Volkswagen Up (2018)

autoreview

Volkswagen Up (2018)

Signalement

Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf17.000 km
KM-stand laatst27.000 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onderschatte auto

  • 18.800 km

De aanschaf van een Up was niet meer dan een logische en verstandige beslissing. Maar om nu saai te worden? Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. In de familie rijdt iemand een Seat Mii en ik rijd er regelmatig ook in, waarbij opvalt dat dit kleine autootje helemaal niet zo klein aanvoelt. De ruimte is ook net geschikt voor 4 personen, dus al met al niet gek. Als dan de beurten niet boven de 150 euro komen, dan wordt het echt interessant!
Dus serieus op zoek naar een leuke VW Up! of zoiets, maar dan wel de TSI ivm de trekkracht, want dat is bij de Mii krap aan. De grote vraag is natuurlijk, wordt het de 90 pk TSI op de 115 pk GTI? Nieuw 3000 euro verschil, maar gebruikt is het verschil kleiner. Een mooie TSI gezien, maar die was net verkocht. Ik wilde natuurlijk wel verwarmde voorstoelen (ik koop nooit meer een auto zonder!) en climate control, liefst Beats audio en Panoramadak. Moest ook een BTW auto zijn. In Duitsland ook genoeg aanbod en zeker in de TSI 90 pk uitvoering, want die vind je in NL maar heel mondjesmaat.

En dan staat er een nieuwe GTI in de juiste kleur en uitvoering gewoon op voorraad bij de dealer in je woonplaats! Aankoopprijs beviel en natuurlijk offerte laten maken. 's Avonds offerte op de mail en de volgende ochtend de verkoper aan de lijn dat de auto direct verkocht was aan een klant die de showroom binnenliep. Hij schaamde zich rot, maar dat is waar het om gaat: Hij moet zijn auto's verkopen en ik had niet gevraagd om 'm vast te houden. Uiteindelijk is het altijd ergens goed voor, want voor enkele duizenden euro's minder een fris exemplaar van precies 1 jaar oud in Heerenveen gezien. Meteen gebeld, foto's van mijn in te ruilen auto opgestuurd, inclusief een video, en zonder ook maar gereden te hebben, aan beide kanten, is de deal gesloten. Maar nu toch een probleem....

De stoelen!!!
Ja, hoewel de Mii een fantastisch autootje is, zijn de stoelen echt niet het soort met de beste pasvorm en redelijk comfort. Dit in mijn achterhoofd hoopte ik dat de GTI wel goede sportstoelen zou hebben. Eerlijk gezegd zijn het leuke sportstoelen, maar deze stoelen hadden echt niet in een GTI mogen zitten. Inmiddels verstel ik de stoel steeds lager, waardoor ik beter kom te zitten, maar het stuurwiel is alleen maar in hoogte te verstellen en deze zou ik echt wel naar me toe willen halen voor een betere zit positie. Is het echt zo erg? Nee, dat nu weer niet, maar de teleurstelling zit er wel in.

Rijden
Dit is toch echt wel waar het om gaat. Bij aanschaf overwogen om de GTI naar 140 pk te laten tunen, maar op moment heb ik daar geen enkele behoefte meer aan! Als je er echt voor gaat zitten, op stukken waar het nog veilig kan, dan gaat het echt hard en komt er vanzelf een grote glimlach op je gezicht. Het feit dat ik nog niet zuiniger dan 1 op 17 heb gereden, zegt genoeg. Dat ik niet onder de 1 op 15 kom, is echt een formidabele prestatie van dit autootje! De respons op het gaspedaal is scherp en het bochtgedrag is heerlijk. Bij het nemen van de bocht zet hij zich vast en gaat hij nog harder de bocht door. Wat een lol kan je hebben met een auto! En op de snelweg bij 130 km/u even op de linkerbaan iemand inhalen? Op de 160 zit je zo.

Exclusief?
Ik weet dat er heel veel UPjes, Mii-tjes en Citigo's rijden, maar een GTI zag ik niet veel, totdat je er zelf in rijdt! Inmiddels zie ik er elke dag wel 1 rijden, maar dat is wel te snappen, hij rijdt ook veel te leuk.

Ik verwacht met deze auto ongeveer 25000 km per jaar te rijden, dus over een paar maanden zal ik weer schrijven en meedelen hoe het gaat met mijn rug en met mijn glimlach....Ik ben benieuwd wie er gaat winnen!

Een beurt?

  • 23.500 km

Inmiddels 7500 km met de Up GTI gereden en de positieve en negatieve kanten van de auto openbaren zich nu.

Stoelen
De 'sport' stoelen zijn OK, niet meer dan dat. Dat was ook de gok die ik nam. Inmiddels er wel achter dat ik goed zit en dat het niet dramatisch is, maar nog steeds hadden deze stoelen niet in een GTI mogen zitten. Nog geen rugpijn gehad, dus al met al voldoende.

Audio
Ik had Beats audio op mijn lijstje staan, maar dat is niet nodig. Het geluid is prima voor een auto als de Up en ik verlang niet naar een betere installatie. Radio ontvangst is helemaal prima (Mii is de antenne voet vervangen en dus de slechte radio ontvangst opgelost) en al met al heel prettig. Behalve de software die op de iphone geplaatst moet worden om navi en verbruik te krijgen. Verbinding is soms lastig met bluetooth, maar pas op als je het USB kabeltje er in plugt. Handig voor het opladen, maar dan wordt anders wel anders. iTunes krijgt voorrang op radio. Radio weet niet meer of het nu bluetooth of kabel is, dus telkens een melding. DIt is echt voor verbetering vatbaar!

Rijden
Het rijden in de Up is nog steeds een feest. Ik hoef echt geen tuning te hebben, alleen nieuwe banden. De standaardbanden geven het iets te snel op, dus dat worden de volgende keer Pilot Sport banden.
Het verbuik is nog steeds tussen de 1 op 15 en 1 op 17. Op en neer naar Amsterdam met 100 km/u is 4,3L/100km, dus als je de tijd hebt en constant kan rijden, kan het vast zuiniger.

Voorlopig nog geen beurt nodig, hoewel de auto er wel om vraagt. Elke 15000km is genoeg, dus dat is mooi.

Wordt steeds leuker

  • 27.000 km

Pret per kilometer is top!

We zijn weer een paar duizend kilometer verder, het schiet niet op met Corona, zullen we maar zeggen. Toch even een update over 2 zaken:
Het verbruik is afhankelijk van welke snelheid je rijdt en sinds begin dit jaar is het maximaal 100 op de snelweg. Ik kon eigenlijk al niet veel harder rijden op de snelweg, maar mijn verbruik schommelt nu tussen de 1 op 17 en 1 op 19. Met een beetje beheersing en wat meer lange stukken is 1 op 20 makkelijk haalbaar. Waarom is dit belangrijk?
En dan komt ik op mijn tweede opmerking. Gezien de lage onderhoudskosten, lage MRB, lage verzekering, lage afschrijving en laag verbruik en het feit dat het een heerlijk gooi en smijt autootje is, maakt deze auto voor mij de ideale combi. Dat dit nog niet voor iedereen duidelijk is, lijkt me helemaal prima, dan rijden er niet zoveel GTI's op de weg. Natuurlijk kan je voor een tweedehands Up! GTI heel veel andere leuke auto's rijden, maar geloof me maar, geen één rijdt zo voordelig per kilometer. Mooi als je het er voor over hebt, maar ik heb nog altijd mijn Maserati 430 in gedachten met alleen al een onderhoudsprijs van 1 euro per kilometer.... Dan lach ik nu toch mooi in mijn Up! GTI zonder geknepen billen....

En voor de GTI bezitters onder ons is natuurlijk altijd de vraag of je de auto wel of niet laat chippen. Ik in ieder geval niet. Voor mij is dit nu voldoende.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Up

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens