Volvo C30 1.6D Momentum (2007)

autoreview

Volvo C30 1.6D Momentum (2007)

Signalement

UitvoeringC30 1.6D Momentum
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf75.000 km
KM-stand laatst101.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo C30

  • 101.000 km

Sinds mei 2008 zijn we in het bezit van een erg mooie Volvo C30 in Orinoco Blue.
Een C30 leek eerst financieel niet haalbaar omdat het model nog maar anderhalf jaar op de markt was.
Na afstruinen van het internet bleek Milano toch een betaalbare C30 te hebben staan met de gewenste 1.6 dieselmoter in Momentum uitvoering. De vorige eigenaar had er ook de Audioline(audiobed. op stuur, high performance sound, 6CDwisselaar en Aux-ingang), parkeersensoren en stoelverwarming bijbesteld. Een erg complete auto dus. Aangezien er nog bijna 9 maanden fabrieksgarantie op zat gaf dit ons voldoende zekerheid. Milano geeft zelf namelijk geen garantie. Er zijn wel meteen twee nieuwe voorbanden opgezet en we hebben nog een Parrot bleutooth carkit laten inbouwen.

Het verschil tussen een 11 jaar oude polo (vorige auto) en de C30 is natuurlijk enorm.
In de volvo heb ik echt het gevoel in een volwassen auto onderweg te zijn. Het is ook opmerkelijk dat je op de snelweg door mede-weggebruikers meer serieus wordt genomen. Waar de polo nog wel eens werd weggeseind door achterop komend verkeer met haast gebeurt dat in de C30 eigenlijk nooit.

De 1,6 diesel is voldoende sterk voor deze auto. Je komt er rap genoeg mee weg bij het stoplicht en de tussenacceleraties verlopen ook snel en soepel dankzij de 240nm aan koppel. Hoewel dit koppel al bij lage toeren beschikbaar is moet je soms toch terug schakelen waar dat bij de polo niet hoefde. Als ik in stadsverkeer mijn snelheid laat terugvallen tot bijna stapvoets voordat ik bijv een weg oversteek is terugschakelen naar de 1 nodig. Als je toch in de 2e versnelling weer snelheid wilt maken duurt het gewoon te lang voordat de turbo erin komt.
Op de snelweg kan je op hogere snelhied tot ong. 180km/h goed meekomen. Natuurlijk biedt een 2.0D je nog meer snelheid en rijplezier maar met de kleinste diesel ben ik prima bediend.
Het comfort van deze auto is ook goed te noemen. Alleen op korte drempels of andere oneffenheden is de auto wat stoterig. Een lange snelwegrit met de Cruise Control aan is echter een genot. Onze C30 staat op 16 inch wielen zonder sportonderstel. De wielen hadden van mij best 17 inch mogen zijn. Dat ziet er toch net iets lekkerder uit. Maar ben benieuwd in hoeverre je dan inlevert op comfort.

Het interieur van de auto vind ik erg mooi en goed in elkaar steken. De bekende volvo middenconsole is erg overzichtelijk en prettig in gebruik.
De stoelen zitten lekker en bieden voldoende steun. Dat had ik ook wel verwacht van volvo-stoelen. Achterin de auto is het beter vertoeven dan gedacht. De twee losse zitplaatsen geven daar ook genoeg ondersteuning en door een uitsparing in het dak is de hoofdruimte voldoende. Kijkend naar de daklijn aan de buitenkant had ik dit niet verwacht.
De kofferruimte is geen sterk punt van deze auto. De laadhoogte onder het standaard afdekzijltje is zeer beperkt en het totale volume ook. Wel kan je het zijltje makkelijk verwijderen en oprollen en als je de leuningen van de achterstoelen om wilt klappen kan dat gewoon vanuit de kofferruimte. Dus daar is wel over nagedacht. Maar voor mensen die veel bagage meeslepen is deze auto niet echt geschikt.

Het verbruik van de auto is redelijk laag. De meeste kilometers worden op de snelweg afgelegd. Met de Michelin Energy zomerbanden geeft de boordcomputer gemiddeld 5,5/l/100km aan.
Sinds begin december liggen er Dunlop Winterbanden onder. Het gemiddeld verbuik stijgt daarmee naar 6,0l/100km. Bij de keuze van de winterbanden heb ik dan ook de grip en weggedrag zwaarder laten wegen dan verbruik. Daar koop je die banden immers voor.
Tot nu toe nog zelf nog geen berekening gemaakt van het verbuik dus weet niet in hoeverre de boordcomputer een nauwkeurig beeld geeft.

Al met al ben ik erg blij dat we deze auto hebben gekocht. Elke keer dat ik met de auto vertrek geniet ik weer van het ontwerp van de auto en het rijke gevoel dat je krijgt als je erin zit. Een echt 'premium' gevoel zoals elke fabrikant dat nastreeft tegenwoordig. Een Audi A3 of BMW 1-serie doet dat echt niet beter.

Onderhoud en problemen:
Tot nu toe zijn er geen grote mankementen aan de auto geweest. Het is bijna beperkt gebleven tot het reguliere onderhoud dat iedere 20.000km gedaan moet worden.
De volvo-dealer hanteert vaste prijzen voor de beurten en de afgelopen keer zijn daar geen extra kosten bijgekomen. Wel is toen onder garantie het roetfilter vervangen. Dit op initiatief van de dealer. Volgende week vindt de 100.000 beurt plaats maar ik verwacht geen bijzonderheden.
Zelf heb ik twee keer een koplamp moeten vervangen. De hele koplampunit moet je daarvoor loshalen en er uithalen maar dat gaat makkelijker dan gedacht. Het instructieboekje verwijst je naar de dealer maar dat geld is snel bespaard.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.