Volkswagen Up 1.0 60pk high up! (2017)

autoreview

Volkswagen Up 1.0 60pk high up! (2017)
Volkswagen Up 1.0 60pk high up! (2017)Volkswagen Up 1.0 60pk high up! (2017)Volkswagen Up 1.0 60pk high up! (2017)Volkswagen Up 1.0 60pk high up! (2017)Volkswagen Up 1.0 60pk high up! (2017)

Signalement

UitvoeringUp 1.0 60pk high up!
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf8.700 km
KM-stand laatst107.000 km
Lezerswaardering: 75%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volkswagen High Up! 60 pk

  • 23.800 km

Inleiding:

Nadat ik 2 ½ jaar in een Suzuki Celerio had gereden wilde ik toch meer rijcomfort en mijn aandacht ging uit naar een Skoda Citigo, Seat Mii of Volkswagen UP. Voor het inruilen is het trouwens interessant om vooraf bij verschillende dealers in het land een indicatie inruilprijs op te vragen voor je auto. Een dealer in Capelle a.d. IJssel had een Volkswagen High UP staan die 1 ½ jaar oud was met slechts 8700 km op de teller. Dit betrof een Demo auto die destijds was afgeleverd met 4 jaar garantie. Deze dealer gaf de beste inruilprijs en ik maakte gauw een afspraak voor een proefrit. De proefrit overtuigde meteen, dit is een auto terwijl de Suzuki Celerio een vervoermiddel is. De Suzuki Celerio brengt je zo goedkoop mogelijk van A naar B en verder moet je niets verwachten. Met de Volkswagen UP ga je graag een stukje rijden. Natuurlijk is de Volkswagen UP duurder dan een Suzuki Celerio, maar met de “kop eraf” kostte deze auto hetzelfde als een nieuwe Suzuki Celerio Comfort. Daarbij had deze UP nog een resterende garantie van 2 ½ jaar en slechts aantoonbaar 8700 km op de teller. De aankoop werd meteen na de proefrit gedaan en 4 dagen later kon ik de UP ophalen. Dit betreft een Demo High UP die behoorlijk goed is uitgerust.

Het uiterlijk:

De Volkswagen UP gaat al een tijdje mee, maar het uiterlijk is tijdloos.
Mijn auto heeft een aparte kleur, genaamd Habanero Orange Metallic in combinatie met 16 inch witte licht metalen velgen. Deze kleurcombinatie kom je niet veel tegen.

De binnenruimte:

4 niet al te grote volwassenen kunnen erin zitten. Het zitmeubilair is prima, goed ondersteunend, maar niet te hard of te zacht. Gewoon goed dus. Prima hoofdruimte in de auto. De bagageruimte is 951 liter groot en onderverdeeld in twee vakken met een in hoogte verstelbare plank. Dit is uitermate handig. Door de plank hoger te zetten kun je zo de boodschappentassen erop zetten en er weer afhalen zonder tildrempel.

Wegligging:

Het stuurgedrag is uitstekend, het is niet nerveus en het blijft ook niet “plakken” in de middenstand. Goed bochtgedrag en je hebt nog enig gevoel met wat de wielen doen. Rechtuitstabiliteit is heel goed. Korrekties zijn nagenoeg niet nodig. Dit is relaxt autorijden. Zijwindgevoeligheid is minimaal. Bij een hele straffe wind van opzij voel je het wel, maar het is prima beheersbaar. Geen zweet in de handen dus.

Algeheel comfort:

De motor is bij constante snelheden behoorlijk stil. Ook bij het doortrekken in de toeren blijft de motor redelijk rustig, geen gegil of ander drama. Opmerkelijk is dat je nauwelijks trillingen voelt bij deze 3-cylinder. Dat was bij de 3-cylinder van Suzuki Celerio wel anders. Constant zag je een waas in je binnenspiegel door de trillingen. Het veergedrag is prima, stabiel, niet te hard, maar ook niet te zacht. Goed compromis. Prima zitmeubilair. Alle bedieningsknoppen en hendels voelen solide aan. Zeer prettig aanvoelend dik lederen stuur met afgeplatte onderkant. Windgeruis en afrolgeluiden van de banden hoor je gedempt op hogere snelheden. De wielkasten zijn geïsoleerd waardoor je bij regen nauwelijks opspattend water hoort. Deze UP is voorzien van een nieuw type versnellingsbak. In het begin van de VW UP, Skoda Citigo en Seat Mii waren hier problemen mee.




De motor:

Deze UP heeft een 60 pk 3-cylinder motor van 1000 CC. ( geen TSI dus ). Hier ga je geen Grand Prix mee winnen, dat is duidelijk. De auto komt gewoon mee met het overige verkeer. Cruisen met 130 tot 140 km is geen enkel probleem. Om vlot door het verkeer te rijden moet je de motor iets op toeren houden, maar dat verdraagt ie prima. Geen luid gegil. Wil je op de snelweg even heel snel inhalen, dan zul je een versnelling terug moeten. Voor alledaags gebruik voldoet de motor. Hij loopt trillingsvrij en is vrij rustig bij hogere constante snelheden. Het benzineverbruik bedraagt bij woon-en werkverkeer gemiddeld 1 op 20.

Exploitatiekosten:

Met een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 20 gebruikt hij meer dan mijn vorige Suzuki Celerio die een gemiddeld verbruik had van 1 op 24. De Suzuki Celerio is echt zo licht mogelijk gebouwd om zo goedkoop mogelijk te kunnen rijden. Dat merk je dus ook aan alles onder het rijden. De UP is zwaarder, maar val nog net in hetzelfde tarief van de wegenbelasting als een Suzuki Celerio. Dit betekent dus ook € 58,00 per 3 maanden.

Afwerking:

Je kunt geen afwerking verlangen op het gebied van een Volkswagen Golf of Audi A-3.
Er is veel hard plastic gebruikt, maar het geheel steekt wel netjes in elkaar en het is absoluut rammelvrij. Ik heb een twee-kleuren dashboard en het oranje onbeklede gedeelte van de portieren stoort mij niet. Ik vind dat het interieur er juist van opknapt. Alle bedieningsorganen en hendels voelen solide aan, net zoals de gehele auto. Je ziet nergens schroeven of andere afwerkingsmissers in het interieur.

Algemeen / standaarduitrusting:

Dit is een demo Volkswagen High Up! die riant is uitgerust.

Cruise control. Automatische verlichting die echt goed werkt. Follow Me Home en Leaving Home functie op de verlichting. Regensensor op de intervalstand van de ruitenwissers waarvan je de gevoeligheid kunt aanpassen. Mistlampen voor en achter. De mistlampen voor dienen ook als bochtverlichting. Elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels met richtingaanwijzers aan de buitenkant en aan de binnenkant. Uiteraard een goed werkende airco. Witte LM 16 inch velgen. Parkeersensoren achter. LED dagrijverlichting. Sfeerverlichtings LED strip halverwege het dasboard.

Goed klinkende audio met voor-en achter speakers.
Blue tooth verbinding voor je smart phone. Deze up is voorzien van een houder waar je je smartphone in kunt plaatsen. Achter de houder een USB aansluiting voor je smart phone. Je kunt een app downloaden, genaamd Maps+More voor de Volkswagen UP. Hiermee verbind je je smart phone met de audio en kun je hem ook gebruiken als boordcomputer. Je telefoonnummers worden ook geladen in de audio. Met die gratis app kun je ook een gratis navigatieprogramma downloaden voor je smart phone. Dit navigatieprogramma vind ik niet zo prettig. Ik gebruik gewoon Google Maps met mijn smart phone in de houder en dit werkt uitstekend. Muziek vanaf de radio, smart phone (blue tooth, Spotify ), USB stick, SD kaart of een externe geluidsbron. De smart phone hoeft niet perse in de houder gestopt te worden. De boordcomputer bedien je ook met de hendel aan het stuur. Via blue tooth kun je gewoon muziek beluisteren en inkomende telefoongesprekken oppakken via de audio.


Conclusie:

De auto scoort voor mij overal prima.
De motor is voldoende en hij is vrij stil.
De binnenruimte is voldoende voor 4 niet al te grote volwassenen.
De bagageruimte is voldoende voor zo’n kleine auto.
Het brandstofverbruik bedraagt bij woon-werkverkeer 1 op 20.
De afwerking is prima.
Het rijgedrag is prima, ook op de snelweg.
Het meubilair is prima.
De vormgeving vind ik tijdloos.
De auto is rijk uitgerust.
Ik vind dit een erg prettige auto.

Binnenkort krijgt de auto zijn eerste grote beurt. In 7 maanden tijd heb ik er 15000 km bijgereden. Deze UP wordt dus gebruikt.

Update

  • 41.000 km

Update 16-2-2020, km stand 41.000

De dealer heeft een krakend koppelingspedaal verholpen en de auto krijgt zijn voorgeschreven onderhoud. Technische mankementen zijn er niet te melden en de auto functioneert uitstekend. Ik rijd voornamelijk op de snelweg met deze auto en bij hoge snelheden is windgeruis wel waarneembaar. In de eerste week van januari 2020 reed ik twee dagen in een Renault Clio TCE 0,9 (met turbo) omdat mijn auto vuurwerkschade had opgelopen. Ook in deze Clio vond ik het windgeruis duidelijk waarneembaar, zelfs meer dan bij mijn VW UP. Ik heb nog garantie op de UP t/m mei 2021 omdat hij ooit was afgeleverd met 4 jaar garantie. Ik heb met deze auto een goede keus gedaan toen ik hem in oktober 2018 kocht.

Update 1-11-2020

  • 57.850 km

Update 1-11-2020, km stand 57.850

Op 28-9-2020 heeft de Up een grote onderhoudsbeurt gehad. Behalve normaal onderhoud waren er geen specifieke reparaties. Vanaf de aanschaf heb ik geen reparaties gehad of dat ik regelmatig naar de VW dealer moest. De zomerbanden zijn sinds kort vervangen door de winterbanden. De 60 pk motor kan geen wonderen verrichten. Darentegen vergoeden de stabiele rijeigenschappen (ook bij regen en veel wind), de goede stoelen, en de goede ergonomie een hele hoop. Misschien dat ik de UP volgend jaar (als de 4 jaar garantie voorbij is) laat chiptunen tot 75 pk.

Update 22-7-2021

  • 72.000 km

Update 22-7-2021, km stand 72.000

Op donderdag 22-7-2021 heeft de Up! weer een kleine onderhoudsbeurt gehad. Behalve normaal onderhoud geen bijkomende kosten van reparaties gehad. Ik heb de auto nu 2 jaar en 9 maanden en in deze periode heb ik er ruim 63.000 km mee gereden. De eerste remblokken, remschijven, uitlaat, accu, remvoeringen en banden zitten er nog op. Volgend voorjaar zullen er wel 2 banden nodig zijn. Ik ben benieuwd hoe lang de remmen, de accu en de uitlaat nog meegaan. De auto rijdt nog net zo als in het begin, stabiel en geen enkele rammel te horen. Ook het interieur is nog steeds vrij van rammels en kraakjes en het meubilair is ook nog steeds prima. Ik blijf voorlopig nog met deze Up! rijden.

Update 19-5-2022

  • 90.180 km

Op dinsdag 10 mei 2022 heeft de Up! weer een grote onderhoudsbeurt gehad. De remvloeistof werd als extra onderhoud vervangen. Het voorgeschreven onderhoud wordt gevolgd en voor de rest heb ik nog steeds geen extra reparaties gehad. Er zitten nu wel twee nieuwe voorbanden op de auto. Ik heb nu gekozen voor All Season banden. De achterbanden gaan nog 1 seizoen mee en volgend voorjaar komen er twee nieuwe All Season banden achter. Er komt nog 1x een bandenwissel voor winterbanden en daarna niet meer. Ik heb me afgevraagd of het niet tijd wordt voor een andere auto na 5 jaar en 90.000 km. Nuchter gezien heb ik geen grotere auto nodig en de auto is nog zo erg goed dat er ook geen reden is voor vervanging. De motor gebruikt nog geen spat olie en er hoeft nooit tussentijds olie bijgevuld te worden. Ik zei tegen de werkplaatsreceptionist van de dealer dat die motor makkelijk nog een ton aan kilometers aan kan. Ik werd hierop gecorrigeerd met de opmerking dat er nog wel twee ton aan kilometers bij kon. Deze Up! rijdt vrijwel alleen op snelwegen waar ik de toegestane snelheden rijd. Cruise control aan en rijden met de Up!. Voor snelheidsbelevenis gebruik ik een ander vervoermiddel aangezien ik een vliegbrevet heb.

Update 21-12-2022

  • 102.000 km

Na 5 ½ jaar kwamen de eerste reparatiekosten omdat de radiateur lek was.
Na het starten van de motor kreeg ik meteen een waarschuwing dat ik de koelvloeistof moest controleren en ik zette onmiddellijk de motor uit. Tot mijn verbazing was het expansievat helemaal leeg. Onderaan de radiator zag ik een opstaande rand waar koelvloeistof op lag en ik zag dat een grote toevoerslang naar de radiateur onder de spetters zat. Dus….niet rijden met de auto en de Volkswagen Mobiliteitsservice gebeld. Toen de berger kwam was de diagnose snel klaar, de radiateur was kapot en ik werd naar de dichtstbijzijnde Volkswagen Dealer gesleept. De kosten van vervanging van de radiateur en reparatie van een defecte sproeier van de achterruit kostte € 846,00. Kassa!!!!
Ik lees nergens in andere reviews dat de radiateur van een Volkswagen UP een zwak onderdeel is en ik ga ervan uit dat het gewoon pech was. Mogelijk zou dit ook door steenslag gebeurd zijn aangezien mijn UP voornamelijk op de snelweg rijdt. In ieder geval heeft het VW zelfdiagnose-systeem goed gewerkt. Direct na het starten van de motor kreeg ik de waarschuwing van de koelvloeistof. Dit stond met grote letters in het display. Nog 3 duizend km en dan wordt het weer tijd voor een kleine onderhoudsbeurt inclusief APK.

Update 13-3-2023

  • 104.800 km

Op 2 maart 2023 werd de UP! weer verwend met een kleine onderhoudsbeurt en een verse APK keuring waar de UP! glansrijk voor slaagde. Voor en achter zijn er nieuwe ruitenwisserbladen gemonteerd. Inmiddels heeft de UP! nu rondom All Season banden. Verder nog geen andere mankementen. Ik heb de UP! nu 5 jaar en dat is een unicum voor mij. Meestal wil ik na uiterlijk 3 jaar weer een andere auto. Met deze UP! ben ik blijven rijden. Ik denk wel dat mijn volgende auto een automatische versnellingsbak heeft. Degene die mijn UP! als occasion koopt krijgt een prima auto.

Update 21-4-2023

  • 107.000 km

Op 20 april heb ik mijn Volkswagen Up! ingeruild voor een Skoda Fabia HB 1.0 TSI. Dit is toch een schakelauto geworden en geen automaat. Door het hogere motorkoppel van de motor bij een lager toerental rijdt dit toch relaxed. Ik heb 5 jaar met plezier in de UP! gereden, maar ik wilde nu toch iets groters en een sterkere motor. Behalve de kapotte radiateur die vermoedelijk door steenslag beschadigd raakte heb ik nooit reparaties aan de UP! gehad, alleen het voorgeschreven onderhoud. De volgende eigenaar gaat een prima auto krijgen die nog wel een paar jaar meegaat.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.