Volkswagen Vento 1.8 90pk CL (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vento 1.8 90pk CL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 167.000 km |
KM-stand laatst | 262.400 km |
Ervaringen van 12-2010 tot nu toe
- 230.860 km
Na vele jaren weer een Volkswagen voor de deur. Nu na bijna 3 jaar een terugblik.
De Vento aangeschaft met 169.000 km op de teller. Voor zijn leeftijd een nette kilometerstand. De auto is in zeer nette staat en rijdt als nieuw.
De auto (begin 12-2010)particulier gekocht, dus eerst maar eens groot onderhoud uit laten voeren:
Carterpan pakking vervangen, alle riemen, nieuwe olie en filters. Verder nog nieuwe winterbanden en een rvs eindstuk op de uitlaat.
04-2011 Voor de A.P.K. nieuwe remschijven en blokken laten monteren. Wiellagers voor vervangen. Verder een probleemloze keuring. De Vento lijkt erg betrouwbaar te zijn.
07-2011 Schokdempers achter maar eens laten vervangen. De auto heeft het daarna in de vakantie geweldig gedaan. Wel gebruikt de motor vrij veel olie.
04-2012 A.P.K. keuring met wederom nieuwe olie en filters. Olieverbruik blijft vrij hoog, maar binnen de marges.
08-2012 Nieuwe wiellagers achter en een nieuwe handremkabel. Vervolgens naar Duitsland op vakantie. Wederom probleemloos. Voldoende power in de bergen. De 1.8 90pk is echt een geweldige motor!
03-2013 Opeens veel lawaai bij het linker voorwiel. Op advies van de Wegenwacht af laten slepen. De wiellager bleek alweer kapot te zijn.
04-2013 A.P.K. en de wiellagers achter vervangen.
08-2013 Op vakantie in Duitsland heeft de koppeling het begeven. Alles volledig vervangen. Dure grap! Terug in Nederland wat klein onderhoud gedaan, en de auto uit laten lijnen omdat we hem op de autobahn naar rechts voelden trekken. Nu rijdt hij weer als nieuw!
Sterke punten:
- grote kofferbak
- relatief veel binnenruimte
- sterke en soepele motor
- betrouwbaar
- eenvoudige techniek
Zwakke punten:
- olieverbruik
- geen bochtenridder
Kleine update
- 240.000 km
Vanavond de 240.000 km bereikt. Een mooi moment voor een kleine update.
De auto bevalt nog steeds uitstekend. Vorige maand een kleine onderhoudsbeurt laten geven. Tevens 2 nieuwe Vredenstein Snowtrack 3 banden voor laten monteren. Prima banden. Ik rij nu al 3 winters op Vrdenstein Snowtrack, en dat bevalt me prima!
Toch zijn er een paar probleempjes bij gekomen. Eind december ging de elektrische raammotor rechts achter kapot. Een 2-tal van de sloop geprobeerd. Helaas allebei ook kapot. Om van het gezeur af te zijn heb ik hem maar naar handbediening omgebouwd. Kosten: 20 euro.
Inmiddels wordt de kofferbak nat. Vooral aan de rechterkant. Oorzaak nog onbekend.
Laatst wou de Vento niet starten. Een kwartier laten staan, en hij startte weer probleemloos. Mogelijk de bougiekabels of de bobine. Binnenkort even tijd vrijmaken om dit uit te zoeken, evenals de lekkage.
Verder ben ik me aan het oriënteren op wat anders. Het in- en uitladen gaat me wat moeilijker af. Ik heb wat last van slijtage aan m'n gewrichten. Daar door is het lastig om spullen achter uit de kofferbak te halen. Misschien eens naar een 5-deurs of een station kijken. Ik heb nog geen idee wat het moet worden. In elk geval goedkoop en betrouwbaar.
Hij blijft!
- 242.000 km
De startproblemen zijn voorbij! De gehele ontsteking is ingespoten met een spray die vochtafstotend is, en de flens onder de elektronische carburateur is vervangen. Deze bleek doormidden te zijn. Kosten: 106 euro. Kun je niets van zeggen, dacht ik.
De Vento loopt weer als nooit tevoren. Aangezien dit nu de 4e monteur binnen een jaar was die mij adviseerde om met deze wagen door te gaan, hebben we besloten de Vento gewoon te houden. Eigenlijk kan ik ook niets vinden wat de Vento kan vervangen. We zijn er eigenlijk best wel aan gehecht geraakt. Technisch is het een erg sterke auto en hij rijdt ook nog eens erg goed.
Redenen genoeg om lekker er mee door te rijden. Nu maar eens kijken naar een leuk setje zomerwielen.
Tijd voor de A.P.K.
- 243.000 km
Met de A.P.K. datum in zicht de Vento naar de garage gebracht. Gelijk maar even wat extra werkzaamheden laten doen.
De A.P.K. was geen enkel probleem. Alleen de CO en de koplampen moesten afgesteld worden. Verder een keuring zonder aantekeningen.
Verder de distributieset uit voorzorg laten vervangen. De schakeling van de 1e versnelling ging al een tijdje niet zoals het hoort. De 1e versnelling zat wel erg dicht naast de achteruit versnelling. Ook dit is nu verholpen. Hij schakelt weer als nieuw! De auto is verder helemaal nagekeken. Het luchtfilter is vervangen, en de remmen inclusief de handrem zijn bijgesteld. Verder zijn de vloeistoffen bijgevuld.
Totale rekening bedroeg 490 euro. Valt me niet tegen. Voorlopig kan hij er weer tegen.
Lekke uitlaat
- 244.000 km
Helaas net na de A.P.K. de uitlaat lek. De einddemper. Door de garage is een rvs exemplaar gemonteerd voor de prijs van een gewone. Super service! Anders had ik een dag langer zonder de auto gezeten. De sonore brom van de motor klinkt nu nog iets lekkerder zonder overdreven te zijn.
Weer startproblemen.
- 245.400 km
Vanmorgen startte de Vento weer moeilijk. Ik dacht dat we nu wel eens van de vochtproblemen af waren. Niet dus... Binnenkort maar eens informeren bij de garage wat we er nog aan kunnen doen.
Edit 15-05: Vanmorgen liep hij eerst op 3 cilinders. Nog geen tijd gehad om hem naar de garage te brengen. Het is weer droger, dus starten gaat weer goed. Komende week maar eens langs de garage.
De kwart miljoen!
- 250.000 km
Tijdens de terugreis van onze vakantie de km stand van 250.000 overschreden!
We hebben deze vakantie ruim 1.000 km probleemloos met de Vento gereden en ons in de bergen weer eens verbaasd over het gemak waarmee deze oude 1.8 met slechts 90 pk bij de steile hellingen omhoog gaat. Wel even een beetje olie bijgevuld, maar dat mag.
De startproblemen weet iki tot op heden met WD40 op te lossen. We zullen met verloop van tijd eens een nieuwe bobine gaan / laten monteren.
Einde oefening (ja, echt!)
- 262.400 km
Aanstaande zaterdag zullen we waarschijnlijk de opvolger van de Vento ophalen. Het is helaas economisch gezien niet haalbaar om met deze auto verder te gaan. De onkosten worden nu echt te hoog.
- De koppakking is lek
- Weer een wiellager kapot
- De brandstofmeter doet het niet meer (waarschijnlijk de vlotter)
- laswerk aan de dorpel (rv) en wielkuip (ra).
- Verder nog wat kleine dingetjes
Het is jammer. Ik was deze auto nog lang niet zat. De opvolger wordt waarschijnlijk een Fiat Multipla.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.