Volkswagen Up! 1.0 60pk BMT high up! (2013)

autoreview

Volkswagen Up! 1.0 60pk BMT high up! (2013)

Signalement

UitvoeringUp! 1.0 60pk BMT high up!
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf17 km
KM-stand laatst5.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zeer goede prijs/kwaliteit/zuinigheid/comfort verh

  • 5.000 km

Ik heb twee jaar gereden in een Suzuki Swift 1.5 automaat met een gemiddeld verbruik van 1 op 14, met gebruik van een fluwelen voet. Ik vond dat erg onzuinig voor een B-segmenter. Natuurlijk had het feit dat het een automaat was ook nadelig invloed op het verbruik, maar ja het was mijn eerste auto. Ik heb overwogen om over te stappen naar een Aygo of iets dergelijks, maar dan moest ik voor mijn gevoel teveel op comfort en ruimte inleveren. Ik besloot om het te laten voor wat het was en voorlopig maar hierin door te rijden.

De omslag kwam toen een vriend op bezoek kwam met een VW UP en ik hierin een rondje mocht rijden. Ik was gelijk verkocht. De prijs en zuinigheid van een A-segmenter met het comfort en kwaliteit van een B-segmenter. Kwa ruimte deed het niet onder voor mijn Swift. Nu was mijn Swift wel erg krap bemeten voor een B-segmenter en dan heb ik het vooral over de kofferbak.

Ik had overwogen om naar een ruimere B-segmenter over te stappen, zoals een VW Polo 1.2 TSI of een Kia Rio 1.2 CVVT. Maar na het lezen van reviews hier op autoweek kom ik er achter dat die auto's vaak ook niet zuiniger dan 1 op 16 rijden. Dan heeft het voor mij niet voldoende toegevoegde waarde om over te stappen. Kia Picanto trok vanwege het uiterlijk al niet aan en KASSA had een item over eigenaren van Picanto's die erg onzuinig reden (iemand zelfs 1 op 11).

De Swift was zeker geen slechte auto. Ik heb er nooit problemen mee gehad en onderhoudskosten waren goed te overzien. Alleen als je kijkt naar het gebruik van materialen voor de stoelen en de afwerking van het interieur, dan behoort de UP duidelijk tot een hogere klasse. Ik ben dus gaan rondkijken voor een nieuw voorraadmodel en ben binnen een maand overgestapt naar een VW UP 60pk BMT High Up! dark grey met Executive en Drive pakket.

De positieve eigenschappen op een rij:
-Een van de meest serieus ogende A-segmenter. De directe concurrenten vind ik iets meer speels/jong ogen
-Erg zuinig, gemiddeld 1 op 22 (nieuwe rijden)
-Goede afwerking interieur voor het segment
-Neutraal en degelijk ogende dashboard met een klein beetje speelse door de hoogglans accenten
-Kwalitatief goede stoelen met voldoende steun. Geschikt voor lange ritten
-Interieur is zeer ruim voor een A-segmenter, ook op de achterbank (Ik ben zelf 1.77m).
-Auto met de laagste percentuele afschrijving (bron: autoweek)
-Lage MRB kosten vanaf 2014 vanwege het lage gewicht (840kg). Nu nog MRB-vrij
-Lage verzekeringskosten vanwege lage aanschafprijs

De negatieve eigenschappen:
-Op een snelweg met lange oneffenheden kan de auto redelijk stuiteren
-Verbruik is erg afhankelijk van weersinvloeden zoals wind (maar eigenlijk is hij met tegenwind alsnog zuinig te noemen)
-Rechter elektrische ruit niet te bedienen vanaf de bestuurderstoel
-Tankdop verwijderen moet met de autosleutel
-Hoogglans dashboard wordt snel stoffig en is erg krasgevoelig
-Stuurkolom afgesteld op een lager punt belemmerd het zicht naar de snelheidsmeter
-Achterruiten bij een 5-deurs kunnen niet naar beneden, maar klappen open.
-Geen USB
-MP3 CD speler ondersteund geen DVD-R
-MP3 CD speler ondersteund geen AAC
-Maps & More Navigon
-1. Navigatie is buggy. Soms zegt die 'na 200m rechtsaf' terwijl duidelijk op het scherm de weg naar links gaat.
-2. Lange opstarttijd apparaat
-3. Lange opstarttijd GPS verbinding
-4. Trage hervatting GPS verbinding na een tunnel
-5. Slechte carkitfunctionaliteit. Moeilijk te verstaan bij het voeren van gesprekken. Microfoon zit op het apparaat ipv ergens dichter bij het hoofd van de bestuurder.
-6. Navigeren door MP3's is erg omslachtig.
-7. Scherm registreert aanraking niet nauwkeurig (resistief)

Met merendeel van de negatieve punten kan ik goed leven, behalve dat Maps&More Navigon onding. Als ik mijn iPhone (met tomtom app) via USB kon aansluiten en vervolgens in een houder kon plaatsen, dan zou het 80% van de functionaliteit van de Maps&More kunnen vervangen en het zou fijner werken ook. Dat Blue&Me (zuinigheidsassistent) van Maps&More wordt grotendeels opgevangen door de ingebouwde boordcomputer en de carkit functie van Maps&More zou overtroffen worden door een simpele Parrot systeem. Kortom, ik vind die Maps&More het geld niet waard en meestal laat ik dat ding ook thuis.

Uitleg waarderingen:
comfort 4*: afgezien van stuiterigheid erg goed
prestaties 5*: voldoende vermogen op de snelweg in verhouding tot een zeer laag verbruik
betrouwbaar 4*: dat moet nog uitwijzen, maar vaak zijn die A-segmenters ook betrouwbaar omdat er minder in zit.
gebruikskosten 5*: tot nu toe zeer laag
Zou u weer een auto van dit merk kopen? Misschien: omdat VAG auto's niet bepaald bekend staan om hun betrouwbaarheid, maar vanwege mijn enthousiasme voor de UP toch maar de gok gewaagd.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.