Volvo C30 1.6D Kinetic (2007)

autoreview

Volvo C30
Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30

Signalement

UitvoeringC30 1.6D Kinetic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst132.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De vorige auto, een Seat Leon, kwam uit de leaseauto-poule en kreeg ik van mijn werkgever toegewezen. De stoelen zaten mij echter zó slecht dat ik er na 50 km rijden niet meer fatsoenlijk uit kon komen door een zere en vastgelopen rug. Mijn werkgever heeft daarom de Leon teruggenomen en mij de mogelijkheid geboden om zelf een andere auto uit te zoeken.

De auto moest natuurlijk goede stoelen hebben en om mijn werkgever (en mezelf) veel voorloopauto-treurnis te voorkomen moest de auto ook een beetje vlot geleverd kunnen worden. Uiteindelijk ben ik bij Volvo uitgekomen door hun reputatie met betrekking tot de stoelen. De C30 ziet er fantastisch uit en leek me een prima idee. Een proefritje met de C30 was zeer overtuigend, waarbij de stoelen uiteindelijk doorslaggevend zijn geweest voor mijn keuze.

Ik heb gekozen voor een C30 met 1.6d motor in Kinetic-uitvoering. Als optie heb ik gekozen voor cruisecontrol. Het Kinetic-pakket omvat lichtmetalen wieltjes (altijd leuker dan wieldoppen), maar ook een automatische klimaatbeheersing met pollenfilter die bij vuile lucht (file, stoplichten) automatisch op recirculatiestand springt. Het leek me wel een leuke gadget, maar nu, na 12000 km, zou ik echt niet meer zonder willen! Door de constante temperatuur en dito luctkwaliteit in de auto voel ik me tijdens het woon-werkverkeer (>200 km per dag) een stuk prettiger.

De auto bevalt prima. Als belangrijkste pluspunten wil ik de stoelen en de zojuist genoemde autoclima noemen, maar ook het overzicht rondom (en vooral naar achteren) is formidabel. Na een dag hard bezig zijn op ’t werk kom ik thuis weer fris en fruitig uit de auto en dat is heel prettig.
De 1.6d motor die ook onder andere in de Ford Focus en peugeot 307 is terug te vinden weet goed met het gewicht van deze auto om te gaan. Ik zou zelf met deze motor niet aan de supersized-sleurhut beginnen, maar met vier personen en bagage kom ik nog met voldoende gemak mee in het verkeer. Het geluidsniveau is oké (zeker na die herrieschopper uit de Leon) en de klankkleur van het geluid is zeer prettig.

De afwerking van de auto is naar verwachting, maar niet uitmuntend. Wanneer je kiest voor een Volvo mag je toch iets verwachten van het materiaalgebruik en bouwkwaliteit en dat gaat over het algemeen genomen prima in deze auto. Drie kritiekpuntjes dan toch. De stoelhoes van de bijrijder moest zich nog even zetten: er zat een klein rimpeltje achterop de rugleuning van de stoel, maar dat is inmiddels (letterlijk) weggetrokken. Puntje twee is de kunstofrand langs de achterstoelen: die wil een enkele keer resoneren. Ik wil daar toch even naar laten kijken bij de eerstvolgende beurt. Het is niet zo erg dat ik er tussentijds voor langs wil komen. Derde puntje is het ’tentje’ dat als afdekking dient van de bagageruimte. Omdat er in de plaats van een achterbank twee losse stoelen zijn gemonteerd, en door de glazen achterklep, heeft Volvo gemeend een soort tentje te moeten opzetten. Het loopt als een soort omgekeerde U vanaf de vloer van de bagageruimte langs de rugleuning van de achterstoelen omhoog, dan een stukje horizontaal (als een normale hoedenplank), en dan parallel aan de bagageklep weer naar de bodem. Aan de bodem zit het zeiltje met haken vast. In de praktijk doe ik dus de achterklep open, haak ik het zeiltje los en klap ik het zeiltje zodanig omhoog, dat de zijde die voor het achterraam zat op het horizontale gedeelte ligt. Ik kan er dan nét voldoende onderdoor om bij de bagage te komen. De versteviging van het zeiltje zijn hier volgens mij niet helemaal op berekend, want in de 9 weken dat ik de auto heb lijkt het zeiltje wat ’wear and tear’ te krijgen op de hoekpunten. Ook iets om bij de eerstvolgende beurt op terug te komen bij de dealer.

De rij-eigenschappen zijn zeer goed. De auto stuurt lekker direct, de vering is picobello (stevig maar comfortabel). Door het stuur- en veerkarakter nodigt de auto uit tot stevig doorjakkeren, maar de stoelen nodigen juist uit om nog even te blijven zitten en het lekker rustig aan te doen. Tegenwoordig zet ik de Cruisecontrol meestal vast op 125 km/u en zoef ik heel relaxed naar m’n werk, maar wanneer ik snel thuis wil zijn is de verleiding (te) groot om flink door te rijden. De auto leent zich daar ook uitstekend voor!

In praktische zin stelt de auto op het eerste gezicht weinig voor, maar ik heb van de minimale bagageruimte en de twee achterstoelen in plaats van een achterbank geen hinder ondervonden. Sterker nog: Passagiers waren zeer te spreken over het zitcomfort van de achterstoelen.


*** 29000 km ***
Inmiddels staan er al weer wat meer kilometers extra op de teller. De auto bevalt nog steeds prima en blijkt minder onpraktisch dan eerst gedacht. Een campingvakantie voor twee personen van 17 dagen is perfect met deze auto te doen. Alles past er toch met gemak in. De 1.6 diesel hield zich prima op de bergweggetjes in Noorwegen, ook met volle bepakking.

*** 41000 km ***
De auto gedraagt zich nog steeds netjes. Nog steeds een fantastische auto! Tijdens de grote beurt geen technische bijzonderheden, alleen sapjes vervangen en de ruitenwisserbladen.

*** 61000 ***
De auto bevalt nog steeds prima. de 60000km-beurt gaf geen echte bijzondeheden Vier nieuwe bandjes, bestuurdersdeur afgehangen in verband met windgeruis, roetfilterschoonmaakvloeistof (ureum) bijgevuld, ruitenwisserblaadjes.
Rammeltjes nog niet helemaal weg, maar wordt door Volvo wel serieus genomen. Toch is het slecht voor de kwaliteitsbeleving van een auto van ruim 30000 euro. Los daarvan rijdt de auto na deze beurt weer helemaal als nieuw. De stoelen scoren ook nu nog steeds punten, evenals de ergonomie.

*** 89000 ***
Intussen is het enthousiasme wat getemperd...

Tussentijds bij de dealer geweest met een motorstoring. Roetfiltervloeistoftankje kaduuk na bijvullen (zie hierboven). Auto twee dagen kwijtgeweest, want na vervangen van de roetfiltervloeistoftank bleef de motorstoring aanwezig. Uiteindelijk kon de dealer het niet fixen en hebben ze de c30 aan de computer geplugd zodat een Björn of Sven van Volvo in Zweden (!) met wat geheime codes op afstand de auto kon resetten. Bizar. Sowieso wekt de dealer het gevoel dat ze het zelf allemaal ook niet zo goed weten hoe ze de auto moeten onderhouden (maar wel hoe ze vervangend vervoer moeten afrekenen...).

De kleine probleempjes blijven zich opstapelen. Voor een Volvo betaal je mijns inziens behoorlijk de hoodprijs, dus ik verwacht niet van dit soort issues. De auto lijkt nog steeds gemaakt met de Franse slag. Ik verwacht niet meer dat het beter wordt. In dat kader is de tussenstand dat deze auto er spectaculair uitziet, maar dat de bouwkwaliteit de meerprijs écht niet waard is. De waardering voor de auto heb ik dus maar wat bijgesteld naar beneden. De volgende auto wordt geen volvo...

PROBLEMEN

Na 10000 km sporadisch een rammeltje van achter de achterstoelen en lichte gebruiksporen op het afdekzeiltje van de bagageruimte. Niet heel boeiend allemaal: bij de beurt (20000 km) mag de dealer er eens naar kijken.

***29000 km***

Vorige rammeltje was weg, maar lijkt terug te komen. Nu met extra vriendjes. Binnenkort een afspraak maken bij de dealer.

*** 41000 km ***

Rammeltjes zijn tijdens de beurt grondig aangepakt. Ventilatieroosters (midden en links) zijn opnieuw bevestigd (was niet goed gedaan) en de afdekkappen van de achterlichten zijn voorzien van vilt. Bleek platic op metaal te zijn en dat gaat resoneren natuurlijk. Constructiefoutje dus! Verder is het slangetje van de achterruitensproeier vastgezet en de hemelbekleding kon op één plek tegen het metaal van het dak aankomen. Ook met vilt opgelost. De afdekkappen van de C-stijlen zijn ook opnieuw bevestigd. Alle rammels zijn nu weg! Ik ben benieuwd voor hoe lang. In elk geval heb ik het gevoel van een nieuwe auto weer helemaal terug!

***61000 km ***
Geen bijzonderheden.

***89000 km***
De motor maakt sinds 75000 km bijgeluiden die nog het meest lijken op het geluid wat je krijgt als je met je vingers de messen in de bestekbak door elkaar schudt. Bij de 80000 km-beurt gemeld maar niet opgelost. Probleem wordt intussen erger.

Bij de 80000 beurt is een loszittende handgreep van de bijrijdersdeur vastgezet.

Rammeltjes in het interieur vanuit de ventilatieroosters zijn met het zomerweer ook weer terug: wanneer de airco koud blaast gaat één en ander werken. Oplossing: ventilatierooster dichtdraaien...

Sinds 85000 km varieert het stationairtoerental na afremmen (voor een stoplicht) tussen de 1000 en 650 toeren.

Update 132500 km

  • 132.500 km

Inmiddels staat er 132500 km op de teller. De rammels heb ik intussen maar voor lief genomen.

De autostoelen verdienen alle lof. In de file was mijn achterligger achterop geknald met een flinke snelheid. Zijn voorkant in de puinpoeier, mijn achterbumper beschadigd, maar mijn hoofd / nek nog ok doordat ik goed werd opgevangen door de autostoel. Ook wat waard.

Bij 120000 is de multiriem vervangen. Het ding tsjilpte nogal. Bleek aan de rubbersamenstelling te liggen, probleem komt vaker voor. Nieuwe riem, tsjilpen weg.

De auto heeft me één keer, bij 130000 km in de steek gelaten, doordat de multiriem (die net was vervangen; 10000 km oud) bleek te zijn verdwenen. Hongerig beest langsgeweest?

Heel merkwaardig overigens: er gebeuren rare dingen wanneer de accu niet wordt bijgeladen.
De multiriem drijft de aircopomp en de dynamo aan. De airco stopt onmiddellijk met werken wanneer de riem ontbreekt, maar verder geen lampjes of berichten in het dashboard. Na een hele tijd doorrijden (met een ontladende accu, maar ook zonder berichtgeving op het dashboard) viel ineens de automatische raambediening uit. Weer een paar minuten later viel de ABS / ESP / Airbag uit (lampjes op het dash). Kort daarna het bericht dat de stuurbekrachtiging het niet meer doet. Nog veel later gaat (eindelijk!) het accuwaarschuwingslampje branden, maar dan doen de koplampen het ook al bijna niet meer. Ik vind 't raar dat het zo gaat.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.