Volvo C30 1.8 Sport (2008)

autoreview

Volvo C30
Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30

Signalement

UitvoeringC30 1.8 Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf118.500 km
KM-stand laatst160.000 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1e verslag 118500 km t/m 13400 km

  • 118.500 km

INTRODUCTIE

De Volvo C30 1.8 Sport, mijn eerste eigen auto. Omdat de werkgever helaas niet aan leaseauto's doet, was het een particuliere aankoop. Het moest dus wel iets goeds worden!

Ik was op zoek naar een degelijke, veilige, comfortable auto met een fraai design van een mooi merk. Die heb ik uiteindelijk, na lang wikken en wegen, gevonden in de C30 - ook wel "mijn Zweedse Schone" genoemd.

Hieronder, beste lezer, mijn bevindingen.

OVERWOGEN ALTERNATIEVEN

Bij het aankoopproces stond een aantal aspecten centraal, naast de zaken die tegenwoordig gemeengoed zijn bij moderne auto's.

- Aanschafprijs niet hoger dan Euro 12.500,-;
- Niet ouder dan 7 jaar;
- Benzine, handgeschakeld;
- Relatief licht (< 1450 kg) en zuinig (> 1:12);
- Plaats voor vier of vijf passagiers;
- Passieve veiligheid: minstens 4 sterren EuroNCAP crashveiligheid en windowbags;
- Actieve veiligheid: ESP en TCS;
- Betrouwbaarheid, degelijkheid en nog steeds courant over ca. 4-5 jaar;
- Imago & "good feeling" van de auto;
- Comfort op lange afstanden: stil en goede stoelen.

Daarnaast had ik nog de volgende voorkeuren:
- ECC i.p.v. manuele airco;
- Goede stereo-installatie met MP3 afspeelmogelijkheid;
- Cruise control;
- Metallic- of pearllak;

Al snel kwam - naast de C30 - de shortlist voor mij, als autoliefhebber, op de volgende wagens (incl. de plus- en minpunten in mijn optiek).

- BMW 1-serie (2006-2008); Plus: fraai gelijnd, betrouwbaar, goed onderstel. Min: krap gevoel, vaak wat hogere kilometerstanden.
- Jaguar X-Type (2005-2007); Plus: klasse, speciaal gevoel, fraai interieur, ruim. Min: kwaliteit, dorstig, zwaar (zucht, de eeuwige strijd tussen verstand en gevoel...)
- Mercedes-Benz A-Klasse (2005-2008); Plus: zuinig, betrouwbaar, handig, goed technisch concept, eerdere ervaringen uitstekend. Min: vaak bereden door ouder publiek.
- Mercedes-Benz C-Klasse Sports Coupé (2005-2006); Plus: fraai, uitstekend onderstel, goede Kompressor motoren Min: duur, veroudert snel ("kampbak"), slechte stoelen.
- Saab 9-3 sedan (2006-2008); Plus: "Het is een Saab!", goede stoelen, luxe, ruim, rustig, comfortabel. Min: wat ouder, 1.8t net te zwaar/dorstig, zonder turbo matige kwaliteit motorblok.
- Volvo S40 (2006-2008): Plus: ruim, degelijk, goede stoelen. Min: niet het uiterlijk van een C30.

Alle bovenstaande wagens waren een goede koop geweest. Echter, uiteindelijk woog het niet op tegen de C30. Dat is deels ingegeven door de ratio, maar ook door de emotie.

De C30 biedt een juist compromis voor mij, hoewel een Saab ook mooi was geweest (u ziet, beste lezer, het bezorgt me nog hartzeer!)

AANKOOP

De wagen is aangeschaft bij Cappendijk Volvo in Terneuzen, inclusief Volvo Selekt garantie. Een prettige zaak, met vriendelijke mensen, goede service en een nette onderhandeling.

De C30 is een marge-auto.

UITVOERING

Het betreft een Volvo C30 1.8 Sport, die gebaseerd is op de - als ik mij niet vergis - Momentum.

Ten opzichte van de standaarduitvoering is deze wagen uitgerust met:
- Climate control, links en rechts gescheiden;
- Cruise control;
- High Performance Sound system met MP3-afspeelmogelijkheid;
- Bluetooth autotelefoon;
- Audiobediening in stuurwiel;
- Aluminium afwerking;
- Lederen stuurwiel, pookknop en handrem;
- Speciale bekleding (kleur: grijs);
- Metallic lak (kleur: Titanium Grey);
- Achterspoiler;
- Meer bodypanels in carrosseriekleur;
- 17" dubbelspaak wielen.

Bij aanschaf had de auto 118500 kilometer gelopen.

UITERLIJK

Een van de grootste pluspunten is het uiterlijk van de C30. Sinds zijn introductie in 2007, was ik verliefd op de auto. Een Volvo, maar dan net met een beetje spanning er in. Met name de achterkant is zeer fraai.

De auto is uitgevoerd in Titanium Grey metallic, mijns inziens (samen met vuurrood) de beste kleur voor de auto. Met name de grote achterlichten contrasteren fraai met het lakwerk.

Vanuit een praktisch oogpunt het volgende. De lak is degelijk en slijtvast. De auto is voorzien van prettige grote handgrepen in de deuren. De onderzijde is voorzien van wat grijs plastic, wat krasvast is.

INTERIEUR

Het dashboard is een van de beste die ik in auto's ben tegengekomen. Alles is zeer overzichtelijk en kinderlijk eenvoudig te bedienen.

De verwarming is (met de draaiknoppen en het "poppetje") kinderlijk eenvoudig te bedienen. Datzelfde geldt voor de stereo, telefoon en boordcomputer. Als een voormalig Mercedes-rijder was het even wennen wat betreft de andere stengels aan het stuur. Desalniettemin is dat ook allemaal makkelijk te bedienen. De stuurwielbediening verdient extra lof. De tellers zijn goed afleesbeer, hoewel saai.

De materialen voelen goed aan. Het is echt een Volvo, met kloeke draaiknoppen en stevige knoppen op het stuur. Het is allemaal wat robuuster vormgegeven dan bv. een BMW of Mercedes. Het passagiersgedeelte is (boven het dashboardkastje) wel wat saai vormgegeven.

De zwevende middenconsole is natuurlijk de aandachtstrekker: mijns inziens een prachtig punt!

De opbergruimte is voldoende. De portiervakken zijn aan de kleine kant, maar voldoende voor wat CD's (jazeker, er gaat niks boven een goed album!), veiligheidvestjes, een ijskrabber en een parkeerschijf. Het dashboardkastje is ruim (erg diep) en biedt plaats voor het instructieboekje, waterflesjes en de autopapieren. In de middenconsole bevindt zich een vakje met lamellen, wat handig is voor kleine spullen als een rolletje snoep en pakje zakdoekjes. In de middenarmsteun (twee lagen) past bv. de navigatie en een ijskrabber. Achter de middenconsole nog een klein vakje. Voldoende plek dus.

Speciale vermelding verdient de parkeerkaarthouder op de voorruit: simpel maar slim!

Het interieur is makkelijk schoon te houden en slijtvast. Alles voelt nog degelijk aan. Nog nergens is enige slijtplek o.i.d. te vinden. In het aluminium op de portieren zaten bij aanschaf jammer genoeg wat putjes.

UITRUSTING

De C30 is van zichzelf behoorlijk royaal uitgerust. Dit onderdeel behoeft geen uitgebreide bespreking, maar ik wil er wel een paar aspecten uit lichten.

De stereo-installatie is zeer goed. De "Sport" uitvoering is uitgerust met het zogenaamde High Performance systeem, met (even uit mijn hoofd) 8 speakers - verdeeld over de auto. Het geluid is helder en de bassen zijn sterk. Alles is (op gemakkelijke wijze) individueel te regelen (zowel standaardinstellingen als treble/bass, maar ook met een specificatie in Hz). De stereo slikt CD's, maar kan ook MP3 afspelen. Doordat ik Bluetooth ingebouwde telefoon heb, was de USB ingang komen te vervallen. Jammer, maar daar krijg je een prima telefoon voor terug.

Want de belkwaliteit van de telefoon is ook goed; zowel qua speaker als microfoon. Ik krijg vaak te horen dat ik als via de auto bel, beter te verstaan ben dan wanneer ik los bel met de Samsung smartphone.

Voorts nog lof over de climate control. Ook hier geldt weer: simpel te bedienen. Verder een grote koelcapaciteit, die op de juiste plekken de koelte biedt. Rijdend van de Alpen (+3 graden overdag) naar Zuid Frankrijk (+30 graden overdag) ging ongemerkt qua temperatuur.

Een kritiekpuntje over de afstandsbediening (maar dat is niet specifiek Volvo gerelateerd, maar meer een algemene kritiek op autofabrikanten): het bereik is dusdanig groot, dat je ongemerkt de auto soms opent, als je met zware boodschappentassen al bijna bij je voordeur bent.

Voorts is erg makkelijk de "met één druk op de knop alle ramen openen functie" op de afstandsbediening. Met name prettig dat de auto al wat koeler is als je lang in de felle zon hebt gestaan.

Laatste punt van lof: de boardcomputer is tamelijk uitgebreid en wederom kinderlijk eenvoudig in de interface.

COMFORT

De C30 is een zeer comfortabele auto in vergelijking met zijn klasse-genoten.

De stoelen zijn uitmuntend. En daar doe ik ze zelfs nog mee tekort. De steun in de onderrug is uitstekend en hetzelfde geldt voor de onderbenen. De zijdelingse is prima. De stof ademt goed. Een lange rit vanuit Zuid-Frankrijk naar Nederland in één keer ging gepaard zonder enige pijn of stramheid.

De auto is aangenaam stil, hoewel een zesde versnelling welkom zou zijn. Bij 120-130 km/h draait de auto net iets meer dan 3.000 toeren - en dat is gevoelsmatig net een tikkeltje te veel.

De armsteunen in het portier in in de middenconsole zitten op een goede plek.

WEGGEDRAG

Een van de grootste pluspunten van de C30 is het uitstekende onderstel. Ik heb begrepen dat het is afgeleid van dat van de Ford Focus.

De auto is comfotabel, maar tegelijkertijd sportief.

Het onderstel verwerkt kleine richels zeer goed. Grotere hobbels worden ook soepel verwerkt, maar het is niet het comfort dat bv. een Saab 9-3 biedt. De auto deint geenszins en is niet gevoelig voor spoorvorming. Ook "duikt" de auto niet bijzonder bij het nemen van drempels. Kleine, rubberen drempelplaten in het midden van de weg kunnen met 50 km/h genomen worden. Voor de mate van sportiviteit die de auto biedt, is het comfort opmerkelijk.

De grenzen van het onderstel liggen ver weg. Je kunt de auto echt sportief rijden. Ook al is het een voorwielaandrijver, onderstuur komt zelden voor (dan moet je het erg bont maken).

De auto voelt zeer stabiel is, is niet gevoelig voor zijwind en alles geeft je een "kluisgevoel". De ESP grijpt laat in. Op zelfs nat wegdek is echter vrijwel zelden sprake van doorslippende wielen bij voluit wegrijden.

MOTOR & TRANSMISSIE

De motor is een 1.8 met (even uit het hoofd) 129 pk.

Het is een prima motor voor de auto. De acceleratie gaat vlot, ook al geeft het geen snelheidskick. De auto blijft daarbij goed stil.

Wat met name aangenaam is, is het royale koppel van de auto. De tussenacceleraties in 4 en 5 zijn soepel en vlot; relatief gezien vlotter dan de acceleratie 0-100. Ook de versnelling van 50-80 in 3 en 4 is uitstekend te noemen.

Het is een kwestie van voorkeur, maar ik vind een dergelijk karakter van een motor prettiger dan een toerentrekker (ook wel het Honda S2000-syndroom genoemd!).

De auto is dus schakellui te rijden. 30 km/h makkelijk in z'n 3. 50 km/h bij warme motor in de 5e versnelling kan prima.

Doordat het geen turbomotor betreft, reageert de auto lekker op het gaspedaal.

Ik merk op de motor stiller en minder rauw is dan de 1.6, waar ik ook mee heb proefgereden.

De versnellingsbak is aangenaam. Hij schakelt bijna net zo lekker als de meest prettige transmissie waar ik ooit mee van doen had (Mercedes C-Klasse). De pook houdt goed vast (aluminium is wel koud in de winter, brrr!) en heeft aangenaam korte en stevige doch soepele schakelwegen. De koppeling grijpt makkelijk aan en voelt stevig. Zoals gezegd, zou een zesde verzet geen kwaad kunnen, maar is geen enorm gemis.

PRAKTISCH & RUIMTE

Bij het interieur is de bergruimte al aan de orde gekomen, waarnaar verwezen zij.

Voor het overige moet ik helaas zeggen dat het knap is van Volvo (het merk dat praktisch nut altijd hoog in het vaandel heeft staan) om een aantal onpraktische elementen in de auto op te nemen.

Eigenlijk komt het neer op twee dingen: de kofferbak en het entry systeem van de stoelen.

Het (fraaie) ontwerp van de auto en met name de achterkant, kent zijn nadelen. De kofferbak is tamelijk klein, hoewel je er wel een grote koffer, een kleine tas en wat losse spullen in krijgt. De bak is lastig toegankelijk door de hoge tildrempel. Het afdekzeiltje is echter wat het 'm doet. Het is bevestigd met op vier plaatsen, kent geen rolsysteem en wordt aan de onderkant van de bagageruimte bevestig met twee haakjes. Iets groots in de kofferbak stoppen, betekent dus zes handelingen uitvoeren. Niet bijster snugger.

Helaas kent het entry systeem van de voorstoelen geen "vasthoudstand". Als de auto dus niet 100% recht staat, glijdt de stoel bij het instappen dus weer terug naar achter.

Maar... daar merk ik bij op: als ik praktisch had gekeken, had ik een S40 genomen. Maar ja, dan heb je niet het vlotte, fraaie design... Zucht, wat is het leven soms lastig! Beste lezer, ik kan u helaas niet aanraden wat beter is!

Het zicht rondom is redelijk. Vooruit kijkend is puik. De spiegels zijn groot en de stijlen zijn dun. Het zicht naar opzij is door de grote zijramen (lang leve de 3-deurs auto!) prima. Zicht naar schuin achteren en geheel achteren is wat minder, maar de grote spiegels en prima binnenspiegel compenseren dat behoorlijk. De auto heeft naar achter een beter overzicht dan men zou denken.

De ruimte is echter prima, in acht genomen dat het een vierzitter is. De ruimte voorin is royaal. De auto is behoorlijk breed en alles geeft een gevoel van ruimte (toch wellicht dat Scandinavische design?). De ruimte achterin is verbazingwekkend. Nu ben ik niet groot van stuk, dus ik zit royaal, maar zelfs vrienden van 1m80 zitten prima (net niet tegen het dak met het hoofd; voeten kunnen onder de stoelen).

Kortom: voor twee personen een prima auto! Voor vier personen nog altijd netjes, maar ga dan voor een S40.

KOSTEN

De verzekeringsprima is aangenaam laag, zeker in vergelijk met een BMW 1-serie (en ook een Audi A3). Wellicht dat Volvo-rijders toch wat minder brokken maken?

De onderhoudskosten zijn mij nog niet bekend.

Het verbruik is wat aan de hoge kant. Ik rijd er zowel stadsritten mee (boodschappen, soms wat woon-werkverkeer) alsook lange snelwegritten van ca. 120-150 km. Daarbij haal ik gemiddeld 1:12. Alleen stad betekent rond de 1:10,5. Voornamelijk lange ritten levert 1:13 op (120/130 km/h). Zuinig rijden met 100 km/h doet 1:15; en dat is dan weer uitstekend! Het gekke is dat je de auto met geen mogelijkheid onzuiniger kan krijgen dan 1:12.

Een zomervakantie in Frankrijk (Alpen en Cote d'Azur) leverde een verbruik van 1:12,1 op over 3000 kilometer.

PROBLEMEN

Op de eerste warme dag na aanschaf bleek de airco niet te werken. De condensator was lek. De oorzaak is mij onbekend: het kan de auto wellicht toegerekend worden, maar het kan ook een factor van buitenaf zijn (steen?).

De reparatie werd onder Volvo Selekt garantie verholpen door Volvo Bangarage Amstelveen, die zeer snel en vriendelijk handelden. De garantiebepaling bespaarde mij aldus een rekening van ca. 800 Euro.

Vandalen hebben mijn spiegelglazen van de buitenspiegels gestolen, hetgeen per spiegelglas een kostenpost van 80 Euro opleverde. Zonde, maar zo is het leven. Ook hier weer prima geholpen door de Bangarage.

Momenteel tikt de ruitenwissermotor lichtjes. Daar laat ik binnenkort even naar kijken.

De auto trekt van bij de aanschaf al een beetje naar rechts. Uitlijnen heef niet geholpen. Ook dat moet binnenkort even worden bekeken.

Kortom: op de airco na (als het een fout van de auto was), nauwelijks problemen dus.

CONCLUSIE

De C30 is de perfecte auto voor de single man/vrouw of gezin zonder kinderen.

Daarbij geldt dat je een uitstekend rijdende auto hebt, met veel comfort maar toch een dikke dot sportiviteit. Dit alles in een veilige verpakking die ook nog eens fraai is. En ach, die onpraktische puntjes? Dat wordt wel weer goedgemaakt als je gaat trouwen en kinderen krijgt - en je naar een V70 gaat kijken! ;-)

OPSOMMING PLUS- EN MINPUNTEN

Plus:
- Uitstekende stoelen
- Zeer stabiel onderstel
- Goede mix tussen comfort en sportiviteit
- Uitstekende stereo
- Overzichtelijk dashboard
- Rust in de auto
- Koppelrijke motor
- Veiligheid & veilig gevoel
- Uiterlijk

Min:
- Bagageruimte en toegang daartoe
- Onhandig entry-systeem voorstoelen
- Verbruik aan de hoge kant
- Geen zesde versnelling

ZOU IK DEZE AUTO IEMAND AANBEVELEN?

Jazeker.

ZOU IK DEZE AUTO WEER KOPEN?

Met de kennis van nu, had ik destijds deze auto ook aangeschaft.

ZOU MIJN VOLGENDE AUTO WEER DEZELFDE WORDEN?

Nee, dan wil ik een maat groter. Wel weer een Volvo (of toch de laatste Saab 9-5...?).

Eindverslag 134.000 km t/m 160.000 km

  • 160.000 km

INTRODUCTIE

Dit betreft het tweede en tevens laatste verslag van mijn C30 1.8 Sport. De auto is inmiddels ingeruild voor een Volvo S40 1.6d Drive Business Pro Edition, in verband met het wijzigen van baan waar ik meer kilometers moet gaan maken.

Ondanks dat het weer begon te 'kriebelen' (je bent autoliefhebber of niet!), is de C30 met tamelijke pijn in het hart weggedaan. Het was een enorm prettige auto. Als ik niet van baan was gewisseld, had ik de auto nog langere tijd gereden.

ERVARINGEN: RIJDEN, COMFORT, GEBRUIKSGEMAK
Nog altijd is de C30 een genot om in te rijden. Als liefhebber ben ik adept van achterwielaandrijving, maar de C30 heeft - ondanks dat het een voorwielaandrijver is - een zeer goed weggedrag. Het chassis is nog altijd een combinatie van comfort en sportiviteit. De auto is stil, de motor soepel. En de stoelen zijn fenomenaal goed. Een rit Saint Tropez - Ardennen is gewoonweg goed te doen; geen centje rugpijn!
Daarnaast lof voor de goede stereo (Volvo High Performance Sound) - prima.

Feit is en blijft dat de kofferbak lastig is. Het dekzeiltje dat aan vier punten vast zit, de kleine ruimte... Ik ben nog altijd in dubio: want daarvoor krijg je wel een zeer mooi, strak design. Ik heb nu voor een S40 gekozen vanwege de ruimte in de kofferbak, maar lever daar wel de looks voor in. Als ik nu een C30 zie rijden, denk ik "Verdomme, had ik die maar." Totdat ik me weer het inpakken van de auto voor een vakantie herinner ;-) Afijn, beste lezer, het heeft zijn voors en tegens - dat zal iedereen voor zichzelf moeten uitmaken. Ik zeg: als je twijfelt, neem 'm dan toch maar. Praktisch denken kan je nog bij een volgende auto, als je ouder bent!

PROBLEMEN
De C30 is (vrijwel) probleemloos. Voor degene die een vlotte doch solide auto zoekt, kan ik de C30 echt aanraden.

Slechts twee kleinigheden heb ik te melden:

- Na de 2e onderhoudsbeurt sinds ik de C30 in mijn bezit had, viel de Bluetooth autotelefoon (origineel Volvo systeem) wel eens uit (verbroken verbinding). Na een 2.0 onderhoudsbeurt (incl. software update dus) bij de Volvo dealer (Bangarage, Amstelveen) was dat verholpen.

- Bij ca. 150.000 t/m 155.000 kilometer af en toe een klein rammeltje rechtsvoorin als ik over een stevige drempel reed. Inmiddels geen last meer; kan wellicht ook een factor van buitenaf zijn.

ONDERHOUD & KOSTEN
De onderhoudsprijzen zijn tamelijk hoog. Vandaar de 4 sterren waardering voor gebruikskosten en geen 5.

An sich zijn de Volvo beurten redelijk geprijsd, maar zaken als banden zijn duur (althans de 17" dubbelspaak velgen van de Sport uitvoering). Nergens goedkoper dan ca. 120 EUR per band voor een 'bekend' merk (Goodyear, Pirelli, Vredestein e.d.). Houd daar rekening mee; beauty, it comes at a price.

Ook het verbruik valt in de praktijk wat tegen. Gemiddeld genomen over zo'n 5.000 kilometer, waarbij het zowel stad, platteland als snelweg was (20%-20%-60%), kwam ik uit op 8,1 tot 8,4 liter op 100 kilometer (dus 1:12,3 tot 1:11,9). Mijn rijstijl is gemiddeld tot pittig (bv. 130 km/h waar je dat mag e.d.), doch niet overdreven "Audi-achtig").

Daarentegen wel een laag gewicht en (in vergelijk met een 1-Serie of A3) een zeer lage all-risk verzekeringspremie. Scheelt (o.b.v. 0 schadevrije jaren) toch al snel een paar honderd Euro!

De afschrijving was goed. Na 2,5 jaar en een zo'n 45.000 kilometer slechts 2.500 EUR afgeschreven. Prima dus!
Het voordeel van de C30 is, dat het in de eerste drie jaren enorm hard afschrijft, maar daarna redelijk stabiel blijft.

Puntje van "Grrr, vandalen - blijf &^%verdomme van mijn auto af": meerdere malen is het spiegelglas (jaja alleen het glaasje) van de buitenspiegels gejat. Toch steeds een kostenpost van EUR 70,- (hoewel ik de laatste keer wel korting kreeg bij Bangarage Amstelveen). Zucht! (Naast het feit dat als je de in auto stapt de eerste paar seconden denkt: "Er ontbreekt iets... maar wat?")

VOORDELEN
- Fenomenale stoelen!
- Uitstekende stereo
- Goede mix van comfort en sportiviteit
- Fraai en tijdloos ontwerp, zowel in- als exterieur
- Ergonomie (stuurwiel, middenconsole e.d.)
- Degelijk gebouwd
- Imago: wel Volvo, maar niet duf
- Goed uitzicht (ook naar achter)
- Redelijk goede restwaarde

NADELEN
- Benzineverbruik
- Onpraktische kofferbak (maar ja, ach...)
- Geen handig 'walk-in' systeem voor toegang naar achterbang (stoel blijft niet vast staan; gordel soms in de weg)
- Auto had een 6e versnelling kunnen hebben
- Kwetsbaar (echt) aluminium in interieur (console, portieren) (pas op met manchetknopen!)

IS HET EEN GOEDE KOOP GEWEEST?
Ja, zeker. Met de kennis van nu zou ik weer voor de C30 zijn gegaan.

WORDT MIJN VOLGENDE AUTO EEN C30?
Neen, nu is het een S40 geworden. Iets meer ruimte (maar wel saaier...).

CONCLUSIE
Voor diegene die een vlotte, betrouwbare, goed rijdende en veilige auto wil die net wat anders is dan "The Germans", heeft een uitstekende koop aan de C30. Geen moment spijt gehad van de auto, ook al heeft het fraaie design zijn praktische nadelen. Met name voor starters die geen leaseauto hebben, maar wel voor een nette prijs een goede en fraaie auto willen hebben is de C30 op het lijf geschreven.
Het is een auto waar je stiekem wel een keer extra voor omkijkt en waar een glimlach op je gezicht komt als - met goede muziek - via de Route Napoléon naar het Zuiden afzakt.

Tot ziens, Zweedse Schone!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.