Volkswagen Up 1.0 60pk move up! (2019) #2

autoreview

Volkswagen Up 1.0 60pk move up! (2019)

Signalement

UitvoeringUp 1.0 60pk move up!
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf115.000 km
KM-stand laatst160.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1e Verslag

  • 130.000 km

1e Verslag

November 2023 115.000 km

Een VW Up!
Hoe dan? Ik bedoel…raar…ik…
Als er al een andere auto komt, dan is het een Japanner, eventueel een Koreaan. Aziatisch, want die auto’s zijn behoorlijk storingsongevoelig. En DAT vind ik belangrijk aan een auto. En dan heb ik een VW Up?

De verkoper bij mijn vaste garage vroeg mij aan welke auto ik dacht als opvolger van mijn net aan de kant gezette Subaru Trezia diesel. Eeeeh…een 107, of een C1, of een Aygo. Een 5 deurs, met airco, toerenteller en cruise control. Doe je zelf een lol en koop een Up, dat is net iets meer auto, de wielbasis is wat groter, dat merk je tijdens het rijden. Ik heb er eentje, ga er maar in rijden. Die auto is net even wat meer dan die auto’s die jij opnoemt. Wij hebben erg goede ervaringen met de Up.
Eigenlijk tegen mijn zin in, stem ik toe. Heb nog steeds het smoor in: die Subaru met wederom roetfilterperikelen. De groene nummerplaten er op. Gadver…grijs metallic. Klote kleur. Kleine proefrit. En die bevalt uitstekend. Rammelvrij, leuk roffelend motortje, airco erin, snel opgewarmd interieur, stuurt heerlijk licht, het dashboard vind ik ook mooi. Ik kan eigenlijk niks negatiefs bedenken. O ja, die klote kleur…
Ik heb niets te veel gezegd hè?, aldus de verkoper bij terugkomst. Klopt, hij rijdt erg mooi. Daar kan ik wel aan wennen. Maar die klote kleur!!! Vind je ‘m niet mooi? Ik vind hem prachtig. ’t Is een champagne-kleur, chique (Tuurlijk vindt hij die kleur mooi, hij ziet handel).
Een klein half uur met de verkoper gekletst, daarna kort onderhandeld, handtekening gezet onder het koopcontract: de auto wordt gepoetst, helemaal schoongemaakt, een cruise control wordt er in gebouwd, de Subaru ingeruild. Als je ‘m komt ophalen herken je ‘m niet. Dan is ‘ie als nieuw, aldus de verkoper.
En dat klopt. Als ik de auto een week later ophaal, blinkt ‘ie prachtig. Het interieur is smetteloos. De garage had em toch nog een kleine beurt gegeven, daar was ‘ie nog maar 1400 km van af. Lief, dat kreeg ik er voor niks lekker bij. Alleen die kleur…
Raar. Ik heb een auto gekocht waarvan ik de kleur niet mooi vind, geen Aziatisch product, die ik niet zelf opgezocht heb, waar ik vooraf geen “studie” van gemaakt heb. Zo ‘n ongelofelijke “niet-des-mij” actie.

VW Up!, 2019, 115.000 km, ex-lease, 5 drs, metallic lak, airco, cruise control, volwaardig reservewiel.

Met elke auto streef ik een doel na:
Met deze auto verwacht ik 5 jaar te rijden. Ongeveer 30.000 km per jaar. Elk half jaar naar de garage, om en om een kleine dan wel grote beurt. Jaarlijks een poetsbeurt.

1e bevindingen (na 2 weken en 1.600 km):
- Rammelvrij, heerlijk.
- Mooi roffelende 3 cilinder, ik vind het een leuk geluid.
- De eerste 3 versnellingen komt de auto beslist mee vooruit. De 4 en 5 zijn spaarversnellingen.
- Zuinig: ruim 1 op 20 is haalbaar met constant 105 op de teller (is 100 KM/u GPS). Eerste tankbeurt 1:21,5 en de tweede 1:21,2.
- Waardeloze meter voor de brandstofvoorraad. Blijft heel lang vol aanwijzen, terwijl de benzinevoorraad vanaf het laatste kwart erg snel naar “leeg” gaat. Niet logisch. Ik let meer op de afgelegde kms vanaf volle tank. Ik kan ruim 700 km op een volle tank rijden.
- Warm: interieur is snel op temperatuur.
- De olie-temperatuur-meter geeft pas na 25 km aan dat de 87 graden is bereikt. Warmer heb ik nog niet gezien. Blij met dit metertje!
- Bij versnellen met warme olie in de motor kan je makkelijk in de 3 naar de 100 versnellen, ik doe ‘m daarna in de 5.
- Stoelen. Niets bijzonders, eenvoudig zelfs. Nog geen lange rit gemaakt, tot nu toe tevreden.
- Stuurverstelling, prettig. Jammer genoeg alleen op en neer, niet naar voren of achteren.
- Mooi dashboard. Eenvoudig, ’s avonds mooi verlicht.
- Kofferbak is wel heel klein. Krat met boodschappen zet ik op de achterbank. Er zit een mooie ruimte onder de bodemplaat.
- Ruimte: Vakantie, al besloten de campingspullen in grote boodschappen-tassen te stoppen. Geen plastic bakken meer. Deed ik ook met mijn Peugeot 205. Komt wel goed. Voor de rest heb ik niet meer ruimte nodig. 4 Personen vinden een goede zitplaats met genoeg beenruimte. Het scheelt dat wij onder de 1.80 mtr en niet breedgeschouderd zijn.
- Het draaigedeelte van de verwarmingsknop is van plastic, van een enorm “made in Taiwan”-kwaliteit. Het is volgens mij wachten op het moment dat het breekt. Ik draai de knop steeds met beleid. Doet me denken aan mijn Saab 93. Die brak met regelmaat.
- Praktisch: de verwarming van de achterruit gaat na een tijdje uit zichzelf uit.
- Erg fijn: 1 keer kort met de richtingaanwijzer is 3 keer knipperen. Waarom hebben niet alle auto’s dit?
- 2 bekerhouders. Voorheen las ik in autobladen over bekerhouders en dan dacht ik altijd “wat een gezeur”, maar tegenwoordig heb ik altijd een waterflesje en soms een koffiebeker bij me. En dan zijn 2 bekerhouders gewoon fijn!

Samengevat:
Tevreden met mijn onverwachte aankoop. Vreemd aankoopgedrag van mij. De auto stuurt prettig licht, verbruik is ruim 1 op 21.

Maart 2024 130.000 km

De km’s vliegen er probleemloos op. Gemiddeld ruim 1 : 22. Blij mee.

Het is een klein en licht autootje. Daar hoort het rijgedrag dan ook bij: makkelijk sturend, lekker licht maar tegelijk goed voelend wat er gebeurt. Best wel zijwind gevoelig (rijd maar door Flevoland met stevige zijwind). Van de 60 pk moet je niet veel verwachten. Het trekt redelijk naar de 80 km/u. Medeweggebruikers doen dit bijna altijd sneller. In de 3e doortrekken naar boven de 100 km/u kan makkelijk, maar je schiet er niet veel mee op. Het gaat gewoon niet snel. Punt.

Wat je vooral niet moet doen is de schakel-indicator volgen. Ik heb het wel eens gedaan. Je ziet dat je dan om op snelheid te komen weinig brandstof verbruikt t.o.v doortrekken in de versnelling, maar iedereen achter je ergert zich (terecht) bont en blauw aan je slome rijgedrag. Bovendien lijkt het wel alsof de motor gewurgd wordt. Amechtig geluidje hoor je dan. Als laatste vind ik dat de overbrenging van 2 naar 3 dán niet goed is, zo groot is de toeren-terug-val. Nee, beter hoger in toeren doortrekken. Als je voor de rest constant op de snelweg rijdt (cruise control) wordt je toch nog beloond met een zeer aangenaam verbruik: gemiddeld 1 op 22.

Ik gebruik de korte tik tegen de richtingaanwijzer vaak. Het lichtje knippert dan maar 3 x. Waarom heeft niet elke auto dit? De temperatuurregel-knop is nog steeds niet bezweken. Haast onbegrijpelijk. In mijn optiek van inferieure kwaliteit, maar toch al 130k kms heel gebleven. Een wonder. De stoelen zitten voor onze posturen goed. Ook bij langere ritten. Zo ogen ze echter niet.

De bevestigingsmechanisme van de veiligheidsgordel klikt erg vaak. In het begin van een rit hoor ik het vaak, na een minuut of 10 ben ik het getik wsl gewend, want ik erger me niet meer, ben me niet meer bewust van het getik.

Er is niet/nauwelijks olieverbruik. Ik peil regelmatig. Omdat er maar zo weinig olie in het motortje zit, is het van belang dat de auto tijdens het peilen “waterpas” staat. Toen ik dit peilen voor de derde keer deed, schrok ik best. Grrrr, minimum!!! Dit is niet best. Een liter goud gekocht (kannonnu, wat is deze olie duur). Na aankoop bij de garage, eerst weer gepeild…keurig op peil??? Onbegrijpelijk. Niet dus, bij mij voor huis is de plaats waar de auto stond tijdens het peilen beslist niet “waterpas”. Dat had ik me eerder moeten beseffen.

Van de week een grote beurt laten uitvoeren. Opmerkelijk was de grote smerigheid in de remtrommels. Nu keurig schoongemaakt. Dat gaat voortaan elke 30k km. Het remverschil voor en na de grote beurt was opvallend. Effect van onderhoud was hier goed merkbaar. Alle vloeistoffen en filters weer nieuw. Bij de volgende beurt wordt geadviseerd nieuwe achterbanden te laten monteren. Voor de rest geen enkele opmerking. Op naar de volgende 15k km. Waarschijnlijk ga ik dan zelf de olie, oliefilter en interieurfilter vervangen. Dat is niet zo’n bereklus. De garage verdient dan geld aan nieuwe banden.
Een volgende update zal ik doen na de 145k beurt. Geen idee hoe snel die stand bereikt wordt, omdat ik binnenkort mijn woonwerk-km’s weer op de motor ga maken. Aan de andere kant, de zomervakantie wordt wsl een lange reis.
Ik heb de verkoper nog bedankt voor zijn goede tip, betreffende deze auto. Ik ben er tevreden mee.

Conclusie:
- Probleemloos
- Fijn sturend
- Zuinig
- Over de kleur ga ik het niet hebben, nu niet, en na-volgend niet. Dat doet ook niets af aan de kwaliteit van de auto. Maar mooi is anders.
- Verrassend ruim voor zijn lengte en breedte.
- Tevreden eigenaar

2e Verslag

  • 147.000 km

2e Verslag

September 2024 147.000 km

Algemeen:
De kms gaan door en door. Al weer bijna 17.000 km erbij sinds maart. Wees al vast gewaarschuwd, dit wordt een erg saai verslag. En dat is positief.

Een vakantiereis van ruim 5300 km helpt daar ook bij. De auto is onverstoorbaar. Erg fijn. Alleen bergop en -af. Dan merk je dat een auto met kleine motor en erg lange versnellingen niet praktisch is. Je moet vroeg anticiperen om in een juiste lage versnelling de berg op te rijden. En afdalen? Gebruik de rem! Dat is echt anders dan bij mijn auto’s voorheen: lang leve de dikke turbo diesel. Voor de rest, alles naar de zin. Ik had vooraf echt niet verwacht dat ik zo tevreden over de auto zou worden/zijn. Maar snap nu best wel waarom je in bergstreken geen VW Up bij de lokale bevolking ziet. Langdurig bergop rijdend tijdens de vakantiereis, met hoge buitentemperatuur, resulteerde in een olietemperatuur van 108 graden. Normaal in NL zie ik max 90 graden. Ik had geen flauw idee wat een gevaarlijke olietemperatuur is. Was daarom ook blij om te zien hoe snel die hoge olie-temperatuur weer zakt als je bergafwaarts rijdt. Later kwam me in de zin dat ik in een Peugeot 508 een keer een olietemperatuurmeter heb gezien met een rood vlak vanaf 130 graden. Als dat voor die auto zo is, zal dat ook ongeveer de grens van de VW UP! zijn. Geen enkele zorg meer daarna.

Onderhoud:
Vóór de reis zijn er 2 nieuwe banden gemonteerd, Michelin cross climate. De airco heeft een controle gekregen. Het “koudte-goedje” is ververst/aangevuld.
Om verdere onkosten te verminderen heb ik de auto bij km stand 145.000 zelf van schone olie, nieuw olie- en luchtfilter voorzien. Ook een cleaner in de brandstoftank om de brandstofleidingen schoon te maken. Doen ze in de garage, dus kan ik zelf ook makkelijk even doen. Bij 160.000 km is er dan weer de grote beurt met alles er op en er an, die uitgevoerd mag worden door de monteur.

Relaxed:
De auto heeft bij mij een relaxed leven. Ik rijd veel, maar haast altijd rustig, een rit duurt meestal 3 kwartier of langer. De motor bereikt elke keer gemakkelijk de optimale temperatuur. En dan slijt een motor nauwelijks. Alleen met warme motor trek ik even door in toeren. Naar 100 km/u in de 3e, daarna kort in 4 en vervolgens naar 5 en vast zetten op cc. Eenmaal op snelheid is het tijdens de rit meestal tussen de 2500 en 3000 toeren. Relaxed, voor motor en bestuurder. Ladidie ladida.

Airco en klapraam:
De auto bezit een goed functionerend airco-systeem. Maar heeft nóg een item waar menig mens lacherig over doet, maar naar mijn ervaring erg goed werkt. De beide achterportieren hebben ramen die niet op- of neerwaarts geopend kunnen worden. Je kan ze eenvoudig opendrukken. Het raam scharniert aan de B-stijl kant, en komt geopend tot een kier van 4 a 5 cm aan de C-stijl kant. Tijdens het rijden trekt de rijwind de warmte op een doeltreffende manier door die kier uit de auto. In de jaren ’80 en wsl ook nog wel ’90 van de vorige eeuw, was dit een vaker voorkomend fenomeen. De Up! heeft ’t weer. Volgens mij puur kostentechnisch goedkoop te produceren, maar ik ben er blij mee. Het werkt uitstekend, produceert geen extra lawaai en is onderhoudsvrij. Ik rijdt meestal alleen. Als bestuurder voorin de auto heb ik totaal geen last van tocht. Leuk, een auto met airco en klapraam, 2 goedwerkende systemen.

Na de grote beurt bij 160k km, meld ik me weer.

Conclusie:
- Probleemloos
- Fijn sturend
- Zuinig, ruim 1 : 22 (gemiddeld over ruim 30k km)
- Verrassend ruim voor zijn lengte x breedte x hoogte, een kampeeruitrusting voor 2 personen past eenvoudig, er is dan nog goed zicht via de achteruitkijkspiegel.
- Handige klapraampjes
- Zeer tevreden eigenaar

3e Verslag

  • 160.000 km

3e Verslag:

Maart 2025 160.000 km

Beurt
Een kleine beurt was voldoende bij km stand 160.000. De garage meldde dat een grote beurt nu nog niet hoefde. De kleine beurt zelf uitgevoerd. Dan ben je voor een kleine € 100,- klaar. Olie en -filter, lucht- en interieurfilter, 3 nieuwe ruitenwissers. Een online-leverancier van auto materialen is dan mijn grote vriend. De APK rolde de auto zo doorheen, steekproef als bonus. Kosten €44,-.

Tevredenheid
Ik waardeer de auto. Geen poeha en blabla, maar altijd starten en rijden. En dat ook nog eens erg zuinig en daardoor goedkoop. En dat zocht ik.
Bij de 175.000 km stand gaat de auto naar de garage voor een grote beurt.

Kosten per km
Als ik alle kosten bij elkaar optel en deel door de afgelegde km’s kom ik op een km-kostprijs van € 0,36. (hierin zijn meegerekend de prijs van aanschaf, verzekering, wegenbelasting, onderhoud en brandstof).
Natuurlijk daalt dit in de toekomst. Ik ben benieuwd of en wanneer deze prijs onder de 25 cent komt. Wat hierbij zeker helpt, is dat ik het vervangen van olie, filters, bougies, het toevoegen van brandstof-cleaner voortaan zelf doe. Geen garage-rekening. Banden, remmen, remolie en toekomstige storingen zijn voor de garage.

Conclusie:
Al 45.000 km:
- Probleemloos
- Zuinig.
- Daardoor zeer tevreden.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.