Volvo 850 TDI 2.5 Estate Luxury-Line (1997)

autoreview

Volvo 850
Volvo 850Volvo 850 EstateVolvo 850 EstateVolvo 850 EstateVolvo 850Volvo 850Volvo 850Volvo 850Volvo 850Volvo 850 - interieur

Signalement

Uitvoering850 TDI 2.5 Estate Luxury-Line
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf445.000 km
KM-stand laatst550.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuw leven

  • 450.000 km

Mijn éérvorige auto was een Volvo 960 Station uit 1997 die te duur werd in benzinegebruik.
Met pijn in het hart weggedaan, waarna een rationele keuze uitviel op de Skoda Octavia TDI 1.9 DSG, die ik helaas total loss reed.
Nu dan een compromis: een goedkope handgeschakelde Volvo 850 2.5 TDI diesel die bijna net zo zuinig blijkt te rijden als de VAG 1.9 TDI met DSG, want het verbruik bij lange ritten met 90 km/uur is, gemeten aan de pomp: 1 op 22!

De 850 is niet zo spacy als ooit mijn 960 en ook niet zo comfortabel geveerd en deze oude direct ingespoten diesel maakt héél wat meer lawaai dan de 6 cylinder fluwelen benzinemachine van de 960, maar de zit en het rijden geven toch hetzelfde Volvo-oergevoel. En dat voor minder geld en meer sportiviteit, want in de bochten ligt de 850 veel vaster op de weg.

De uitdaging nu is om bovenop de 445.000 km bij aanschaf op de teller, nog 120.000 km verder te rijden tot ca. 565.000 km,
want dan moet de distributieriem weer vervangen worden.

Omdat er nogal wat moest gebeuren aan deze 850 (zie hoofdstukje hieronder over kosten), maar ik erop reken dat hij daarna nog een flink aantal jaren meekan, heet dit hoofdstukje ´Nieuw leven´.

Waar ik het meest van geniet:
- volvogevoel van een souverein rollende tank en toch sportief de bochten door.
- superzittende leren stoelen
- geregelde airco, onafhankelijk links-rechts
- verrassend snel werkende verwarming
- glad werkende cruise control
- snel accelereren vanaf ca. 1900 toeren/min.
- ruimte (vgl. met vorige Octavia)
- mooi plaatwerk: donkergroene lak nog fris glimmend als nieuw en bijna geen krasjes of putjes. Geen roest!
- verbruik: 1 op 22 bij lange stukken 90km/uur, 1 op 18 gemiddeld bij binnenwegritten van 20 km (= woon-werk verkeer), bij winterse temperaturen 1:17, gemeten aan de pomp. Rijstijl: relaxed / 'het nieuwe rijden'.

Waar ik het minst van geniet:
- wegenbelasting 375 euro p.kwartaal
- traktorgeluid (meer dan de Octavia 1.9 TDI PD)
- minder puf tot ca. 1900 toeren/min (vgl. met vorige Octavia TDI)

KOSTEN

Onderhoud en reparaties uitgevoerd door een universeel BOVAG gedrijf met liefde voor Volvo's.

445.000km: Aanschaf: 1250 euro
450.000km: voor het onderstaande: 2757 euro
- Grote beurt
- distributieriem incl. waterpomp, poelies enz.
- nieuwe gasveren achterklep
- stuurkogel, stabilisator en stuurhuishoes vernieuwd
- achterremmen vernieuwd incl. remtangen, -schoenen en -schijven
- vierkantsuitlening
- aircoservice
- APK

Daar moet ik dus nog wel een paar jaar mee verder kunnen :-)

Blijft maar doorrijden

  • 550.000 km

Inmiddels moesten ook de dynamo, het stuurhuis en de aircopomp vervangen worden.
Dure reparaties maar toch maar gedaan, want aan afschrijving kost de 850 niets en het blijft zo lekker rijden, mede door de chiptuning die Fasttech - kort na mijn eerste review - heeft uitgevoerd waardoor de trekkracht er al is vanaf 1500 toeren/min (en niet pas bij ca. 1900 als de turbo erin komt).
Nu dus in één vloeiende streep accelereren en helemaal lui schakelen.

Geen spatje problemen met de motor zelf; geen olieverbruik, nog steeds de originele verstuivers enz.
En ook carrosserie en lak blijven goed, geen roest.
Verbruik blijft verbazingwekkend laag tot 90 km/uur en niet te vaak sprintjes trekken.

Ik heb het advies uit het commentaar van bolleboos38 opgevolgd en er 185/65 x 15 banden ondergezet; rijdt inderdaad comfortabeler (en zuiniger) en die zijn héél wat goedkoper dan de 205, maar ik merk wel minder grip bij regen.

Mankementen die ik niet heb laten repareren:
- kilometerteller staat stil
- achterruitenwisser- en sproeier kapot.
- spiegels elektrisch alleen nog verticaal te verstellen

Afscheid dus nog niet in zicht :-)

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.