zijn waaronder:

- Airconditioning werkt sinds een paar weken niet meer, compressor slaat niet aan en er lijkt weinig te gebeuren. In ieder geval werkt het niet meer gezien de buitenlucht kouder is als de lucht die uit de roosters komt.

- Sinds kort heb ik ook de melding "Motorsysteem onderhoud / service vereist." Ik heb geen idee wat dit inhoudt maar hier wordt binnenkort naar gekeken.

- Wanneer je gas geeft en je laat de auto wat hoog in de toeren staan, bijvoorbeeld je heeft in de 3de versnelling gas tm ongeveer 3000 toeren en je laat dan het gas los en geeft dan weer iets bij dan hoor je een schurend geluid vanuit het motorruim komen. Oliepijl etc zijn allemaal gecontroleerd.

- Interieur, de knoppen voor de bediening van het volume, tuning & airco zijn behoorlijk slijtagegevoelig. Op deze knoppen zit een soort van rubber / kunstof achtige laag welke bij veel gebruik begint af te bladeren. Zo is de laag bij de volumeknop bij mij nu behoorlijk afgebladerd, en dat verhoogd nou niet bepaald de kwaliteitsbeleving.

- Ik had al eerder melding gemaakt over de slijtage van de bestuurders / passagiersstoel, bij de bestuurdersstoel begint nu in de wang scheuren te ontstaan. Het lijkt wel of dit materiaal (soort van kunstleer?) na verloop van tijd uitdroogt waardoor er scheuren in ontstaan, foto's zal ik nog toevoegen om het te verduidelijken.

Al met al, is de C30 geen lang leven beschoren en is het wat mij betreft ook echt een 'wegwerp' product. Dat klinkt misschien denigrerend, maar ik heb hiervoor een Honda Prelude gehad en die stoelen waren naar 240.000km ook nog niet versleten.

Ik heb gewoon het idee dat er flink bezuinigd is op behaalde zaken en dat er ook gewoon niet goed is doorgetest.

156000 Auto ingeleverd nieuwe besteld!

  • 156.000 km

De C30 is inmiddels ingeleverd bij de leasemaatschappij vanwege baanwissel. De auto heb ik uiteindelijk op 156000km gekregen. Helaas was de airco nog niet gerepareerd maar daar zal de volgende eigenaar wel plezier van hebben.

Al met al heb ik toch besloten om de gok van een nieuwe C30 te wagen. Ik heb met de vorige C30 redelijk wat problemen gehad echter, was het aan de andere kant een ontzettend prettige reisauto. Ik heb de concurrentie bekeken en eigenlijk staat er niets tegenover de R-Edition die momenteel in de prijslijst staat.

De volgende wordt dus een C30 R-Edition D2, Orange flame met zwart/wit lederen bekleding. Levering in Oktober. Zodra deze binnen is zal ik hier een review over schrijven.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.