Volvo C30 1.8 Sport (2008)

autoreview

Volvo C30 1.8 Sport (2008)

Signalement

UitvoeringC30 1.8 Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf136.200 km
KM-stand laatst241.400 km
Lezerswaardering: 59%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een maandje

  • 139.000 km

Eind maart wilde ik van mijn oude 206 af. Was gewoon een beetje klaar met die bak, en na rondkijken vond ik de C30 in mijn prijsklasse met de juiste uitrusting en goede looks.
- Cruise control
- Clima
- Leer
- Trekhaak

Ik heb de auto nu een maandje. Op lange afstanden is het een heerlijke reisauto, de lederen stoelen zijn fantastisch.
Verder gewoon heel rustig aan boord, alleen is het verbruik best stevig met 1:12. De prestaties van de 1.8 zijn meer dan voldoende, je komt gemakkelijk mee en versnellen is geen probleem.

Geen problemen tot gisteren, waarbij het motorlampje ging branden en foutcode p2008 uitspuwt, lijkt iets met de aansturing van een solenoid in het inlaatspruitstuk. Hopelijk kan dat snel worden opgelost, lijkt op iets wat soms voorkomt bij de Mazda 1.8 blokken. Betrouwbaarheid krijgt nog ff een onvoldoende, want het voelt toch even vreemd.

Veel kilometers

  • 164.400 km

Tja inmiddels veel kilometers erbij. De twee beurtjes leverden weinig boeiends op. Inmiddels wel remschijven en blokken voor vervangen. De multiriemen komen binnenkort, en dan is de auto weer helemaal goed.

Tot nu toe 1 probleem gehad, een solenoid van het inlaattraject is kapot gegaan, waarna de auto in noodloop ging. Dit is vervangen, kostte iets van €170,-. Zoals al in het vorige verslag stond dat dat stuk was gegaan.

Verder rijdt de auto prima, maar ik rijd toch wel vele kilometers voor een benzine. Nu is het positief dat ik in het buitenland kan tanken, maar soms denk ik dan toch wel aan een diesel. Echter is de besparing per jaar iets tussen 200 en 800 euro, afhankelijk van de berekening en hoeveel km's er werkelijk worden gereden. Dan kan ik deze auto wel gaan verkopen en een diesel kopen, maar bij diesel zit je veel gauwer tegen mogelijk dure kosten aan te hikken mocht er iets stuk gaan (turbo, egr, roetfilter), en dan is die 200-800 euro per jaar zo weg.

Verbruik ligt met de kou van nu rond 7,5L/100km, rest van het jaar veelal rond de 7,2. Dus gaat opzich netjes. De auto had opzich wel wat sneller mogen zijn, hij komt vrij laat echt los, maar voor hard optrekken moet je deze motorisatie niet hebben. Staat wel tegenover dat het blok erg soepel is al bij lage toeren.

Gebruikskosten vallen me erg mee tot nu toe. Ja, sommige onderdelen zijn niet zo goedkoop, maar ze horen er gewoon bij bij het onderhoud.

Hopelijk blijft hij zo fijn rijden, en er komt vast wel eens een update.

De 180k voorbij

  • 180.450 km

Eigenlijk heb ik niks nieuws te melden. Sinds de vorige update zijn de multiriemen vervangen, en verder geen kosten. Alles gaat lekker zijn gangetje, binnen 2a3duizend kms weer een beurtje, nieuwe bandjes en automatten en de auto is klaar voor de 2ton.
Vrijwel probleemloze auto tot nu toe na 44k en niet duur.

Binnenkort eerst APK onder mijn bezit

  • 190.700 km

Tsja, weer 10000km verder. Ondertussen weer een beurtje gehad, en verder? Niks eigenlijk.
Hij rijdt zonder morren door. Verbruik is de afgelopen tijd wel iets gestegen, wat duidelijk met de lagere temperaturen te maken heeft. verder heb ik eigenlijk weinig te melden. Er is geen olieverbruik, geen andere lekkages oid, alleen brandstofverbruik.

Wel heb ik de afgelopen tijd even besteed aan het berekenen van de kosten, en zonder afschrijving mee te rekenen (is erg lastig) kom ik op zo'n 17ct per km, incl belasting, verzekering, brandstof en onderhoud. Als ik wel afschrijving meerekenen door even de laagste prijs van Marktplaats te pakken kom ik op zo'n 6ct hoger. 23ct/km dus.
Absoluut niet gek :).

Komende week de eerste apk in bijna 2jaar bezit, hopelijk gaat dat allemaal goed, en rij ik er nog een tijdje mee.

De betrouwbaarheid opgeschaald, want behalve die solenoid in de eerste paar duizend km is er eigenlijk niks meer voorgevallen.

De twee ton voorbij

  • 200.723 km

Inmiddels de twee ton voorbij, en is mijn Volvo echt ingereden als Volvo.
Sinds de APK waar niets gevonden is, is eigenlijk het enige dat er gebeurd is dat iemand een flinke kras heeft achtergelaten op de rechterdeur. Moeilijk te verwijderen, maar qua prijs denk ik ook niet de moeite waard. Binnenkort even wat ScratchX proberen

Verder niks boeiends, al komt er wel een beurtje aan. Maar dat zal wel loslopen,

210.000

  • 210.000 km

En we zijn bij de 210.000

Tussen de vorige review en nu zijn er 2 nieuwe bandjes op gekomen en is de ruitensproeierpomp vervangen. Die viel na 150-200km rijden uit.. om de volgende ochtend weer te werken.

Verder weer helemaal niks, auto blijft prima rollen.

En het gaat maar door

  • 224.000 km

Bij 217k weer een beurtje gehad om dat gelijk te doen met de APK.

Geen gedoe, geen aantekeningen, helemaal niets. Verbruik is wel wat gestegen, zal de Tankmonitor binnenkort even updaten..

Ben inmiddels wel aan het denken aan wat anders, misschien wel weer een C30.. sowieso een Volvo, en wellicht, ondanks het huidige sentiment, diesel.. D3, D4 of D4. Zou een stuk goedkoper moeten zijn met mijn kilometrage. Voorlopig blijft deze wel doorrollen.

Het rolt wel door

  • 238.000 km

Weer een beurtje gehad. Hierbij is weer de multiriem en spanrollen enzo vervangen. Deze begon weer wat kabaal te maken, en is dus slechts 70.000km meegegaan, maar het zij zo.
Verder geen speciale zaken. Compressie is nog prima, dit is voor de zekerheid meegenomen.

Afgelopen week de winterbanden er weer op gezet, en dan weer door tot de volgende beurt of APK, wat eerder of tegelijk komt. Eigenlijk gewoon probleemloos.

Aan alles komt een eind

  • 241.400 km

Binnenkort zal deze verkocht worden. Heb een auto van de zaak aangeboden gekregen, waardoor deze overbodig zal worden.
Doet me toch wel wel wat na 45 maanden en 106.000+ kms zonder grote problematiek of hoge kosten, en met veel plezier.
Het 1.8 blok van Ford heeft het prima gedaan, en eigenlijk valt er niks op aan te merken. Heerlijk soepel blok, niet snel. De verbruiksmonitor laat ook wel zien dat dat wel meevalt.
Weinig slijtage in het interieur, alles werkt nog. Het enige wat ik in de tussentijd heb toegevoegd is een mogelijkheid voor USB-muziek, en ik heb de motorkap-afdekplaat iets gemodificeerd zodat deze niet meer rammelde.
Verder gewoon een fantastische auto.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.