Volvo 850 T-5 2.3i 20V Turbo Estate (1995)

autoreview

Volvo 850 T-5 2.3i 20V Turbo Estate (1995)

Signalement

Uitvoering850 T-5 2.3i 20V Turbo Estate
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf260.000 km
KM-stand laatst460.000 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Respectabel

  • 295.000 km

Altijd risicovol om een wagen van deze leeftijd met een dergelijke km-stand te kopen. Helemaal als de wagen ook nog eens verlaagd en gechipt is tot ca 300pk. Welke gek doet dat nou?

Ik was destijds op zoek naar een goede estate van ca 15 jaar oud ivm de aantrekkelijke fiscale bijtelling voor ondernemers. Ik heb tevens gekeken naar audi's, mercedessen en bmw's van die leeftijd, maar die roesten dat het een lieve lust is.

Vanwege een eerdere ervaring met de keiharde carosserie van m'n 850 GLT, werd ik uiteindelijk aangetrokken tot de 850 Estate. Ik heb er een stuk of 10 bekeken.

De eerste 9 werden aangeprezen als stevig geprijsde (4000-6000 euri) juweeltjes. Na inspectie bleek dat ze allemaal opgereden waren naar een hele grote beurt toe. Die moet je vervolgens na dure aanschaf, eerst zelf nog eens geven a 1500 euri.

Na lang zoeken kwam ik de T5 tegen bij.... een sloperij. Reden waarom de wagen nog niet in onderdelen in de schappen lag was "omdat tie daarvoor te goed was" volgens de eigenaar van de sloperij.

Na een uitgebreide proefrit kwam ik met een grijns van oor tot oor terug bij de sloperij. De wagen reed vanaf de eerste km snaarstrak en doet dat 25.000km later nog steeds. Daarnaast was ik in de 4e versnelling spinnende voorwielen nog niet eerder tegengekomen.

Verder lederen interieur, airco, etc. Alles funktioneert. 0-100: 6.5sec. 60-120: 5sec. Vmax: geen idee. Voor 3500.- snel meegenomen.

De vering is wel wat hard, maar niet storend. Overhellen uiteraard geen last van. Op de snelweg comfortabel genoeg om in 1 ruk 1500 km naar Spanje te rijden met een middelzware aanhanger aan de trekhaak. Continu 130 op de cruise control (ook berg op!). Wat een geweld.

Onderhoud eerste jaar:
Startmotor (zelf gemonteerd): 115.-
Dynamo laten vervangen: 165.-
Accu vervangen: 109.-
Bougies, bougiekabels, olie/filter, rotor, verdelerkap (zelf): 150.-
LMM 260.-

Onderhoud 2e jaar:
Distributie, span/geleiderollen, multisnaar, handrem stellen, etc: 510.-
Bougies, olie/filter, (zelf): 50.-

Verbruik ligt in de zomer op 1:10 in de winter 1:9. Banden zijn tot 2.4 opgepompt.

Conclusie: Goed zoeken is rijkelijk beloont.

NB: ik zou wellicht weer een auto van hetzelfde merk kopen, maar dan van voor het jaar dat Ford de boel overnam.

a continue

  • 310.000 km

Inmiddels in precies 2 jaar ruim 40.000km gereden na aanschaf.

Naast de genoemde bijzonderheden en normaal onderhoud (olie/filter, distributie, ed) geen kosten/problemen. De acceleratie tijd ligt na het vervangen van de LMM op ca 5.8 seconden

De nieuwe Varta 680VA accu gaf na 10 maanden al start problemen (loopt binnen 2-3 dagen leeg, geen lekspanning) en wordt binnenkort ingeruild.

Het is en blijft een leuke wagen. Even aanhaken bij een volgas accelerende nieuwe BMW 335i? Geen enkel probleem. Op de autobahn vanaf 230 kmu een E350 cdi eruit acceleren? Dito.

Verbruik blijft, buiten dit soort exorbitante exercities, keurig op 1: 10.5 en dat met 300pk onder de kap in een 16 jaar jonge vierkante Volvo.

Het geeft mij wel een vreemd gevoel al dat geklets over downsizing. Ik zie regelmatig 1.4/1.6-jes getest worden in de b/c klasse die niet verder komen dan 1:13/1:14 en soms zelfs slechter.

Was Volvo nou zo vooruitstrevend/effcient met haar motoren?

ai

  • 322.000 km

300 pk op een standaard koppeling is misschien toch wat veel. Ik heb geen idee hoelang deze set het heeft volgehouden. Ik heb er in ieder geval ruim 60.000 km mee gereden.

Na vervanging van drukgroep, platen en keerringen rijdt de reeszweed beter. De koppeling grijpt goed doseerbaar aan en het verbruik is gedaald naar 1:11.6.

Dat laatste is mij trouwens een compleet raadsel. Heeft iemand daar een verklaring voor?

onderhoudsfase

  • 331.000 km

Ik ben in de onderhoudsfase aangeland dit jaar. Brandstofpomp, draagarmen voor, stabilisatiestangetjes voor, alle vacuumleidingen, stukjes brandstofslang, nivomats versleten, remschijven voor etc, etc, tja bijna 17 jaar oud en ruim 300.000km of misschien toch 400.000 op de teller?

Veel is vrij eenvoudig (dankzij het 850forum) zelf te doen. Anderzijds zijn de garage/ANWB en ik goede bekenden aan het worden.
Prettig is dat alle vervangingen meteen leiden tot een merkbare verbetering en inmiddels rij ik weer bijna nieuw.

Ik kijk af en toe eens naar een andere jonge "kop eraf" wagen, maar nergens kom ik dit comfort, kracht en ruimte tegen voor dit geld.

Enkele maanden geleden de turbo moeten vervangen ivm lichte rookontwikkeling bnij langdurig (verkeerslichten) stilstaan. Dit jaar lekker flink veel geld weggegooid. De bank geeft toch geen rente en de rente die je krijgt wordt afgeroomd door de fiscus, dus... Compleet nieuw onderstel (draagarmen, stabi, dempers (geen nivomats), veren), nieuwe turbo, etc, etc. Auto rijdt prima. Verbruik is exact 1:11. Net terug uit duitsland. Zoekrijden van een 500 CLS V8? Peuleschil. Wat een lol je kunt hebben met een gechipte 17 jaar oude koelkast uit zweden.

for life?

  • 367.000 km

Ja,maar dan wel met het noodzakelijke onderhoud. De plaatselijke mist achter de auto werd de laatste maanden na stationair draaien voor stoplichten wel erg heftig. Meest voor de hand liggende oorzaken zijn: carterventilatie verstopt, turbo, of klepsteelrubbers versleten. Omdat de eerste 2 al vervangen waren bleven dus de klepsteelrubbers over. Nasty. Om 20 rubbertjes te vervangen a 2.- per stuk, moet de boel uit elkaar a 800.-. Als je dan toch bezig bent... multiriem, distributieriem, waterpomp, spanrollen, keerringen etc, maar meteen meenemen. Ongelofelijk hoe fraai ongeschonden de techniek van deze motor er nog uit ziet. Geen enkele slijtage te vernemen. De operatie duurde 16 onafgebroken uren. Om 03.30 s'ochtends startte de motor weer. Operatie geslaagd! De volgende operatie stond echter meteen in de planning, want met zo'n motorrevisie kom je op plaatsen die je normaal niet snel ziet. Het vervangen van 2 motorsteunen, 2 ashoezen, 2 remklauwen en nog wat klein spul vormden 2 weken later de volgende uitdaging. Operatie wederom geslaagd. Verbruik is gedaald naar 8,9 liter per 100km. Tussenacceleratie 80-120 is 3.6 seconden. Lekker!! Gezien het uitblijven van de roest en de technische staat, blijft de Zweed voor onbepaalde tijd aan. De kosten rezen dit jaar met 5100.- de pan uit, dus een sterretje minder op dat punt is het gevolg. Totale noodzakelijke onderhoudskosten in 4 jaar: 9500.-. Veel? Vind maar eens wat anders in deze staat, met deze ruimte, rijeigenschappen, fiscale aftrekbaarheid en 300 trappelende paardjes.

Kalm jaartje

  • 400.000 km

De kleine motorrevisie/remmenrevisie heeft inmiddels een probleemloos jaar geleden plaatsgevonden. Dit jaar verder nauwelijks onderhoud uitgevoerd. 2 pirelli's, 5 bougies + kabels, verdelerkap + rotor. Tevens de vorig jaar ingebouwde gasdempers in de achtervering vervangen voor nivomats. Het rijden met verzwaarde achterveren in combinatie met stugge dempers is geweldig voor het betere bochtenwerk, maar na verloop van tijd te oncomfortabel. Om het motorinlaattraject schoon te houden een oil catchcan gemonteerd. Motor loopt daardoor mooier rond. Tevens viel de standaard verlichting, ondanks osram 200% extra lichtopbrengst, steeds meer tegen en is xenon ingebouwd. Dat is een enorme verbetering. Rijden blijft een genot.

APK punten

  • 420.000 km

Apk viel dit jaar een beetje tegen. Ik had geen problemen verwacht. De 19 jaar oude uitlaat bleek echter kleine lekkages te vertonen. Aanleiding voor een upgrade. Sinds een maandje is een RVS 3" downpipe met 200 racekat en RVS uitlaat gemonteerd. Na wat extra dempingsmaatregelen is het weer genieten in de reeszweed. Tevens een tuner bezocht die de 3D grafiek van de turbo naar smaak heeft bijgesteld. Verder nog wat vergeten vacuumleidingen vervangen. Alles bij elkaar betekent dat een pk-tje of 10 en 30-40nm erbij. Door de aanpassingen spoelt de turbo sneller/makkelijker op en dat is merkbaar. De tussen acceleraties zijn nog wat vlotter. Kosten: 1250.-. Het stuurhuis begint wat speling te vertonen, dat kan geen kwaad, maar is wel het volgde item op de reparatielijst (7/800.-). Verder een (zweed-) druppel lekkage aan de radiateur. Voorlopig opgelost met anti-lek vloeistof. De boel zit weer voor bepaalde tijd dicht. Radiateur vervangen gaat ca 500.- kosten. Maar eens de agenda trekken voor wat onderhoud.

Jarig

  • 440.000 km

Feest. Binnenkort wordt de reeszweed 20 jaar. Afgelopen jaar geen onderhoudshoudskosten gehad, buiten de eerder genoemde uitlaat. De speling is niet alarmerend en de radiateur houdt het nog steeds vol. Verder nog steeds geen roest en de 300pk/500nm op 1400kg verveelt ook nog steeds niet. Ik zou in superlatieven en herhaling vervallen als ik weer zou beschrijven hoe de wagen bevalt. Nog steeds goed dus.

Tuurlijk een snuffelrit in een nieuwe Supurb Combi 2.0 tsi viel niet tegen. Stil(ler), degelijk(er), stemmig zwart dashbord, fraai(er) afgewerkt, ruim, maar dan trap je het gaspedaal in.... je gooit hm een keer een bocht om.... en dan kijk je naar de bijtelling en afschrijving.... nee, dat is het me toch niet waard. Misschien tegen de tijd als ik wat ouder ben....

Wie durft

  • 460.000 km

Gelijk met de APK dit jaar zijn het stuurhuis, radiateur, bumperdek en nog wat andere kleinigheden vervangen. Hij rijdt weer als nieuw. Inmiddels hebben we gezinsuitbreiding gehad. Een heerlijk rijdende Cactus Business. Wat een ontzettend gaaf ding is dat. De Volvo staat me nog niet in de weg en komt nog goed van pas bij grotere ladingen. Hij blijft nog lekker aan.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.