Volvo 940 Estate Polar 2.3 Limited Edition (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 940 Estate Polar 2.3 Limited Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 179.000 km |
KM-stand laatst | 279.000 km |
De eerste Volvo
- 279.000 km
Volvo’s zijn voor mij altijd aansprekende auto’s geweest en dan met name de oudere modellen. Wat mij betreft hoort de 940 daar nog net toe. Auto’s moeten achterwielaandrijving hebben en de 940 is het laatste model van Volvo die dat heeft. Velen zullen vinden dat een 940 niet de meest sierlijke auto is maar dat neemt niet weg dat het een auto met karakter is. En eenheidsworst is er al genoeg op de weg.
Voor het dagelijks vervoer wordt de 940 gebruikt (ik heb ook nog een 144S uit 1972. De auto is van alle luxe voorzien: lederen bekleding, climate control, cruise control en verder veel elektrische bediening. De Volvo is beslist geen scheurbak en de wegligging is niet slecht maar zeker niet sportief. Ben je echter een relaxte rijder dat heb je aan de Volvo een heerlijke comfortabele reiswagen.
De auto is van het laatste jaar (1998) dat de 940 nog gebouwd is en daar was ik ook specifiek naar op zoek. Zeker exemplaren met niet al te veel kilometers, uitgebreid uitgerust en netjes onderhouden zijn niet altijd even makkelijk te vinden. De mijne is altijd dealer onderhouden, had 1 eigenaar en slechts 169.000 km gereden. Kijkend na de vele reviews over Volvo’s is de auto net begonnen aan zijn werkzaam leven. Na eerst 10.000 dure km’s op benzine te hebben gereen heb ik een G3-gasinstallatie in laten bouwen en er tot op dit moment (januari 2008) inmiddels nog 35.000 km bijgereden.
Vooralsnog ben ik van plan om nog vele km’s te rijden al kriebelt het af en toe wel om over te stappen op een ander (sneller) model van Volvo. Een V70 R of TR zou erg leuk zijn maar ook een model uit de 240 serie is mooi.
PROBLEMEN
14 MAART 2007
De auto is gekocht bij een officiele Volvo-dealer in Dronten en zou met een grote beurt en volledig nagekeken worden afgeleverd. Op aanraden van collega Volvo-rijders laat ik de 940 onderhouden bij Visser & Visser in Leusden. Na de eerste onderhoudsbeurt bij Visser & Visser bleek dat er toch wel het een en ander nog aan mankeerde. O.a. lekte de auto koelvloeistof en is de thermostaat vervangen.
Op normaal onderhoud na zijn er geen problemen met de 940 geweest, kosten tot nu (januari 2008) toe:
- Km 180.000: inbouw G3-gasinstallatie (Vialle LPi) €1850,- (gemiddeld verbruik 1 op 9)
- Km 185.000: onderhoudsbeurt €550,-, bijzonderheden thermostaatvervangen.
- Km 190.000: Aanschaf van winterbanden en stalenvelgen €520,-
- Km 198.665: grote onderhoudsbeurt €1.050,-, bijzonderheden 2 Michelin banden, uitlijnen en radiateur vervangen.
Binnenkort is de 940 weer aan een onderhoudsbeurt toe. Extra t.o.v. normaal onderhoud is voor dit moment zijn een (eerste)uitlaat die vervangen moet worden en de zomerbanden achter.
Aangezien ik ook de komende jaren nog met de 940 wil blijven rijden wil ik niet op preventief onderhoud bezuinigen.
--------------------------------------------------------
Update 31 januari 2009
Sinds de laatste update is er niet zo veel gebeurd, anders dan dat het aangekondigde onderhoud is uitgevoerd. De "Volvo-tank" blijft een heerlijke reisauto. Een prima auto om in het hedendaagse verkeer te onthaasten. Het enige dat de auto mist is een automaat, dan zou het rijden nog onspannender zijn.
De originele Volvo-radio heb ik vervangen door een moderne Pioneer, geschikt voor Bleutooth en iPod. De fabrieksluidsprekers wilde ik eerst ook vervangen maar het geluid is prima. Blijkbaar was de kwaliteit van de originele radio beperkend en niet de luidsprekers.
Bij kilometerstand 221.989 km is de eerste uitlaat vervangen vanaf de katalysator. De uitlaat was nog niet lek maar het was kort voor de zomervakantie naar Frankrijk en toch maar het zekere voor het onzekere genomen. Kosten: €310,- inclusief montage.
Daarna bij km-stand 224.572 de reguliere grote onderhoudsbeurt laten uitvoeren, geen bijzondere reparaties (alleen remablokken achter vervangen) maar wel een rekening van €635,-. De acherbanden konden nog wel even mee volgens de garagist. Waar maak je dat nog mee. Je auto brengen met de mededeling dat de achterbanden waarschijnlijk wel aan vervanging toe zijn en dan de garagist achteraf horen vertellen dat zij vonden dat het nog wel kon ..., kortom ik ben tevreden over ze.
Onderhoud is niet goedkoop maar nog altijd goedkoper dan bij de officiele Volvo-dealer. Ik hoor regelmatig van bedragen die de €1.000,- overstijgen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.