Volvo 240 GL Diesel (1986)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 240 GL Diesel |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1986 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 0 km |
Volvo review
-Waarom deze auto?-
Ik wou graag een diesel auto met meer vermogen en meer versnellingen dan mijn benz uit 1973. Hopende dat ik zo wat beter met de tijd mee kan komen, en niet steeds het modder figuur sla op de europeese snelwegen. Ik zocht dus een auto met een hogere comfortabele kruissnelheid.
Eigenlijk was ik opzoek naar een w124 250D of 300D, maar daarvoor betaal je de hoofdprijs. Na wat speurwerk kwam ik uit bij de Volvo 240 met 2.4 Zescilinder.
Als zaterdag vrachtauto chauffeur was ik blij dat ik de zes cilinder door de weeks niet hoefde te missen.
-Aankoop-
Na eerst een auto te hebben afgewezen (teveel werk) kwam ik bij mijn huidige auto aan. Er zat zo als gebruikelijk wel wat werk aan maar niets wat me afschrok. Na de aankoop som van 1400 euro te hebben overhandigd aan een vage handelaar nam ik hem mee op garage platen want hij had geen NL kenteken. Na een visite aan de RDW had ik het kenteken binnen. De APK was geen groot probleem;
-Ik had de dorpel wat bijgewerkt
-Accu vast gezet
Na afkeur:
-Knipperlicht gemaakt
-Achterlichten gemaakt(samen met knipperlicht onderweg naar keuring station uit gevallen
-Gordel achter gangbaar gemaakt
-Paar keer over de dijk geen geblazen om een te hoge roet uitstoot door lang stil staan af te wenden.
-hoe rijdt hij?-
De zes cilinder geeft niet het genot wat ik had verwacht. De diesel is onderin erg slap, zeker vergeleken met de benz. de 2,2L van de benz doet het onderin stukken beter dan de 2.4L van de volvo. Die eigenlijk als enige voordeel heeft dat je hem verder door kan trekken (maximum toerental). Verder kun je de koppeling laten schieten en dan rijdt hij weg. De 6 cilinder doet wel zijn werk.
De 5 bak heeft eigenlijk ook wat aandacht nodig. De 5e versnelling maakt soms meer herrie dan de 4e versnelling.
Op vakantie viel me op dat ik toch een snelheid van 130km/u kan aanhouden, terwijl dat met de benz toch geen doen was (100km/u) Daarmee ben ik met mijn opzet geslaagd.
Het sturen zelf gaat een stuk fijner dan met de Benz, de McPherson veerpoten doen goed hun werk. Verder is het rijden over drempels versassend comfortabel. Ook hier beter dan de Benz. Daarom beoordeel ik het comfort als uitmuntend.
-Wegenbelasting?-
Nee
-Roest?-
Uiteraard, maar het valt me erg mee. Ik hoorde ooit een heel slechte theorie.
De kwaliteit van het staal uit het noorden is beter dan die in het zuiden, daarom zouden alfa's weg roesten en Volvo's hard blijven. Al maakt volgens mij alleen de Amazon deze uitspraak waar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.